شنبه, ۲۹ دی, ۱۴۰۳ / 18 January, 2025
پیامک به تنهایی یک رسانه است
پیامک یک رسانه است. یک پیام کوتاه که دارای شاخههای مختلف یک رسانه شامل فرستنده، کانال ارتباطی و گیرنده است.
بنابراین میتوانیم بهعنوان یک رسانه از آن تعریف کنیم و اگر بدرستی از آن استفاده شود، میتواند تاثیر بسیاری در جذب و هدایت مخاطب داشته باشد. به نظر میرسد نه تنها در بحث استفاده از پیامک در رسانه بلکه در دیگر وجوه استفاده از پیامک در شرایط کنونی، بخوبی از آن استفاده نمیشود؛ یعنی برای استفاده از این سامانه رسانهای باید به زمان، مکان و مخاطب توجه کرد تا تاثیرگذاری پیام را به حداکثر برسانیم. بنابراین وقتی به این مسائل کم توجهی میشود، تاثیر عکس خواهد داشت و یک تبلیغ را به ضد تبلیغ تبدیل میکند، بنابراین معتقدم استفاده از پیامک در فضای رسانه و چه غیر از آن نیاز به ساماندهی دارد و ما باید با یک نگاه جدید به پیامک نگاه کنیم.
استفاده از همه سامانهها مانند پست الکترونیک، تلفن و هر وسیلهای که موجب تعامل بیشتر مخاطب و رسانه شود بهطوری که مخاطب حضور خود را در برنامه احساس کند، نظراتش را موثر بداند و به مشارکت بیشتر بینجامد لازم و ضروری است، بنابراین طرحهای تابستانه یا ۱۴۴۷ و هر طرح دیگری مبتنی بر این شیوه میتواند موفق باشد، البته اگر علاوه بر این موارد، آموزش و فرهنگسازی نیز همراه آن باشد.
مشکل اینجاست که در برخی برنامهها به دلیل نبود پشتوانه تحقیقاتی برای استفاده از سامانهها و انجام ندادن بررسی لازم، این کار که میتواند مفید باشد جنبه عکس پیدا کند. در بحث ارتباطات وجود چند بخش الزامی است فرستنده، گیرنده و گیرنده و در پیامک هر سه این موارد دیده میشود، بنابراین میتوان گفت پیامک خود یک رسانه است.
البته این را که حجم برنامههای پیامکمحور تلویزیون تا چه اندازه باشد باید از مخاطبان پرسید. البته نظرسنجی خاصی در روابط عمومی سازمان صورت نگرفته و شاید در مرکز تحقیقات دراین باره تحقیق شده باشد. من بهعنوان یک مخاطب نه مدیرروابط عمومی سازمان صدا و سیما، لازم نمیدانم که در برخی برنامهها از پیامک استفاده شود، چراکه ما برای برقراری رابطه دو سویه بین مخاطب و برنامه، ابزارهایی دیگری نیز داریم که باید از آنها هم استفاده شود، پیامک میتواند یکی از آنها باشد اما بهیقین اینکه حتما در همه برنامهها بدون کارشناسی قبلی از پیامک استفاده شود، مفید نخواهد بود. نمیتوانم نام برنامهای را به صورت مصداقی بیان کنم اما به نظرم برخی برنامهها ضرورتی برای اعلام شماره پیامک ندارند. نباید به امکانی که در اختیار ماست مانند یک پرستیژ و مد نگاه کنیم و بگویم چون همه استفاده میکنند، ما هم استفاده کنیم، بلکه باید استفاده درست، هدفمند و تاثیرگذار داشته باشیم.
بنابراین اگر برای برقراری ارتباط دوسویه نیاز است از پیامک استفاده کنیم، حتما باید این اتفاق بیفتد اما اگر ضرورتی ندارد وقت برنامه، مردم و خودمان را هدر ندهیم، چراکه وقتی ما اعلام میکنیم مخاطب این برنامه پیامک بزند، این حق مخاطب بر ماست که بنشینیم، بخوانیم و نتیجه را نیز منتقل کنیم که در خیلی از موارد این اتفاق نمیافتد. مخاطب پیامک میزند اما خوانده و بررسی نمیشود، بنابراین برای اینکه اعتماد و تعامل مخاطب به آن برنامه حفظ شود و سبب بیاعتمادی مخاطب به رسانه ملی نشویم باید در سامانه پیامک همه موارد در نظر گرفته شود که احترام مخاطب حفظ شود و هزینهای برای او نداشته باشد و همچنین بیهوده وقت خودمان را هدر ندهیم.
سیدتقی سهرابی
مدیر روابط عمومی سازمان صدا و سیما
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست