سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
انسان معاصر و مساله معنا و هویت
۱) امانوئل كانت، فیلسوف شهیر آلمانی سده هجدهم، انسان را منقسم از دو بخش «عقل» و «خواهشهای نفسانی» می دانست. به زعم وی، آدمی همیشه و همه جا درگیر كشمكش میان این دو قسم بوده است و راه گریزی از این جدال، وجود ندارد.
با ورود هگل به عرصه زور آزمائی فلسفی، راه جدیدی فراروی «انسان شناختی فلسفی » بازگشت. او به تبیین انسان شناسانه كانت، مؤلفه ای بس مهم به نام «تاریخ » را اضافه كرد و تعامل و تعارض «عقل» و «نفس» را در بطن تاریخ به بررسی نشست. در نگاه هگل، در یونان باستان، هماهنگی بیشتری بر سرشت آدمی حكمفرما بوده است و مردم، تعارضی ما بین خواهشهای نفسانی و قوه عقلانی، حس و مشاهده نمی كردند و شكافی كه كانت توضیح داده، حتما به مرور زمان (و به تبع از تعالیم پروتستان) حادث گشته است. بدین گونه، در نظر هگل، ثابت انگاشتن و اجتناب ناپذیر دیدن كشمكش دو جزء «عقل » و «نفس »، بدون مسیری كه انسان در بستر تاریخ طی كرده است، كافی و كامل نمیباشد.
باری حتی اگر برای انسان قائل به سرشتها و نیازهای مشترك و ثابت باشیم، (كه بسیاری به این امر قائلند) نمیتوانیم از این پرسش فربه و بس مهم گذر كنیم كه این نیازهای ثابت و مشترك چه تجلیات كمی و كیفی از خود نشان میدهند؟ و به عبارت دیگر: از آن جا كه انسان به نیازها و آرمانهای خویش به صورت التفاتی نگاه میكند و دستبه گزینش میزند عرصههای گوناگون تاریخ، مظهر بروز و نمود كدام یك از نیازهای آدمی است؟
بدین گونه است كه میتوان به تقسیم تاریخ، به دو دوره قدیم و جدید دست زد و با توجه به اختلافات ماهوی ما بین انسان قدیم و انسان جدید، این تقسیم بندی را موجه جلوه داد.
انسان جدید به بشر سازنده و ساخته مدرنیسم گفته میشود كه بنظر میرسد تفاوتهای ماهوی و جوهری با آدمیان قبل از خود (كه آنها هم با یكدیگر اختلافات مهم و قابل توجهی داشتهاند) دارد. از موارد اختلاف بشر جدید در مقابل انسان قدیم به این نكات اشارت رفته است:
الف) جدی گرفتن زندگی این جهانی و خواهان متمتع شدن از مواهب آن.
ب) نقادی از همه كس و همه چیز و زیر سؤال بردن بسیاری از جوابهای قدیم.
ج) نگاه به جهان به قصد تغییر آن و قانع نگشتن به تفسیر صرف جهان.
د) بروز و طلوع فردیت و وقوع شخصیت گوناگون.
هـ) پرسش محور بودن بشر جدید در مقابل جواب محور بودن بشر قدیم.
و) قانع نبودن به اصلاحاتی در عرصههای مختلف فردی و اجتماعی و خواهان تغییرات اساسی گشتن (انقلاب به جای اصلاح).
ز) طالب حقوق خود بودن (در برابر تكلیف خواهی بشر قدیم).
به گمان ما، البته همه موارد فوق در ذیل این تحلیل میگنجد:
«بشر كه همواره خواهان برطرف كردن رنجهای خویش و یا توجیه آنهاست، در جهان جدید، این امنیت و آرامش را توامان با استقلال و آزادی فردی و بهاء دادن به كیستی و چیستی فردیتخویش خواهان گشته است. به معنای دیگر، انسان جدید، دو نیاز قوی و اصیل را توامان فراروی خویش یافته است; «نیاز به آرامش و اطمینان» و«نیاز به فردیت و دریافتن كیستی و چیستی آن شخصیت و فردیت».
رویكرد انسان زاده و زاینده مدرنیسم به اندیشه هم، در قبال این «حساسیت هویتی و شخصیتی» قابل توجیه است. «آن كه نسبتبه شخصیت و فردیت و هویتخویش حساس است چگونه میتواند در قبال اندیشهها و دیدگاهها و تفكرات خویش بی توجه و بی اعتناء باشد؟».
از این روست كه عده زیادی به تبع از كانت،این جمله را نماد و نمود اساسی مدرنیسم به حساب میآورند كه: «شجاعت اندیشیدن داشته باش» و این اندیشیدن و شجاعت در راستای حساسیتی كه انسان جدید پیرامون شخصیت و ردیتخویش داراست قابل توجیه و تفسیر میباشد.
