پنجشنبه, ۱۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 30 January, 2025
مجله ویستا
اهمیت انتخاب وسایل خدمات و کیفیت
شناخت مردم و از جمله مسافرین و میهمانان هتلها و رستورانها دربارهٔ مرغوبیت اجناس و کالاهائی که خریداری میکنند جنبه علمیتر و روشنبینانه به خود گرفته است. خدمات و سرویسهای ارائه شده از سوی این مراکز هم به خوبی میتواند به صورت معرف و بیانگری از پایهٔ مرغوبیت و پسندیدگی آنها شناخته شود. وسایل و تجهیزات کاربردی هتلها و رستورانها از سالها پیش به این سوی به یک حال نمانده و هر سال انواعی جدید از آنها وارد بازار مصرف میگردد که این نوشدگیها خود به افزایش سطح توقع و تمایل مردم به استفاده از امکانات جدید میافزاید. محصولات صنعتی و تولیدی مراکز مختلف را توسط کتابها و نشریههائی به بازار مصرف میشناسانند. با نگاهی بر فرآوردههای کارخانهای مختلف صنعتی میتوان دریافت که انواع کالاهای مصرفی تا چه پایه متنوع هستند و این گوناگونی با چه شتابی روی در تغییر دارد. مقایسهٔ انواع فهرستها یا (ایندکس)هائی که از سوی همین مراکز انتشار مییابد گویاترین برهان برای این سخنها به شمار میرود. این تنوع در انواع وسایل بیانگر میزان اهمیت تصمیمگیری در انتخاب آنها است. |
خریداران چنین کالاها انتظار دارند که خرید آنها از هر جهت مناسب و با کیفیت ممتاز یا منحصر به فرد انجام گرفته باشد. وجود این اهمیّت است که دستاندرکاران صنعت هتلداری را بر آن میدارد که در انتخابهای خود نهایت دقّت و کنجکاوی در کار آورند و به کیفیت کالاها و مرغوبیت آنها توجه ویژه داشته باشند و همین نکته است که پایهگذار بخش مخصوصی با نام (مدیریت کنترل کیفیّتها و مرغوبیتها) را درچارچوب سازمانی شبکهٔ رستورانها اجتنابناپذیر ساخته است. در زمینهٔ مربوط به وظایف این بخش میتوان از بهبود و تضمین و نیز کنترل کیفیت کالاها و اجناس خریداری شده را نام برد. اهمیت واقعی این انتخاب هنگامی شناخته میشود که توجه نمائیم مراجعین و مهیمانان هتلها و رستورانها شامل خانوادههائی میشود که برای برگزاری شیرینترین لحظهها و ساعتهای زندگی خود و نزدیکان و دوستان را درهتلها یا رستورانها به انجام میرسانند. |
مراسمی خاطرهانگیز و بیادماندنی همچون عروسیها، تولدها، گردهمائیها و سالگردهای ازدواجها که با شرکت خانوادههای اصیل و گسترده برگزار میشود و در جوامع کهن از طرفداران فراوان برخوردار است اغلب در همین هتلها یا رستورانها تشکیل میگردد و این بدان معنی است که بخشی از دلپذیرترین لحظههای زندگی مراجعین در همین مراکز سپری گردیده است. این واقعیت که شرکتکنندگان در چنین مجالس مایلند که خاطره آنها به کمک مناظر دلپذیر و صحنههای گیرا و فراموش ناشدنی و در کنار نزدیکان و خویشان جاودانه گردد، مسئولیّت هتلداران یا صاحبان رستورانها را به مراتب افزایش میدهد. آنها باید که در انتخاب لوازم و اسباب و تجهیزات و امکانات محیط پذیرائی خود با دقتی هرچه بیشتر اقدام کنند و تلاش نمایند که از این رهگذر تا آنجا که ممکن است رضایت خاطر مشتریان مشکل پسند، حساس و آشنا به انواع وسایل و امکانات پذیرائی را فراهم سازند. |
