چهارشنبه, ۱۹ دی, ۱۴۰۳ / 8 January, 2025
سه فن دقیق شنیدن
برای اینکه شنیدن ما فعال باشد، روانشناسان، چهار فن را برای دقیق گوش دادن نام بردهاند که شامل توجه و تمرکز، سوال پرسیدن و کاوش کردن، باز خورد و جمعبندی و خلاصه کردن است.
۱) توجه و تمرکز
یکی از مهمترین اصول گوش دادن دقیق، تمرکز و توجه است که سه جنبه را در بر میگیرد: الف- توجه و تمرکز روی محتوای صحبتهای گوینده و آنچه او میگوید. ب- تمرکز و توجه به حالات بدنی و چگونگی بیان گوینده. ج- توجه و تمرکز بر حالات بدن خود به عنوان شنونده.واقعیت این است که هنگامی میتوانید بر گفتههای دیگری تمرکز کافی داشته باشید که ذهن خود را روی نگاه و نگرش، احساسات و هیجانات گوینده باز نگه داشته و از مداخله عوامل درونی و بیرونی فشارآورنده مثل تعصبات، شتابزدگی، قضاوت سریع، افکار کلیشهای، خستگی، بیحوصلگی، سرما و گرما و آلودگی صوتی جلوگیری کنید. توجه به حالات بدنی گوینده، نکات باارزشی را در مورد احساسات و عواطف آن شخص برایمان بازگو میکند و همینطور حالتهای بدنی ما به عنوان یک شنونده نیز خود حامل پیامهای قابل تعمقی برای گوینده است. به طور مسلم چهرهای گشاده و بدنی مایل به جلو، پیامی متفاوت از چهرهای بیتفاوت و بدنی خشک به همراه دارد که توجه به آن حایز اهمیت است.
۲) سوال پرسیدن و کاوش کردن
انسانها با یکدیگر متفاوت هستند و ذهنیتهای مختلفی به موضوعات مشابه دارند، بنابراین کاملا طبیعی است که معنای واژهها نیز نزد آنها متفاوت باشد. این تفاوت معنایی باعث به وجود آمدن بسیاری از کجفهمیها و سوءتفاهمها میشود. به همین دلیل توصیه میشود هر کجا که فکر میکنید مقصود و منظور گوینده برای شما نامشخص است سوال کنید، سوالات کوتاهی مانند: ممکنه لطفا آن کلمه را توضیح دهید؟ من مطمئن نیستم که منظور شما را درست فهمیدهام، ممکنه لطفا آن را تکرار کنید؟ و... .
۳) بازخورد
از آنجا که منظور از گوش دادن، فهم معنا و منظور صحبتهای فرستنده است تا شنیدن واژهها، بنابراین باید از بازخورد استفاده کرد. در بازخورد با پردازش و تعمق بر صحبتهای گوینده سعی میکنیم مفاهیم ضمنی و مقاصد موجود در صحبتهای طرف مقابل را به او بازگردانیم. بازخورد دادن اغلب به دو صورت احساسی و مفاهیمی است. در بازخورد احساسی، وقتی فرد ناراحت و آشفتهحال به نظر میرسد شما میتوانید احساس او را به خودش منعکس کنید مثل اینکه شخصی با حالت گرفته به شما میگوید: امروز حقوقم را ندادهاند و شما در پاسخ او باید بگویید: معلومه که این مساله تو را ناراحت کرده یا در بازخورد مفاهیم، شما به طور خلاصه محتوای صحبتهای گوینده را منعکس میکنید؛ مثال: فردی به شما میگوید: از وقتی به خانه آمدهام تا الان یکسره در حال کار کردن هستم و شما در مقابل میگویید: اینطور که پیداست تمام وقت گرفتار بودهای.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست