|
|
صرع شامل دستهاى از اختلالات سيستم عصبى مرکزى است که بهصورت حملات مکرر ناگهانى و زودگذر بروز کرده و با تحريکات حسى - حرکتى (تشنج) و روانى همراه است. انگيزه ايجاد حملات، تخليه غيرطبيعى و شديد دستهاى از نرونهاى مغزى است که مىتواند واکنش محدود يا منتشر داشته باشد. مراقبتهاى بهداشتى از دانشآموزان مبتلا به صرع، به دو صورت فردى يا کمکهاى اوليه و درازمدت مىتواند مورد عمل قرار گيرد:
|
|
- مراقبتهاى فورى در جريان بروز حملات صرعى:
|
۱. بيمار را بخوابانيد، سرش را به يک طرف خم نمائيد و در صورت امکان، بالش نرمى زير سر وى قرار دهيد.
|
|
۲. محيط را خلوت و آرام نمائيد.
|
|
۳. پوششهاى تنگ را شل و آزاد نمائيد.
|
|
۴. پارچه يا شيئى را بين دندانهاى بيمار، بهمنظور جلوگيرى از جويده شدن زبان قرار دهيد.
|
|
۵. پس از خاتمه مراحل تشنج، بيمار را تحت مراقبت قرارداده و در صورت بروز آسيب و ناراحتي، کمکهاى اوليه لازم را انجام دهيد.
|
|
۶. چنانچه بيمار نفس مىکشد، اما به هوش آمدن وى از ۱۵ دقيقه گذشته است، هر چه زودتر او را به نزديکترين مرکز درمانى برسانيد.
|
|
- مراقبتهاى پيوسته و درازمدت براى کودکان مبتلا به صرع:
|
هدف از اين مراقبتها، متوقف کردن يا به حداقل رساندن بروز حملات و کاستن عوارض طبى - روانى و ناتوانى اجتماعى است. براى اين منظور بايد بيمار مبتلا و خانواده وى را نسبت بهنوع بيماري، روشهاى درمانى و طول مدت آن، علل احتمالى يا مساعدکننده بروز حملات و مراقبتهاى لازم در طول زندگى وى آگاه کرد. همچنين بايد آنها را متوجه اهميت و بهکارگيرى منظم برنامه درمان نمود و اثرات اجراء جدى آن را در کم و کيف زندگى فرد مبتلا به حملات صرعى توضيح داد. چون بيان اين مطلب و جلب توجه بيمار و خانواده وى به مسائل مذکور همکارى آنها را نسبت به رعايت برنامههاى درمان و مراقبتى کودک مبتلا افزايش خواهد داد.
|
|
ممکن است در خلال اين آموزشها، بيمار يا خانواده وى سؤالات مختلفى داشته باشند که کارشناس بهداشتى بايد به آنها پاسخ روشن داده و تا حد امکان نسبت به حل مشکل و رفع نگرانى آنها کوشش کند.
|
|
گاهى ممکن است بهمدت طولانى و با رعايت برنامه درماني، حملات ظاهراً متوقف شده و بيمار بهبود يافته تلقى شود که بايد با توضيحات کافي، آنها را از قطع درمان خودسرانه برحذر داشت و برعکس گاهى حملات در جريان درمان نيز ممکن است همچنان تکرار شود و بهنحو مطلوب کنترل نشده باشد که غالباً مربوط به استفاده نامرتب، ناصحيح و يا ناکافى دارو خواهد بود. همچنين کارشناس بهداشت مدرسه بايد بيمار و والدين وى را نسبت به تنظيم برنامه استراحت و کار بيمار آگاهى داده و آنها را به اجتناب از خستگى زياد، تغذيه ناکافى و نامناسب، اضطراب و تشويش، و همچنين پيروى کامل از دستورات پزشک معالج توصيه نمايد.
|
|
پيشآگاهى اين بيماران به عوامل مختلفى بستگى دارد، که سن بيمار، شروع حمله، تيپهاى مختلف حملات صرعي، تکرار و شدت بروز حملات، نحوه پاسخ به درمان، عوارض جانبى حملات صرعي، اختلالات ديگر مثل عقبماندگى ذهني، ناراحتىهاى روانى و يا وجود فلج مغزى از آن جمله هستند. براى بسيارى از بيماران، درمان مناسب و اجراء صحيح، مىتواند پس از مدتى معين به بهبودى کامل آنها بيانجامد.
|