جمعه, ۲۶ بهمن, ۱۴۰۳ / 14 February, 2025
تأثیر بحران اقتصادی جهانی بر روند نزولی رشد تولید و فروش خودروی مناطق مختلف
![تأثیر بحران اقتصادی جهانی بر روند نزولی رشد تولید و فروش خودروی مناطق مختلف](/web/imgs/16/122/bopuj1.jpeg)
● وضعیت بازار خودرو در آمریکا
بر اساس پیشبینی مشورتی JD Power، بازار خودروی سبک ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۰۸ با ۱۶ درصد کاهش نسبت به سال ۲۰۰۷ از مجموع ۱/۱۶ میلیون دستگاه به ۶/۱۳ میلیون دستگاه خواهدرسید. همچنین این میزان در سال ۲۰۰۹ با کاهش بیشتری روبهرو شده و ۲/۱۳ میلیون دستگاه خواهدبود.
بنابر پیشبینی این مؤسسه بازار خودروی اروپا نیز روندی نزولی خواهدداشت. در این میان، آهنگ رشد فروش خودرو در کشورهای چین و هند نیز کندتر خواهدشد.
همچنین با تداوم وخامت بازار خردهفروشی خودروهای نو[۱] در آمریکا؛ فروش خودروهای نو در این بخش در سال ۲۰۰۸ میلادی ۸/۱۰ میلیون دستگاه پیشبینی شدهاست که دو میلیون دستگاه کمتر از میزان فروش در سال ۲۰۰۷ خواهد بود.
به باور این مؤسسه تقریباً دوسوم کاهش فروش، در واقع بازتابی از رفتار واقعی مصرفکنندگان در بازار خودروهای نو بوده و بهدلیل تعویق در خرید خودرو از سوی مشتریان میباشد.
«مدت نگهداری خودروها توسط مشتریان در سال ۲۰۰۸ چهارماه بیشتر از ۲۰۰۷ شدهاست و این میزان از ۶۷ ماه در سال ۲۰۰۷ به ۷۱ ماه افزایش یافتهاست. از دیگر سو، یکسوم باقیمانده کاهش فروش عمدتاً بهدلیل نزول فعالیتهای لیزینگی در بازار ایالات متحده امریکا میباشد».
از نظر این مؤسسه «مشتریان خودروهای نو در بازار ایالات متحده امریکا داوطلبانه و یا غیر داوطلبانه در حال خروج از این بازار هستند. از دیگر سو، این کاهش موردانتظار در واقع معلول نگرانیهای روبه رشد نسبت به در دسترس بودن شرایط لیزینگی و اعتباری؛ کاهش ارزش ویژه خودرو (Vehicle Equity) و استرس اقتصادی سراسری میباشد.
همچنین آشفتگیهای کنونی و بحران مالی، ریسک پیشبینی سال ۲۰۰۸ را بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه بهدلیل ابهام در واکنش مشتریان در سه ماه پایانی سال ۲۰۰۸ افزایش میدهد.
از دیگر سو، این عدم اطمینان نسبت به وضعیت بازار بازبینی نزولی پیشبینی بازار خودروهای سبک امریکا را در سال ۲۰۰۹ به همراه داشتهاست. انتظار میرود این میزان در بخش خودروهای سبک به ۲/۱۳ میلیون دستگاه و در بخش فروش خردهفروشی به ۶/۱۰ میلیون دستگاه کاهش یابد.
«کاهش ارزش سهام (Trade-in Equity)، وجود گزینههای اندک در بخش لیزینگ، بازسازی ساختاری بازار اعتبار و توجه فزاینده به خودروهای دستدوم، همگی فروش خودروهای نو در امریکا را در سال ۲۰۰۹ تحت فشار قرار خواهد داد و بهنظر میرسد بهبود این وضعیت بیش از ۱۸ ماه زمان خواهدبرد.»
● کاهش رشد بازار خودروی کشورهای چین و هند
براساس پیشبینی موجود، رشد فروش در بازار خودروی کشور چین در سه ماه پایانی سال ۲۰۰۸ با کاهش روبهرو خواهدشد و این وضعیت برای سال ۲۰۰۹ نیز احتمالاً قابل پیشبینی است. بهرغم این وضعیت نزولی، فروش خودرو در این بازار در سال ۲۰۰۸ به ۹/۸ میلیون دستگاه خواهد رسید که نسبت به سال ۲۰۰۷ رشدی ۷/۹ درصدی را نشان میدهد. این میزان رشد، در واقع یکدوم رشد فروش ۱/۲۴ درصدی خودرو در سال ۲۰۰۷ میباشد.
همچنین طی این مدت فروش خودروهای سبک کشور هند با ۶ درصد کاهش نسبت به برآوردهای اولیه از ۹/۱ میلیون دستگاه به ۸/۱ میلیون دستگاه خواهد رسید. در این میان، نرخ رشد۱/۵ درصدی پیشبینی شده برای سال ۲۰۰۸ بسیار کمتر از ارقام ۱۶ درصدی سال ۲۰۰۷ و ۲۱ درصدی سال ۲۰۰۶ میباشد.
● نزول بازارهای اروپایی
همچنین پیشبینی فروش خودروهای سبک در اروپا نیز طی سال ۲۰۰۸ میلادی ۳/۲۱ میلیون دستگاه میباشد که نسبت به سال ۲۰۰۷ با کاهشی ۱/۳ درصدی روبهرو خواهدشد. این میزان برای منطقه اروپایی غربی با ۵/۷ درصد کاهش ۶/۱۵ میلیون دستگاه خواهدبود. البته انتظار میرود فروش خودرو در منطقه اروپای شرقی با ۳/۱۱ درصد رشد به ۸/۵ میلیون دستگاه بالغ شود. هرچند رشد خودرو در این منطقه نیز با کاهش قابل ملاحظهای روبهرو میباشد.
● جمعبندی
به باور کارشناسان مؤسسه JD Power باتوجه به روندهای پیشرو، بهویژه رکود اقتصاد جهانی؛ رشد فروش خودروی جهان در سال ۲۰۰۸ کاهش یافته و این روند کاملاً اجتناب ناپذیر است. از دیگر سو، بازار جهانی این صنعت برای سال ۲۰۰۹ نیز احتمالاً یک سقوط کاملاً محسوس را تجربه خواهدکرد. در این میان، میزان تأثیرپذیری بازارهای اشباعشده بسیار شدیدتر از بازارهای نوظهور خواهدبود، اما نکته کاملاً بدیهی آن استکه هیچ کشور و هیچ منطقهای از این هرج و مرج در امان نخواهد ماند. البته این رکود اقتصادی بر بازارهای نوظهور به میزانی کمتر تأثیرگذار خواهد بود. بهطوریکه بسیاری از نشانههای آن از هماکنون آشکار شدهاست. به نحوی که رشد فروش خودرو در بزرگترین این بازارها یعنی کشورهای چین و هند از ارقام دورقمی سالهای گذشته به ترتیب به ۷/۹ و ۱/۵ درصد رسیدهاست (این ارقام برای سال ۲۰۰۷ میلادی ۱/۲۴ و ۱۶ درصد بودهاست). بیتردید سایر دیگر بازارهای نوظهور از جمله بازار خودروی ایران از این تحولات بیتأثیر نخواهند بود. کمترین اثرپذیری این دسته از بازارها میتواند بهصورت رفتارهای مشتریان داخلی و خارجی؛ اختلال در تأمین ارز برای واردات مواد و قطعات و رویکردهای انقباضی ارزی دولتها و ... بروز یافته و بر این اساس تقاضای خودرو در این دسته از کشورها را با روندی نزولی روبهرو کند. بنابراین توجه به این وضعیت و تأثیر آن بر برنامهریزیهای مختلف از جمله برنامههای مرتبط با افزایش تولید و ظرفیتسازیهای جدید از جمله مواردی هستند که باید مدنظر قرار گیرند. و با رویکردهایی محتاطانه بازنگری شوند.
نویسنده : امور مطالعات و برنامهریزی استراتژیک ساپکو
منبع:
Just-auto.com, "JD Power revises down market forecasts", ۱۰ oct.۲۰۰۸.
[۱] New Vehicle Retail Market
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست