پنجشنبه, ۱۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 30 January, 2025
آشنایی با مترو کپنهاگ
مترو کپنهاگ- پایتخت دانمارک- دارای ۲ خط، ۲۲ ایستگاه و ۲۱ کیلومتر طول است.
ـ هر روز ۱۲۰.۰۰۰ نفر از این مترو استفاده میکنند.
ـ مترو در ۱۹ اکتبر ۲۰۰۲ افتتاح شد و هم اینک تا فرودگاه ادامه دارد.
ـ سیستم مترو بدون راننده و دارای ۳۴ قطار سه کابینه است.
ـ قطارها در طول روز هر ۶ دقیقه، در ساعات شلوغ هر ۴ دقیقه و شبها هر ۱۵ دقیقه یکبار تردد میکنند.
ـ قرار است خط دایرهای شامل خطوط ۳ و ۴ در سال ۲۰۱۸ افتتاح شود و قسمتهای مرکزی را به حومه متصل کند.
ـ مترو کپنهاگ روگذر بوده، در مرکز شهر از زیر زمین میگذرد.
ایستگاهها:
از مجموع ۲۲ ایستگاه موجود، ۹ ایستگاه در زیر زمین، ۶ ایستگاه در اعماق و ۳ مورد فاصله چندانی تا سطح زمین ندارند. طراحی همه آنها یکسان و به خاطر ستون ۵ متری جلوی ایستگاهها که جنبه اطلاعاعرسانی دارد، به خوبی قابل تشخیصاند.
به جز یک مورد، بقیه ایستگاهها ۶۰ متر طول و ۲۰ متر عرض دارند.
ایستگاههای در عمق۲۰ متری دارای پلهبرقی، بالابر و درهای محافظ هستند. سقف آنها هرمی و شیشهای است تا امکان استفاده از نور طبیعی فراهم شود. قرار دادن منشور در هرمها باعث شکست نور و رنگینکمان روی دیوارها میشود. نور ایستگاهها به طور خودکار تنظیم میشود تا میزان آن تمام مدت یکنواخت باشد.
جنس ایستگاههای بالای سطح زمین از شیشه، فولاد و بتن است تا زیبایی آن حفظ شود. این ایستگاهها فاقد درهای محافظند. در صورت وجود هرگونه مانع روی ریل، قطار توسط سیستم حساس و خودکار متوقف میشود و حرکت مجدد آن دستی است.
امکان تماس با مرکز کنترل جهت کسب اطلاعات یا در مواقع ضروری در تمام ایستگاهها مهیاست.
به دلیل عدم فاصله بین سکوها و قطار، افراد ناتوان بدون کمک دیگران میتوانند بهراحتی از مترو استفاده کنند.
امکان استفاده از تلفن همراه در تونلها وجود دارد.
بلیتها:
ـ بلیت نه تنها در داخل واگن بلکه در ایستگاهها نیز باید اعتبار داشته باشد.
ـ تمام ایستگاهها دارای دستگاه فروش بلیتند که پول خرد و کارتهای اعتباری را قبول میکنند.
قطارها:
ـ قطارها بدون راننده بوده و صرفا بوسیله سیستم کامپیوتری کنترل میشوند.
از طریق این سیستم خطای انسانی به صفر میرسد. سیستم توسط ۵ اپراتور تمام مدت چک میشود.
ـ حضور ناظران در قطار اگرچه به منظور اطلاعرسانی و چک کردن بلیتهاست اما در مواقع ضروری نیز وارد عمل می شوند. در صورت عدم حضور ناظران، امکان تماس در قطار برای مسافران مهیاست.
ـ قطارها ۳۹ متر طول، ۲.۶۵ متر عرض و ۵۲ تن وزن دارند.
ـ حداکثر سرعت آنها ۸۰ کیلومتر در ساعت است.
ـ هر قطار ۳ واگن، شش در اتوماتیک، ۹۶ صندلی و ظرفیت ۲۰۴ مسافر ایستاده را دارد.
ـ چهار جایگاه مجزا برای ویلچر، دوچرخه و دستفروشها فراهم است.
ـ قطارها به طور خودکار میتوانند به مرکز رفته، بیرون آنها توسط ماشین شسته شده و به سرویس برگردند یا حتی از سرویس خارج شده و به صورت دستی کنترل شوند.
گسترش:
ـ خط دایرهای مرکز شهر را به جاهایی که دسترسی به مترو ندارند، متصل میکند و شامل ۱۷ ایستگاه است. به جز ایستگاههای مشترک مجموع ایستگاههای مترو کپنهاگ به ۳۷ مورد خواهد رسید.
ـ دو خط تماما زیرگذر۳ و ۴ روزانه ۲۷۵.۰۰۰ را جابهجا خواهد کرد. هزینه این خطوط ۱۵ میلیارد کرون خواهد بود. طراحی و نوع قطارهای آن مشابه خطوط قبلی است.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست