چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
تشیع و تاریخچه آن
اگر بخواهیم به شناختی مبتنی بر حقیقت نسبت به شیعه دست پیدا کنیم، پیش از هر چیز لازم و واجب است تا اسلام را نکو بشناسیم و سپس تشیّع را بر اساس آن تعریف نمائیم . اسلام ، ایمان داشتن به الوهیت ، وحدانیت و ربوبیت ذات مقدس خداوند و سپس بر مبنای این اعتقاد ، ایمان داشتن به تمامی رسولان تا خاتمشان ( پیامبر اسلام حضرت محمد بن عبد الله (صلی الله علیه و آله وسلم)) و ایمان داشتن به احکام اسلام (که بر آمده از سنت پیامبر است ) وایمان و تصدیق قرآن (کتاب آسمانی مسلمانان ) و همچنین عقیده داشتن به معاد ، حساب ، ثواب و عقاب روز قیامت می باشد و تشیّع آنست که بعد از پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) مصدر دریافت عقاید و معارف و احکام اسلام ، اهل بیت آن حضرت هستند . شیعه کسی است که در تمام امور چه با زبان و چه با عمل ، مطیع و فرمانبردار معصومین ( نبی اکرم و اهل بیت (علیهم السلام)) باشد و به فرمان عقل و فطرت الهی خویش ، پا جای پای آنها بگذارد.
چون به قاموس شیعه می نگریم ، در می یابیم که در دیدگاه آنها شیعه واقعی کسی است که در همه کارها از رسول اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم) و به دنبال ایشان از امیر المؤمنین ، علی (علیه السلام) وسایر ائمه ، پیروی نماید که به حق ، یک نور واحد و پیروان صدیق پیامبر اند و همانند نفس شریف ایشان از هرگونه خطا و اشتباه مصون اند .
شیعه در لغت به معنی پیرو می باشد و چون اولین امام و مقتدای شیعیان پس از نبی گرامی اسلام ، امیر المؤمنین ، علی (علیه السلام) می باشد ، لذا این گروه را به آن بزرگوار منتسب می نمایند و در تمامی جهان با نام شیعه علی (علیه السلام) به معنای پیرو علی (علیه السلام) ، شیعیان را می شناسند . اما به راستی ریشه این اعتقاد و این طرز تفکر در کجاست و در کدامین صفحه تاریخ ، اولین اثر آن به چشم می خورد ؟
از لحاظ شریعت از همان اوان ظهور و بعثت نبی مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله وسلم)، حضرت در مواقف مختلف ، از یوم الانذار و دعوت خویشاوندان نزدیک خود به اسلام گرفته تا غدیر و اعلان ولایت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) در محل غدیر خم ، بارها و بارها مردم را به رجوع به اهل بیت دعوت نمود و ولایت و جانشینی آنها را پس از خود و از جانب خداوند ابلاغ فرمود . حتی بنا بر سخنان اهل تسنن اولین شخصی که واژه شیعه را به کار برد ، شخص رسول الله (صلی الله علیه و آله وسلم) بود که در موارد متعدد این کلمه را در مورد پیروان امیرالمؤمنین (علیه السلام) استفاده نمود که ذکر چند مورد از آنها مفید فایده است :
۱) جابر ابن عبدالله انصاری (یار و صحابی رسول الله (صلی الله علیه و آله وسلم)) گوید : در خدمت نبی اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم) بودیم که امیر المؤمنین (علیه السلام) وارد شد .پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم) فرمود : "قسم به کسی که جانم در دست اوست این فرد و شیعیانش (پیروانش) ، در روز قیامت رستگارانند ." سپس آیه ۷ سوره بیّنه نازل شد .
۲) ام سلمه (همسر پیامبر) نقل می کند که نبی اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم) فرمود: "ای علی ، تو و اصحابت در بهشتید ، تو و شیعیانت در بهشتید ."
حال انصاف را در مورد افرادی که شیعه و اختصاص آن به پیروان امیرالمؤمنین را در زمان عثمان (خلیفه سوم اهل تسنن ) می دانند و یا آنرا، ساخته دست ایرانیان می پندارند ، قاضی قرار می دهیم. از آنچه که ذکر شد و روایتی منتسب به رسول اکرم(صلی الله علیه و آله وسلم) که فرمود امت من به ۷۳ فرقه تقسیم می شوند و تنها ۱ فرقه بر حق اند (این روایت مورد اتفاق فرق اسلامی است ) ، نتیجه میشود که پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله وسلم) در زمان حیات خویش ، واقف به اختلاف امت بعد از خویش بوده است و هماره سعی بر آن داشته تا مشخصات صراط مستقیم و راه صحیح و ویژگیهای آنرا تبیین نماید تا حق جویان و واقع نگران ، حتی اگر قرنها بعد ، دیده خود را به روی سیره و سنّت او گشودند ، بتوانند متمسک به ریسمانی محکم گردند و بر صراط مستقیم حق قدم گذارند .
عده ای دیگر از کینه توزان و یا غافلان ، تشیّع را زائیده اوهام عبدالله بن سبای یهودی می دانند که نه تنها بنا بر دلایل ذکر گردیده ، انتساب بنیانگذاری تشیّع به رسول اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم) و به امر الهی (چرا که طبق نص صریح قرآن ، آن حضرت از جانب خود ، چیزی نمی گوید) ،روشن گردید ؛ بلکه در جواب این عده می توان گفت که اگر تشیّع دست پرورده این یهودی زاده به قول شما به اسلام گرویده باشد، پس چرا در این مکتب ، از او نه تنها به خوبی یاد نمی شود بلکه در برخی کتب روایی شیعی ، او ملعون و مغضوب حق ذکر گردیده و حتی برخی از علمای شیعی جعلی بودن و عدم وجود خارجی او را با براهین قطعی اثبات نموده اند ؟
ما شیعیان همواره و در تمامی مراحل از درگاه خداوند مسألت داریم که حق را فرا رویمان قرار دهد و ما را از دام تعصبات کورکورانه محفوظ بدارد و چراغ عقل را روشنی بخشمان نماید .
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست