جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
شوك , هرچی بیشتر, بهتر
● میم مثل مادر در جمع دانشجویان نقد و بررسی شد
میم مثل مادر آخرین ساخته رسول ملاقلی پور این روزها باعث آشتی عشق سینما ها با سالن های سینما شده است. همین هم باعث شده كه كنفرانس های خبری متعددی برای عوامل این فیلم برگزار شود .خلاصه یی از این نشست ها را می خوانید:
رسول ملاقلیپور، گلشیفته فراهانی و منوچهر محمدی در نشست نقد و بررسی فیلم میم مثل مادر در دانشگاه شهید بهشتی حاضر شدند. جلسه یی كه در آن دانشجویان سوالات متعددی از عوامل این فیلم مطرح كردند.
در ابتدای این جلسه ملاقلیپور گفت وقتی مزرعه پدری به بدترین شكل ممكن اكران شد، تصمیم گرفتم مدتی از سینما دور شوم تا اینكه آقای محمدی دو طرح برای ساخت پیشنهاد كردند.چون آن موقع حال مادرم بد بود با توجه به این موضوع فیلمنامه میم مثل مادر را نوشتم. او گفت : اگر قرار است درباره سینمای جنگ چیزی گفته شود، باید با بیان جدید آن را مطرح كرد تا نسل امروز آن را پس نزند.
ملاقلیپور راجع به استفاده از یك شخصیت ارمنی در فیلم گفت: پیش از این هم در نجات یافتگان از شخصیتی ارمنی استفاده كرده بودم و معتقدم اقلیتهای مذهبی هم به سهم خودشان در جنگ شركت داشتند.
شخصی به نام روبیك منصوری در سینمای ایران داشتیم كه بیش از ۴ دهه به سینما خدمت كرد و من هم از او یاد گرفتم بنابراین این نقش روبیك، هم بخشی از شخصیت اوست كه دوست داشتم جایی به او بپردازم.
ملاقلیپور در جواب سوال دیگری درباره بد نشان دادن مردها در فیلم و شباهت آن به فیلمهای تهمینه میلانی اظهار داشت: همه مردهای فیلم بد نیستند، حتی شخصیت سهیل هم در آخر بر میگردد و بچهاش را میپذیرد. ضمن اینكه سینمای من با سینمای خانم میلانی كاملا فرق دارد.این كارگردان درباره استفاده از حیوانات در فیلم میم مثل مادر گفت: قصد داشتیم مطرح كنیم شخصیت سعید پر از نعمت است و میتواند با همه ارتباط داشته باشد.
بنابراین در فیلم هم مشاهده میكنیم، وقتی حالت سعید بحرانی میشود، حالت حیوانات هم تغییر میكند. گرفتن این صحنهها بسیار مشكل بود و زمان زیادی را نیز از ما گرفت.ملاقلیپور در پاسخ به سوال دیگری در باره پایین بودن سن بازیگر زن با توجه به نقشاش و حضور در جنگ، گفت: من به این تاریخ فكر نمیكردم و برایم این مهم بود كه باور كنیم، مادرعلی است و اختلاف ده ساله در بازی گلشیفته درآید.
خوشبختانه با تمرینات زیاد و تغییراتی كه در نوع گفتار و حركاتش توانستیم بوجود آوریم، این شخصیت برای من كه ۲۷ سال كار سینما انجام میدهم، قابل باورشد.گلشیفته فراهانی نیز اظهار داشت: خیلی میخواهند با معادلات ریاضی بفهمند سن این مادر چقدر است و آیا به زمان جنگ در پاكدشت میخورد یا نه در حالیكه مهم این است كه مردم باور میكنند او مادر علی است.وی درباره رسیدنش به این نقش گفت: من بازیگرم و باید این نقشها را بازی كنم، با راهنماییهای پدر و همسرم به درك شخصیت مادر بودن رسیدم.
این بازیگر در ادامه با گلایه از نقدهای صورت گرفته از فیلم اظهار داشت: طوری این فیلم در مطبوعات كوبیده میشود كه اصلا حقاش نیست، با تمام ایرادهایی كه در فیلم وجود دارد باز هم تماشاگر از آن لذت میبرد.پس خواهش میكنم ریشهیی تر نگاه شود تا ویژگیهای فیلم دیده شود.
ملاقلیپور در ادامه صحبتهای فراهانی گفت: ما دو هزار منتقد داریم كه از میان آنها فقط ۲۰ كارشناس با شعور و سینما شناس میتوان پیدا كرد و بعضی از اینها آمدند تست بازیگری دادهاند و قبول نشدهاند و میروند منتقد میشوند و به فیلم فحش میدهند. نقد خوب برای من بسیار اهمیت دارد و سعی میكنم در فیلمهای بعدیام از آن بهره ببرم.
منوچهر محمدی تهیه كننده این فیلم هم درباره موضوع میم مثل مادر گفت: تماشاگر هوشمند ایرانی همیشه به شدت احتیاج دارد تا هنرمندان سراغ مضامین و سوژهیی بروند كه كمتر تجربه شده است. میم مثل مادر رنجنامه زنان این مملكت است كه نسبت به آنها كم لطفی میشود با توجه به این موضوع علاقهمند شدم این نوع فیلم را بسازم.محمدی در ادامه گفت: قصد داشتیم روبیك پدر ژپتویی برای علی باشد بنابراین كارگاه نجاری هم از همان جا آمد. این شخصیت حس متفاوتی را با خودش آورد و ادای دینی هم به اقلیتها بود.
محمدی نیز از همكاری با گلشیفته فراهانی با این فیلم بخوبی یاد كرد و گفت: من تاكنون با بازیگران زیادی كار كردم و باید اعتراف كنم خانم فراهانی یكی از استعدادهای فوقالعاده، نادر و كمیاب سینمایی ایران هستند كه مسئولیت را بخوبی درك میكند.
