یکشنبه, ۱۴ بهمن, ۱۴۰۳ / 2 February, 2025
پیامبر ص و نفی خشونت
خداوند رسول گرامی اسلام را رحمتی عام و فراگیر معرفی کرده و خطاب به آن حضرت فرموده است که تو را نفرستادیم، جز آنکه میخواستیم رحمتی به مردم جهان ارزانی داریم: «وَ مَا أَرْسَلْنَاکَ إِلَّا رَحْمَه لِلْعَالَمِینَ.» (انبیاء۱۰۷) ما تو را جز رحمتی برای جهانیان نفرستادیم.
رسول خدا(ص) مظهر تام رحمت و محبت الهی بود و خود میفرمود: «إِنَّمَا بُعِثْتُ رَحْمَه.» (مسند أبی یعلی الموصلی ۱۱ / ۳۵ ؛ أبوالفرج بن الجوزی، الوفاء بأحوال المصطفی ۲ / ۴۲۱) من بهعنوان رحمتی فراگیر برانگیخته شدهام.
وجود آن حضرت بالاترین رحمت الهی بر جهانیان بود. قاضی عیاض از قول ابوبکر محمد بن طاهر مینویسد: «خدای متعال محمد(ص) را به زینت رحمت مزین فرمود، بنابراین وجود آن حضرت رحمت بود و تمام صفات و ویژگیهای وی رحمتی برای مردم بود.» (القاضی عیاض، الشفا بتعریف حقوق المصطفی ۱ / ۱۸) مبنا و اساس سیره پیامبر اکرم(ص) بر رحمت و محبت بود، چنانکه از علی(ع) نقل شده است که از رسول خدا(ص) درباره سنّت آن حضرت پرسیدم، فرمود: «وَ الْحُبُّ أَسَاسِی.» (همان/۱۸۷) محبت بنیاد و اساس روش و سنت من است. آن حضرت جامعه را با قدرت رحمت و محبت اداره میکرد و با همین عامل مردمان را راه میبرد و به سوی مقصد کمال سیر میداد. پیامبر اکرم چنان با مردم از سر محبت و دلسوزی برخورد میکرد که کسی نمیتوانست در صداقت و درستی مدیریت او تردیدی به دل راه دهد. همین محبت و دلسوزی به تمام معنا بود که دوستی آن حضرت را در دل مردمان جای میداد. مردم به وضوح میدیدند که پیامبر تمام توانش را در هدایت و اصلاح آنان به کار گرفته است و با تمام وجود برای ایشان دل میسوزاند و میسوزد. خداوند پیامبرش را با این ویژگی ارج نهاده و فرموده است: «لَقَدْ جَاءَکُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُمْ بِالْمُؤْمِنِینَ رَؤُوفٌ رَحِیمٌ.» (توبه / ۱۲۸) هر آینه پیامبری از خود شما به سویتان آمد که رنجهای شما بر او سخت است و بر هدایت شما اصرار دارد و نسبت به مؤمنان رئوف و مهربان است.همچنین خدای رحمان در بیان شدّت شفقت و مهربانی آن بزرگوار بر تمام افراد بشر فرموده است: «لَعَلَّکَ بَاخِعٌ نَفْسَکَ أَلَّا یَکُونُوا مُؤْمِنِینَ.» (شعراء / ۳) گویی میخواهی جان خود را از شدّت اندوه از دست دهی بهخاطر اینکه آنها ایمان نمیآورند.
«باخع» از ماده «بَخْع» به معنی هلاک کردن خویشتن از شدت غم و اندوه است و این بیان نشان میدهد که پیامبر رحمت تا چه اندازه نسبت به مردمان محبت و دلسوزی داشت و چگونه برای نجات آنان تلاش و پافشاری میکرد و در این راه همه گونه سختی را به جان میخرید و از ایمان نیاوردن ایشان اندوهگین میشد. آیه فوق نازل شد و آن حضرت را دلداری و تسلی داد. (الراغب الاصفهانی، المفردات / ۳۸) و نیز خطاب به آن حضرت فرمود: «فَلَعَلَّکَ بَاخِعٌ نَفْسَکَ عَلَی آثَارِهِمْ إِنْ لَمْ یُؤْمِنُوا بِهذَا الْحَدِیثِ أَسَفًا.» (کهف / ۶) گویی میخواهی خود را از غم و اندوه بهخاطر اعمال آنها هلاک کنی، اگر آنها به این گفتار ایمان نیاورند.
مشاهده میشود که تاسف و دلسوزی و غمخواری رسول خدا(ص) نسبت به کفّار و منکران حق و علاقهمندی آن حضرت به سعادت و نجات بندگان تا چه حد کار را بر وی تنگ کرده که خدای متعال او را تسلیت داده و دلجویی کرده است تا مبادا از شدت اندوه و اهتمام به حال آنان، خود را از بین ببرد و قالب تهی کند. زیرا آن حضرت همه آدمیان را - بدون استثنا - چون فرزندان دلبند و پاره تن خود میدانست و خیر و هدایت آنان را میخواست و چون میدید که به راه گمراهی و هلاکت میروند، سخت اندوهگین میشد؛ همانگونه که پدری مهربان از هلاکت و تباهی فرزندانش دچار اندوه میشود.
پیامبر اکرم(ص) آنگونه به مردم محبت و لطف داشت که از اَنَس بن مالک در توصیف آن حضرت چنین نقل شده است: «کَانَ رَسُولُ اللَّهِ(ص) مِنْ أَشَدِّ النَّاسِ لُطْفًا بِالنَّاسِ.» (أبونعیم الاصبهانی، دلایل النبوّه ۱ / ۱۸۲) رسول خدا(ص) بیشترین لطف و محبت را به مردم داشت. آن حضرت نسبت به بندگان خدا مهربان بود و میفرمود: «إنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ رَحِیمٌ یُحِبُّ کُلَّ رَحِیمٍ.» (الطوسی، الامالی ۲ / ۱۳۰) خدای متعال مهربان است و هر مهربانی را دوست دارد.
سیرهنویسان درباره آن وجود گرامی نوشتهاند: «کَانَ النَّبِیُّ(ص) رَقِیقَ الْقَلْبِ رَحِیمًا به کل مُسْلِمٍ.» (الدیلمی، ارشاد القلوب ۱ / ۱۱۵) پیامبر(ص) قلبی رقیق داشت و نسبت به همه مسلمانان مهربان بود.
رحمت واسعه پیامبر(ص) در رفتار سراسر ملایمت آن حضرت تجلی داشت. علی(ع) در توصیف آن مظهر رحمت و محبت حق فرمود: «کَانَ أَلْیَنَهُمْ عَرِیکَةً.» (ابن شبّه، تاریخ المدینه المنوّره ۲ / ۶۰۵ ؛ البلاذری، أنساب الاشراف ۱ / ۳۹۲) پیامبر نرمخوترین مردمان بود.
آنکه اهل رحمت است، اهل ملایمت و عطوفت است و مدیریت پیامبر بر این ویژگیها استوار بود.
پیامبرِ رحمت و محبت، مسلمانان را نیز به همین صفت کمالی میخواند، چنانکه علّامه حلّی در رساله سعدیه از آن حضرت نقل کرده است که فرمود: سوگند به آنکه جانم در دست اوست، رحمت خدا جز افراد مهربان را در برنمیگیرد. اصحاب گفتند: ای رسول خدا، ما همه مهربانیم. فرمود: مقصود کسانی نیستند که فقط نسبت به خود و خانوادهشان مهربانند و عطوفت دارند بلکه مقصود کسانیاند که نسبت به همه مسلمانان مهربانند؛ و فرمود: خدای متعال فرموده است: اگر خواهان مهربانی و بخشایش من هستید پس نسبت به هم مهربان باشید و عطوفت بورزید. (النوری، مستدرک الوسایل ۹ / ۵۴)
مصطفی دلشاد تهرانی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست