سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
سه فن دقیق شنیدن
برای اینکه شنیدن ما فعال باشد، روانشناسان، چهار فن را برای دقیق گوش دادن نام بردهاند که شامل توجه و تمرکز، سوال پرسیدن و کاوش کردن، باز خورد و جمعبندی و خلاصه کردن است.
۱) توجه و تمرکز
یکی از مهمترین اصول گوش دادن دقیق، تمرکز و توجه است که سه جنبه را در بر میگیرد: الف- توجه و تمرکز روی محتوای صحبتهای گوینده و آنچه او میگوید. ب- تمرکز و توجه به حالات بدنی و چگونگی بیان گوینده. ج- توجه و تمرکز بر حالات بدن خود به عنوان شنونده.واقعیت این است که هنگامی میتوانید بر گفتههای دیگری تمرکز کافی داشته باشید که ذهن خود را روی نگاه و نگرش، احساسات و هیجانات گوینده باز نگه داشته و از مداخله عوامل درونی و بیرونی فشارآورنده مثل تعصبات، شتابزدگی، قضاوت سریع، افکار کلیشهای، خستگی، بیحوصلگی، سرما و گرما و آلودگی صوتی جلوگیری کنید. توجه به حالات بدنی گوینده، نکات باارزشی را در مورد احساسات و عواطف آن شخص برایمان بازگو میکند و همینطور حالتهای بدنی ما به عنوان یک شنونده نیز خود حامل پیامهای قابل تعمقی برای گوینده است. به طور مسلم چهرهای گشاده و بدنی مایل به جلو، پیامی متفاوت از چهرهای بیتفاوت و بدنی خشک به همراه دارد که توجه به آن حایز اهمیت است.
۲) سوال پرسیدن و کاوش کردن
انسانها با یکدیگر متفاوت هستند و ذهنیتهای مختلفی به موضوعات مشابه دارند، بنابراین کاملا طبیعی است که معنای واژهها نیز نزد آنها متفاوت باشد. این تفاوت معنایی باعث به وجود آمدن بسیاری از کجفهمیها و سوءتفاهمها میشود. به همین دلیل توصیه میشود هر کجا که فکر میکنید مقصود و منظور گوینده برای شما نامشخص است سوال کنید، سوالات کوتاهی مانند: ممکنه لطفا آن کلمه را توضیح دهید؟ من مطمئن نیستم که منظور شما را درست فهمیدهام، ممکنه لطفا آن را تکرار کنید؟ و... .
۳) بازخورد
از آنجا که منظور از گوش دادن، فهم معنا و منظور صحبتهای فرستنده است تا شنیدن واژهها، بنابراین باید از بازخورد استفاده کرد. در بازخورد با پردازش و تعمق بر صحبتهای گوینده سعی میکنیم مفاهیم ضمنی و مقاصد موجود در صحبتهای طرف مقابل را به او بازگردانیم. بازخورد دادن اغلب به دو صورت احساسی و مفاهیمی است. در بازخورد احساسی، وقتی فرد ناراحت و آشفتهحال به نظر میرسد شما میتوانید احساس او را به خودش منعکس کنید مثل اینکه شخصی با حالت گرفته به شما میگوید: امروز حقوقم را ندادهاند و شما در پاسخ او باید بگویید: معلومه که این مساله تو را ناراحت کرده یا در بازخورد مفاهیم، شما به طور خلاصه محتوای صحبتهای گوینده را منعکس میکنید؛ مثال: فردی به شما میگوید: از وقتی به خانه آمدهام تا الان یکسره در حال کار کردن هستم و شما در مقابل میگویید: اینطور که پیداست تمام وقت گرفتار بودهای.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
سید ابراهیم رئیسی سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور رئیسی سقوط بالگرد رئیسی ایران شهادت بالگرد تبریز حسین امیرعبداللهیان دولت سیزدهم شهادت رئیسی
تهران کنکور هواشناسی شورای شهر تهران شهرداری تهران تعطیلی مدارس هلال احمر سانحه بالگرد رئیسی پلیس سیل قوه قضاییه بارش باران
قیمت خودرو قیمت دلار قیمت طلا بورس خودرو یارانه بازار خودرو دلار حقوق بازنشستگان بازنشستگان ایران خودرو سایپا
شهادت رئیس جمهور سینمای ایران پیام تسلیت تلویزیون لیلا حاتمی سریال آیت الله سید ابراهیم رئیسی سینما شعر رسانه ملی نمایشگاه کتاب زری خوشکام
کنکور ۱۴۰۳ گوگل دانش بنیان تجهیزات پزشکی دانشگاه تهران تلسکوپ فضایی هابل باتری
رژیم صهیونیستی ترکیه جنگ غزه اسرائیل فلسطین غزه روسیه امیرعبداللهیان آمریکا چین حماس اوکراین
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ برتر رئال مادرید باشگاه پرسپولیس لیگ برتر ایران لیگ برتر انگلیس فدراسیون فوتبال بازی باشگاه استقلال منچسترسیتی
هوش مصنوعی مایکروسافت تبلیغات سامسونگ اپل ناسا نمایشگاه ایران هلث موبایل آیفون
سرطان سزارین رژیم غذایی آلزایمر طول عمر زایمان افسردگی فشار خون مغز انسان دیابت