جمعه, ۱۰ اسفند, ۱۴۰۳ / 28 February, 2025
اقتصاد اسلامی و روش كشف آن از دیدگاه شهید صدر

ماهیت و ساختار اقتصاد اسلامی و روش كشف آن از مباحث مهمی است كه تا كنون كمتر به آن پرداخته شده است . اولین فردی كه این ضرورت را شناخت و برای تبیین آن به تحقیق پرداخت، فقیه بزرگوار، حضرت آیهٔالله سید محمدباقر صدر بود . او مكاتب گوناگون شرق و غرب را با تیزبینی و دقتخاص خود مورد بررسی قرار داد . نتیجه تحقیقات او، چراغ فروزانی فرا راه محققان افروخته و تحقیقات در این زمینه را جهت داده است . ولی همین اندیشهها كمتر مورد مداقه قرار گرفته است . شاید به همین دلیل به نظر میرسد در این باره پیشرفت علمی چندانی به وجود نیامده است .
در این مقاله، ابتدا اندیشههای شهید صدر رحمه الله در باب ماهیت و ساختار اقتصاد اسلامی به صورت مستند بیان شده، سپس با یكی از شاگردان برجسته ایشان پیرامون برخی ابهامات و خلاها به گفتوگو میپردازیم .
●اقتصاد اسلامی در نظر شهید صدر رحمه الله
نخستین مطلبی كه شهید صدر رحمه الله در اقتصاد اسلامی به دنبال آن است پاسخ به این پرسش است: مقصود از اقتصاد اسلامی چیست و ماهیت و ساختار آن چگونه است؟
او معتقد است، آنچه اسلام ارائه میدهد مذهب اقتصادی (۱) اسلام است; یعنی اقتصاد اسلامی ارائه دهنده روشی عادلانه جهت تنظیم زندگی اقتصادی است و هیچ گاه در پی اكتشافات علمی در حوزه اقتصاد نیست . از باب مثال، اسلام در حجاز به دنبال كشف علل و عوامل ربا نبود، بلكه آن را ممنوع ساخت و نظام جدیدی بر اساس مضاربه، در عرصه فعالیت اقتصادی جایگزین نظام ربوی نمود . بنابراین اقتصاد اسلامی، تفسیر عینی از واقع نیست، بلكه انقلابی جهت دگرگون كردن واقع غیر مطلوب و تحول آن به سوی وضعیت مطلوب است . (۲)
شهید صدر رحمه الله برای آن كه ابعاد ماهیت و ساختار اصلی اقتصاد اسلامی را بیان نماید، موضوعاتی از این قبیل را مورد بررسی قرار داده است:
۱- مذهب اقتصادی
۲- علم اقتصاد
۳- تفاوتهای مذهب اقتصادی و علم اقتصاد
۴- علم اقتصاد در اسلام
۵- مذهب اقتصادی در اسلام
۶- مبانی اقتصاد اسلامی
۷- نظام اقتصادی اسلام
۸- گستره مذهب اقتصادی اسلام
۹- روش دستیابی به مذهب اقتصادی اسلام
۱۰- منابع دستیابی به مذهب اقتصادی اسلام
۱۱- مشكلات و موانع استخراج مذهب اقتصادی از احكام و مفاهیم
جهت دستیابی به اندیشههای او در موارد فوق، نوشتهها و مكتوباتش مورد استفاده قرار میگیرد .