ویژگیهای دیگر بشر جدید چون: طالب حقوق بودن (نه تكلیف خواستن)، تغییر نگاه نسبتبه عالم وآدم، نقادی، جدی گرفتن زندگی این جهانی نیز همه با این نیاز بشر (دریافتن كیستی و چیستی و حساسیت هویتی) هم آوا و هم نواست.
هر چند بشر زاده مدرنیسم هم مراحل مختلفی را پشتسر گذاشته است (كه در این مقال هم بدانها اشارههائی كوتاه خواهد شد) اما همه این مراحل را میتوان گسستگی معرفتی و هویتی در قبال جهان قدیم و انسان آن دنیا به حساب آورد و بشر جدید كه به تبع از «حساسیت هویتی» خواهان آن گشته است كه پیرامون همه چیز و همه كس از نو بیندیشد، تجربیات منحصر بفرد و بینظیری را در دوران مدرنیسم (و پسامدرنیسم) از پشتسر گذرانده است كه در نظر نگرفتن این تجربهها و آزمونها، هر تحلیل انسان شناختی را نیز دچار كلی بافی و عدم شفافیت و وضوح خواهد نمود.
۲) «معنا طلبی» و «هویتخواهی» محورهای اصلی این مقالاند و در این رابطه میتوان سؤالاتی را مطرح كرد:
«معنا» و «هویت» به چه منظورهایی به كار میروند؟ رابطه بین این دو چگونه میباشد؟ و بشر قدیم و انسان جدید به چه طرقی با این مفاهیم سر و كار داشته و دارند؟
الف) هویت:
آدمیان همه درباره سؤالاتی چون: «انسان كیست؟ جهان چیست؟ مبدا و مقصد آدم و عالم كدام است؟ خوب و بد چه مصادیقی دارند؟ «مواضعی برگزیدهاند و به تعبیری، بدون داشتن موضع در قبال این پرسشها، آدمی تعریف خویش را از دست میدهد. هر انسانی، جهان را طوری میبیند، از خویش، تصویر و تعبیری در ذهن دارد و موضعی را نسبتبه ارزشها و بایدها و نبایدهای زندگی انتخاب كرده است. به موضع آدمی در قبال این موضوعات (انسان، جهان، ارزشها) كه اولا از وحدت و انسجام برخوردار باشد، ثانیا در نزد آدمی معتبر و مطابق واقع جلوه كند، ثالثا شفاف و واضح باشد، رابعا اثرات خویش را در همه وجوه و شؤون فردی و اجتماعی آدمی نشان دهد میتوان «هویت» نام نهاد. «هویت داری» و «هویتخواهی» با این تعریف نیازی اصیل و بنیادین در انسان بشمار میرود. (حتی اگر اصالت و اهمیت این نیاز را ناشی از مؤلفههای تاریخی بدانیم.)
ب) معنا:
انسان را مجموعهای از اعمال، گفتار، حالات، نیازها و آرمانهای گوناگون در بر میگیرند و آدمیان قادر نیستند به همه این اعمال، رفتار و نیازها به یك چشم نگاه كنند و ناگزیرند بعضی از این نیازها را بر بقیه برتری دهند.
به این جهت میتوان گفت: «آدمی در هر صورت، موجودی ارزش گذار است» و از این امر، گریز و گزیری ندارد. در این میان انسان نیازمند مرجع و منبعی انسانی یا فرا انسانی است كه بر ارزش گذاریهای وی مهر تایید بزند و آنها را به رسمیتبشناسد كه از آن نیاز به عنوان «نیاز به معنا» تعبیر میكنیم.
«نیاز به معنا» ناگزیری آدمی در یافتن معقولیت و مقبولیتبرای ارزش گذاریها، اولویتها و ترجیح بندهای وی معنی میدهد.
ج) نكتهای درباره رابطه معنا و هویت:
آنكه صاحب هویت میشود و مواضعی ثابت و مستحكم نسبتبه پرسشهایی چون: «انسان كیست؟ جهان چیست؟ و ارزشهای آنها كدام هستند؟» پیدا میكند، خواه ناخواه در زندگی صاحب معنا نیز میشود و اولویتها و ترجیحبندهای وی معین و مشخص میگردد. اما عكس این مطلب صادق نیست و از معنای زندگی نمیتوان «هویتداری» را نتیجه گرفت. آدمی میتواند اولویتهایی در زندگی خویش تعیین نماید كه در نزد او معقول و مقبول افتد بدون آنكه مدعی شناخت انسان و جهان و رسیدن به كنه آنها باشد.
۳) آنچه كم و بیش در جهان قدیم مشاهده میشود آن است كه قدرت، منبع و مرجعی فراتر از انسان به پرسشهای او در قبال منشا عالم و آدم، مقصد آنها و هنجارها و ارزشهای حاكم بر جهان و زندگی آدمی پاسخ میدهد و بدین گونه انسان را صاحب «هویت» مینماید. آنگاه كه بشر صاحب هویتشد پر واضح است كه بصورت اجتناب ناپذیر، ارزشها و الویتهای وی مشخص میگردد و زندگی او معنادار میشود.
