یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 12 May, 2024
مجله ویستا

لبخند فرشته مرگ به رانندگان خسته


لبخند فرشته مرگ به رانندگان خسته

تاریکی شب, خط ممتد جاده و سکوت حکمفرما بر فضا, راننده از آینه به چهره سرنشینان که در خوابی شیرین فرو رفته اند, می اندازد

تاریکی شب، خط ممتد جاده و سکوت حکمفرما بر فضا، راننده از آینه به چهره سرنشینان که در خوابی شیرین فرو رفته‌اند، می‌اندازد. برای او که از صبح تا حالا بی‌وقفه رانندگی کرده، هیچ چیز به اندازه یک خواب آسوده، شیرین و لذتبخش نیست، اما حالا که فقط چند ساعتی بیشتر تا مقصد نمانده ترجیح می‌دهد باقیمانده راه را هم تخته گاز رانندگی کند شاید زودتر به مقصد برسد و تلافی این خستگی طولانی را با یک خواب چند ساعته در بیاورد.

شیشه را پایین می‌کشد شاید خواب از سرش بپرد، اما تلاش بی‌فایده است، کم کم چشمانش سنگین می‌شود و پلک‌هایش از شدت خستگی روی هم می‌افتد، در خواب و بیداری بسختی حرکت خودرو را کنترل می‌کند، حالا دیگر فقط نور چراغ کامیونی را می‌بیند که از مقابل به سمتش می‌آید، اما راننده دیگر فرصتی برای عکس العمل ندارد. فرشته مرگ روی آنها لبخند می‌زند.

هر چند آمارهای پلیس از کاهش پنج درصدی قربانیان حوادث رانندگی در تعطیلات نوروز امسال خبر خوشی بود، اما وقوع ۳۸ درصدی تصادفات جاده‌ای به‌دلیل واژگونی خودروها که آن هم به‌دلیل خستگی و خواب آلودگی رانندگان رخ داده است، این شیرینی را به تلخی تبدیل کرد.

نکته نگران‌کننده این‌که با وجود هشدارهای پلیس، تصادفات ناشی از خواب آلودگی رانندگان در نوروز امسال نسبت به نوروز سال گذشته با افزایش مواجه بوده و در صدر عوامل وقوع حوادث رانندگی قرار گرفته است.

تعطیلات نوروز سال گذشته ۳۵ درصد تصادفات رانندگی در جاده‌ها به‌دلیل خستگی و خواب آلودگی رانندگان رخ داده بود که این آمار در نوروز ۹۲ به ۳۸ درصد افزایش یافته است.

پلیس می‌گوید بیشترین واژگونی‌ها متعلق به رانندگان بالای ۴۰ سال، بیشترین سبقت و انحراف به چپ در رانندگان بین ۳۰ تا ۴۰ سال و بیشترین سرعت غیر مجاز هم در جوان‌ها یعنی افراد زیر ۳۰ سال بوده است.

در حالی که رانندگی همراه با خواب آلودگی بیش از چهار برابر خطر تصادف را افزایش می‌دهد، با وجود این هنوز هم برخی رانندگان در سفرهای جاده‌ای با چشمانی خواب‌آلوده پشت فرمان می‌نشینند تا سریال تصادفات رانندگی مرگبار همچنان ادامه داشته باشد.

تعطیلات نوروز امسال هم از این قاعده مستثنی نبود و براساس آمارهای پلیس رانندگان خواب‌آلود تصادفات خونینی را در جاده‌ها رقم زده‌اند.

● شنبه خونین جاده‌ها

شنبه دهم فروردین روز خونین جاده‌ها نام گرفت. براساس گزارش‌های پلیس در این روز تصادفات جاده‌ای ۱۸ درصد افزایش داشت که مهم‌ترین دلیل آن عجله و شتاب رانندگان هنگام بازگشت از سفر بوده است.

در تلخ‌ترین حادثه شش نفر در تصادف محور خواف ـ خراسان رضوی که به‌دلیل خستگی و خواب آلودگی راننده رخ داد، جان خود را از دست دادند.