۱- مذهب اقتصادی
به اعتقاد شهید صدر مذهب اقتصادی عبارت از مجموعه نظریات اساسی است كه به بررسی و حل معضلات مسائل اقتصادی میپردازد . این قواعد و نظریات به عنوان اصول و زیر بنا در باب مباحث اقتصادی مطرح است . از باب نمونه، اصل «آزادی اقتصادی» در عرصه فرهنگ لیبرالیسم اقتصادی، یكی از آن قواعد و نظریات است . (۳)
۲- علم اقتصاد
در نظر شهید صدر رحمه الله، علم اقتصاد عبارت است از: علمی كه پدیدههای اقتصادی را تفسیر میكند و ارتباطشان را با اسباب و علل آنها بیان میدارد . در واقع، علم اقتصاد، قوانین حاكم بین پدیدههای عینی را كشف میكند . علم اقتصاد، پیوسته در عرصه اكتشاف پدیدههای اقتصادی عینی و شناسایی علل و آثار و منعكس كننده قوانین و روابط بین آنها است . پس رسالت دانش اقتصاد، كشف پدیدههای اقتصادی و تحصیل علل و قوانین حاكم بر آنهاست . (۴)
۳- تفاوتهای مذهب اقتصادی و علم اقتصاد
شهید صدر رحمه الله تفاوتهای علم و مذهب اقتصادی را این چنین بیان میدارد .
۱- مذهب اقتصادی با معیار و مقیاس اخلاقی و ارزشی عدالتبه ارزیابی وضعیت موجود در ارتباط با وضعیت مطلوب میپردازد; اما دانش اقتصاد بدون هیچگونه ارزیابی، مسؤول كشف پدیدههای حیات اقتصادی و علل و اسباب آنهاست . (۵)
۲- مذهب اقتصادی، مسئول ایجاد روشی عادلانه در قلمرو فعالیت اقتصادی است; یعنی دنبال به وجود آوردن سزاوارترین اقتصاد براساس ایدهاش درباره عدالت است; اما علم اقتصاد، مسئول تحلیل و بررسی جریان حاكم بر اقتصاد است تا علل و آثار آن را بهدست آورد . (۶)
۳- دانش اقتصاد پدیدههای اقتصادی را به وسیله ابزار علمی، همانند مشاهده و تجربه مورد بررسی و تحلیل قرار میدهد و از آن طریق قوانین اقتصادی را كشف میكند; اما مذهب اقتصادی هرگز با معیار تجربه علمی دنبال ایفای نقش و رسالتخود نیست، بلكه حوادث اقتصادی را با نظر داشت ویژهای كه درباره عدالت دارد، رسیدگی مینماید . (۷)
۴- علم اقتصاد در اسلام
چنانچه گذشتشهید صدر رحمه الله معتقد است مقصود از اقتصاد اسلامی «مذهب اقتصادی» است نه علم اقتصاد، و تصریح میكند كه علم اقتصاد اسلامی نداریم . (۸)
البته ایشان اظهار میدارد كه این سخن به این معنا نیست كه در اقتصاد اسلامی نمیتوانیم علم اقتصاد داشته باشیم، بلكه در جامعه اسلامی وقتی اقتصاد اسلامی در تمام قلمروهای آن پیاده شد و در خارج و واقع تجسم پیدا كرد، آن گاه عالم اقتصاد میتواند پدیدههای اقتصادی را كشف و تفسیر كند، روابط بین آنها را مورد مطالعه قرار دهد و به علل و اسباب آنها دستیابد و علم اقتصاد اسلامی را تبیین و ارائه نماید . كما این كه علمای اقتصاد سرمایهداری نیز به همین روش عمل كردند; یعنی ابتدا اقتصادشان را براساس دیدگاه خاص خود از مذهب اقتصاد سرمایهداری پیاده كردند، آن گاه به دنبال علم اقتصاد سرمایهداری رفتند . (۹)
سپس شهید صدر در پاسخ به این سؤال كه چگونه و در چه زمانی امكان وضع علم اقتصاد اسلامی به وجود میآید، پاسخ میدهند، تفسیر علمی برای پدیدههای حیات اقتصادی بر دو امر استوار است:
اول . جمع پدیدههای اقتصادی از طریق تجربه حیات واقعی و تنظیم علمی آن، بهگونهای كه قوانین و شروط خاص حاكم بر آن جنبه از حیات كشف شود .
