جمعه, ۲۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 17 May, 2024
مجله ویستا

انگاره آخر الزمان انسان, رسانه


انگاره آخر الزمان انسان, رسانه

“آخرالزمان” یک باور مشترک بشری در خصوص فرجام کار عالم ناسوت است که عالم ماده را در نگاهی برداری و زمانمند دارای نقاط ابتدا وانتهایی می داند طبق این تعریف, اگر عالم ماده ازلی وابدی نیست وهمان گونه که در زمان معینی ایجاد شده در وقت مشخصی نیز به پایان خواهد رسید

● چرا پایان دنیا برای انسان اهمیت دارد؟

آینده همیشه موضوعی چالشی بوده است که انسان‌ها سعی داشته‌اند با پیش‌بینی آن خود را برای پذیرش آن آماده کرده و بیشترین بهره‌برداری را از این پیش‌‌بینی ببرند. در دنیایی که از همان ابتدا درگیری دو جبهه خیر وشر مهمترین موضوع آن بوده و در این میان درهر زمانی یکی از این دو برتری داشته‌اند انسان‌ها سعی دارند تا با دریافت تصویری از آینده برای ایجاد آن گام بردارند . انسان‌هایی که در طول تاریخ گرفتار رنج و محنت‌های فراوانی بوده‌اند همواره امید دارند تا دستی الهی بیرون آید وسرانجام جهان را ختم به خیر کند. در نگاه آ‌نان پیروزی جبهه خیر و حکمفرمایی عدل وعدالت امید همه قشرهای بشر است.

در این میان آخرالزمان در مقام فصل نهایی کتاب آفرینش از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. “آخرالزمان” یک باور مشترک بشری در خصوص فرجام کار عالم ناسوت است که عالم ماده را در نگاهی برداری و زمانمند دارای نقاط ابتدا وانتهایی می‌داند. طبق این تعریف، اگر عالم ماده ازلی وابدی نیست وهمان گونه که در زمان معینی ایجاد شده در وقت مشخصی نیز به پایان خواهد رسید . حال اگر عالم ماده را به یک کتاب قطور و سال‌های عمر این عالم را به صفحات آن کتاب تشبیه کنیم “آخرالزمان” آخرین فصل از کتاب ناسوت خواهدبود. از آنجا که خالق گیتی کتاب خلقت عالم را بی غایت وبی‌هدف قلم نزده،‌لاجرم چکیده آفرینش در واپسین فصل این کتاب ظهور خواهد کرد و همه قصه‌های ناتمام این کتاب در آخرین فصل آن پایانی شایسته و مقبول خواهند یافت . طبق آنچه گفته‌آمد”آخرالزمان” پاسخ تمام سوال‌های ناتمام عالم هستی هست و آنچه در آخرین فصل این کتاب به وقوع خواهد پیوست هدف از خلقت عالم و آفرینش انسان را محقق و آشکار خواهد ساخت به بیان دیگر آخرالزمان برهه‌ای از تاریخ است که طی آن عالم ناسوت هویت لاهوتی خویش را باز خواهد یافت و در واپسین چالش میان حق و باطل شناسنامه توحیدی عالم ماده دوباره پیدا و پدیدار خواهد شد.( مجید شاه حسینی،۱۳۸۲‌، صص۱۱۵و ۱۱۶)

باور به آخرالزمان چنان درمیان اقوام ومذاهب پذیرفته شده است که راهی جز اعتراف به فطری بودن آن باقی‌نمی‌گذارد از سوی دیگر بشری که قصد توبه و بازگشت به فطرت خویش را دارد شگفت نیست که به آخرالزمان توجه ویژه کند. پدیده‌ای که کارل گوستا و یونگ نیز با طرح “ضمیر ناخودآ‌گاه مشترک “و “کهن الگو” به نوعی دیگر همین مفهوم را تائید می‌کند.(محمد حسنی،۱۳۸۵‌، ص۱۱۳)

اتاق فکر حاکم برهالیوود با برنامه‌ریزی‌های گسترده و منظم همه اصول ونگرش‌های خود را در قالب فیلم‌های سینمایی به ذهن مخاطبان تزریق می‌کند و آنچه را کاشته است برداشت می‌نماید. مفهوم آخرالزمان نیز یکی ازاین موارد است.