همچنین بی‌توجهی به جلو ناشی از خستگی و خواب آلودگی و انحراف به چپ مهم‌ترین دلیل حوادث ترافیکی در تعطیلات نوروز امسال بوده است.

مسئولان پلیس راه باز هم به رانندگان توصیه می‌کنند خواب نیاز انسان است، بنابراین هنگام خستگی و خواب‌آلودگی هیچ گاه نباید رانندگی کرد؛ چون رانندگی در حالت خواب‌آلودگی موجب انحراف به چپ خودرو شده و شدت تصادفات را افزایش می‌دهد، پس رانندگان باید با آرامش بیشتری رانندگی کرده و به ازای هر دو ساعت رانندگی حتما ۱۵ دقیقه استراحت کنند.

● چشمان خواب آلود، تصادفات مرگبار

جمعه دوم فروردین، برخورد دو دستگاه خودروی سواری در جاده دلیجان به محلات چهار کشته و چهار مجروح بر جای گذاشت.

افسر کارشناس حاضر در صحنه تصادف دلیل این حادثه را انحراف به چپ راننده سواری پراید اعلام کرد.

پنجشنبه پانزدهم فروردین، تصادف مرگبار مینی بوس با سواری پیکان در استان همدان چهار کشته و یک مجروح داشت. کارشناسان دلیل حادثه را خواب آلودگی و انحراف به چپ راننده مینی‌بوس اعلام کردند.

یکشنبه یازدهم فروردین، برخورد با گاردریل و واژگونی خودرو در محور شیراز ـ اصفهان سه کشته و دو مصدوم بر جای گذاشت. پلیس دلیل این تصادف را بی توجهی به جلو عنوان کرد.

در همین روز تصادف دو کامیون، دو پراید و یک نیسان در کرج ده مجروح داشت.

چهارشنبه چهاردهم فروردین، وقوع تصادف در جاده شیراز ـ فسا شش کشته بر جای گذاشت.

اینها فقط نمونه‌هایی از ده‌ها تصادف خونین در تعطیلات نوروزی امسال جاده‌های کشورمان بوده است که خستگی و خواب آلودگی رانندگان آنها را رقم زده است.

با این که مسئولان پلیس راهور بارها نسبت به خطر وقوع تصادفات خونین و مرگباری که خستگی و خواب آلودگی راننده موجب وقوع آن می‌شود به رانندگان هشدار داده‌اند، اما متاسفانه آمارهای پلیس بیانگر این واقعیت تلخ است که همچنان واژگونی خودرو به دلیل خواب آلودگی و تمرکز نداشتن رانندگان در صدر عوامل وقوع حوادث خونبار جاده‌ها قرار دارد.

● بیشترین کشته‌ها در پراید

دو سال است که این جنجال ادامه دارد؛ چالش برسر شماره‌گذاری خودروهای ناایمن در کشور، ممانعت پلیس از شماره‌گذاری خودروی وانت پیکان و پس از آن اعلام نام خودروی پراید به عنوان ناایمن‌ترین خودروی کشور، آن هم از زبان فرمانده نیروی انتظامی (با استناد به حوادث رانندگی خونباری که این خودروی ناایمن آنها را رقم زده بود) هشدار جدی بود که سر و صدای زیادی به پا کرد و البته با واکنش تند خودروسازان داخلی هم مواجه شد.

شاید این اولین بار بود که مسئولان یکی از دستگاه‌های متولی در حوزه ترافیک و تصادفات به صراحت نام یکی از خودروهای ناایمن داخلی را عنوان کردند.

فرمانده نیروی انتظامی با انتقاد از برخی مجوزها برای ادامه تولید خودروهای ناایمن گفت: اگرچه ممکن است خودروی پراید یک روز ایمن بوده باشد، اما امروز پراید ایمن نیست و باید بگوییم ناایمن‌ترین خودروی کشور محسوب می‌شود.

سردار اسماعیل احمدی مقدم، ایمنی خودرو را مولفه‌ای دانست که باید خودروسازان توجه ویژه‌ای به آن داشته باشند و تصریح کرد: تولید کنندگان باید در جهت ارتقای علمی استانداردهای خود گام بردارند، از سوی دیگر ما نیز در زمینه استانداردهای خودرو نباید عقب نشینی‌های مکرر داشته باشیم و باید با دادن مهلت‌های منطقی، خودروسازان را مکلف به رعایت استانداردها کنیم.

