یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 12 May, 2024
مجله ویستا
خویشاوندی در شهر (موضوع پژوهش نیم ترم اول کلاس انسان شناسی شهری)
...
موضوع پژوهش نیم ترم اول سال تحصیلی87-88 کلاس انسان شناسی شهری
برنامه پژوهشی کلاس انسان شناسی شهری در نیم ترم اول سال تحصیلی 87-88 ،در صورت به حد نصاب رسیدن و تشکیل این کلاس، موضوع «خویشاوندی در شهر» خواهد بود. در این ترم نیز تیم های پژوهشی در قالب گروه های دو نفره تشکیل خواهند شد زیرا به تجربه این گروه ها بیشترین کارایی را نسبت به گروه های بزرگتر دارند، البته کار به صورت فردی همچون ترم های گذشته ممکن است.
خویشاوندی در کنار دین، اقتصاد و سیاست، یکی از حوزه های اصلی مطالعه انسان شناسی است و به صورت های مختلف می توان بر آن مطالعه کرد. در تاریخ انسان شناسی مطالعات بر خویشاوندی پیش از هر چیز بر ساختارهای آن متمرکز بود. گمان نخستین انسان شناسان با حرکت از نظریه غالب تطوری آن بود که خانواده شکلی کاملا فرهنگی و متاخر در زندگی انسان ها است و از این رو آنها گمان می کردند که در جوامع موسوم به «ابتدایی» خانواده وجود نداشته و قانون و ضابطه ای بر روابط زناشویی حاکم نبوده است و این ضوابط به تدریح با رسیدن انسان ها به مرحله تمدن به وجود آمده اند. در قرن نوزده انواع و اشکال بسیار زیادی برای ازدواج و خانوده تصور می شد که بعدها مشخص شد بیشتر آنها حاصل تخیل انسان شناسان و نه واقعیت جوامعی بوده است که بر آنها مطالعه می کردند.
مطالعه بر خویشاوندی با پیشرفت پژوهش های مردم نگاری و دقیق تر شدن آنها جهت خود را تغییر دادند و به جای تلاش برای یافتن منشاء و اشکال خانواده به سوی درک و شناخت خانواده به مثابه یک ساخت پر اهمیت اجتماعی و تاثیر آن بر سایر روابط اجتماعی رفتند. این تصور که تمدن و زندگی شهری خانواده گسترده را از میان می برد با مطالعات بعدی به زیر سئوال رفت و نشان داده شد که خانواده گسترده به رغم جدایی فضایی نسبی بین اعضای آن ( یعنی خانواده های هسته ای) می تواند به صورت های دیگر تجدید شود و تاثیر خانواده را باید در موقعیت شهری در روابطی پیچیده تر از نزدیکی صرفا فیزیکی اعضای خانواده یا زندگی آنها زیر یک سقف جست.
در این کلاس دانشجویان با انتخاب موضوعی که زندگی شهری را به خانواده پیوند دهد، می توانند میدان تحقیق عملی خود را انتخاب کنند. هر یک از دانشجویان به صورت فردی یا به صورت گروهی در یکی از محور های زیر یک گزارش تحقیقی به کلاس ارائه خواهد داد که راهنمای تهیه آن در انتهای همین متن آمده است.