محبت و علاقهٔ آنها را جلب نمایند و از پیدایش این اندیشه که مدیر هتل یا رستوران تنها به انباشتن صندوق خود میاندیشد جلوگیری نمایند. خواستهها و توقع مشتریان و مراجعین پس از ترک هتل یا رستوران در این احساس به سر برند که بهترین لحظههای خود را با خوبی و رضایت و اطمینان و به دور از هیچگونه کاستیها و نواقص گذراندهاند و در آرزوی آن باشند که چنین ساعتها را بازهم در پیش روی داشته باشند. مناسبترین و مؤثرترین شیوهها (استراتژی) برای بهدست آوردن موقعیت برای رقابت با مراکز مشابه و در این زمینهها فقط با به کارگیری روش بهبودسازی، برقراری تنوع، سازش با شرایط محیطی و اجتماعی پیشرونده و تحقق بخشیدن به خواستههای مراجعین است و رعایت این نکات را که تنها به منظور جلب رضایت مشتریان توضیح دادیم به طور خلاصه میتوان بر مبنای کنترل همیشگی کیفیتها استوار ساخت و از آنجا که این کنترل در تمامی موارد هتلداری اهمیت خاص دارد بر آن هستیم که تعریفهائی از این کیفیتها را در این صنعت به اختصار بیان نمائیم. |
مسافرین یا میهمانان ما با مراجعه به هتل یا رستوران به خرید موجودی کالای هتل از قبیل غذا یا نوشابه نمیپردازند بلکه تنها توقعها و انتظارهای خود از هتل را خریداری مینمایند. واژهٔ (کیفیت) تنها دربرگیرنده مفهومی از شیکبودن، مجلل یا لوکس بودن نمیباشد. منظور از (کیفیت) آن نیست که به صورت یک نام یا یک کلام و در جهت سنگین ساختن مخارج میهمان شناسانده گردد. کیفیت آن است که بتواند تمامی توقعها و انتظارهای مشتریان را برآورده سازد و خواستههای آنان را در بربگیرد. این واژهٔ متداول و مصطلح که به صورت یک (تندیس) بر سردر بسیاری از هتلها و رستورانها آویخته است و آن را (لوکس) میخوانند هرگز بدین مفهوم نیست که برگزیده ترین و بالاترین انواع کیفیتها نیز در آنجا ارائه میگردد. |
بسیارند مراکزی از این قبیل که به صورت (لوکس) معرفی شدهاند اما سطح کیفیتهای موجود آنها پایین است. همچنین مراکزی وجود دارند که وظیفهٔ پذیرائی از میهمان را با قیمتها و خدمات مناسب و رضایتبخش همراه با صمیمیت، آرامش، آسایش و رفاه بیشتر، سرعت در کار و رعایت سادگی و کمال را شعار خود ساختهاند و در کنار آن به پاکیزگی و (دنج) بودن و ارائه غذاهای لذّتبخش و خوشمزه اهمیت دادهاند که خود ممکن است از والاترین کیفیتها نیز برخوردار باشند، چرا که توانستهاند رضایت خاطر مشتریان خودرا فراهم آورند. باید دانست که نقطه اصلی و مرکز دوران امور هتل ورستوران برای برقراری کیفیت پسندیده را در برقراری نظم و انضباط و همکاری پرسنل میتوان جستجو کرد. |
به سخن دیگر، برخورداری از کیفیت عالی و مرغوبیت درسطح بالا را نباید در وجود وسایل و تجهیزات گرانبها و مجلل و (لوکس) جستجو کرد به طور مثال احداث استخر یا تعبیهٔ دکوراسیون پر خرج و مبلمان سنگین را نمیتوان دلیل بر کیفیت مرغوب یک هتل دانست، بلکه این رازی است که تنها در نحوه ارائه خدمات و چگونگی جلب رضایت مشتریان نهفته است. و خلاصه آن که وجود انبوهی از وسایل و امکانات و تجهیزات که مبالغی هنگفت هم در خرید و تهیهٔ آنها به مصرف رسیده به تنهائی نخواهد توانست موجب برقراری کیفیت دلپذیر و رضایتبخش گردد که بتواند خشنودی مشتریان را فراهم آورد. |