اما در جهان جدید و پیروی آن عمل متهورانه و قهرمانانه كه انسان قصد كرد درباره همه چیز و همه كس از نو بیندیشد و بدین گونه، اندیشه و تفكر را مبدا و مركز همه چیز قرار داد، این تفكر بود كه میبایستبجای آن مرجع فرا انسانی، به شناخت جهان و انسان دستیابد، ارزشها و هنجارهای زندگی را مشخص نماید و عاقبت ابتدا و انتهای عالم و آدم را دریابد. به عبارت دیگر، آرزوی مدرنیسم در ابتدا آن بود كه با اندیشه به هویتی ثابت و پا برجا دست پیدا كند. (آنچه بعدها از آن تحت عنوان «ایدئولوژی مدرنیسم» نیز یاد شده است.)
تلاش نخبگان فكری مدرنیسم چون: دكارت، لایب نیتس، هابز، اسپینوزا، هگل،... از مجراهای متفاوتی مورد بررسی قرارگرفته است، اما اگر از سطح تحلیل «هویتخواهی» به مقوله نظر بیفكنیم میتوان تلاش این بزرگان اندیشه را، در این راستا خلاصه كرد كه آنها قصد داشتهاند بر بستر اندیشه و تفكر، هویتی منحصر به فرد و یكتا بر پا دارند و كاری كه بشر قدیم با منابع فرا انسانی بدان نایل گشت، با عقل و اندیشه و اصول آن به انجام برساند.
اما با ظهور اندیشمندانی چون: نیچه، ماركس، كییركگور و فروید خلل هایی جدی بر این «عقل محوری» و «عقل باوری» مدرنیسم وارد آمد و اندیشه و عقل رقیبان جدی فراروی خود مشاهده كرد. رقیبانی چون: نیازها و خواهشهای آدمی، تاریخ، ایمان و ضمیر ناخودآگاه در برابر عقل صف آرائی كردند و او را به مبارزه طلبیدند.
این تحول از جنبههای گوناگون و مختلف، قابل بررسی است اما تحویل اندیشه به سببهای دیگر و فدا كردن دلیل در پای علتبه نوعی جستجوی هویتبر مبنای اندیشه را نیز مسكوت گذاشت. اندیشهای كه معلول خواهشهای نفسانی و نیازهای آدمی است چگونه میتواند به كنه جهان و انسان دستیابد و عقلی كه تحت فرمان «ضمیر ناخواسته و ناخودآگاه انسان» استبه چه طریق قادر است ارزشهای ثابت و مشترك زندگی بشر را تشخیص دهد؟
گاهی «بحران هویت» را مادر و ریشه همه بحرانهای مغرب زمین و مدرنیسم میدانند. در نگاه ما «بحران هویت» نه تنها در بر انداختن هویت تاریخ انسان بوسیله عقل نقاد، كه نا كام ماندن در ساختن هویتی بر مبنای اندیشه هم معنی میدهد و عقل انسانی كه برای نقادی مهیاتر به نظر میرسد تا بر پا داشتن و ساختن هر تلاشی را برای ساختن هویتی بر مبنای خرد، با شكست مواجه ساخته است.
حسین كاجی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
ایران مجلس شورای اسلامی بابک زنجانی خلیج فارس مجلس دولت سیزدهم دولت حجاب لایحه بودجه 1403 بودجه شورای نگهبان مجلس یازدهم
قوه قضاییه هواشناسی سیل تهران شهرداری تهران شورای شهر تهران سلامت شهرداری قتل دستگیری پلیس شورای شهر
قیمت دلار خودرو قیمت طلا سایپا قیمت خودرو ایران خودرو دلار بازار خودرو تورم مالیات بانک مرکزی ارز
تلویزیون سینما محمدرضا گلزار سریال سینمای ایران فیلم تئاتر رسانه ملی موسیقی بازیگر دفاع مقدس سریال پایتخت
هوش مصنوعی سازمان سنجش وزارت علوم انتخاب رشته بنیاد ملی نخبگان آموزش عالی
رژیم صهیونیستی آمریکا اسرائیل غزه فلسطین جنگ غزه حماس روسیه عربستان نوار غزه اوکراین ترکیه
فوتبال پرسپولیس استقلال سپاهان تراکتور باشگاه استقلال تیم ملی فوتسال ایران فوتسال وحید شمسایی بازی باشگاه پرسپولیس لیگ برتر
اینترنت تبلیغات اپل گوگل همراه اول آیفون ناسا روزنامه ایرانسل نوآوری
داروخانه سازمان غذا و دارو خواب پرستار کاهش وزن دیابت طول عمر فروش اینترنتی دارو قهوه سلامت روان بارداری