دوم . آغاز كردن بحث علمی از مسلمات معینی كه مفروض گرفته میشوند و استنتاج توجیه اقتصادی و سیر پدیدهها از آنها .
تفسیر علمی براساس طریق اول ممكن نیست; زیرا مذهب اقتصادی اسلام در جهان واقع، تحقق نیافته است . . . و تفسیر علمی براساس طریق دوم امر ممكنی است و میتوان این طریق را برای توضیح بعضی حقایق كه حیات اقتصادی را در اجتماع اسلامی ممتاز مینماید به كار برد; به این ترتیب كه از فروض معینی در مذهب شروع نمود و آثار آنها را در میدان تطبیق مورد نظر، استنتاج كرد و براساس این فروض مذهبی، نظریات عامی را در ناحیه اقتصاد در جامعه اسلامی وضع نمود . . . . ولی اینگونه تفسیرها تا وقتی مواد بررسی علمی، یعنی تجارب محسوس واقعی، جمع نگردد، نمیتواند به دقت، مفهوم علمی شاملی را برای حیات اقتصادی در جامعه اسلامی به وجود آورد .
۵- مذهب اقتصادی اسلام
یكی از مهمترین پرسشهایی كه فكر مسلمانان را به خود معطوف داشته، پرسش از مذهب اقتصادی در اسلام است . آیا اسلام مذهبی اقتصادی برای حل معضلات و تنگناهای اقتصادی ارائه داده است؟ از دیدگاه شهید صدر وجود مذهب اقتصادی در اسلام از راههای متعددی قابل اثبات است . (۱۰)
۱- ۵- گستردگی و عمومیت دین اسلام
جامعیتشریعت اسلامی از راه جست و جو در قوانین اسلامی، در ابعاد مختلف زندگی، قابل مشاهده است; كما این كه در منابع اصیل اسلامی بدان اشاره شده است . روایات فراوانی در كتب روایی ما وجود دارد كه دلیل بر جامعیت دین اسلام در ارائه راهحلهای مناسب برای همه نیازمندیهای بشر است .
عن الصادق علیه السلام، انه قال: فیها [ الشریعهٔ الاسلامیهٔ ] كل ما یحتاج الناس الیه، ولیس من قضیهٔ الاوهی فیها حتی ارش الخدش (۱۱) امام صادق علیه السلام میفرماید: در شریعت اسلامی ضابطه و قانون هر چیزی را كه مردم به آن نیاز داشته باشند، وجود دارد; حتی دیه خراش .
از این روایت و همانند آن مشخص میگردد كه اسلام برای كمترین مشكلات; یعنی دیه خراش، قانون ارائه نموده است، پس آیا معقول است در مورد مشكلات عظیم اقتصادی برنامه نداشته باشد؟ آیا ممكن است اسلام، حق انسان را هنگامی كه زمینی را آباد میكند، معدنی را استخراج میكند و . . . مشخص نكرده باشد؟ !
این روایتبه روشنی اعلام میكند، اعتقاد كسانی كه میگویند: اسلام تنها برای تنظیم روابط فردی برنامه دارد، اما در مورد روابط اجتماعی و كلان جامعه طرح و برنامهای ندارد، باطل است . به علاوه، این سخن، خود، نوعی تناقض است; زیرا نمیتوان روش فردی را از روابط اجتماعی جدا دانست . نظامهای اجتماعی، اعم از اقتصادی و سیاسی، پیوسته در رفتار افراد اجتماع منعكس میشود و افراد جامعه آن را اجرا میكنند . نظام اسلام، سلوك مسلمان را هنگامی كه میخواهد از كسی قرض بگیرد، یا كارگری را اجیر كند و . . . ، تنظیم میكند .