در زمانی که تمدن انسان محور غرب در حال تاخت‌وتاز بود و هیچ حریف قدرتمندی را برای خود نمی‌شناخت انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی باایده‌های اسلامی از میان دنیای پست و مادی غرب سربرآ‌ورد و ندای اسلام سر داد لذا رهبران تمدن غرب احساس خطر کردند از این پس است که درسینمای هالیوود با جریان‌های سینمایی جدیدی مواجه می‌شویم. بی‌شک ظهور انقلاب اسلامی ایران،‌ فروپاشی شوروی، زوال قدرت آمریکا و رویکرد نوع بشر به معنویت ومعنا و نیز ناامیدی از الگوهای مدرن و نگرانی‌هایی که بشر امروز بد ان دچار است دلایل اساسی تولیدهای رسانه‌ای برای دستگاه رویاسازی غرب(هالیوود) بود.( همان ،ص ۱۱۲)

رسانه‌هایی که از ابتدای ظهور خود مفاهیم خاصی را دستور کار خود قرار داده بودند پس از انقلاب الهی ایران علاوه بر ایجاد جریان‌های جدید به صورت شدیدتری بعضی از جریان‌های سابق را پیگیری نمودند. در سال‌های جنگ سرد نیز شوروی آماج تیرهای بنیان برکن سینمای هالیوود بود به طوری که به اتفاق صاحب‌نظران جنگ نرم و رسانه‌ای بود که موریانه‌وار همه بنیان‌های شوروی کمونیستی را خورد تا جایی که با بادی آرام همه یال و کوپال این قطب دنیا فروریخت . کتاب و انیمیشن “قلعه حیوانات” یکی از بارزترین فعالیت‌های سینمای آمریکا درراستای براندازی نظام سوسیالیستی شوروی بود.

● انواع آخرالزمان

نگاه سرخ حسینی و نگاه سبز مهدوی دونیرو محرکه شیعیان در سراسر جهان هستند. پس از انقلاب اسلامی ایران که تعجب همه دانشمندان و متفکران مغرب زمین را برانگیخت این دانشمندان به فکر افتادند تا پایه‌های این حرکت الهی را در دنیایی که در نظریات مادی دست و پا می‌زند پیدا کنند.آنها پس از بررسی‌های زیاد به این نتیجه رسیدند که “شیعیان به اسم امام‌حسین علیه السلام قیام خود را آغاز و با ا سم حضرت مهدی-عجل الله تعالی فرجه الشریف - قیام خود را حفظ می‌کنند و تداوم می‌بخشند.” ( حسن بلخاری ،۱۳۸۲‌ ، ص ۱۳۷. ) نهضت سرخ حسینی و نهضت سبز مهدوی الگوهایی‌اند که آن قدر لطیف و فطری‌اندکه همه مخاطبین جهانی را دراولین برخورد جذب می‌کنند .اما ایمان آوردن به این دو نگاه و حتی اطلاع از آ‌نها بنیان‌های تمدن مادی گرا و ضد خدای غرب را فرو می‌ریزد پس اتاق فکر رسانه به تلاش افتاد تا با ارائه الگوهایی سطحی و دروغین به گمراه کردن مردم مغرب زمین بپردازد.

مردم مغرب زمین به راحتی گفته‌های رسانه‌های خود را می‌پذیرند چرا که شبکه سهمناک مطبوعات ،‌رادیو و تلویزیون ،‌مانند قلعه‌ای جامعه آمریکا را در درون خود دارد و بیرون شدن از آ‌ن محوطه محصور را اجازه نمی‌دهد. رسانه‌های گروهی و بخصوص تلویزیون، چون مشیت الهی هستند هر چه اراده کنند پدید می‌آورند بدون اغراق می‌توان گفت که امروز تلویزیون پادشاه آمریکاست.

جیره اطلاعاتی مردم آمریکا به نحو عمده از جانب تلویزیون تامین می‌گردد در کمتر خانه‌ای است که یکی نباشد وکمتر خانواده‌ای است که ساعات فراغتش را در برابر آن نگذراند.

