یکشنبه, ۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 26 January, 2025
سرگذشت رسانه های جمعی
ارتباط میان افراد که سبب انتقال مفاهیم، افکار و اطلاعات از فردی به فرد دیگرمیشود، شرط اصلی پیدایی و ادامه زندگی جمعی است؛ زیرا زندگی جمعی انسانها بدون وجود ارزشها، هنجارها، اهداف و حتی تعارضاتی که از طریق ارتباط به وجود میآید، معنا و مفهومی ندارد. به علاوه پیدایی و پا برجایی ارزشهای گروهی (اجتماعی)، هنجارها، محتوای فرهنگی و همچنین روندهای یادگیری اجتماعی و در عین حال تضادهای اجتماعی، فقط از طریق ارتباط به وجود میآید. افراد باید برای زندگی جمعی از اهداف، مقاصد، آگاهیهاو همچنین از تفکر و برداشت دیگران مطلع گردند تا به ارائه واکنشی در برابر آنان قادر گردند.
با وجود آنکه کلام متداولترین راه برقراری ارتباط میان افراد، به اشکال مختلف انجام میگیرد. باید در نظر داشت که ارتباط غیر کلامی نیز سهم عمدهای در برقراری ارتباط میان افراد دارند. ساخت جوامع امروزی، نوع جدیدی از ارتباط را مطرح ساخته است که در دورانهای قبل، هرگز امکان پذیر نبود. امروزه، فرد نه فقط قادر به برقراری ارتباط در گروههای کوچک است، بلکه در ارتباط جمعی با دیگر همنوعان خود نیز قرار دارد.
در یک دوران طولانی، شکل حاکم ارتباط میان انسانها، ارتباط کلامی بود، فرهنگ، دانش و تمام دستاوردها و تجربیات اجتماعی و تاریخی جامعه، از طریق کلام و گفتار، قابل انتقال بود. هر چند که با پیدایی خط و کتابت، بسیاری از وقایع مهم جامعه و به صورت مکتوب تا امروز هم باقی مانده است، اما اکثرنسخهها در معرض نابودی و فساد قرار داشت و در عین حال، برای عموم قابل دسترس نبود. با رواج صنعت چاپ، امکان پیدایی نسخههای یکسان و مشابه که اشتباهات نسخه برداری در آنها دیده نمیشد، به وجود آمد. اما باز هم برای مدتی طولانی، امکان استفاده از کتاب و همچنین امکان برقراری ارتباط از طریق نوشته و چاپ و فقط در اختیار نخبگان و یا افراد باسواد یک جامعه باقی ماند که در کل، درصد ناچیزی از افراد جامعه را تشکیل میدادند. به علاوه، هنوز این نوع ارتباط به افراد محدود بود و جمع و توده را در بر نمیگرفت.
از اوایل قرن نوزدهم و همزمان با اوج مرحله صنعتی شدن جوامع غربی،نوع جدیدی از ارتباط به وجود آمد که با تمام اشکال برقراری ارتباط در دورانهای گذشته متفاوت بود. از این نوع ارتباط به عنوان ارتباط جمعی نام میبرند. در اثر پیدایی شرایط سرمایهداری، ضرورت چاپ روزنامه پیش آمد، زیرا تنها در شرایط سرمایه داری پیشرفته که امکان تولید انبوه به وجود میآید، ضرورت برقراری ارتباط جمعی باتوده نیز مطرح میشود. گذشته از رابطهای که میان تولید و مصرف کالا وجود دارد، تنها شرایط پیشرفته صنعتی- سرمایهداری، مفروضات لازم برای ایجاد رسانههای جمعی را به دنبال میآورد. به دنبال گسترش مطبوعات، انسان با گسترش رادیو در اوایل قرن بیستم و تلویزیون پس از نیمه اول قرن روبه رو شد. فرانتس دروگه در کتاب خود به نام معرفت بدون آگاهی به خوبی رابطه میان جامعه سرمایهداری و رسانهها را مشخص میکند. تنها در مرحلهای از رشد جامعه که امکانات تکنولوژیک پیشرفته به وجود آمده و جامعه از لحاظ مالی نیز آنچنان پیشرفت کرده که امکان سرمایهگذاریهای بزرگ برای واحدهای رسانههای جمعی به وجود آمده است، همچنین در اثر ظهور متخصص در هر زمینه و با تقسیم کار شدید میان آنها و شرایط اقتصادی سیستم سرمایهداری، امکان پیدایی رسانههای جمعی به وجود میآید. اما در عین حال، باید به شرایط اجتماعی سیاسی خاصی که در جوامع سرمایهداری حاکم است، نیز توجه کرد. در این جوامع، افکار عمومی مورد توجه قرار میگیرد و دموکراسی و حاکمیت مشروع (از نوع وبری) مطرح میشود. اما گذشته از آن، امکان داشتن اوقات فراغت، یعنی اوقاتی که افراد هیچ نوع فعالیتی که مستلزم گرفتن دستمزد باشد، انجام نمیدهند و خود در مورد چگونگی گذران آن تصمیم میگیرند، در ارتباط نزدیک با رسانههای جمعی قرار دارد.