بنابرآنچه بیان گردید میتوان گفت که رضایت و اطمینان مشتری هر چه بهتر و بیشتر جلب گردد به همان نسبت نیز درجه مرغوبیت و پایهٔ کیفیت هتل یا رستوران ارجمندتر خواهد بود. مراکز (کنترل کیفیتها و مرغوبیتها) این هدف را دنبال مینمایند که درهتلها ورستورانهای مختلف و هر یک با روش ویژهٔ خود بتوانند رضایتخاطر مشتریان خود را فراهم کنند و مدیران مجرب و برنامهریزان دقیق تلاش میورزند تا با تولید ارزان و مناسب و ارائه خدمات متفاوت در جهت رفع نیازهای مراجعین خود و برقراری نظم و انضباط صحیح به هدف اصلی خود که تأمین کیفیتهای برتر است دست یابند. چنانچه مرکز اصلی فعالیتهای مدیران هتل و رستورانها را همان تأمین کیفیتهای والاتر تشکیل دهد میتوان اطمینان یافت که مشکل مربوط به قیمتها نیز خود به خود و به طور کامل از میان خواهد رفت و در این مورد کافی است به این مثال توجه کنیم که، قانع شدن به سود کمتر باعث افزایش فروش خواهد گردید و رضایت مشتریان را در پی خواهد داشت که این خود بر میزان رفت وآمدها و بازدیدها خواهد افزود و همچنان سطح فروش را بالا خواهد برد و این همان هدفی است که برای تحقق کیفیت بهتر دنبال میگردد. |
مرغوبیت بیشتر و کیفیت برتر را نباید با افزایش در قیمتها همراه ساخت چرا که این روش به دور افتادن از هدف اصلی خواهد انجامید. برای شناخت راههای برقراری کیفیت برتر، مناسبترین و با صرفهترین روشها آن است که ابتدا نیازمندیهای ضروری و پر اهمیت را بشناسیم و در جهت رفع آنها اقدام نماییم. خریداری انبوهی از وسایل و تجهیزات و مواد غیرضروری وگرانقیمت و انباشتن آنها و یا استفاده اجباری از آنها خود به خود ازدرجهٔ کیفیت مناسب خواهد کاست و این کاستی تنها به دلیل سستی و ضعفی خواهد بود که در زمینهٔ کنترل کیفیتها به وجود خواهد آمد. کنترل و نظارت بر کیفیتها و کمیتها را بایستی با آینده نگری هوشمندانه و برقراری ضریب اطمینان و رضایت بیشتر مراجعین و به طور هماهنگ به انجام رسانید. |
در این موضوع نمیتوان تردید کرد که بهتر است با بررسیهای دقیق و حساب شده و برقراری نظارت و کنترل صحیح و لازم از بروز مشکلات احتمالی پیشگیری نمود و در همان آغاز کار بر دشواریها فائق آمد. در انتظار بروز مشکلات نشستن و مبارزه با دشواریها پس از وقوع آنها با تحمل زیانهای کوچک و بزرگ همراه خواهد بود و نتیجهٔ خواسته را به بار نخواهد آورد. اینک نکاتی چند را که میباید در این زمینه در نظر گرفت و درکار آورد بیان میکنیم: |
۱. افزایش ضریب اطمینان از این موضوع که مشتریان قدیمی همچنان مراجعه خواهند کرد. |
۲. برقراری نظارت و کنترل بر نیازمندیهای کیفی مشتریان و برطرف ساختن آن. |
۳. شناخت به موقع مشکلات کیفی و کمی و برطرفسازی و ترمیم آنها. |
