جمعه, ۲۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 17 May, 2024
مجله ویستا

تلفن همراه نماد جدید جوانان


تلفن همراه نماد جدید جوانان

بسیاری از جوانان سیگاری این عمل خود را اغلب به جذبه و موفقیت ربط می دهند

بسیاری از جوانان سیگاری این عمل خود را اغلب به جذبه و موفقیت ربط می دهند. از هر دو کودک یک نفر در دوران نوجوانی به دام سیگار می افتد تا اطرافیان را شگفت زده کند، از دیگران تقلید کند و آن را سمبل عبور به دوران جوانی بزرگسالی و استقلال می داند.

چنانچه شما والدین سیگار می کشید، باید از خود بپرسید چگونه فرزندتان را از سیگار کشیدن منصرف کنید، چه زمانی این موضوع را پیش بکشید و چه گفت وگویی را درپیش گیرید.

اگر روی آوردن به سیگار در دوران نوجوانی و جوانی انجام گیرد، بنابراین کنار گذاشتن آن دشوارتر و احتمال اینکه بعد از ترک اعتیاد اعضای بدن سالم نمانند خیلی زیاد است؛ از این رو پیشگیری اولیه هزینه کمتری به همراه داشته و موثرتر است.

برای آنکه اعتیاد، به یک بیماری کودکانه تبدیل نشود، باید تمام تلاشمان را به سمت یک هدف متمرکز کنیم: جوانان نباید شروع به سیگار کشیدن کنند.

براساس آمار در ۸۰درصد موارد افراد سیگاری نخستین سیگار را در دوران نوجوانی کشیده اند.

زمانی که فرزندان ما کمابیش به توصیه ها، ممنوعیت ها و توجیهات پزشکی توجه می کنند. بهترین زمان برای پیشگیری است. به طور کلی می توان به اختصار آنان را به ۳ گروه سنی تقسیم کرد و در هر سن از روشی استفاده کرد.

روانشناسان در این زمینه توصیه می کنند: برای صحبت کردن با آنان در مورد این موضوع سن ایده آلی وجود ندارد؛ هر چه زودتر در مورد آن صحبت شود بهتر است. با این حال، کودک بنا به سنش حرف شنوی متفاوتی دارد.

از سن ۸ تا ۱۲ سالگی کودکان به حد کافی دید صریح و روشنی از سیگار دارند. آنها می دانند که سیگار برای سلامتی مضر است، بوی بدی می دهد و چشم ها را می سوزاند. کودک با چشمان خود می بیند که افراد سیگاری خانواده به سختی آن را ترک می کنند. در این سن، کودک تشنه آگاهی در مورد همه موضوعات است.

از این رو باید بتوان در مورد اثرات مضر سیگار روی دستگاه تنفسی- تصویر نایژه های یک فرد سیگاری- و تمام اعضای بدن و مواد مضری که در دود سیگار وجود دارد با او صحبت کرد.در دوره نوجوانی، گاهی اوقات گفت وگو با والدین دشوار است (نوجوان در این سن والدینش را مظهر قدرت و اقتدار می بیند و می خواهد از این اقتدار رهایی یابد.)، شخصیت آنان به مرور در حال شکل گرفتن است، استدلال علمی و عقلانی بازتاب کمتری دارد، احتمال ابتلا به سرطان کاملا بعید به نظر می رسد و سیگار کشیدن مربوط به میهمانی ها و جشن ها و زمانی که برای رفع خستگی در کنار دوستانشان هستند، می شود. از این رو بهتر است دلایلی را که او به سیگار کشیدن وامی دارد تحلیل کنید و او را بر آن دارید از خود بپرسد که آیا واقعا به سیگار کشیدن نیاز دارد؟ در سنی که او به دنبال مدل های جدید هویت می گردد باید از استدلال های روانشناختی بهره گیرید و «سیگار» را از چشم او بیندازید.

▪ سیگار به معنای آزادی نیست بلکه بدترین نوع وابستگی هاست. سیگاری ها به بندهایی که سیگار به دور آنها پیچیده است افتخار نمی کنند.

▪ سیگار کشیدن مسیری ضروری به دوره بزرگسالانی نیست.: استفاده از سیگار چیزی شبیه به مکیدن انگشت شست است که لذت دهانی به همراه دارد.

▪ سیگار کشیدن هزینه گزافی به همراه دارد: با توجه به مقدار پول توجیبی ای که دریافت می کنند، خرید پاکت های سیگار می تواند مقدار قابل توجهی از پولشان را مصرف کند و خرید سی دی، بازی های ویدئویی، لباس و چیزهای دیگر را کاهش می دهد.

▪ سیگار کشیدن وسیله ای برای جذبه و اغواگری نیست: بوی باقیمانده سیگار روی لباس یا بدن، دندان های زرد و نفس فرد سیگاری حقیقتا نشانگر جذبه نیست.

▪ تأثیر سیگار روی فعالیت های ورزشی (کم آوردن نفس) هم می تواند استدلال مهمی باشد.

در دوره گذر از نوجوانی به جوانی، تحولات دوران بلوغ به طور طبیعی رایج تر هستند. در این دوره نوجوان توجه بیشتری به استدلال های علمی نشان می دهد. با این استدلال که سیگار موجب مرگ می شود فرد غیرسیگاری را در انتخابش تقویت کنیم و در مورد فرد سیگاری بهتر است وابستگی او را تجزیه و تحلیل کنیم و از اثرات سیگار که موجب افزایش خطر بیماری های قلبی و عروقی می شود با او صحبت کنیم.

فرزند شما در هر سنی که باشد، نقش و تصویر والدین و نزدیکان بسیار مهم است. با گوش دادن به حرف هایش، با همراهی او در امتناع از سیگار کشیدن و یا ترک کردن سیگار، شما نخستین مخاطبان او خواهید بود و با سیگار نکشیدن و یا ترک کردن سیگار می توانید الگوی کاملی برایش باشید.

امروزه نوجوانان کمتر از گذشته به سمت سیگار می روند و همچنین تعداد جوانانی که صاحب یک دستگاه تلفن همراه هستند بیش از پیش رو به افزایش است. این دو تمایل بارز از سال ۱۹۹۶ می تواند به یکدیگر مرتبط باشد. فرضیه منتشر شده از کمیته مبارزه با سیگار با خرسندی اعلام می دارد که جوانان به تلفن همراه بیشتر از سیگار «وابسته» هستند.

● آیا موبایل نماد جدیدی از سرکشی در جوانان است؟

در گذشته، تبلیغاتی که برای سیگار صورت می گرفت دربردارنده مفاهیمی چون آزادی، استقلال و سرکشی بود. امروزه، همان ویژگی ها به موبایل نسبت داده می شود. اما در جایی که تصویر و حرکات فرد سیگاری تا اندازه ای از مد افتاده هستند، تلفن همراه با تکنولوژی مدرنش درخشیده و قلمرو جدیدی را برای تسخیر نوید می دهد.

سزاوار