یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

بازهم عرضه بنزین با طعم آبهای تصفیه شده


بازهم عرضه بنزین با طعم آبهای تصفیه شده

مسئله بی کیفیتی بنزین هنوز هم جزء موارد مطرحه است اگر آن را جدی نگیریم مجبور هستیم تا پول های فراوانی را خرج تعمیر خودروهایمان کنیم پس در نتیجه خواندن تلخ و شیرین این هفته نیز خارج از لطف نیست

مسئله بی کیفیتی بنزین را جدی بگیرید چرا که ...

مسئله بی کیفیتی بنزین هنوز هم جزء موارد مطرحه است اگر آن را جدی نگیریم مجبور هستیم تا پول های فراوانی را خرج تعمیر خودروهایمان کنیم پس در نتیجه خواندن تلخ و شیرین این هفته نیز خارج از لطف نیست.

اگر بخواهیم به بحث بنزین از دید کارشناسی بپردازیم در درجه نخست لازم است تا ابتدا روش تهیه و تاریخچه ای از آنرا برایتان ذکر کنیم .

سوخت بنزین برشی از نفت است که بین ۷۰ تا ۱۷۵ درجه سانتی گراد تقطیر می شود و محتوای هیدرو کربورهای C۵ تا C۱۱ یا C۱۲ را در برمی گیرد . این فرآورده در سال ۱۹۲۳ توسط فردی به نام برجیوس که برای اولین بار از روش هیدروژناسیون جهت تولید بنزین استفاده کرد ، به کار گرفته شد و در آن سالها حدود ۲۳۰ هزار تن سوخت اتومبیل از این راه تهیه شد .

از آنجایی تلخ و شیرین های نفتی همیشه با زبان ساده بیان می شود و بسیار به واقعیت ها می پردازد پس در نتیجه جای تعجب ندارد که از بحث کارشناسی گذر کنیم و به مسائل اصلی پیرامون مشکلات موجود در بنزین کشور بپردازیم .

البته باید بگوییم که این بار قضیه برعکس شد و به جای آنکه ما پیش درد و دل ها بنشینیم و نقش سنگ صبور را ایفا کنیم ، این بار خودرو ها با زیان بی زبانی پیش ما آمدند و بسیاری هم شاکی بودند. از آنها پرسیدیم که قضیه چیست ؟ گفتند : مگر شماها خبرنگار نیستید ؟ پس از بله گفتن ما البته بعد از سه بار شروع به گلایه و شکایت از دست صاحبان خود کردند و گفتند: ما دیگر خسته شدیم ! این قدر صاحبانمان همراه بنزین به ما آب خوراندند که تشخیص بین آب و بنزین از یادمان رفته البته مطلع هم هستیم که شما خبرنگاران زیاد دستتان باز نیست چرا که ...

در نتیجه از آنجایی که ما هم سرمان برای طرح چنین مسائلی درد می کند بر آن شدیم تا قضیه را جویا شویم. از دیگر خواسته های این خودرو ها این بود که اگر آب موجود در بنزین صرف کشاورزی شود به هر حال باعث رونگ آن صنعت می شود تا حداقل مسئولین دلسوز با در آمد های حاصله می توانند پالایشگاه های جدیدی را ایجاد کنند تا دیگر نیاز به ورود بنزین عمو چاوز و یا سایر جاها که کیفیت چندان بالایی هم ندارد، نباشد .

ما به آنها گفتیم چرا اینقدر زود قضاوت می کنید نگران هیچ چیز نباشید چرا که قطع نامه ی جدید پشیزی ارزش ندارد و پالایشگاه ستاره خلیج فارس، افزایش ظرفیت پالایشگاه آبادان و سایر طرح ها در راه هستند که به فضل الهی بیست و چند میلیون بنزینی که در حال حاضر وارد کشور می شود طی چند سال آینده دیگر نمی آید .

البته یک مسئله دیگر را نیز به آنها اطلاع دادیم که تمامی بنزین وارداتی بی کیفیت نیست چرا که به دلیل پایین بودن عدد اکتان بنزین تولید شده در کشور بخشی از این بنزین با فراورده تولید داخل مخلوط می شود تا در نتیجه بنزین نهایی از اکتان ۷۵ به ۹۵ و بالا تر ارتقاع یابد که با این روند مشکلی برای احتراق در موتور اتومبیل ها به وجود نیاید .

● عدد اکتان بنزین باید بیش از ۹۰ باشد

بحث عدد اکتان شد لازم است این مسئله را نیز بیان کنیم که پایین ترین عدد اکتان بنزین ۹۰ است و آن هم بنزین بی کیفیت لقب گرفته ، اکتان ۹۴ متوسط ، ۹۷ خوب و ۱۰۰ سوپر یا عالی است .

