دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 13 May, 2024
مجله ویستا
دورکاری برای کارکنان خدمات کتابداری و اطلاعرسانی
واضح است که همهٔ کارها براى دورکارى تناسب ندارند. قفسه چينى کتابها بايد در محل انجام گيرد، بسيارى از مراجعين کتابخانه در انجام پرسوجوها انتظار تماس رودررو را دارند. با اين حال هنگامى که کارها مورد تحليل قرار مىگيرند، اغلب در مىيابيم که بعضى از اجزاء بهخصوص در عصر کتابخانههاى ديجيتالى مىتوان از راه دور انجام داد. کارهائى که مىتوان آنها را با موفقيت دور از محل اصلى کار انجام داد، در چند خصيصه با هم مشترک هستند: |
- خروجىها بهراحتى قابل سنجش و تعريف هستند. |
- نياز اندکى به برقرارى ارتباط رودررو دارند. |
- ميزان الزامهاى فيزيکى در حداقل است (مثلاً نياز به دسترسى مکرر به پوشهها يا به تجهيزات حجيم ندارند). |
دورکارى بايد بيشتر شامل کار فکرى باشد تا کار يدي. کار بايد بهخودى خود راضىکننده باشد و فقط به بازخورد خارجى در برابر پاداش متکى نباشد. بايد گسترهاى از اقدامات گوناگون وجود داشته باشد که به دورکاران دورنمائى از اهداف ارائه دهد و با حداقل نظارت، آنها را رها کند تا به کار بپردازند. کارهائى که مستلزم دورههاى طولانى تمرکز در محيط آرام هستند، همينطور کارهائى که مستلزم سفرهاى فراوان هستند، براى دورکارى بسيار مناسب هستند. |
دورکارى بيشتر براى افرادى مناسب است که دورنماى ارتقاء شغلى آنان بسيار به توسعهٔ مهارتهاى فردى و همينطور به آگاهى کافى از فرهنگ شراکتى وابسته است. |
کارهاى دورکارى نوعاً مشتمل بر نوشتن گزارش، پژوهش، بازيابى اطلاعات درونخطي، ويرايش، نمايهسازي، فهرستنويسي، ترجمه، برنامهنويسى رايانه، ورود دادهها و واژهپردازي، و امور اجرائى است. |
برخى از فعاليتها داراى عناصرى هستند که مىتوان از راه دور انجام داد. مثلاً اگرچه دورههاى مهارتآموزى براى کارکنان يا کاربران عموماً در زمان و مکان مشخصى عرضه مىشوند، مىتوان آنها را در خارج از محل اداره برگزار کرد. با استفادهٔ فزاينده از اينترنت، دورهها براى آموزش راه دور هم نوشته مىشوند. نيلز (۱۹۹۴) اشاره مىکند که اگرچه يک کارمند ممکن است نياز محسوسى به تعامل رودررو داشته باشد، مىتوان اين تعاملات را طورى درهم فشرد که همگى در طى يک تا دو روز هفته رخ دهند. اين کار را اگر تعاملات رودرروى درخواستى در قالب جلسات هفتگى کارکنان يا ديگر رخدادهاى منظم انجام شود به راحتترين وجه مىتوان ترتيب داد. |
برخى از نويسندگان نسبت به توان بالقوهٔ دورکارى در فراهم آوردن فرصتهاى جديد براى دستاندرکاران خدمات کتابدارى اطلاعرسانى خوشبين هستند. مثلاً لت (۱۹۹۴) بر اين باور است که کتابداران آينده شايد که دورکار هم باشند. وى آنان را در نقش مشاور، عضو تيم تحقيقات، راهنماى شبکه، آموزشگر و مدير اطلاعرسانى مىبيند. |
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران صادق زیباکلام مجلس شورای اسلامی مجلس دولت مجلس دوازدهم انتخابات مجلس انتخابات انتخابات مجلس دوازدهم انتخابات مجلس شورای اسلامی ستاد انتخابات کشور دولت سیزدهم
قتل سیل تهران هواشناسی فضای مجازی شهرداری تهران زلزله سازمان هواشناسی وزارت بهداشت پلیس سلامت بارش باران
سایپا خودرو حج تمتع قیمت دلار قیمت خودرو قیمت طلا گاز بازار خودرو حقوق بازنشستگان نمایشگاه نفت ایران خودرو بانک مرکزی
نمایشگاه کتاب کتاب نمایشگاه کتاب تهران دفاع مقدس جشنواره فیلم فجر تئاتر سینمای ایران تلویزیون رضا عطاران سینما نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران سریال
فناوری کره زمین
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین جنگ غزه روسیه آمریکا حماس افغانستان سازمان ملل رفح اوکراین
فوتبال پرسپولیس رئال مادرید لیگ برتر بازی باشگاه پرسپولیس هوادار لیگ برتر فوتبال ایران باشگاه استقلال لیگ برتر ایران سپاهان تراکتور
شفق قطبی هوش مصنوعی همراه اول خورشید ایلان ماسک تبلیغات ناسا اپل نوآوری گوگل
سرطان کاهش وزن رژیم غذایی آلزایمر دیابت فشار خون قهوه بارداری افسردگی