|
منابع مختلف نور دارای رنگهای مختلفی میباشند. این منابع شامل لامپ نئون، شمع، خورشید میباشند. نکته دیگر اینکه وقتی نور به جسمی میتابد بعضی از نورها جذب میشوند و یکی از آنها منعکس میگردد که آن بازتاب رنگ اصلیاش است که نور به آن تابیده. علاوه بر ته مایه هر رنگ، درخشندگی و اشباع نور در باز تاب رنگ مؤثرند، سطح اشباع هر رنگ را میتوان به عنوان بخش خالص آن رنگ در نظرگرفت. زرد خالص دارای سطح اشباع بیشتری نسبت به یک سایه زرد میباشد که مخلوطی از زرد و سیاه یا انعکاس رنگهای دیگر است از رنگهای سرد و روشن میتوان در طراحی رستورانها بهره گرفت و مکان فوق را بزرگتر از اندازه واقعی جلوهگر ساخت. |
|
فضای ایجاد شده با چنین رنگهائی از حد متعارف بزرگتر و وسیعتر به نظرمیرسند عکس این عمل به کمک رنگهای تیره و گرم امکانپذیر است، اتاقهای که از اندازه حقیقی بزرگتر و سقف بلندتری دارند با استفاده از این رنگها کوچکتر و در نتیجه صمیمیتر به نظر میرسند و برای جلب توجه مناسبند رنگهای کرم، سایه و روشنهای زیبائی درفضا ایجاد میکنند و محیط گرمی را فراهم میآورند. |
|
رنگهای اصلی و روشن برای رستورانهای غیررسمی و Fast Food مناسباند که عملکرد در این رستورانها سریع میباشد در برخی اماکن فوق از چراغ و نور فراوان استفاده میشود و این نور زیاد رنگها راخنثی کرده و باعث خستگی چشم میشود و تأثیر عملکرد طراحی را کاهش میدهد. رنگهای ملایم و لطیف اثر آرامبخش دارند و باعث تلطیف روح میشوند، رنگهای ملایم علاوه بر اینکه مکانهای کوچک را بزرگتر نشان میدهند محیط آرام و ساکتی را فراهم میکنند. رنگهای روشن نیز اتاق را روشنتر نشان میدهد چون درخشندگی رنگ عملکرد سایه خود رنگ است. |
|
رنگهای روشن نظیر رنگ زرد درخشانتر از رنگهای تیرهای نظیر آبی سیر به نظر میرسند، حتی اگر در مقایسه متوجه شویم که تابش هر دو رنگ یکسان است. تابش یا درجه درخشندگی در واحد روشنائی که Lumens میباشد را میتوان اندازهگیری کرد به این صورت که سطوح تیره جاذب نور و سطوح روشن منعکسکننده نور میباشند همانطور که قبلاً به آن اشاره شد درخشندگی تحت تأثیر سطح روشن قرار میگیرد. رنگها باخود هزاران نکته و معنای مختلفی را به همراه میآورند، رنگها میتوانند نشانهای از حالت، سبک، فرهنگ یا کشور خاصی باشند. |
|
به عنوان مثال، رنگ ارغوانی، رنگ سلطنتی است، رنگ سبز نشانگر رنگ طبیعت. رنگهای ملایم را بیشتر در معماری پست مدرن مشاهده میکنیم و رنگهای قرمز و طلائی در رستورانهای چینی متداولند. رنگ باید متناسب با شرایط اقلیمی انتخاب شوند. مثلاً رنگهای سرد در شرایط اقلیمی گرم کاربرد دارند و از رنگهای گرم بیشتر در شرایط آب هوائی سرد استفاده میشود همچنین باید بدانیم که رنگهای سرد عموماً از بین برنده اشتها هستند و شاید به همین دلیل است که ما هرگز غذا را با رنگ آبی نمیبینیم در نتیجه حتی در مناطق گرمسیر، رنگهای سرد باید در کنار رنگهای گرم بهکار روند. |
|
استفاده از رنگهای مد روز عموماً بهخاطر جلب مشتری و سود بیشتر است در اوائل دهه ۱۹۸۰ رنگ آمیزی رستورانها بیشتر به سمت رنگهای سرد تمایل یافت مثل سبز روشن، آبی سیر و آبی آسمانی که اغلب با رنگهای قرمز، صورتی، هلوئی یا سرخ سفانین ترکیب میشدند. در اواخر دهه ۱۹۸۰ رنگهای روشن خالص پایههای اصلی مد شدند و در طراحی رنگ رستورانها استفاده میشدند. |
|
|
اثر هر رنگ بستگی به سایه و غلظت رنگ دارد آبی آسمانی، آبی سیر و رنگ آب همه آبی هستند اما هر یک تداعیکننده معنای مختلفی میباشند و تأثیرشان متفاوت است. درک احساس رنگ با تغییر فاصله از آن رنگ تغییر میکند زمانی که طراح رنگی را انتخاب میکند باید فواصل عمومی را از دید مشتری به هنگام ورود به سالن در نظر بگیرد. |
|
بررسیهای انجام شده در مورد تأثیرات رنگ به طریق علمی توسط کارشناسان و متخصصان صورت گرفته. و بیشترین اختلاف در مورد اثر روانی رنگهاست. تأثیرخصوصیات رنگها از نظر روانشناسی بهصورت مجزا تعبیر شده برای آنها محدودیتهای تعیین میگردد. |
|
ـ قرمز: |
از زمانهای قدیم تداعیکننده خشم، حمله و خشونت بوده تعداد رنگهائی که با قرمز هارمونی داشته باشند محدود است زیرا رنگی بسیار قوی، گرم است، در ترکیب با طلا، برنج، چوب، کریستال، و آینه بسیار زیباست، قرمز با سیاه ترکیب کلاسیک شیکی میباشد. بعضی معتقدند که رنگ قرمز افزایشدهنده اشتهاست. |
|
ـ سبز: |
رنگ سبز سمبل طبیعت و مترادف با سرسبزی و خرمی بوده و مایه آسایش فکر و روح میباشد. ترکیب این رنگ با چوب سفید و نور مناسب طرح زیبائی را ایجاد میکند. استفاده بهینه از این رنگ تاثیر بیشتری در محیط میگذارد. به علت طبیعت منعکسکننده رنگها انعکاس این رنگ ممکن است تأثیر منفی برروی رنگ پوست و رنگ بعضی از غذاها بگذارد بنابراین نباید از رنگ سبز به مقدار خیلی زیاد استفاده شود. |
|
ـ زرد: |
تداعیکننده اشعه خورشید، نشانه قیمتی بودن، پرروحیه و بانشاط. در مقیاس کم میتواند ناقل خوشحالی، امیدواری، فراوانی باشد و این رنگ بهخصوص در مکان صبحانهخوری بسیار مناسب است. رنگ زرد دارای خاصیت جلب و جذب است به عنوان رنگ تأکیدکننده و سمبلی در علم معماری میتواند تأثیر زیادی در طراحی داشته باشد، همانگونه که علامت مکدونالد با رنگ زرد خود همه جا جلب توجه میکند و اما زرد مایل به سبز اثر مضطربکنندهای دارد. |
|
ـ طلائی: |
به ظاهر شبیه زرد است تأثیر گرمائی آن به نحوی است که میتواند در موازنه یا خنثیکردن رنگهای سرد مؤثر باشد بدین ترتیب که حالت سردی سنگ به کمک رنگ طلائی خنثی میشود یا چوب که بهطور طبیعی قدری تیره است به کمک این رنگ درخشان و روشن میگردد. تاکنون رنگ طلائی با ثروت و قدرت مرتبط بوده و از معدود رنگهائی است که پیوسته مورد توجه بوده و زمان روی آن اثر نگذاشته و هیچ گاه قدیمی نشده. |
|
ـ آبی: |
پاک، سرد و نیروبخش. این رنگ قادر است صورت ظاهری یک اتاق را بزرگتر از آنچه هست نشان دهد، ولی باید از سطح میز و غذاها دور باشد. آبی در ترکیب با رنگهای گرم ترکیب زیبائی بهوجود میآورد. همچنین گفته شده که آبی تأثیری آرام بخش دارد. |
|
ـ رنگهای خنثی: |
قهوهای تیره تداعیکننده مردانگی و قهوهای روشن نشانه گرما و زنانگی است، قهوهای قرمز مناسب و هماهنگ با غذا. این رنگهای خنثی برای رومیزی مناسب میباشند زیرا رنگ غذا را بهتر جلوه میدهند. از دیگر فوائد این رنگها کاربرد آنها در انواع پرده میباشد، پردهای به این رنگ در اماکن عمومی زیبا جلوه میکند و دارای قابلیت انطباق است. زیراحالت اتاق را فقط با تغییر درجه رنگ تغییر میدهد. |
|
ـ هلوئی: |
از رنگهای جدیدی است که به تازگی مشهور شده، از خانواده سرخ سفالین است بیشتر در رابطه با خانمها بوده و ایجاد صمیمیت مینماید. در ترکیب با آبی سیر، سیاه یا سفید ترکیب بسیار زیبائی ایجاد میکند و حالت لطیف و زنانگی شدیدی را نمایان میسازد. |
|
ـ سفید: |
تأثیر شدید رنگ سفید زمانی است که با رنگهای دیگر هماهنگی ایجاد کند برای کاربرد در زمینه بسیار خوب عمل میکند اما برای دیوار ایدهآل نیست چون درخشش آن در طولانی مدت چشم را خسته میکند. استفاده از رنگ سفید در رستورانهای Fast Food مناسب است چون حداکثر صرفهجوئی از زمان در این مکانها بهکار میرود، دیوارهای سفید در اینگونه رستورانها درخشش مناسبی پدید میآورد و محیط رستوران را پاکیزه جلوه میدهد. گرچه رنگ سفید برای رومیزی مرسوم شده اما کاربرد این رنگ برای رومیزی انتخاب خوبی نمیباشد زیرا سفید اغلب خنثیکننده رنگ غذا و وسایل روی میز میباشد. رومیزیهای سفید در رستورانهای نورگیر درخشش زیادی ایجاد میکند و باعث خستگی چشم میشود. |
|
ـ سیاه: |
سیاه دارای معنی ذهنی منفی است. تداعیکننده غم و عزاداری است. اما در ترکیب مناسبی با رنگهای دیگر میتواند خیلی شیک باشد. سیاه با سفید خیلی هماهنگی دارد ضمن اینکه با هم تضاد دارند ترکیب کلاسیکی بهوجود میآورند. سیاه رنگ مناسبی برای زمینه نمیباشد البته در کلوپهای شبانه یا در ترکیب با رنگهای روشن میتواند رنگ زمینه مناسبی را پدید آورد. |