آموزش صحیح و پیگیرانه به پرسنل در ارتباط با نحوهٔ بالابری کیفیتها و نقش عمده و اساسی آن در جلب رضایت مشتریان. یادآور میشویم که تضمین کیفیت صحیح و برقرار ماندن این نظم با چگونگی گردش کارها و برقراری ثبات در همکاری پرسنل پیوستگی مستقیم دارد. توجه به این نکته بیشتر مدیران را برآن داشته است که بیشتر مشکلات و دشواریهای مربوط به کیفیتها و مرغوبیت را با شیوهٔ هماهنگی و همیاری با پرسنل خود از میان بردارند و به این نکته کمتر توجه مینمایند که پرسنل تنها بخشی از یک سیستم شمرده میشود و بنابراین وظیفهٔ مدیریت آن است که فعالیت سازندهٔ خود را بر روی تمامی سیستم متمرکز سازد دستیابی بر کیفیت مطلوب و در سطحی عالی ازطریق پیروی وبه کارگیری فرمولها و روابط مشخص و کلیشهای امکانپذیر نیست و تنها با یک برنامهریزی دقیق و معین میتوان بر کیفیت و مرغوبیت خواسته شده دسترسی یافت و برای حصول این هدف برعهدهٔ هریک از کارکنان است که خود را در برابر واحد کلی و سیستم شغلی خویش مسئول بدانند و این مسئولیت را هرچه کاملتر انجام دهند. |
پیش از این نیز گفتهایم که احساس مسئولیّت و همکاری همراه با صداقت و یکرنگی را نمیتوان بیپاسخ گذاشت و نباید بدان بیاعتنا بود بلکه تشویق کردن و دلگرم ساختن افراد و کارکنان در انجام وظیفه میتواند پشتوانهای برای برقرار ماندن چنین همکاریها شمرده شود. اهمیت بخشیدن به تجربههای شغلی و بهکارگرفتن تجربههای کارکنان و همچنین جلب رضایت آنها و پاسخگوئی به انتظارها و توقعهای افراد همواره میتواند بزرگترین عامل در جهت پیشبرد هدفهای مدیریت به شمار رود. برای بالا بردن سطح دانش و اندیشهٔ پرسنل نیز لازم است تا زمان و موقعیتهای آموزشی جهت آشناسازی آنها با تحولات نوین در زمینههای شغلی مورد توجه قرار گیرد و برنامههای منظم تدوین گردد. |
الگوهائی برای شناخت کیفیت درصنعت هتل و رستورانداری کتربیگ (Catering) برای ایجاد هماهنگی لازم در جهت دستیابی بر کیفیتهای مطلوب و برتر این ضرورت وجود دارد که تمامی کارکنان هتل یا رستوران بتوانند معیارها و (سمبلهائی) را به عنوان ارجمندترین یا پسندیدهترین ارزشها برای خود تصویر نمایند و در راستای تحقق بخشیدن بر این معیارها و پیاده ساختن آنها در محیط شغلی به اقدامهای تجربی و عملی بپردازند. برای ارزشیابی محتوی ذهنی و شیوهٔ ارجگذاری بر کیفیتهائی که مطلوب آنها شناخته شده است. میتوان پرسشهای زیر را برای هر یک از افراد و کارکنان مطرح ساخت و پاسخهای آنها را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد: |
۱. خدمات و سرویس ارائه شده میباید در چه سطحی و با کدام ترتیب انجام گرفته باشد. |
۲. کیفیت کارها را چگونه باید مورد ارزشیابی و کنترل قرارداد. |
۳. الگوها، نشانهها و سمبلهای لازم برای برقراری یک کیفیت مرغوب از دیدگاه مشتریان کداماند. |
۴. کدامیک از موارد را میشناسید که رعایت و انجام آنها موجب انگیزش رضایت مشتریان خواهد گردید. |
۵. برای بالابردن کیفیت خدمات ارائه شده چه پیشنهادهائی مطرح میکنید. |
همچنین مشاهده کنید
- لباس کارکنان هتل
- طراحی و ساخت و ساز هتل
- اهمیت انتخاب وسایل خدمات و کیفیت (۲)
- نکاتی که در ساختمان هتل باید رعایت شود (۲)
- طراحی و ساخت و ساز هتل (۲)
- اهمیت انتخاب وسایل خدمات و کیفیت
- نکاتی که در ساختمان هتل باید رعایت شود
- نگهداری وسایل نصب شده
- پیشبینیها در راهاندازی هتل
- استفاده از رنگها برای طراحی در هتل
- انتخاب موکت
- شکل میزها و نحوه چیدن آنها
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست