یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

کارخانه انسان سازی


کارخانه انسان سازی

آموزش و پرورش کارخانه انسان سازی در جامعه محسوب می شود در صورتی که به آموزش و پرورش بهای لازم داده شود و این وزارتخانه د ر انجام امور محوله و تعریف شده خود موفق باشد,محصولات آموزش و پرورش نیز محصولاتی کارآمد د ر جهت تعالی دینی و ملی کشورمان خواهند بود خصوصا اینکه در نظام جمهوری اسلامی ایران رابطه مستقیمی میان امر آموزش و پرورش وجود دارد

آموزش و پرورش کارخانه انسان سازی در جامعه محسوب می شود.در صورتی که به آموزش و پرورش بهای لازم داده شود و این وزارتخانه د ر انجام امور محوله و تعریف شده خود موفق باشد،محصولات آموزش و پرورش نیز محصولاتی کارآمد د ر جهت تعالی دینی و ملی کشورمان خواهند بود.خصوصا اینکه در نظام جمهوری اسلامی ایران رابطه مستقیمی میان امر آموزش و پرورش وجود دارد.

آموزش و پرورش مسئولیت و وظیفه ای مهم به نام “انسان سازی”را بر عهده دارد و همین مسئله این وزارتخانه را از وزارتخانه ها و سازمانهای دیگرمتمایز می کند.آموزش و پرورش مدیریت منابع انسانی را بر عهده دارد و در صورت اصلاح آموزش و پرورش کل کشور اصلاح می شود.همچنین نیروهای شاغل در سایر دستگاهها نیز از بستر آموزش و پرورش برخاسته اند.بنابر این وزارت آموزش و پرورش جایگاه بسیار مهمی در کشور دارد که باید نسبت به آن توجه نمود.این جایگاه بسیار والاست و از این حیث توجه ویژه ای را می طلبد.نگاه حاکم بر آموزش و پرورش نیز باید نگاهی دغدغه مند،دیندار و کارآمد به لحاظ آموزشی و تربیتی باشد.

اصلاح ساختار آموزش و پرورش یکی از اصلی ترین مسائلی است که طی سالهای اخیر نسبت به آن تاکید شده است.مسئله تحول بنیادین در آموزش و پرورش نیز مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار دارد.در راستای اصلاح ساختار آموزش وپرورش نکاتی وجود دارد که باید نسبت به آنها توجه داشته باشیم.نخستین نکته لزوم اولویت بخشی به امر “پرورش”قبل از “آموزش”است.این مسئله در قرآن کریم و در آیه شریفه دوم سوره جمعه که می فرماید “ویزکیهم ویعلمهم الکتاب و الحکمه”نیز موردتاکید قرار گرفته است.پس تزکیه بر تعلیم اولویت دارد.از سوی دیگر،سپردن امر پرورش و تربیت به یک معاونت خاص در وزارت آموزش و پرورش کافی نیست و باید کل مجموعه آموزش و پرورش بااین مسئله درگیر شود.

براین اساس کلیه دروس باید با نگاهی تربیتی تدوین شود.همچنین لازم است معلمان آموزش و پرورش نیز قبل از دغدغه آموزشی دغدغه ای پرورشی داشته باشند.این مسئله به کل معلمان مربوط می شود و تنها مختص به معلمان پرورشی نمی باشد.در هر صورت این اولویت بندی باید در اهداف و سرمایه گذاریهای آموزشی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش لحاظ گردد تا در سایه این سرمایه گذاری بتوان به نتایج موثری دست یافت.

پس از پرداختن به امر پرورش،باید مسائل و دغدغه های موجود در امر آموزش را نیز مدنظر قرار داد.اینکه متاسفانه خروجی ها و دیپلمه های آموزش و پرورش نمی توانند متناسب با آموزشی که دیده اند و دروسی که گذرانده اندجذب بازار کار شوند.این عدم هماهنگی میان آموزش و پرورش و بازار کار معضل عمده ای است که برای حل آن باید چاره اندیشی نمود.تفاوت میان ساختار پویای آموزشی و ساختار ایستای آموزشی در همین است.در این خصوص باید ساختار صحیح،شفاف و کارآمدی بر امور مربوطه به آموزش و پرورش نظارت داشته باشد.

متاسفانه به علت ساختار نادرست آموزش و پرورش،تزریق بودجه های عظیم و کلان به این مجموعه که تقریبا یک چهارم بودجه کل کشور را شامل می شود،مشکلات موجود را بر طرف نمی کند.برای اصلاح ساختار آموزش و پرورش باید از کارشناسان زبده وباتجربه کمک گرفت.در این خصوص لازم است کارشناسی دقیقی صورت گیرد و با یک برنامه ریزی صحیح و مناسب مشکلات را برطرف نمود.

ما شاهد هستیم که آموزش و پرورش همه ساله کسری بودجه دارد و معمولا در اواخر سال دولت لایحه متمم بودجه را جهت جبران این کسری به مجلس شورای اسلامی تقدیم می کند.این ضعف بزرگی است که بایدبر طرف شود.به عبارت بهتر،باید بودجه آموزش و پرورش به صورتی دقیق مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد ودر یک ساختاراصلاح شده تزریق شود تا ما همه ساله مواجه با کسری بودجه نباشیم.

اینها همه د ر سایه اصلاح ساختار آموزش و پرورش و ایجاد همین تحول بنیادین معنا و مفهوم پیدا می کند.البته معنای تحول بنیادین بسیار گسترده است و مصادیق گسترده ای نیز دارد اما یکی از مصادیق اصلی آن اعمال مدیریت صحیح در آموزش و پرورش است.اساسا اصلاح ساختار آموزش و پرورش بدون مطالعه وتحقیق امکان پذیر نیست.

در این خصوص ما نیاز به مطالعات جدید و انجام تحقیقات پژوهشی و دانشگاهی داریم تا بتوانیم گامهای اولیه اصلاح ساختار فوق الذکر را بر داریم.در این خصوص بهتر است پروژه های پژوهشی را تعریف نماییم .پس اصلاح ساختار آموزشی به گونه ای نیست که یک مدیر بیاید و به تنهایی بخواهد آن را اعمال نماید.پژوهش و تحقیق از اصلی ترین لوازم اصلاح ساختار آموزش و پرورش محسوب می شود.این تحقیق باید به دور از هر گونه جنجال سازی صورت گیرد.در این خصوص باید صرفا تعالی آموزشی و پرورشی کشور متناسب با اهداف عالی نظام و انقلاب اسلامی ایران مدنظر قرار گیرد.

در نهایت اینکه وزارت آموزش و پرورش کارخانه انسان سازی است و همه باید کمک کنند تا این کارخانه به بهترین و عالی ترین نحو ممکن فعالیتهای خود را ادامه دهد.فعالیتهایی که فرجام آن چیزی جز شادابی و پویایی علمی و دینی کشور نیست.

سید رضا علوی



همچنین مشاهده کنید