- استقرار نقاط مسکونی خانواده در شهر و روابط میان این نقاط
- رابطه مسکن و کار در خانواده و چگونگی سازمان یافتگی آنها در یک گروه یا مورد منتخب
- دایره همسر گزینی در شهر و دلایل آن
- تحول فضایی در شهر با توجه به تحول خانواده (جا به جایی در شهر)
- مهاجرت و خانواده در شهر
- پراکندگی خانواده ها در موقعیت های جدید مهاجرتی ( جدایی خانواده در میان شهر و روستا یا عشایر و یا جدایی میان دو کشور)
- اشکال تداوم خانواده گسترده در شهر
- استراتژی های تداوم روابط خانوادگی در شهر
- روابط مجازی خانواده در شهر ( استفاده از شبکه های مخابراتی و اینترنتی برای تداوم خانواده)
- آسیب شناسی تاثیر شهر بر تخریب(طلاق و جدایی) یا تغییر شکل و زوال آسیب شناسانه خانواده
دانشجویان در این درس علاوه بر گزارش کار گروهی، یک اتنوگرافی نیز طبق روال جاری به صورت فردی ارائه می دهند که در این دوره درباره روابط خاوادگی خانواده خود آنها با توجه به محل استقرار نقاط مسکونی و کاری اعضای آن در شهر محل سکونتشان و ترسیم نقشه هایی در این مورد خواهد بود. این اتنوگرافی ها به صورت تفکیک شده برای هر گروه کاری روی لوح فشرده همان گروه تحویل می شود.
دانشجویان می توانند از هم اکنون انتخاب اعضای گروه خود (حداکثر دونفر) و موضوع و زمین مورد مطالعه کار خود را برای استفاده از تعطیلات تابستانی آغاز کنند. در صورت نرسیدن کلاس به حد نصاب، همین موضوع به ترم بعدی منتققل خواهد شد.
موضوع کلاس فرهنگ و توسعه نیز به زودی اعلام می شود.
گزارش نهایی به صورت یک لوح فشرده الکترونیکی در روز آزمون کتبی ارائه خواهد شد.
برنامه پژوهشی کلاس انسان شناسی شهری در نیم ترم اول سال تحصیلی 87-88 ،در صورت به حد نصاب رسیدن و تشکیل این کلاس، موضوع «خویشاوندی در شهر» خواهد بود. در این ترم نیز تیم های پژوهشی در قالب گروه های دو نفره تشکیل خواهند شد زیرا به تجربه این گروه ها بیشترین کارایی را نسبت به گروه های بزرگتر دارند، البته کار به صورت فردی همچون ترم های گذشته ممکن است.
خویشاوندی در کنار دین، اقتصاد و سیاست، یکی از حوزه های اصلی مطالعه انسان شناسی است و به صورت های مختلف می توان بر آن مطالعه کرد. در تاریخ انسان شناسی مطالعات بر خویشاوندی پیش از هر چیز بر ساختارهای آن متمرکز بود. گمان نخستین انسان شناسان با حرکت از نظریه غالب تطوری آن بود که خانواده شکلی کاملا فرهنگی و متاخر در زندگی انسان ها است و از این رو آنها گمان می کردند که در جوامع موسوم به «ابتدایی» خانواده وجود نداشته و قانون و ضابطه ای بر روابط زناشویی حاکم نبوده است و این ضوابط به تدریح با رسیدن انسان ها به مرحله تمدن به وجود آمده اند. در قرن نوزده انواع و اشکال بسیار زیادی برای ازدواج و خانوده تصور می شد که بعدها مشخص شد بیشتر آنها حاصل تخیل انسان شناسان و نه واقعیت جوامعی بوده است که بر آنها مطالعه می کردند.
مطالعه بر خویشاوندی با پیشرفت پژوهش های مردم نگاری و دقیق تر شدن آنها جهت خود را تغییر دادند و به جای تلاش برای یافتن منشاء و اشکال خانواده به سوی درک و شناخت خانواده به مثابه یک ساخت پر اهمیت اجتماعی و تاثیر آن بر سایر روابط اجتماعی رفتند. این تصور که تمدن و زندگی شهری خانواده گسترده را از میان می برد با مطالعات بعدی به زیر سئوال رفت و نشان داده شد که خانواده گسترده به رغم جدایی فضایی نسبی بین اعضای آن ( یعنی خانواده های هسته ای) می تواند به صورت های دیگر تجدید شود و تاثیر خانواده را باید در موقعیت شهری در روابطی پیچیده تر از نزدیکی صرفا فیزیکی اعضای خانواده یا زندگی آنها زیر یک سقف جست.
در این کلاس دانشجویان با انتخاب موضوعی که زندگی شهری را به خانواده پیوند دهد، می توانند میدان تحقیق عملی خود را انتخاب کنند. هر یک از دانشجویان به صورت فردی یا به صورت گروهی در یکی از محور های زیر یک گزارش تحقیقی به کلاس ارائه خواهد داد که راهنمای تهیه آن در انتهای همین متن آمده است.
- استقرار نقاط مسکونی خانواده در شهر و روابط میان این نقاط
- رابطه مسکن و کار در خانواده و چگونگی سازمان یافتگی آنها در یک گروه یا مورد منتخب
- دایره همسر گزینی در شهر و دلایل آن
- تحول فضایی در شهر با توجه به تحول خانواده (جا به جایی در شهر)
- مهاجرت و خانواده در شهر
- پراکندگی خانواده ها در موقعیت های جدید مهاجرتی ( جدایی خانواده در میان شهر و روستا یا عشایر و یا جدایی میان دو کشور)
- اشکال تداوم خانواده گسترده در شهر
- استراتژی های تداوم روابط خانوادگی در شهر
- روابط مجازی خانواده در شهر ( استفاده از شبکه های مخابراتی و اینترنتی برای تداوم خانواده)
- آسیب شناسی تاثیر شهر بر تخریب(طلاق و جدایی) یا تغییر شکل و زوال آسیب شناسانه خانواده
دانشجویان در این درس علاوه بر گزارش کار گروهی، یک اتنوگرافی نیز طبق روال جاری به صورت فردی ارائه می دهند که در این دوره درباره روابط خاوادگی خانواده خود آنها با توجه به محل استقرار نقاط مسکونی و کاری اعضای آن در شهر محل سکونتشان و ترسیم نقشه هایی در این مورد خواهد بود. این اتنوگرافی ها به صورت تفکیک شده برای هر گروه کاری روی لوح فشرده همان گروه تحویل می شود.
دانشجویان می توانند از هم اکنون انتخاب اعضای گروه خود (حداکثر دونفر) و موضوع و زمین مورد مطالعه کار خود را برای استفاده از تعطیلات تابستانی آغاز کنند. در صورت نرسیدن کلاس به حد نصاب، همین موضوع به ترم بعدی منتققل خواهد شد.
موضوع کلاس فرهنگ و توسعه نیز به زودی اعلام می شود.
گزارش نهایی به صورت یک لوح فشرده الکترونیکی در روز آزمون کتبی ارائه خواهد شد.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
انتخابات مجلس انتخابات مجلس دوازدهم مجلس شورای اسلامی مجلس انتخابات مجلس دوازدهم انتخابات مجلس شورای اسلامی ستاد انتخابات کشور وزارت کشور رئیس جمهور رئیسی دولت سیزدهم
ایران زلزله تهران هواشناسی سیل شهرداری تهران فضای مجازی سازمان هواشناسی پلیس بارش باران قتل آموزش و پرورش
خودرو حقوق بازنشستگان ایران خودرو قیمت طلا قیمت خودرو قیمت دلار گاز بانک مرکزی بازار خودرو نمایشگاه نفت مالیات مسکن
نمایشگاه کتاب رضا عطاران تلویزیون کتاب نمایشگاه کتاب تهران سینمای ایران نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران دفاع مقدس سریال مهران مدیری تئاتر کتابخوانی
فناوری اینترنت
رژیم صهیونیستی فلسطین غزه اسرائیل جنگ غزه آمریکا روسیه حماس سازمان ملل رفح اوکراین افغانستان
پرسپولیس فوتبال استقلال لیگ برتر هوادار لیگ برتر فوتبال ایران لیگ برتر ایران رئال مادرید سپاهان لیگ قهرمانان اروپا باشگاه پرسپولیس بایرن مونیخ
رشد جهان ایلان ماسک شفق قطبی طوفان خورشیدی اپل ناسا گوگل هوش مصنوعی فیبرنوری ماهواره
استرس مغز چاقی فشار خون بارداری زایمان آسم سرماخوردگی