موضوع مهمی که فرمانده نیروی انتظامی کشور از آن پرده برداشت، در کنار ابراز نگرانی رئیس پلیس راه کشور از کاهش کیفیت ایمنی خودروهای داخلی تولید سال ۹۰ نسبت به سال گذشته گویای این واقعیت بود که نباید به سادگی از کنار این نگرانی گذشت.

سرهنگ مهماندار گفته بود اگر هر سال حدود ۲۰۰ هزار خودروی ناایمن هم به خودروهای کشور اضافه شده باشد، این شرایط، ایمنی تردد بخصوص در جاده‌ها را به جهت احتمال افزایش وقوع تصادفات مرگبار با چالش‌های جدی مواجه خواهد کرد. در این دو سال اخیر هر چند مسئولان پلیس راهور تلاش کرده‌اند خودروسازان داخلی را موظف به ارتقای استانداردهای ایمنی در تولیدات خود کنند، اما متاسفانه آمارهای پلیس از تصادفات نوروزی امسال گویای این واقعیت است که خودروهای ناایمن همچنان در جاده‌ها قربانی می‌گیرند و در میان این خودروها پراید همچنان صدرنشین است.

به گفته رئیس پلیس راهور ناجا آمارها نشان می‌دهد بیشترین کشته‌های تصادفات نوروز امسال مربوط به خودروی پراید بوده است. استان‌های فارس، اصفهان و مرکزی پر تصادف‌‌ترین استان‌های کشور و خراسان شمالی، کهگیلویه و بویراحمد و ایلام نیز کم تصادف‌ترین استان‌های کشور در ایام نوروز بوده‌اند.

● توصیه‌هایی برای پیشگیری از خواب آلودگی

رانندگی در شب هم اصول خاصی دارد که بی‌توجهی به آنها حوادث جبران ناپذیری را رقم می‌زند.

ـ شب قبل از مسافرت به مقدار کافی و خوب استراحت کنید.

ـ در مسافرت‌های طولانی حتما در فواصل رانندگی دوساعته مدتی را در مکان مناسبی توقف کرده و حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه استراحت کنید.

ـ قبل از شروع رانندگی از غذاهای کم حجم و سبک استفاده کرده و از مصرف غذاهای حجیم، چرب، ماست و دوغ اجتناب کنید.

ـ سعی کنید در طول شبانه‌روز هیچ‌گاه بیش از حداکثر زمان مجاز (هشت تا ده ساعت) رانندگی نکنید.

ـ توجه داشته باشید مصرف بسیاری از داروها از جمله آرامبخش‌ها، ضدحساسیت‌ها و ترکیبات کدئین‌دار موجب خواب‌آلودگی می‌شود، بنابراین در صورت مصرف این داروها از رانندگی خودداری کنید.

ـ در همه حال از مصرف مواد مخدر، الکل و همچنین مواد محرک اجتناب کنید.

ـ در صورت ابتلا به بیماری‌های جسمی یا روانی حتما برای رانندگی از پزشک معالجتان اجازه بگیرید.

ـ در صورت ابتلا به اختلالات خواب، مانند وقفه تنفسی در حین خواب و نارکولپسی به پزشک مراجعه کنید.

شاید شنیدن این جمله که «دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است» تکراری شده یا برای خیلی از ما بیشتر جنبه شعاری پیدا کرده باشد، اما با تمام اینها اگر شما هم از آن دسته رانندگانی هستید که در خستگی و خواب آلودگی شب چشمانتان را بسختی باز نگه می‌دارید تا یکی دو ساعت زودتر به مقصد برسید کافی است لحظه‌ای تامل کنید و به عاقبت کار خود بیندیشید، شاید آن وقت مانند یک راننده منطقی ترجیح بدهید خودرویتان را در گوشه‌ای از مسیر متوقف کنید و برای ساعتی کوتاه هم که شده استراحت کنید و پس از آن با آرامش راه مقصد را در پیش بگیرید.

پوران محمدی