نکته دیگر که ذکر آن از اهمیت بالایی برخوردار است وجود مقدار کمی آب در بنزین کشور قابل انکار نیست و نمی توان گفت که بنزین کشور از کیفیت بالایی در حد استاندارد جهانی برخودار است چرا که در زمان شستشوی تانکر ها مقداری آب در کف آنها می ماند و قابل تخلیه نیست و این تانکر ها علاوه بر حمل بنزین فرآورده های دیگری هم حمل می کنند که این امر سبب می شود تا مقدار کم باقی مانده از سایر فراورده های نفتی با بنزین مخلوط شوند و از میزان کیفیت آن بکاهند و وجود آب خارج از بحث تقلب می تواند به علت فرسودگی مخازن زیرزمینی نیز می توان باشد .

البته اگر کمی منصفانه قضاوت کنیم ، وزن آب از بنزین سنگین تر است به طوری که این میزان آب در ته مخزن باقی می ماند و در اکثر جایگاه هایی که از سیستم مانیتورینگ استفاده می شود به طور مداوم در حال بررسی کیفیت این فراورده هستند.( البته در برخی از جایگاه های این امکان وجود دارد نه در همه )

هر چه ما دلایل منطقی برای این امر می آوریم، بازهم موتور و باک خودرو ها حرف های تازه و قابل تأملی برایمان می زدند؛ برخی آنها از زنگ زدگی با کهایشان و ته نشینی آب موجود در آن سخن می گفتند و برخی دیگر از تعویض مدام پمپ بنزین، صافی، شمع و ... حرف هایی با بقض بیان می کردند که همیشه تعمیر کاران به دل و روده ما می افتند که در نهایت گفتند: دیگر خسته شده ایم...!

دلمان به درد آمد و این قدر این بحث ها ادامه یافت که گفتیم دیگر بسته، فکری به حالتان می کنیم و مسئله را به مسئولین اطلاع می دهیم البته خودمان هم می دانیم که مانند ... دست به سرشان کردیم ! پیش خودمان بماند و به آنها این امر را نگویید...

باز هم راضی نشدند و گفتند: شما که اینقدر سنگ مسئولین را به سینه می زنید پس چرا این همه مدت از بنزین بی کیفیت سخن نگفتید ؟! گفتیم عجله نکنید این همه راجع به آن صحبت کردیم بس نبود ؟ چرا اینقدر مسئولین و خدمت گذاران دلسوز این مملکت را اذیت می کنید، آنها کارهای واجب تری دارند ، برای رفع این مشکلات هم انشاءالله پالایشگاه می سازند و قول های خوبی داده اند، نگران چی هستید ؟ دیگر از دست صاحبانتان دلخور نباشید به آنها بگویید که برای سوخت گیری از جایگاه های مجهز به تجهیزات پیشرفته جهت کنترل کیفیت بنزین استفاده کنند . البته اگر هم آبی موجود است که نیست، اشکالی ندارد که اندکی هم آب به خورد باکهایتان برود چرا که آب ایران جزء بهترین آب های جهان و دارای املاح معدنی متفاوت است؛ هر کشوری چنین نعمتی ندارد ما هم سعی می کنیم که بگوییم آب ها را تصویب کنند تا مشکلی برای موتور شماها به وجود نیاید .

پس بروید بخورید و بیاشامید ولی اصراف نکنید و دیگر از این کفرها نگویید که در بنزین آب است و کیفیت بالایی ندارد چرا که زمانی ما گفتیم به شدت تکذیب شد، پس به شما توصیه می کنیم از این حرفا نزنید اگر می خواهید ... بشود باز هم بگویید در بنزین آب وجود دارد و بی کیفیت است .

اندکی ترس در وجود آنها دیده می شد، انگار توصیه ما را جدی گرفتند ولی نمی دانند که مسئولین ما هر مسئله مطرحه را با درایت پاسخ می دهند و خوشبختانه تمام سعی خود را در رفع مشکلات پیش آمد انجام می دهند و ترسی هم وجود ندارد چراکه همه چیز شفاف سازی می شود ولی نمی دانیم چرا اینطوری شدند، یا ما بد و وحشت برانگیز توضیح دادیم یا آنها به قول قدیمی ها تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها ...

به هر حال راه خود را کج کردند و از همان راهی که آمده بودند برگشتند فقط در آخر یک مسئله را با صدای لرزان مطرح کردند و گفتند حداقل بهتر نیست از چند متخصص برای این منظور سوال کنید که ببنیم در آخر چه اتفاقاتی برایمان پیش می آید .

ما هم پیام آنها را این بار نه مثل دفعه های قبلی جدی گرفتیم و به سراغ برخی از متخصصین این حوزه رفتیم.

