چهارشنبه, ۳ بهمن, ۱۴۰۳ / 22 January, 2025
مجله ویستا

نقش كتابدار بیمارستان در خودیاری پزشكی


بیماران بیمارستان و خانواده آن ها همواره جوینده اطلاعات بوده اند, اما همیشه نتوانسته اند اطلاعات پزشكی را با همان عمق و كیفیتی كه فوراً و به راحتی برای متخصصان مراقبت های بهداشتی دسترس پذیر است بیابند

بیماران بیمارستان و خانواده آن‌ها همواره جوینده اطلاعات بوده‌اند, اما همیشه نتوانسته‌اند اطلاعات پزشكی را با همان عمق و كیفیتی كه فوراً و به راحتی برای متخصصان مراقبت‌های بهداشتی دسترس‌پذیر است بیابند. زمانی از ترس این‌كه بیماران دچار سردرگمی و اشتباه شوند-یا شاید بدین علت كه نیازی نبود كه بیمار بداند و فقط باید پیروی نماید-نام داروها را بر روی بطری آن نمی‌نوشتند. در گذشته به كتابداران هشدار می‌دادند كه اطلاعات, خدمات, و توصیه‌های پزشكی و حقوقی را فقط باید پزشكان و حقوق‌دانان ارائه كنند. كتابداران كتابخانه‌های عمومی فاقد منابع ضروری برای بازیابی اطلاعات دقیق و عمیق پزشكی بودند و از این‌كه واسطهء جستجوی اطلاعات برای بیماران شوند ناراضی بودند.كتابداران پزشكی سال‌ها بر سر لزوم دستیابی بیماران و خانواده آن‌ها به كتابخانه كشمكش كرده‌اند و هنوز هم دربارهء مسئولیت و وظیفه خود در برابر این گروه استفاده‌ كننده بحث و مجادله می‌كنند. در سال ۱۹۹۱, »انجمن پزشكی امریكا«(۱), هنگامی بحث دربارهء این موضوع را پذیرفت كه »بخش مدیریت كتابداری و اطلاع‌رسانی«(۲) آن برای تعیین این‌كه چه قدر به آموزش بیمار پرداخته شده است تحقیقی بر روی ۴۸۱ كتابخانه مركز پزشكی و بیمارستان انجام داد. و حال آن كه, فقط ۱۰ درصد از كتابخانه‌های پاسخگو اظهار نمودند كه به بیماران اطلاعات ارائه نمی‌كنند و در برخی از موءسسات دستیابی به كل مجموعه محدود بود و در سایر كتابخانه‌ها بیماران فقط به مجموعهء غیرفنی دسترس داشتند.مخالفت برخی پاسخ‌دهندگان با دستیابی بیماران به كتابخانه پزشكی, ناشی از نگرانی آن‌ها از مزاحمت بیماران به هنگام استفاده پزشكان از كتابخانه بود. و نیز از ترس این كه مبادا دستیابی به اطلاعات پزشكی برای بیماران خطرناك باشد.امروزه دلایل بسیاری وجود دارد كه كتابداران بیمارستان را مجبور می‌كند تا مقررات دستیابی آزادانه‌تری برای بیماران و سایر جویندگان غیرحرفه‌ای اطلاعات پزشكی ایجاد نمایند. دلایل مذكور از این قرار است:

۱. سیستم مراقبت‌های بهداشتی كشور به خوبی پایه‌گذاری شده است. بیمار آگاه یك موهبت و امتیاز تلقی می‌شود, زیرا هزینه سلامت نگهداشتن مردم كم‌تر از درمان بیماری آنان است.

۲. كمیسیون مشترك اعتبارنامه سازمان‌های مراقبت‌های بهداشتی(۳) به بیمارستان‌هایی نیاز دارد كه به بیماران و خانواده آن‌ها آموزش دهد و اطلاعات عرضه كند.

۳. اغلب خدمات مراقبتهای بهداشتی از موءسسات به محیط مقرون به صرفه‌تر خانه انتقال می‌یابد. مراقبت‌های بهداشتی در منزل نیازمند فرآیند آموزش عمیق به بیماران و كسانی كه از آن‌ها مراقبت می‌كنند می‌باشد.

۴. اینترنت, با اطلاعات پزشكی فراوان, در میان اقشار مردم گسترش یافته و زبان پزشكی را روشن و ساده نموده است.

۵. اخبار پزشكی و بهداشت (كه زمانی فقط برای متخصصان بهداشت بود) پیشنهادات روزانهِ رسانه‌های همگانی هستند. شبكه كابلی اخبار (سی.ان.ان)(۴) مطالب همان روز نشریه پزشكی انگلستان جدید(۵) را, قبل از این كه پزشكان و كتابخانه‌ها نسخه متعلق به خودشان از نشریه مذكور را دریافت كنند, به آگاهی استفاده‌كنندگان می‌رساند.

۶. شیوه‌های‌درمان جایگزین« یا »پزشكی مكمّل« محبوبیت و مقبولیت یافته‌اند و استفاده‌كنندگان اطلاعاتی در مورد این درمان‌ها می‌خواهند.

۷. عصر اطلاعات نیازمند این دستیابی آزاد است. از عصر اطلاعات نوع نوینی از استفاده‌كننده اطلاعات بهداشت ظهور كرده است كه خواهان دستیابی به منابع اطلاعاتی پزشكی-كه زمانی دستیابی به آن به متخصصان پزشكی منحصر بوده است-می‌باشد. اغلب كتابخانه‌های عمومی بیان می‌كنند كه بیشترین تقاضای اطلاعات در حوزهء پزشكی را از آنان درخواست می‌كنند و تقریباً نیمی از استفاده‌كنندگان جاری اینترنت اظهار می‌دارند كه از اینترنت برای بازیابی اطلاعات پزشكی و بهداشت استفاده می‌نمایند.

نوع‌‌جدیدی‌از استفاده‌كننده‌ءمراقبتهای‌بهداشتی

»دكتر تام فرگوسون«(۶) این افراد را كه نتیجه عصر اطلاعات هستند دارای غنای اطلاعات پزشكی(۷) می‌نامد. آن‌ها فعال و دارای غنای اطلاعاتی هستند و می‌خواهند خودشان مراقبت‌های اولیه خود را انجام دهند. این افراد انتظار دارند كه پزشكان یا ارائه‌كنندگان مراقبتهای بهداشتی آنان همیار باشند نه آمر, و همچنین خواهان حق آگاه‌بودن و اتخاذ تصمیم‌های نهایی درمانی هستند.سال‌ها پیش, اغلب بیماران نمی‌خواستند حتی كلمه »سرطان« را بشنوند. اما در حال حاضر می‌خواهند بدانند كه آیا خطر روزافزون ابتلا به سرطان رحم از مزایای بالقوه داروی تاموكسی‌فن(۸) برای زن پیش‌یائسه و مبتلا به سرطان پستان-كه شامل درصد بالایی از گیرندگان استروژن مثبت و دارای پیشینه قوی خانوادگی ابتلا به سرطان رحم هستند-بیشتر است؟

دكتر »گرِگ برزو«(۹) در نشریه اخبار پزشكی آمریكا(۱۰), استفاده‌كننده مشتاق اطلاعات مراقبت‌های بهداشتی را-كه در حال ظهور در سیستم ارائه مراقبت‌های بهداشتی است-توصیف می‌كند. نظرات دكتر برزو بیش از یك سال پیش نوشته شد و تأثیر افرادِ دارای غنای اطلاعاتی بر كتابخانه‌ای ما در آن زمان به شدت افزایش یافته است.خودگردانان پزشكی با نوع سنتی خود, كه از نظر برخی از مسائل مهم بیماران غیرفعال‌تری بودند, متفاوت هستند. بیماران غیرفعال تا زمانی كه علائم بیماری‌شان ظاهر نشود نگران سلامتی خود نیستند و زمانی كه علائم بیماری ظاهر شد از پزشك خود انتظار دارند كه همه مشكلات را رفع كند. این بیماران غیرفعال به پزشك خود اجازه می‌دهند تا در درمان آن‌ها نقش پدر را بر عهده گیرند و مسئولیت عمده و اصلی برای اتخاذ تصمیم‌های درمانی خود را به پزشكی واگذار می‌كنند.بیماران خودگردان مسئولیت اقدامات پیشگیری از قبیل ورزش, رژیم غذایی, كنترل سلامتی, كنترل فشارهای عصبی و غیره را به عهده می‌گیرند, و ترجیح می‌دهند گفتگویی در مطب پزشك خود انجام دهند. گفتگویی بین دو شخص هم‌سنگ و هم‌تراز برای تصمیم‌گیری. اشخاص خودگردان, به منظور حفظ خود در این محیط همكاری و مشاركت, به اطلاعات پیشرفته نیاز دارند. اطلاعات در آن حدی كه به لحاظ تاریخی فقط برای متخصصان بهداشت دسترس‌پذیر بود.


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 4 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.