سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
مجله ویستا

بازی ایرانی در برابر بازی بیگانه


بازی ایرانی در برابر بازی بیگانه

کثرت و جذابیت بازی‌ها در فضای مجازی کودکان شرایطی مثل تناسب جنس و سن با آن را کم رنگ کرده، تا جایی که «دسته های بازی» جانشین عصای مادر بزرگ ها و پدر بزرگ ها شده است.
عصر حاضر، نقش …

کثرت و جذابیت بازی‌ها در فضای مجازی کودکان شرایطی مثل تناسب جنس و سن با آن را کم رنگ کرده، تا جایی که «دسته های بازی» جانشین عصای مادر بزرگ ها و پدر بزرگ ها شده است.

عصر حاضر، نقش فناوری اطلاعات و کاربرد آموزه‌ها و ابزارهای آن در زندگی روزمره بشر بسیار پررنگ و چشمگیر است. در این میان بازی‌های رایانه‌ای جایگاه ویژه‌ای در فرهنگ و اقتصاد جوامع گوناگون یافته‌اند،تعاملی‌بودن بازی‌های رایانه‌ای (برخلاف فیلم سینمایی)، سناریو های چندگانه، نقش‌آفرینی مستقیم بازیکن، انتقال پیام در قالب عناصر متحرک بصری و نیز حضور نوجوانان و جوانان به‌عنوان مخاطب اصلی این پدیده، از عوامل منحصربه ‌فرد جذابیت و تأثیرگذاری بازی‌های رایانه‌ای است، به طوری که در چند سال اخیر روند رشد این صنعت در جهان از صنعت سینما پیشی گرفته و به مهم‌ترین ابزار تهاجم فرهنگی تبدیل شده است.

از طرف دیگر بازی‌های رایانه‌ای با مشخصات ذکر شده فرصتی ایجاد می‌کنند که می‌توان از آن جهت دفع تهاجم فرهنگی و نیز باز تولید و صدور ارزش‌های اسلامی و انسانی به دیگر کشورها بهره برد. بسیاری از نوجوانان و جوانان در سراسر دنیا اوقات فراغت خود را در منزل و یا گیم‌نت‌ها برای بازی‌های رایانه‌ای و ویدیویی صرف می‌کنند. در کشور ما نیز متناسب با ورود فناوری‌های نوین، این پدیده در چند سال اخیر افزایش چشمگیری یافته و تعداد مراکز بازی‌های رایانه‌ای و استفاده از بازی‌های رایانه‌ای در منازل به‌صورت تصاعدی گسترش بی‌سابقه‌ای یافته است و به ابزاری برای پرکردن اوقات فراغت نوجوانان و جوانان تبدیل شده است.

توانایی‌ها و ویژگی‌های منحصر به ‌فرد بازی‌های رایانه‌ای در عرصه فرهنگ ‌سازی و تأثیر‌گذاری بر روح و روان مخاطبان، اهمیت توجه به این موضوع را به شکلی ویژه نشان می‌دهد. یک بازی رایانه‌ای حاصل کار گروهی، با استفاده از تخصص‌های گوناگون است، بخش‌های مختلفی چون سناریو، طراحی فضا و کاراکترها و ابزارها، نورپردازی، موسیقی و صداگذاری و کارگردانی در آن نقش بسیار مهمی دارند.

مرکز توسعه و فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی امر ساماندهی بازی های رایانه ای، همه ساله با هدف ایجاد جایگاه معتبر رسمی نرم افزار های فرهنگی، جریان سازی برای تولید نرم افزارها، توسعه زبان و خط فارسی در دنیای مجازی، افزایش رقابت و هم افزایی سازندگان، جشنواره و نمایشگاهی را برگزار می کند.

۵۰ بازی رایانه ای ۱۰۰درصد ایرانی به همراه ۲۵۰ بازی خارجی منتخب و مفید به مردم عرضه شد. هرچند با توجه به سرعت سرسام آور رشد و توسعه فناوری های ارتباطی و رایانه ای، ۵۰ بازی تولید شده ایرانی از نظر کمی و کیفی قلیل به نظر می رسد اما می توان امید داشت که با صرف هزینه و حمایت دولت این عرصه رونق پیدا کرده و حتی با همکاری بنگاه های بزرگ تولید و ساخت بین المللی بازی های رایانه‌ای ضمن ایجاد بازار کار برای جوانان از فرهنگ جامعه نیز پاسبانی کرد.

اگر در کوتاه مدت متولیان امر قادر به تولید بازی های رایانه‌ای متناسب نیستند، والدین می توانند در صورت داشتن وقت، با سرگرمی های جایگزین و ارتباط عاطفی مانع از ارتباط مجازی کودکان خود با رایانه شوند.