علی شادمانی بازیگر كودك فیلم هم درباره حضورش در این فیلم اظهار داشت: روند آشنایی من با آقای ملاقلیپور اتفاق خوشایندی بود و با تمرینهایی كه هنگام خواندن فیلمنامه انجام دادم و كمكهایی كه پدر و مادر، سایر بازیگران و آقای ملاقلیپور داشتند توانستم نقش یك بچه معلول را بازی كنم.
آریا عظیمینژاد آهنگساز این فیلم نیز گفت: موسیقی میم مثل مادر چالش موسیقی و عشق است و در همینراستا، ارتباط عجیبی با آن برقرار كردم به گونهیی كه ۹ ماه بر روی ساخت آن كار كردم.
در ابتدای این جلسه امید روحانی در سخنانی ملاقلیپور را شخصی پرشور و صادق در سینمای ایران دانست و اظهار داشت: تلاش او در سینما قابل تمجید است، ملاقلیپور اهل مدارا نیست و با یك نوع بردباری زبان سینما را تكامل میدهد.از نظر فنی هم قدرت دارد و تنها فیلمسازی است كه تجربه شخصی میكند و همین او را یك پله بالا میبرد.در پایان این جلسه هدایایی از سوی كانون فیلم وعكس دانشگاه شهید بهشتی به عوامل فیلم میم مثل مادر اهدا شد.
● یاری: پدر میتوانست نقش اساسیتری در «میم مثل مادر» داشته باشد
خب «حسین یاری» گفت: سهیل (پدر) میتوانست نقش اساسی و پررنگتری در فیلم «میم مثل مادر» داشته باشد.«حسین یاری» بازیگر نقش سهیل در فیلم «میم مثل مادر» گفت: روزهای اولی كه فیلمبرداری شروع نشده بود و در مرحله دورخوانی و تمرین بودیم به خانم فراهانی عرض كردم كه یكی یا دو سكانس در این فیلم در حوزه وظایف من است كه اگر بتوانم آن را در حد مطلوب بازی كنم، خیالم راحت میشود و احساس میكنم كه این فیلم برای من تمام شده است. یكی سكانس مواجهه سهیل و سپیده است و دیگری مواجهه با بچهاش بعد از ۱۵ سال است.
وی افزود: اساسا محوریت فیلم خانم فراهانی بود و من خیلی انرژی آنچنانی نیاز نداشتم ولی این دو سكانس را همیشه گفتم كه اگر دربیاید و بتوانم اجرا كند دیگر مسالهیی با فیلم نخواهم داشت و از منظر من این دو سكانس خیلی اساسیتر و حیاتیتر است.
«یاری» به سكانسهای تاثیرگذار فیلم اشاره كرد و گفت: در سكانسهایی چون انداختن بچه یا امثال آن بازیگر خیلی نقش اساسی ندارد و انرژی آنچنانی صرف نمیكند. چون فیلمبرداری، نوع ساختار دكوپاژ، افكت و موسیقی خیلی كمك كننده هستند.
بازیگر نقش سهیل در فیلم «میم مثل مادر» در مورد پذیرش این نقش گفت: شخصا مشكلی با نقش نداشتم.اما واقعیت این است كه نقش را متر میكنم.میگویم كه من باید برای بازی فورجه داشته باشم. اصلا اینجور نیست كه بگویم یك نقش كوتاه است و خیلی اثر میگذارد. اثر برای صاحب اثر است و من قرار نیست كه فقط به صاحب اثر كمك كنم.من باید حضور داشته باشم.
وی ادامه داد: اساسا برای بازیگر عرصه جلوهگری و شرایط مطلوب باید فراهم باشد و من نیز آن را طلب میكنم. میپرسم حضور من چقدر است و من چقدر میدان دارم. اگر بخواهیم با فوتبال مقایسه كنیم من بازیكن ۹۰ دقیقهیی هستم. باید نیمه اول گرم شوم تا نیمه دوم خوب بازی كنم. خیلی اینجور نیست كه یك نقش موجز را بازی كنم، مگر مواردی آن هم در اوایل كارم كه خیلی ناگزیر بودم. ولی تا محوریت نداشته، بازی نكردم.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل غزه مجلس شورای اسلامی دولت نیکا شاکرمی روز معلم معلمان رهبر انقلاب مجلس بابک زنجانی دولت سیزدهم
هلال احمر آتش سوزی قوه قضاییه تهران پلیس اصفهان بارش باران سیل شهرداری تهران آموزش و پرورش فضای مجازی سازمان هواشناسی
قیمت دلار قیمت طلا قیمت خودرو بازار خودرو قیمت سکه خودرو دلار بانک مرکزی حقوق بازنشستگان سایپا ایران خودرو کارگران
نمایشگاه کتاب سریال شهاب حسینی عفاف و حجاب کتاب جواد عزتی مسعود اسکویی تلویزیون سینما سینمای ایران دفاع مقدس فیلم
رژیم صهیونیستی فلسطین آمریکا جنگ غزه حماس نوار غزه چین ترکیه اوکراین انگلیس یمن ایالات متحده آمریکا
استقلال پرسپولیس فوتبال علی خطیر سپاهان باشگاه استقلال لیگ برتر ایران تراکتور لیگ قهرمانان اروپا رئال مادرید لیگ برتر بایرن مونیخ
هوش مصنوعی کولر تبلیغات موبایل تلفن همراه اینستاگرام گوگل اپل ناسا عیسی زارع پور وزیر ارتباطات
کبد چرب فشار خون بیمه دیابت بیماری قلبی کاهش وزن داروخانه رابطه جنسی