بنابراین، هرگونه تفكیك بین سلوك فردی و اجتماعی منجر به تناقض میگردد و برای پرهیز از چنین تناقضی آشكار، باید در كنار اعتراف به تنظیم روابط فردی، نظام كامل اقتصادی را نیز باور داشته باشیم .
۲- ۵- تطبیق مذهب اقتصادی
مسلمانان در صدر اسلام با توجه به مشكلات و احتیاجات اقتصادی خود، به نحو اجتماعی زندگی میكردند . اگر تاریخ دوران پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم را مورد مطالعه قرار دهیم، نمیتوانیم آن را بدون نظام اقتصادی بیابیم، زیرا هیچ جامعهای منهای مذهب اقتصادی و بدون داشتن قانون در زمینههای تولید و توزیع، شكل نخواهد گرفت . بنابراین، در دوران رهبری پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم، اقتصاد جامعه براساس نظام اقتصادی متناسب با دیدگاه اسلام اداره میشد . (۱۲)
ممكن است كسی بر این بیان شهید رحمه الله چنین خردهگیری كند: ما میپذیریم كه اسلام در عصر رسالت پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم دارای مذهب اقتصادی جهت تنظیم امور اقتصادی و حل مشكلات آن بود، اما این امر به علتساده و ابتدایی بودن شكل و روابط تولید و توزیع، امكان داشت; ولی در دنیای امروز كه ابزار تولید و توزیع بسیار پیشرفت كرده و روابط اقتصادی به شدت پیچیده شده، نظام اقتصادی صدر اسلام كارآمدی خود را از دست داده است و نمیتواند در تنظیم امور اقتصادی و رفع معضلات آن مفید باشد .
پاسخ روشن این اشكال را بر عهده دانشورانی كه سالها در درس و بحثشهیدصدر رحمه الله حضور داشتهاند میگذاریم، ولی فقط در این حد اشاره میكنیم كه مذهب اقتصادیای كه او مطرح كرده، در هر وضع اقتصادی قابل رعایت است . نظریات اساسی پیرامون مالكیت، آزادی اقتصادی، نرخ بهره و . . . ، در هر وضع اقتصادی قابل پیگیری و رعایت است و هیچ ربطی به شكل پیشرفته ابزار تولید و توزیع و روابط پیچیده اقتصادی در چرخه تولید و توزیع ندارد . چنانكه نظام سرمایهداری نیز بهرغم پیشرفتهای مذكور، نظریههای اساسی خود را حفظ كرده است .
۶- مبانی اقتصاد اسلامی
مبانی اصلی «مذهب اجتماعی» اسلام از عناصر سهگانه تشكیل یافته است:
۱- عقیده : قاعدهای اساسی در تفكر اسلامی است كه دیدگاه اصلی مسلمان را درباره خدا و جهان هستی مشخص میسازد .
۲- مفاهیم : دیدگاه اسلام را درباره تفسیر اشیا منعكس میسازد و این انعكاس در پرتو نوع عقیده اسلامی صورت میپذیرد .
۳- عواطف و احساسات: زاییده مفاهیم اسلامی هستند; زیرا مفهوم، یك ایده و نظریه درباره یك واقع معین است كه هم در روح انسان، فهم و شعور خاصی را نمایان میسازد و هم جهات عاطفی انسان را در برابر آن واقع، مشخص میكند .
بنابراین، عواطف اسلامی زاییده مفاهیم و مفاهیم نیز به نوبه خود برگرفته از عقاید اسلامیاند .