رسانههای جمعی خصلتی دو گانه دارند: از یک طرف خود محصول سازمان تولید پیشرفته سرمایهداری هستند و به صورت یک کالا به بازار ارائه میشوند و از طرف دیگر، به عنوان یک کالا، خود قادر به ارائه (یا فروش) افکار، ارزشها، هنجارها، نگرشها و تمایلات هستند. باید متذکر شد که بخش عمدهای از سرمایه و تکنولوژی در جهت تولید وسایل ارتباط جمعی به عنوان کالا به کار گرفته میشود. به عنوان مثال، در تولید روزنامه، صنایع متعددی از چوب، کاغذ تا ماشینهای پیشرفته چاپ دخالت دارند و این امر،در مورد رادیو و تلویزیون و سایر رسانهها صدق میکند.
نوع جدید ارتباط در میان افراد جامعه از هر نظر با ارتباط فردی متفاوت است. این نوع ارتباط، خاص جامعه صنعتی-سرمایهداری است و فقط در رابطه با شرایط اجتماعی، اقتصادی و سیاسی این نوع جوامع به وجود آمده است. این ارتباط در جوامعی که در آن نوآوریهای فنی، شهرنشینی، تفکیکهای فرهنگی، اجتماعی، و... وجود دارد، برای رساندن اطلاعات به توده گسترده و ناهمگون ضروری است. زیرا افراد جامعه، بدون وجود رسانهها، قادر به جهتگیری در زندگی فردی و اجتماعی نخواهند بود.
رسانهها نه تنها اطلاعات مربوط به کشور و جهان را به اطلاع همگان میرسانند (این نوع اطلاعرسانی به دلیل درهم تنیده بودن وقایع جهانی بسیار ضروری است)، بلکه افراد جامعه نیز از نظر شغلی، خانوادگی و حتی فردی به رسانهها وابسته هستند. انبوه اطلاعات شغلی، تخصصی از طریق رسانهها در اختیار افراد ذینفع قرار میگیرد؛ پیشرفت شغلی بدون آگاهی از تغییرات سریعی که در رشتههای خاص صورت میگیرد، عملا امکانپذیر نیست و حتی موسسات رسمی آموزشی مانند مدارس و دانشگاهها نیز قادر به ارائه کلیه تغییرات در زمینههای شغلی تخصصی نیستند. به این سبب، هر نوع پیشرفت شغلی به کسب اطلاعات از طریق رسانهها بستگی پیدا میکند. اما بستگی افراد جامعه به رسانهها، فقط به اخبار و اطلاعات علمی محدود نیست. بلکه آنان در زمینه زندگی خانوادگی و خصوصی خود نیز به رسانهها نیاز دارند. امروزه رسانهها اطلاعات مفید و علمی بسیاری در زمینه چگونگی تربیت کودکان، اصول خانهداری، آموزشهای عمومی زندگی و مانند آنها به افراد ارائه میدهند. گذشته از مسائل فوق، در جوامعی که دائما در حال تغییر و تحول است، رسانهها افکار، عقاید و نگرشهای جدید را در میان افراد جامعه پخش میکنند و با تاکید بر برخی نگرشها جنبههای مثبت یا منفی آن را باز میسازند. به جرات میتوان ادعا کرد که رسانههای یک کشور، سبب ایجاد آگاهی اجتماعی در افراد میگردند و بدون وجود رسانهها افراد آن جامعه برای کسب هر نوع اطلاعاتی به شخص خود و یا محدوده کوچک آشنایان خود وابسته میگردند و به ناچار، برای انجام دادن هر کاری، به داوری و نگرش خود مراجعه میکنند.
در اثر وجود رسانهها و تبلیغ و تاکید بر اطلاعات، اخبار و رویدادهای اجتماعی و سیاسی، افراد جامعه از تازهترین پدیدهها آگاه میشوند و نگرشها و باورهای عمومی جامعه نیز در اثر وجود رسانهها تغییر مییابد؛ زیرا افراد دارای آگاهی اجتماعی میگردند و از وابستگی به خود رها میشوند و آگاهی جمعی نیز در آنان به وجود میآید در این شرایط، افراد دیگر تنها وابسته به خود باقی نمیمانند و از نگرش عمومی جامعه که از طریق رسانهها مطرح میشود، پیروی میکنند، مرتون و لازار سفلد در مقاله مشهور خود با نام "رسانههای جمعی، سلیقه مردم و کنش سازمان یافته اجتماعی" کارکرد تقویت هنجارهای اجتماعی از طریق رسانهها را به خوبی مطرح میکنند. رسانهها از طریق ارائه درست و یا نادرست مطالب، باعث جهتگیری افراد میگردد و به نوعی، قادرند یک طرز تفکر عمومی در جامعه ایجاد کنند. به دلیل ارائه پیام از طریق رسانهها افراد عقیده فردی خود را در مقابل عقیده اجتماعی (رسانهها) میبینند و در بسیاری موارد در جهت پیام رسانه تغییر عقیده میدهند. ارتباطات جمعی در شرایط اجتماعی اقتصادی خاص به وجود آمدهاند. در عین حال، چگونگی برقراری ارتباط جمعی یا برقراری ارتباط میان افراد کاملا تفاوت دارد. در یک روند ارتباطی میان دو (یا چند نفر)، متوجه میشویم که گفتار یا کنش فرد اول باعث واکنش دیگری به صورت گفتار یا رفتار میگردد. باید توجه داشت که حتی نشان ندادن هر نوع واکنشی هم به عنوان نشانهای برای فرد اول است که بر فرد اول تاثیر میگذارد و زنجیرهای از ارتباط را میان آن دو به وجود میآورد. معمولا ارتباط را به صورت روندی در نظر میگیرند که در آن، یک نفر (یا عده بیشتری) از طریق انتقال نشانههای (معمولا کلامی) سعی دارد تغییرات رفتاری یا نگرشی در فرد (و یا عده بیشتری از افراد) به وجود آورد. در این روند ارتباطی، هر دو نفر دخالت دارند و کنش و واکنش آنان به طور مستقیم بر یکدیگر اثر میگذارد.
این شکل رایج ارتباط میان افراد است. در یک روند ارتباطی، حتی اگر فرستنده در برابر واکنش گیرنده تغییری در گفتار خود به وجود نیاورد، دستکم واکنش گیرنده را درک میکند. در عین حال، ارتباط میان افراد معمولا بدون واسطه، مستقیم و رویارویی است (هر چند در مواردی نه چندان نادر، از یک وسیله ارتباطی نیز برای برقراری ارتباط استفاده میکند) نوع ارتباط میان افراد هم میتواند خصوصی (میان دو یا چند نفر) و یا عمومی (به صورت سخنرانیها یا تجمعات بزرگتر) باشد.
اما همیشه برقراری ارتباط از طریق رسانههای جمعی، به صورت غیر مستقیم است؛ زیرا اصولا بدون حاملان بسیار پیشرفته تکنولوژیک امکان برقراری ارتباط جمعی وجود نخواهد داشت. در عین حال، این نوع ارتباط همیشه عمومی است؛ بدین معنا که همگان (توده) امکان استفاده از پیامرسانی را دارند. همچنین از خصوصیت دیگر ارتباط جمعی میتوان از سرعت انتقال پیام در زمانی کوتاه در مواردی حتی همزمان به تودهای وسیع نام برد. پیام ارائه شده به سرعت مورد مصرف قرار میگیرد. اما در یک روند ارتباط جمعی بازخورد به تعداد بسیار ناچیزی وجود دارد.
در ارتباط میان افراد متوجه شدیم که هر نوع واکنش، بر دیگری تاثیر میگذارد و افراد دخیل در یک زنجیره ارتباطی، با استفاده از بازخوردهایی که میان آنان به وجود میآید، به رفتار و گفتار خود جهت میدهند. اما در رابطه با رسانهها، امکان بازخورد ناچیزی وجود دارد و واکنش خوانندگان روزنامه، بر مقاله چاپ شده و منتشر شده تاثیری ندارد. همچنین واکنش بیننده و یا شنونده تلویزیون و رادیو نیز عملا بر پخش فیلم و یا گزارش بدون تاثیر خواهد بود. هر چند که برخی معتقدند نظرخواهی از مردم، تلفن کردن و یا نوشتن نامه به رسانهها، خود نوعی بازخورد است، اما مهمترین عامل در بازخورد که همان مسئله همزمانی است، دیگر وجود ندارد و بازخورد همیشه با تاخیر زمانی همراه خواهد بود. در عین حال، در این رابطه (چگونگی برقراری ارتباط جمعی) مسئله ساخت سازمانی رسانه نیز بسیار مهم است.
مسئله دیگری که در زمینه ارتباطات جمعی مطرح گشته و مورد بحث و تحقیقات زیاد قرار گرفته، مفهوم توده، عامه و یا جمع است. در یک روند ارتباط جمعی عامه (گیرنده) برای ارتباط ناشناس است و فرستنده پیام، گیرندگان پیام را نمیشناسد. برای زمانی طولانی در مجاورت خصلت ناشناس بودن گیرندگان پیام، خصلت منزوی بودن و اتمی بودن نیز به توده نسبت داده میشد؛ اما امروزه دیگر در تحقیقات رسانههای جمعی بر"توده تنها" رایزمن تاکید نمیشود و دستکم هنوز افراد جامعه در چهار چوب گروههای اولیه و ثانویه در نظر گرفته میشوند. وجود این گروهها تاثیر مهمی در جذب و قبول پیامهای ارسالی دارد.
بینا پارسی
منابع
۱) جامعهشناسی وسایل ارتباط جمعی، باقر ساروخانی.
۲) دین، فرهنگ و رسانه، عبدالله گیویان.
۳) جامعهشناسی رسانه، رسول صمدی.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست