پنجشنبه, ۲۷ دی, ۱۴۰۳ / 16 January, 2025
مجله ویستا

یادگیری در کودکان، از چه زمانی آغاز می شود؟


جام جم آنلاین: کودكان از همان دوران كودكی یعنی زمانی كه قادر به حرف زدن نیستند با شیوه‌ها و روش‌های گوناگون یادگیری آشنا می‌شوند. به عنوان نمونه كودكان در دوران طفولیت از طریق گوش دادن و نگاه كردن به والدین خود با سخن گفتن آشنا می‌شوند وقتی به والدین خود نگاه می‌كنند یاد می‌گیرند كه آنها چگونه با هم صحبت می‌كنند به همین خاطر در اولین حركتی كه پس از یادگیری از آنها بروز می‌كند صداها و حركاتی است كه به وسیله آن می‌توانند نیازها و احتیاجات خود را بیان كنند.

 

معمولا كودكان بین 12 تا 18 ماهگی شروع به بكار بردن كلمات می‌كنند و در سن 36 ماهگی جمله‌سازی را یاد می‌گیرند و سعی در استفاده درست از گرامر زبان می‌كنند و كوشش می‌كنند كه درست صحبت كنند. پس از این دوران كودكان نوشتن و خواندن را به وسیله بازی كردن با كتاب‌ها و اسباب‌بازی‌ها یاد می‌گیرند. از این روست كه به والدین توصیه می‌شود كه حتما كودكان خود را با كتاب آشنا سازند و این امكان‌پذیر نیست مگر این كه از همان زمان طفولیت كه كودك قادر به حرف زدن نمی‌باشد والدین برای كودكان خود داستان بخوانند.

 

در این صورت است كه اشتیاق و علاقه به كتاب و به عبارتی خواندن و نوشتن در كودك ایجاد می‌شود ضمن این كه بهترین شیوه برای‌ گذراندن وقت با كودكان نیز می‌باشد. ورود به مهد كودك ، آغاز مرحله جدیدی برای كودكان است آنها در این مرحله با حروف الفبا آشنا می‌شوند و یاد می‌گیرند كه این حروف را چگونه در كلمات به هنگام صحبت كردن به كار ‌گیرند. در واقع این مرحله مهم‌ترین مرحله زندگی اجتماعی آنها دور از والدین و خانه می‌باشد. آشنایی با حروف الفبا آنها را به خواندن و نوشتن علاقه‌مند می‌كند البته منظور از نوشتن و خواندن، نوشتن و خواندن صحیح كلمات نیست بلكه همین قدر كه بتوانند ادای آن را در بیاورند كافی است.

 

این مرحله در واقع مقدمه‌‌ای است برای ورود به مدرسه. چرا كه وقتی وارد مدرسه می‌شوند براحتی می‌توانند و یا آمادگی دارند كه با كلمات آشنا ‌شوند و صداها و حروف را تلفظ كنند و با كلماتی كه تا به حال نشنیده‌اند آشنا شوند و در این سن حتی در جمله‌سازی نیز خیلی بهتر از گذشته از گرامر زبان استفاده می‌كنند.

 

یكی از مختصات این دوره یعنی دبستان درك داستان‌های پیچیده است حتی آنها قادر به پیشگویی داستان نیز هستند و می‌توانند نتیجه‌گیری كنند كه داستان مورد نظر چه چیزی را می‌خواسته بیان كند.

 

از این رو این وظیفه و مسوولیت برگردن والدین قرار دارد كه روش‌های صحیح یادگیری را با كودكان از همان دوران كودكی آغاز كنند و برای شكوفایی ذهن كودكان خواندن داستان را از همان ابتدای كودكی شروع كنند و هر چه بیشتر با آنها تعامل داشته باشند بهتر می‌توانند استعداد و ذوق كودكان خود را پرورش دهند.