آن گاه شهید صدر رحمه الله ارتباط هر یك از عناصر سهگانه فوق را با مذهب اقتصادی بیان میكند:
۱- عقیده به اسلام، هر مسلمانی را وادار میكند كه در چارچوب مذهب اقتصادی اسلام، فعالیتهای اقتصادی خود را سامان دهد . مذهب اقتصادی اسلام نیز به نوبه خود از عقیده اسلامی سرچشمه گرفته است و همین امر باعث میگردد كه مذهب اقتصادی اسلام، نمود اعتقادی و ارزشی پیدا كند . (۱۳)
۲- اقتصاد اسلامی با مفاهیم اسلامی درباره عالم هستی و زندگی مرتبط است . از باب نمونه، اسلام مالكیت را به عنوان حقی كه در بردارنده رسالتی است میشناسد، نه به عنوان یك تسلط مطلق . چنین تفسیری از مالكیت، نقش بهسزایی در چگونگی بهرهمند شدن از حق مالكیتخصوصی و تعیین آن دارد . بنابراین، لازم است كه اقتصاد اسلامی از خلال مفاهیم اسلامی مورد بررسی قرار گیرد .
۳- اقتصاد اسلامی با عواطف و احساساتی كه براساس مفاهیم اسلامی پیریزی شده است ارتباط دارد; مثلا عاطفه برادری و اخوت همگانی در قلب هر مسلمانی موجب دوستی دیگران و مشاركت در غم و شادیهای آنان میشود . شكی نیست كه این علاقه برادری در قلوب مسلمانان، نقش ارزشمندی در چگونگی حیات اقتصادی جامعه و وصول به اهداف آن خواهد داشت . (۱۴)
پژوهشگر: سید كاظم حائری، احمدعلی یوسفی
پینوشتها:
۱) برخی، برگردان فارسی «المذهب الاقتصادی» را «مكتب اقتصادی» یا «سیستم اقتصادی» ذكر كردهاند . ما به جهت آن كه از این اصطلاح معنا و مفهوم واحد و متفقی بین صاحب نظران وجود ندارد، «المذهب الاقتصادی» را بدون برگردان، در این نوشتار میآوریم و مقصود شهید صدر رحمه الله را از آن بیان میكنیم .
۲) ر . ك: سید محمدباقر صدر رحمه الله، المدرسهٔ الاسلامیهٔ (تهران، مكتبهٔ اعتماد الكاظمی، ۱۴۰۱ ق) . ، ص ۱۵۱ و ۱۷۹ و همو، اقتصادنا (چاپ دوم: المجمع العلمی للشهید الصدر رحمه الله، ۱۴۰۸ ق) . ، ص ۳۱ و ۳۳۱ .
۳) اقتصادنا، ص ۳۸۴- ۳۸۸ .
۴) برای آشنایی بیشتر ر . ك: اقتصادنا، ص ۲۸، ۳۷۷، ۳۳۱، ۶۸۴ و المدرسهٔ الاسلامیهٔ، ص ۱۶۳، ۱۶۶، ۱۶۷ و ۱۷۰ .
۵) ر . ك: المدرسهٔ الاسلامیهٔ، صص ۱۵۴، ۱۵۵، ۱۵۷، ۱۶۶ و اقتصادنا، ص ۳۸۱ .
۶) ر . ك: المدرسهٔ الاسلامیهٔ، ص ۱۳۹، ۱۶۳، ۱۶۷ و ۱۷۰ .
۷) ر . ك: همان، ص ۱۷۱، ۱۷۵ .
۸) همان، ص ۱۴۰، ۱۵۱ و ۱۷۹ و اقتصادنا، صص ۳۱، ۳۳۰ و ۳۳۱ .
۹) اقتصادنا، ص ۳۳۱، ۳۳۲ و ۳۳۳ .
۱۰) ر . ك: المدرسهٔ الاسلامیهٔ، ص ۱۴۵، ۱۸۲، ۱۸۷، ۱۹۵ و ۱۹۸ .
۱۱) همان، ص ۱۸۳ .
۱۲) همان، ص ۱۸۶- ۱۸۷ .
۱۳) همان، ص ۳۱۱ .
۱۴) اقتصادنا، ص ۳۰۹ و ۳۱۲ .
۱۵) همان، ص ۳۲۱ .
۱۶) ر . ك: همان، ص ۴۰۰- ۴۰۲ .
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست