یکشنبه, ۱۴ بهمن, ۱۴۰۳ / 2 February, 2025
مجله ویستا
صوفى آملى
مولانا محمدصوفى آملى از شاعران سدهٔ دهم و يازده هجرى است که بيشتر دوران شاعرى خود را در هند گذرانيده و همانجا درگذشته است. وى در شعر غالباً محمد يعنى بهنام خود تخلص مىکرد، مردى وارسته و عارفمشرب و صوفىطبيعت بود و به قناعت روزگار مىگذاشت. ولادتش در آمل طبرستان اتفاق افتاد و در اوان جوانى از زادگاه خود بيرون رفت و روى به شيراز نهاد و پس از چندى به کازرون رفت و از محضر شيخابوالقاسم کازرونى بهرهمند شد و سپس آهنگ زيارت کعبه کرد و پانزده سال در مکه بهسر برد و در آن مدت هر سال يک بار به زبارت مدينه مىرفت و بسى جاىهاى ديگر را هم ديد، سپس به هند رفت و در گجرات توطن جست، او در هند هم مانند مکه در حال تجريد بهسر مىبرد، کم مىگفت و کم مىشنيد، و به همين سبب بود که چون در مدت اقامتش در اجمير (سال ۱۰۲۴هـ) جهانگير پادشاه با خدم و حشم به آن شهر رفت و بزرگان دولت از صوفى به خانهاى خود دعوت و در اين راه مبالغه مىکردند، شاعر ترک آن شهر گفت و به احمدآباد گجرات بازگشت. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
در احمدآباد مير سيدجلالالدين صدر (م ۱۰۵۷ هـ) متخلص به رضائى، که از بزرگان آن ديار و از رجان متنفذ دوران جهانگير و شاه جهان بود، شعر نيز مىگفت:، او را نزد خود نگاه داشته بود و از او دانش و ادب مىآموخت؛ و صوفى در همان حال که احمدآباد گجرات را مستقر خود ساخته بود به اينسوى و آنسوى هند سفر مىکرد. ميان وى و ملانظيرى در احمدآباد مناظره و مباحثه بود و از ملانظيرى در اواخر رنجيده بود. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
از جملهٔ کارهاى مهم صوفى در احمدآباد انتخاب شصت هزار بيت از اشعار شاعران پيشين بود در مجموعهاى که آن را بتخانه ناميد و دليل 'شعرفهمى' خود مىدانست و يکى از بساط بوستان و مريدان مولانا صوفى بهنام عبدالطيف بن عبدالله عباسى مقدمهاى بر بتخانه نوشت و تراجم شاعرانى را که شعر از آنان انتخاب شده بود بر آن کتاب افزود. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مرگش به سال ۱۰۳۵ اتفاق افتاد. آزادگى صوفيانهٔ مولانا محمد صوفى و اعتقاد او به مبانى عرفان باعث بود که عالمان ظاهربين قشرى او را ملحد و کافر بدانند. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ديوان صوفى را فخرالزمانى و تقىالدين اوحدى بين ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ بيت تخمين زدهاند. آن مايه سخن که ازو بازمانده دليل آشنائيش با شيوهٔ استادان پيشين است و فخرالزمانى مىنويسد 'طرز حرف زدن او به قدما مانند است بلکه تمام به روش آن طايفه سخن مىنمايد' . از شعر او ناخشنودى از حيات و سرخوردگى از همه کس و همه چيز آشکار است و بعيد نيست که يکى از علتهاى تجرد او و زيستن در لباس فقر تحمل چنين حياتدلگير پر آزارى بوده باشد. از اوست: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
همچنین مشاهده کنید
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست