چهارشنبه, ۱۰ بهمن, ۱۴۰۳ / 29 January, 2025
مجله ویستا
مرحلهٔ توجه به اصل جامعیت
آموزش و پرورش فقط منحصر به سنين ۶ تا ۲۴ سالگى و تحصيلات ابتدايي، متوسطه و دانشگاه نيست، بلکه تمام طول زندگى انسان را در بر مىگيرد. فقط منحصر به مدارس نيست، بلکه در منزل، محيط کار، محيط بازي، کتابخانهها، موزهها، مجالس و محافل، و بهطور کلي، محيط اجتماعى نيز صورت مىگيرد. فقط از معلم به شاگرد منتقل نمىشود، بلکه رسانههاى مختلف بهخصوص وسايل ارتباط جمعى يا رسانههاى گروهى چون کتاب، روزنامه و مطبوعات، راديو و تلويزيون سهم بهسزايى در آن دارند و بالاخره، فقط منحصر به آموختن مطالب درسى نيست، بلکه شامل رشد فکرى و عاطفي، بلوغ اجتماعي، تکامل معنوي، غناى فرهنگي، و پيشرفت در راه رسيدن به حق و حقيقت است. |
بدين ترتيب، دورهٔ آموزش و پرورش را طول زندگي، محل آموزش و پرورش را محيط زندگي، و ابعاد آموزش و پرورش را بايد فعاليتهاى زندگى دانست. در اين ميان، مدرسه و آنچه در آن آموخته مىشود جزء کوچکى از محيط زندگى و دنياى آموختنىها است. |
بنابر آنچه گفته شد، برنامهريزىهاى اوليه آموزش و پرورش در دههٔ ۱۹۵۰ تا ۱۹۶۰ را در بيشتر کشورهاى جهان، نمىتوان برنامهريزى جامعى دانست؛ زيرا در آن برنامهها فقط، کم و بيش، به عموميت دادن تعليمات ابتدايى تکيه شده و به فعاليتهاى ديگر آموزش و پرورش توجه نشده است. بديهى است، توسعه و اصلاح تعليمات ابتدايي، بهعنوان يکى از ارکان و مبانى مراحل اوليه آموزش، لازم است ولى به هيچ وجه کافى نيست. آموزش و پرورش با مسائل پيچيده بىشمارى رو بهرو است. مسائلى از قبيل: |
- مسائل تعليمات پيش از دبستان. |
- مسائل ادامهٔ تحصيل شاگردان دوره ابتدايي. |
- مسائل تعليمات متوسطه. |
- مسائل تعليمات دانشگاهي. |
- مسائل تعليمات همگان در طول زندگي: تعليمات بزرگسالان، سوادآموزي، حرفهآموزي، نوآموزي، بازآموزي، و آموزش عمومى و مداوم. |
- مسائل آموزش فنى و حرفهاي. |
- مسائل آموزش روستايي. |
- مسائل از تحصيل بازماندگان. |
- مسائل آموزش زنان. |
- مسائل تربيتمعلم در همه سطوح. |
- مسائل اصلاح و رفرم برنامههاى آموزش و پرورش، روشهاى آموزش و پرورش، مديريت آموزش و پرورش، و جز آنها. |
مسائل فوق، از يکديگر مستقل و مجزا نيستند، و درمان هر يک با رفع مشکلات و کمبودهاى مسائل ديگر مرتبط و بههم پيوسته است. ولى حل تمام اين مسائل، توأماً و در آن واحد، بسيار دشوار و عملاً غير مقدور است. اينجا است که پاى سياستگذاران آموزش و پرورش براى تعيين اولويتها بهميان مىآيد. بهعبارت ديگر، سياستگذاران آموزش و پرورش براى مسائل مختلف تربيت، اهميتى قائل مىشوند؛ و با توجه به محدوديت امکانات و مقدورات، به مسائلى که حل کردن آنها اهميت و ضرورت بيشترى دارد تقدم مىدهند. |
اگر گزارشها و قطعنامههاى دورهٔ دوم کنفرانسهاى منطقهاى را که در اوايل دهه ۱۹۶۰ صورت گرفته است بررسى کنيم (از قبيل مجمع سال ۱۹۶۱ آديسآبابا براى کشورهاى آفريقايي، مجمع سال ۱۹۶۲ توکيو براى کشورهاى آسيايي، و مجمع سال ۱۹۶۲ سانتياگو براى کشورهاى آمريکاى لاتين)، مىبينيم که مرزهاى برنامهريزىهاى آموزشى اين دوره گسترش يافته است، و علاوه بر محدودهٔ تعليمات ابتدايي، برنامهريزى مسائل ديگرى را نيز در برگرفته استبرنامهريزى براى تعليمات عمومى دبيرستاني، کم و بيش اکنون در تمام برنامهريزىهاى آموزشى متداول شده است. |
همچنین مشاهده کنید
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست