شنبه, ۱۶ تیر, ۱۴۰۳ / 6 July, 2024
آشنایی با مترو کپنهاگ
![آشنایی با مترو کپنهاگ](/web/imgs/16/96/3z7nr1.jpeg)
مترو کپنهاگ- پایتخت دانمارک- دارای ۲ خط، ۲۲ ایستگاه و ۲۱ کیلومتر طول است.
ـ هر روز ۱۲۰.۰۰۰ نفر از این مترو استفاده میکنند.
ـ مترو در ۱۹ اکتبر ۲۰۰۲ افتتاح شد و هم اینک تا فرودگاه ادامه دارد.
ـ سیستم مترو بدون راننده و دارای ۳۴ قطار سه کابینه است.
ـ قطارها در طول روز هر ۶ دقیقه، در ساعات شلوغ هر ۴ دقیقه و شبها هر ۱۵ دقیقه یکبار تردد میکنند.
ـ قرار است خط دایرهای شامل خطوط ۳ و ۴ در سال ۲۰۱۸ افتتاح شود و قسمتهای مرکزی را به حومه متصل کند.
ـ مترو کپنهاگ روگذر بوده، در مرکز شهر از زیر زمین میگذرد.
ایستگاهها:
از مجموع ۲۲ ایستگاه موجود، ۹ ایستگاه در زیر زمین، ۶ ایستگاه در اعماق و ۳ مورد فاصله چندانی تا سطح زمین ندارند. طراحی همه آنها یکسان و به خاطر ستون ۵ متری جلوی ایستگاهها که جنبه اطلاعاعرسانی دارد، به خوبی قابل تشخیصاند.
به جز یک مورد، بقیه ایستگاهها ۶۰ متر طول و ۲۰ متر عرض دارند.
ایستگاههای در عمق۲۰ متری دارای پلهبرقی، بالابر و درهای محافظ هستند. سقف آنها هرمی و شیشهای است تا امکان استفاده از نور طبیعی فراهم شود. قرار دادن منشور در هرمها باعث شکست نور و رنگینکمان روی دیوارها میشود. نور ایستگاهها به طور خودکار تنظیم میشود تا میزان آن تمام مدت یکنواخت باشد.
جنس ایستگاههای بالای سطح زمین از شیشه، فولاد و بتن است تا زیبایی آن حفظ شود. این ایستگاهها فاقد درهای محافظند. در صورت وجود هرگونه مانع روی ریل، قطار توسط سیستم حساس و خودکار متوقف میشود و حرکت مجدد آن دستی است.
امکان تماس با مرکز کنترل جهت کسب اطلاعات یا در مواقع ضروری در تمام ایستگاهها مهیاست.
به دلیل عدم فاصله بین سکوها و قطار، افراد ناتوان بدون کمک دیگران میتوانند بهراحتی از مترو استفاده کنند.
امکان استفاده از تلفن همراه در تونلها وجود دارد.
بلیتها:
ـ بلیت نه تنها در داخل واگن بلکه در ایستگاهها نیز باید اعتبار داشته باشد.
ـ تمام ایستگاهها دارای دستگاه فروش بلیتند که پول خرد و کارتهای اعتباری را قبول میکنند.
قطارها:
ـ قطارها بدون راننده بوده و صرفا بوسیله سیستم کامپیوتری کنترل میشوند.
از طریق این سیستم خطای انسانی به صفر میرسد. سیستم توسط ۵ اپراتور تمام مدت چک میشود.
ـ حضور ناظران در قطار اگرچه به منظور اطلاعرسانی و چک کردن بلیتهاست اما در مواقع ضروری نیز وارد عمل می شوند. در صورت عدم حضور ناظران، امکان تماس در قطار برای مسافران مهیاست.
ـ قطارها ۳۹ متر طول، ۲.۶۵ متر عرض و ۵۲ تن وزن دارند.
ـ حداکثر سرعت آنها ۸۰ کیلومتر در ساعت است.
ـ هر قطار ۳ واگن، شش در اتوماتیک، ۹۶ صندلی و ظرفیت ۲۰۴ مسافر ایستاده را دارد.
ـ چهار جایگاه مجزا برای ویلچر، دوچرخه و دستفروشها فراهم است.
ـ قطارها به طور خودکار میتوانند به مرکز رفته، بیرون آنها توسط ماشین شسته شده و به سرویس برگردند یا حتی از سرویس خارج شده و به صورت دستی کنترل شوند.
گسترش:
ـ خط دایرهای مرکز شهر را به جاهایی که دسترسی به مترو ندارند، متصل میکند و شامل ۱۷ ایستگاه است. به جز ایستگاههای مشترک مجموع ایستگاههای مترو کپنهاگ به ۳۷ مورد خواهد رسید.
ـ دو خط تماما زیرگذر۳ و ۴ روزانه ۲۷۵.۰۰۰ را جابهجا خواهد کرد. هزینه این خطوط ۱۵ میلیارد کرون خواهد بود. طراحی و نوع قطارهای آن مشابه خطوط قبلی است.
انتخابات ریاست جمهوری انتخابات پزشکیان انتخابات ریاست جمهوری 1403 سعید جلیلی انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ ایران انتخابات 1403 ستاد انتخابات کشور دولت چهاردهم رئیس جمهور
تهران هواشناسی شهرداری تهران قتل پلیس راهور سرقت پلیس قوه قضاییه کنکور اربعین سلامت سازمان هواشناسی
قیمت دلار خودرو قیمت طلا بورس واردات خودرو دلار قیمت خودرو حقوق بازنشستگان بانک مرکزی دولت سیزدهم قیمت سکه بازار خودرو
ماه محرم سینمای ایران الناز شاکردوست تئاتر بازیگر سریال رامبد جوان هنرمندان بهاره رهنما محرم تلویزیون سینما
کنکور ۱۴۰۳
رژیم صهیونیستی جنگ غزه روسیه انگلیس غزه جو بایدن اسرائیل فلسطین آمریکا دونالد ترامپ ولادیمیر پوتین چین
فوتبال استقلال پرسپولیس یورو 2024 تیم ملی آلمان تیم ملی اسپانیا علیرضا بیرانوند باشگاه پرسپولیس کریستیانو رونالدو لیگ برتر ترکیه نقل و انتقالات
هوش مصنوعی سرطان بهمن موتور سامسونگ فناوری ناسا گوگل اپل نخبگان
رژیم غذایی ورزش کاهش وزن کمردرد بیماری فشار خون