تلویزیون در ایالات متحده “ بت جدید” است . تلویزیون برای جمع کثیر و عظیمی از مردم خداست. کانال‌های مختلف تلویزیونی و انواع واقسام نشریات و مجلات در آمریکا صبح تا شب به بمباران خبری و تبلیغاتی مشغولند. شنونده و بیننده تصور نمی‌کند که مستقیما تحت آموزش وهدایت است آ‌ن هم از ناحیه دولت بلکه احساسش این است که خودش دارد کانال تلویزیونی مورد علاقه‌اش را انتخاب می‌کند اما در واقع چون ثروت و قدرت در دست جمعی سرمایه‌دار بزرگ و جهانخوار است سرنخ بسیاری از کارها و تبلیغات در امور اساسی و اصلی به‌طور نامرئی در دست آنها ومتصل به دستگاه ثروت و قدرت همان‌هاست.

)www.bashgah.net( واین دستگاه‌های ثروت و قدرت کسی به جز صهیونیست‌ها و لابی‌ها صهیونیسم نیستند.

جناب آقای دکتر مجید شاه حسینی کارشناس عرصه رسانه در کتاب پیشگویی‌ها و آخرالزمان ،آخرالزمان‌های موجود در فیلم‌های هالیوودی را به پنج گروه تقسیم می‌کند:

گروه اول فیلم‌هایی است که “آخرالزمان تکنولوژیک” را به تصویر می‌کشند. در این دسته از فیلم‌ها،‌آدمی،‌ با آ‌فریده‌های تکنولوژیک خویش در جدال است و این مصنوع شوریده بر صانع، شرایطی آخرالزمانی را برای انسان پدید می‌آورد .جرقه‌های آغازین این گونه را در آثاری مانند : “دکتر فرانکنشتاین” و تداوم آن را در “ ترمیناتور۲” و “ماتریکس” می‌توان دید . در اکثر این آثار انسان در مقابل مصنوع و مخلوق خویش کم آورده و دچار بحران هویت است. منجی این قبیل آثار معمولا یک انسان دانا، شجاع و البته آمریکایی است که با درآمیختن دانش و شهامت در ضمیر خویش پیروان اندک خود را هدایت و رهبری می‌کند. در پایان نیز این تکنسین اخلاق‌گرا ،‌آ‌نتاگونیست یا ضد منجی تکنولوژیک را شکست می‌دهد وبرنیروهای دشمن غلبه می‌کند.

در “آخرالزمان طبیعی” طبیعت صبور و مقهور انسان به دلایل عمده(از جمله تخریب طبیعت به دست آ‌دمی) علیه نسل بشر عصیان می‌کند و وقایع‌ای مانند: گردباد،‌ سیل،‌زلزله‌،آتشفشان و برخورد شهاب سنگ‌های عظیم به کره زمین شرایط آ‌خرالزمانی را پدید می‌آورند گاهی نیز به دلایل دخالت‌های نابه‌جای انسان در پروسه‌های طبیعی و دستکاری‌های ژنتیک ، هیولاهای ناشناخته‌ای از دل طبیعت پدیدار می‌شوند و حیات بشر را به مخاطره می‌افکنند . فیلم‌هایی نظیر :” برخورد عمیق” ، “آرماگدون”،”قله دانته”،” دنیای آب”، “گودزیلا “ و “پارک ژوراسیک” هر یک به سهم خود مصادیقی از آخرالزمان طبیعی محسوب می‌شوند.

