پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
وضعیت سفید برادران غزالی
«وضعیت سفید» یکی از معدود مجموعههای تلویزیونی است که نمیتوان موفقیتش را فقط محدود به یک عامل کرد. متن خوب هادی مقدم دوست و حمید نعمتالله و کارگردانی اصولی نعمتالله متناسب مدیوم تلویزیونی، فیلمبرداری خوب کار با سلیقه زیبای بصری، طراحی صحنه و لباس که بالاخره توانسته رضایت همگان را جلب کند.
با گذشت حدود ۱۰ قسمت از مجموعه تلویزیونی «وضعیت سفید»، حالا میتوان جای پای محکم و ثابت آن را در سبد سرگرمی مخاطبانش یافت. در همین مدت محدود، نقدها و تحلیلها و مصاحبههای فراوانی در رسانههای سینمایی و تلویزیونی به این مجموعه اختصاص یافته و بحثهای فراوانی در این رابطه شکل گرفته است. از دور هاله مثبت و رضایت عمومی از این سریال قابل ردیابی است و به نظر میرسد بعد از مدتها یک اثر تلویزیونی با توجه به پخش روزانه، توانسته است مخاطبان ثابت بسیاری را جذب کرده و رضایت آنها را برآورده کند. «وضعیت سفید» یکی از معدود مجموعههای تلویزیونی است که نمیتوان موفقیتش را فقط محدود به یک عامل کرد. متن خوب هادی مقدم دوست و حمید نعمتالله و کارگردانی اصولی نعمتالله متناسب مدیوم تلویزیونی، فیلمبرداری خوب کار با سلیقه زیبای بصری، طراحی صحنه و لباس که بالاخره توانسته رضایت همگان را در مورد بازآفرینی شرایط محیطی دوران روایت داستان (دهه ۶۰) جلب کند، انتخاب بازیگران متناسب با خصوصیات شخصیتی آدمهای قصه که با بازی مناسب بازیگران همراه شده، همگی دست به دست هم دادهاند تا با یک سریال محبوب و موردپسند روبهرو باشیم. هر چند این جمله کلیشهای که قضاوت قطعی هنوز زود است را در اینجا هم باید به کار برد و باید منتظر بود دید که بعد از گذشت ۱۰ قسمت ابتدایی و تعریف شخصیتها، سریال چگونه و از چه زمانی میخواهد به تعریف داستان بپردازد.
اینکه بخواهیم نفر به نفر به بازیگران پر تعداد و مطرح مجموعه «وضعیت سفید» بپردازیم تقریبا امکان پذیر نیست. این مجموعه در حدود ۴۰ بازیگر دارد که هر کدام نقشی تاثیرگذار در روند داستان دارند. به هر صورت در این یادداشت قصدمان بر این است که مهمترین شخصیتهای سریال را در دو یا سه قسمت مورد تحلیل قرار دهیم. قسمت اول به برادران غزالی اختصاص دارد که تا اینجا بیشترین حضور را داشتهاند و حواشی مجموعه هم بیشتر مربوط به نقش این دو بازیگر جوان مربوط میشده.
● عباس غزالی در نقش بهروز
اولین تصویری که از این بازیگر به ذهن میرسد شاید به حضورش در سریال رستگاران و همچنین اجرای برنامهای مخصوص نوجوانان با نام «نردبان» باز میگردد. اما حضور این چهره در تئاتر و تلویزیون از اواسط دهه ۷۰ آغاز شده و او از سنین کودکی کار تصویر را تجربه کرده است. بحث اصلی و حاشیه پر دامنهای که این روزها در رسانهها بسیار مطرح است شباهت بازی عباس غزالی به جنس بازی حامد بهداد است. این تا اندازههایی قابل درک است و میتوان شباهت را حتی تقلید نامید و یا الگوبرداری و ... . اما چیزی که در این میان اهمیت بیشتری دارد نتیجه کار است و اینکه کیفیت حضور این بازیگر را در «وضعیت سفید» چگونه ارزیابی میکنید. عباس غزالی تا امروز یکی از بهترین بازیهای سریال را به اجرا گذاشته و تیپ یک جاهل دهه شصتی و دوشخصیتی را به خوبی ایفا کرده و آن را باور پذیر کرده است. سایههای کمدی بازی او که البته در کل سریال هم در جریان است به شیرینی نقشاش افزوده و تا به اینجای کار هم به نظر میرسد که نقش او یکی از شخصیتهای اصلی سریال به حساب میآید و اما در مورد شباهت یا تقلیدش از بازی حامد بهداد هم باید اضافه کرد که جنس بازی اغراقگرایانه و برونگرا، خصوصیاتی را برای یک بازیگر ایجاد میکند که خواه ناخواه با همراهانش در این نوع ایفای نقش مقایسه شود. حامد بهداد هم مثلا به تقلید از مارلون براندو معرفی شده است و این در حالی است که هم حامد بهداد ابایی از تقلید بازی براندو ندارد و هم عباس غزالی بارها اعلام کرده بهداد یکی از محبوبترین بازیگرانش بهشمار میرود. به هر حال این قضیه ملاک اصلی تصمیمگیری نیست و مطمئنا باید در مورد بازیگر جوانی چون عباس غزالی صبر کرد و نتیجه کار و نوع بازیاش را در آثار دیگر مورد تحلیل قرار داد. چیزی که مشخص است نمره قبولی این بازیگر در سریال «وضعیت سفید» است.
● یونس غزالی در نقش امیر
اینکه بخواهیم بازیگر نقش یک و شخصیت محوری را در سریال« وضعیت سفید» مشخص کنیم کار مشکلی است و اصلا خود اثر هم با نوع روایتش و شخصیت های متعددش این امکان را فراهم نمیکند. اما با توجه به میزان حضوری که شخصیت امیر با بازی یونس غزالی در ۱۰ قسمت ابتدایی این سریال داشته میتوان او را به نوعی شخصیت اصلی یا یکی از محورهای روایتی داستان معرفی کرد. میزان کیفیت اجرای یونس غزالی با توجه به سن و سال و تجربه کماش غیرمنتظره و تعجب برانگیز بوده است. این درجه پختگی و راحتی مقابل دوربین برای بازیگری با سن وسال او تحسین برانگیز است و از همین حالا باید آینده خوبی برای استعداد او تصور کرد. البته ردپای سلیقه حمید نعمتالله بیشتر از هر بازیگری دیگری هم در جنس بازی یونس غزالی به چشم میآید. نوعی بی خیالی و گنگی در عین حال هوشمندی کاملا ایرانیزه در اجرای او دیده می شود که نمونههایش در دو فیلم «بوتیک» و« بی پولی» قابل ردیابی است. یونس غزالی را پیش از این در فیلم«در میان ابرها» به یاد میآوریم ولی اصلا او را در این حد و اندازهها نیافته بودیم. لحن خاص این بازیگر در ادای دیالوگها و جنس بازیاش کاملا متفاوت با برادرش عباس غزالی که یک بازی سرد و درونی را ارائه میدهد از جذابیتهای این مجموعه به حساب میآید.
حمید نعمتالله دست به جسارتهای فراوانی در انتخابهایش زده است. چه در استفاده از بازیگران جوان و کمتر دیده شده چه در بازی گرفتن از ستارههای سالهای پیش سینما و تلویزیون که کم کم از یاد ها میرفتند. نمره قبولی این دو برادر در «وضعیت سفید» هم به تایید خودشان، بیشتر به قدرت بازیگردانی و کارگردانی حمید نعمت الله مربوط است. با علاقه منتظر تماشای ادامه «وضعیت سفید» هستیم.
محسن شرف الدین