یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

امروز سه شنبه ۱۸ تیر ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی در تاریخ


امروز سه شنبه ۱۸ تیر ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی در تاریخ

امروز سه شنبه ۱۸ تیر ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی برابر با ۵ رجب سال ۱۴۲۹ هجری قمری و ۸ ژوئیه سال ۲۰۰۸ میلادی

امروز سه شنبه ۱۸ تیر ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ برابر با ۵ رجب سال ۱۴۲۹ هجری قمری و ۸ ژوئیه سال ۲۰۰۸ میلادی

● ۱۴ سال پیش درچنین روزی - ۱۸ تیر ماه سال ۱۳۷۳ هجری شمسی :

محمدبن ریای گیلانی متخلص به شیدا ادیب و شاعر معاصر ایرانی در گذشت. وی افزون بر زبان و ادبیات فارسی در زبان عربی ، تاریخ و معارف اسلامی نیز از دانش بسیار برخورداربود . گفتنی است که این شاعر معاصر پایه گذار انجمن ادبی صائب اصفهانی بود؛ و خود صائب شناسی برجسته بشمار می رفت . از آثار استاد شیدا، دوکتاب نیمه روز عاشورا و نیلوفر مرداب تا کنون به چاپ رسیده اند.

● ۱۳۳۷ سال پیش درچنین روزی - ۵ رجب سال۹۲هجری قمری:

طارق بن زیاد فرمانده سپاه اسلام به مکانی رسید که بعدها جَبَلُ الطّارق نامیده شد. طارق با سپاهی متشکل از۷۰۰۰هزارجنگجو عازم اسپانیا شده بود. سُردریک شاه اسپانیا پس ازشنیدن خبرپیشروی مسلمانان سپاهی شامل۱۰۰۰۰۰هزارسربازبرای مقابله راهی جنوب کرد. دوسپاه دربرابرهم صف آرایی کردند و مسلمانان برغم عده کمتربه پیروزی رسیدند. این پیروزی درمدت کمترازچهارروز بدست آمد بعد ازآن مسلمانان به پیشروی خود ادامه دادند و به طرف شمال حرکت کردند و شهرقُرطُبه را فتح کردند. طارق سپس آهنگ شرق کرد، بعد ازفتح مُرسیه و حرکت به طرف طُلَیطَلِه، فرمان موسی بن نصیربه طارق رسید که به او دستورعقب نشینی و قطع فتوحات را داده بود. بدین ترتیب طارق بن زیاد آهنگ بازگشت کرد.

● ۱۱۸۵ سال پیش درچنین روزی - ۵ رجب سال ۲۴۴هجری قمری:

اِبن سِکّیت دانشمند لغت شناس و نحوی ایرانی تبارو شیعه مذهب بدستورمتوکل خلیفه عباسی شهید شد. ابن سِکّیت دریکی ازشهرهای خوزستان بدنیا آمد؛ سپس همراه خانواده به بغداد رفت و رفته رفته عالمی مشهورشد. متوکل ابتدا او را برای تربیت دو فرزندش به دربارفراخواند. اما پس ازآگاهی ازعلاقه ابن سکّیت به علویان و شیعه بودن او بر وی خشم گرفت و به علت علاقه ابن سکّیت به امام علی(ع) و خاندانش او را به مرگ محکوم کرد. ازابن سکّیت آثاری با ارزش به یادگارمانده است که « اِصلاحُ المَنطِق درباب لغت، اَلاَلفاظ درباره واژگان متشابه و اَلاَضداد درباره معانی متضاد کلمات» ازآن جمله اند.

● ۹۵۸ سال پیش درچنین روزی - ۵ رجب سال۴۷۱هجری قمری:

اَبوعلی عَبدُ الله بن بناء دانشمند علوم قرآنی، محدث و فقیه عالیقدر مسلمان دارفانی را وداع گفت. ابن بناقرائات هفتگانه، فقه و حدیث را ازاستادانی چون ابوالحسن حُمامی آموخت. او به تحقیق و مطالعه علاقه وافرداشت و علاوه برعلوم دینی درزمینه های علوم تاریخ، حدیث، کلام، لغت و شرح احوال نیز تحقیقات جامعی کرد و دراین زمینه ها صاحب آثارمتعددی است. اما درحال حاضر فقط سه اثرخطی ازابن بناء موجود است که درکتابخانه ظاهریه دمشق نگهداری می شود یادداشتهای روزانه ابن بنا ب خط خودش که جزئی ازکتاب تاریخ اوست ازجمله این آثاراست.

● ۷۰۸ سال پیش درچنین روزی - ۵ رجب سال۷۲۱هجری قمری:

ابن بنای مراکشی ریاضیدان و ستاره شناس بزرگ قرن هشتم هجری قمری درگذشت. ابن بنا درموطن خود مراکش صرف و نحو، حدیث، فقه و ریاضیات را آموخت. سپس درشهرفاس به فراگیری طب و ستاره شناسی پرداخت و بعد ازتکمیل معلومات خود درهمین شهر به تدریس ریاضیات و هیئت مشغول شد. او دانشمندی نیک نفس و زاهد بود و علوم را با زبانی ساده و شیوا به شاگردان خود درس می داد. ازآثارابن بنای مراکشی «کتاب تَلخیصُ اَعمال الحِساب» را درزمینه ریاضی می توان نام برد.

● ۲۰۱ سال پیش درچنین روزی - ۸ جولای سال ۱۸۰۷ میلادی :

همزمان با امضاء معاهده تاریخی تلسیت در ناحیه ای به همین نام در سرزمین روسیه میان ناپلئون بناپارت و تزار الکساندر اول امپراتور روسیه معاهده دیگری به نام پیمان اتحادیه دو امپراتوری نیز امضاء شد. بر اساس این پیمان روسیه و فرانسه متعهد شدند در صورت حمله هر کشوردیگر به خاک سرزمینشان یکدیگر را یاری کنند. اما دوره دوستی و اتحاد این دو کشور تنها تا سال ۱۸۱۰ ادامه یافت. زیرا روسیه به این نکته پی برده بود هوا داری نظام قاره ای، تجارت روسیه را مختل خواهد نمود. به همین سبب بندرهای روسیه را بر روی کشتی های بی طرف گشود و برای کالاهای فرانسوی نیز مالیاتهای سنگین وضع نمود . عاقبت دوران اتحاد دو امپراتوری با هجوم نافرجام ناپلئون به روسیه در ۲۴ ژوئن سال ۱۸۱۲ میلادی خاتمه یافت.

● ۱۲۸ سال پیش درچنین روزی - ۸ ژوئیه سال ۱۸۸۰میلادی :

پل بروکا دانشمند و جراح معروف فرانسه و بانی علم جمجمه شناسی در گذشت. بروکا پس از اتمام تحصیلات خود در طب و جراحی به تحقیق در مبحث جمجمه شناسی و نژاد شناسی پرداخت و بدین ترتیب رابطه میان طب و جامعه شناسی را به اثبات رسانید.



همچنین مشاهده کنید