از نظر کارشناسان استفاده از بنزین با اکتان پایین تر سبب احتراق زودرس ( خودسوری ) می شود و پدیده ناخوشایند و مضری به نام knocking ( کوبش و ضربه) را برای موتور خودرو ها به وجود می آورند که به صورت صدای تق تق یا تالاق تالاق شنیده می شود و وجود این امر تنها مربوط به بنزینی است که با اکتان پایین تر در موتور سوخته می شود؛ البته در اتومبیل های جدید سنسوری به نام ضد کوبش طراحی شده که تا حدی مشکل مذکور را مرتفع می کند .

ولی وجود موادی همانند :

▪ آب

▪ فاضلاب

▪ لجن

▪ گازوئیل و...

مسائلی بعضاً شدید تر از مشکل فوق الذکر به وجود می آورد که با باز نمودن فیلتر بنزین و برش قسمتی از آن به خوبی می توانید شاهد وجود زنگلاب ها و کثافت های موجود باشید و این امر مشکلات به وجود آمده در موتور ماشین ها و سیستم سوخت رسانی آنها را چند برابر می کند . به قول معروف گل بود و به سبزه نیز آراسته شد ... !

کارشناسان هم بیش از این نگفتند که اگر کیفیت بنزین چه از نظر اکتان و چه وجود ناخالصی ها پایین باشد مصرف سوخت بسیار افزایش می باید و خودرو دچار افت قدرت شده و مجبور می شویم تا پدال گاز را بیشتر فشار دهیم و آنطوری که می خواهیم خودرو حرکت نمی کند .

● بیکیفیتی بنزین، عاملی برای کنترل سرعت

البته شاهد بی کیفیتی بنزین عاملی باشد تا رانندگان عزیز اینقدر با سرعت های سرسام آور حرکت نکنند تا اختلالی در نظم و آرامش عمومی به وجود نیاید و جانشان نیز حفظ شود .

به هر حال اینهم تدبیری در جهت کاهش سرعت است که بد نیست تا کشور های دیگر هم از این الگو استفاده کنند !

بنزین نان آور برای میکانیک های خودرو

ما به نظر کارشناسان اکتفا نکردیم و سراغ برخی از مکانیک های خودرو نیز رفته ایم که البته برخی از آنها از مسئله بنزین کم کیفیت نه تنها ناراضی نبودند بلکه همچنین بدشان هم نمی آمد و به ما گفتند چرا این قدر بر این مسئله دامن می زنید ، در بنزین آب باشد یا نباشد ، کیفیتش در حد استاندارد جهانی نباشد ، برای قشر مکانیک که نان آور است؛ از همین جهت در این مورد حاضر به حرف زدن نشدند ولی برخی دیگر از آنها به زنگ زدگی و پوسیدگی باک های بنزین و وجود زنگاب و لجن هایی در سیستم سوخت رسانی خودرو اشاره کردند و بیشتر از این هم نگفتند .

در هر صورت از شوخی که گذر کنیم باید به فکر ساختن پالایش گاه های جدید و توسعه بخش هایی از پالایشگاه های قدیمی و مکانیزه کردن تجهیزات آنها باشیم که خوشبختانه برای رفع مشکل بنزین کشور با وجود مصرف بالای آن در ایران وعده های تازه داده شده است و مسئولین با جدیت پیگیر این قضیه هستند که البته با دست خالی و بدون اعتبار هم نمی شود کاری را پیش برد ؛ از ما گفتن بود از شما هم نشنیدن ... !

امید واریم تا طی چند سال آتی به جای واردات بنزین با طعم هرچی ، شاهد اولین صادرات این فراورده از کشور باشیم تا دیگر منت شرکت هایی همانند رویال داچ شل و سایرین را نکشیم که این قدر مسائل و مشکلات متعددی را به وجود می آورند و در صدد برهم زدن قراردادها و بستن مجدد آن هستند .

همانند چند ماه پیش که شرکت شل فروش بنزین به ایران را متوقف کرد تا این که هفته های گذشته مجدداً خبر از سرگیری فروش بنزین این شرکت را به کشورمان شنیدیم .

باز هم طبق عادت ، تکرار می کنیم که امید چیز خوبی است ؛ پس امید وار می مانیم و می نشینیم تا ببینیم در نهایت وضع کنونی چگونه می شود .

گفتنی ها را گفتیم البته در حد توان چرا که در این حوزه بیش از این ...

سرتان را درد آوردیم تنها درد و دلی بود که باید منتقل می شد؛ امید واریم موثر واقع شود و مسئولین هم اگر باب میلشان بود گوش فرا دهند .



همچنین مشاهده کنید