“آخرالزمان دینی” مهمترین و قابل بحث‌ترین رویکرد سینمای هالیوود به بحث آخرالزمان است که به دوشیوه پرداخت مستقیم یا رویکرد نمادین و استعاری شرایط آ‌خرالزمانی را به تصویر می‌کشد. در این رویکرد آنتاگونیست یا ضد منجی در قالب یک ضد ارزش دینی مثلا شیطان‌،‌ ضد مسیح یا دجال در یک زمان خاص از زندان رها می‌شود و حیات بشر را بر روی کره زمین مورد تهدید قرار می‌دهد. طبعا در این قبیل آثار منجی یک شخصیت متدین مثلا یک کشیش یا یک قدیس است که با تلفیقی از ایمان وشهادت و ایثار آ‌نتاگونیست را شکست می‌دهد و سحر شیطان را باطل می‌کند. در این قبیل آ‌ثار گاهی مسیح وگاهی پیروان او محور مقابله با شرارتند و در پروسه‌ای تقدیری و حساب شده شیطان را مقهوم و منکوب می‌کنند فیلم‌هایی نظیر “ جن گیر ۱ و۲”،” طالع نحس”و” پایان روزگار” مصادیق این گونه آخرالزمان به شمار می‌روند.

“آخرالزمان علمی - تخیلی” سوژه گروه دیگری از آثار هالیوودی است که طی آ‌ن تلفیقی از خیال و واقعیت یک خط آ‌خرالزمانی را پدید می‌آورند. در این الگوی روایی آ‌نتاگونیست‌ها در قالب موجودات فضایی از آ‌ن سوی کهکشهان و از اعماق تاریک فضا پدیدار می‌‌شوند و حیات انسان را برروی زمین مورد تهدید قرار می‌دهند . منجی این قبیل آثار با ترکیبی از دانش و مسائل ماوراءالطبیعه به جنگ بیگانگان می‌رود و در نبردی سخت وخونین مهاجمان فضایی را از سر راه بر می‌دارد فیلم‌هایی نظیر : مجموعه ۴قسمتی” بیگانه “،” روز استقلال”، “ عنصر پنجم”، و مجموعه “ جنگ ستارگان” از جمله این قبیل آ‌ثارند.

“آخرالزمان اسطوره‌ای” دستمایه گونه‌ای از آ‌ثار هالیوودی است که طی آن آ‌نتاگونیست از آن سوی مرز واقعیت و رویا واز دنیای رمز آلود افسانه و اسطوره‌های کهن سر بر می‌دارد و به دنیای امروز پا می‌گذارد و پارادوکس ماهوی آنتاگونیست بادنیای مدرن امروز شرایط آ‌خرالزمانی را پدید می‌آورد . در این گونه آثار منجی و یاران او هیچ چاره‌ای جز سفر به دنیای اسرار آمیز اسطوره و خیال ندارند زیرا هیچ سلاح و شیوه مدرنی بر آنتاگونیست ما قبل تاریخی کارگر نیست و صرفا او را با تمهیدات اسرارآمیزی از جنس خود او می‌توان از میان برداشت. سرانجام با کشف یک طلسم یا ابزاری سحر‌آمیز قدرت جادویی آ‌نتاگونیست باطل می‌شود و بحران فرو می‌نشیند. از مصادیق تصویری این‌گونه آخرالزمان می‌توان به فیلم‌های :”مومیایی”،” بازگشت مومیایی”،” عقرب شاه” و “ارباب حلقه‌ها “ اشاره نمود.(مجید شاه حسینی، ۱۳۸۲، صص۱۲۰ -۱۱۸)

یکی از مبانی و مبادی اصلی آ‌خرالزمان اسلامی بلوغ همه مردم دنیاست یعنی مردم دنیا باید به سطحی از نیاز و کشش فطری و طبیعی برسند تا به دنبال نجات‌بخشی بگردند که سعادت را برای آنها به ارمغان می‌آورد این امر نیازمند گذشت زمان و بلوغ فکری و روحی مردم جهان است اما ارائه آ‌خرالزمان در زمانی که مردم به بلوغ کامل نرسیده‌اند باعث می‌شود که مردم گمراه شوند. ارائه آخرالزمان در چنین موقعیتی یکی از سیاست‌های اصلی سینمای هالیوود است . هالیوود سعی می‌کند با به تصویر در آوردن آ‌خرالزمانی که یهود در آن به پیروزی می‌رسد شرایط تهیه آن را فراهم آ‌ورد و به دلیل آنکه اغلب مردم دنیا هنوز به بلوغ فکری لازم نرسیده‌اند راه را از بیراهه تشخیص نمی‌دهند و بدان ایمان می‌آورند.

جلال غفاری