پنجشنبه, ۲۷ دی, ۱۴۰۳ / 16 January, 2025
BMW M۳ CSL & Porsche ۹۱۱ Carrera ۲
بیش از ۴۰ سال است كه پورشه ۹۱۱ در مدلهای مختلف ، در دل طرفداران خود كه بعضا بسیار متعصب میباشند جای باز كرده است و نسل جدید این خودرو نیز از این قاعده مستثناء نیست . BMW M۳نیز از بدو تولد خود در اواسط دهه ۱۹۸۰ طرفداران بسیاری را به خود جلب نموده است . هر دو خودروی مورد بحث ما از لحاظ قابلیتهای رانندگی و دوام زبان زد و منحصر به فرد میباشند هر چند كه هر یك از كلاسی متفاوت بوده و از فلسفه خاصی در طراحی خود پیروی مینمایند . پورشه در واقع خودروئی از كلاس كوپه اسپرت است هر چند كه بر خلاف یك فراری یا بسیاری دیگر از خودروهای اسپرتی میتواند بعنوان یک وسیله نقلیه مطمئن و با دوام هر روز مورد استفاده قرار گیرد . در مقابلBMW M۳ خصوصا در مدل ۴ درب و یا استیشن واگن خود میتواند به عنوان یك خودروی خانوادگی و جادار (هر چند اسپرتی) مطرح شود .
BMW M۳ CSL ، در واقع مدل تقویت شده و سفارشی M۳ میباشد كه قدرت خروجی موتور آن توسط مهندسین BMW.M.Motorsport به ۳۶۰ اسب بخار رسانده شده است . از لحاظ وزنی نیز این خودرو تحت رژیم لاغری قرار گرفته و با حذف برخی لوازم و تجهیزات راحتی از جمله تهویه مطبوع و سیستم صوتی و عایقهای صوتی و حرارتی و استفاده از ماده گران قیمت و سبك وزن فیبر كربن در قسمتهائی مثل در پوش موتور و سقف ، وزن این خودرو را به kg ۱۳۸۵ كاهش داده است.
نكته جالب توجه دیگری که راجع به این خودرو میتوان ذکر کرد امكان سفارش رینگهای ۱۹ اینچ و تایرهای ″نیمه اسلیك (تایرهای مسابقه ای بدون عاج) بنام Michelin Pilot sport x-Aggresiv Trackstar میباشد . در این صورت برچسبی ازطرف داخل روی شیشه جلو خودرو نصب میشود كه بر طبق آن باید در صورت كاهش دما به كمتر از c ْ ۷ با توجه به خطر لغزندگی سطح جاده آنها را از لاستیكهای استاندارد ۱۹ اینچ تعویض نمود . حال می پردازیم به پورشه ۹۱۱ Carrera ۲ مورد بحث . این خودرو ساده ترین و ضعیف ترین مدل ۹۱۱ بوده و ذاتا و اساسا یك خودروی اسپرتی است كه با وجود kg ۶۰ اضافه وزن به نسبت BMW M۳ CSL و ضعیفتر بودن موتور آن به میزان ۴۰ اسب بخار ازBMW M۳ CLS ، باز هم قادر به رقابت تنگاتنگ با آن میباشد . در هنگام تست این دو خودرو هوا آفتابی و گرم بود (cْ ۳۵) و حركت ما در جاده های كوهستانی اطراف مونیخ و سالزبورگ باعث كاهش قدرت یكسان خودروها به دلیل رقیق تر بودن هوا در ارتفاعات شده بود .
موتور M۳ با وجود شرائط نامساعد آزمایش هنوز هم خارق العاده و در هر دور موتوری آماده جهش بود . این موتور شش سیلندر خطی دارای صدای متالیك بوده و صدای اگزوز آن نسبت به یك M۳ استاندارد گوشنوازتر بود . افزایش قدرت مدلM۳ CSL نسبت به مدل استاندارد ۳۴۳ اسب بخاری با افزایش میزان هوای ورودی موتور میسر گشته است ، بدین منظور از جعبه هوای بزرگتر كه دهنه آن روی سپر جلو دیده میشود و یك منی فولد ورودی بزرگتر استفاده شده است. سنسور اندازه گیر جرم هوا نیز به دلیل محدود سازی جریان هوا حذف شده و با استفاده از فن آوری F۱ ( فرمول یک ) از پارامترهای دیگری برای محاسبه جرم هوای ورودی استفاده می گردد . عكس العمل پدال گاز آن بسیار سریع و بدون تاخیر میباشد
و اما می پردازیم به یكی از بهترین و معروفترین موتورهای جهان . موتور پورشه ۹۱۱ در مقایسه با موتورM۳ معمولی به نظر میرسد و انفجار قدرت M۳ در آن دیده نمیشود هر چند كه گشتاور آن در دورهای متوسط و صدای طبل مانند آن هیچگاه جذابیت خود را از دست نمیدهند . عكس العمل و تولید گشتاور در این موتور از موتور M۳ یكنواخت تر است . شتاب ۱۰۰-۰ پورشه ۵ ثانیه بوده كه این میزان ۱۶۱۴۴۴;۰ ثانیه از شتاب ۹۶۱۴۴۴;۴ ثانیه ای M۳ كمتر است . اعتقاد بر این است كه این اختلاف ناچیز نه به دلیل موتور خوب پورشه بلكه به دلیل توانائی بهتر سیستم انتقال نیروی پورشه در انتقال نیرو به سطح جاده است . سرعت نهائی در BMW بطور الكترونیكی در حد km/h ۲۵۰ محدود گشته است ولی در پورشه به km/h ۲۸۵ میرسد .
تعویض دنده در ۹۱۱ نرم و كمی غیر یكنواخت میباشد و جذابیت خاصی ندارد . در BMW نیز سیستم تعویضSMG power با دسته دنده كوتاه خود از قبل بهتر شده و با استفاده از دكمه ای مجزا میتوان حساسیت دسته دنده را كم و یا زیاد نمود . برای تعویض دنده در این مدلM۳ میتوان با استفاده از دسته دنده معمولی با سردنده کرمی تعویض دنده را انجام داده و یا با استفاده از دسته های كوچك پشت غربیلك فرمان مثل یك رانندهF۱ به تعویض دنده پرداخت . غربیلك فرمان M۳ CSL نسبت به مدل استاندارد M۳ ساده تر بوده و دكمه های كروز كنترل ، سیستم صوتی و تلفن همراه از روی آن حذف گردیده و تنها دكمه روشن و خاموش سیستم كنترل پایداری خودرو ( DSC ) روی آن قرار دارد .
سیستم فرمانM۳ همیشه یكی از نقاط ضعف این خودرو بوده است ، زیرا بخوبی شرائط سطح جاده را به راننده منتقل نمی نماید . در این مدل فرمان مستقیم تر شده است یعنی دور آن كاهش یافته و علاوه بر این ، سفت تر شدن فنرها و كمك فنرها در سرعتهای بالا ثبات خودرو را بیشتر کرده است.
در هنگام ترمز گیری قبل از ورود به پیچهای تند ، هیجگونه اثری از عدم تعادل در ترمز گیری و یا پائین آمدن جلوی خودرو دیده نشده و با وارد عمل شدن شاسی استثنائیM۳ ، این خودرو با كمی كم فرمانی under steer ″ پیچ را طی مینماید . اگر راننده در این شرائط دور موتور را افزایش دهد عقب خودرو كمی منحرف شده و در یك حركتی نمایشی چرخهای عقب شروع به هرزگردی مینمایند . دیفرانسیل قفل شونده M power این خودرو در این شرائط از هرزگردی بیش از اندازه چرخ سمت داخلی پیچ جلوگیری مینماید و نیرو را به چرخ سمت خارج پیچ منتقل میکند . طراحی بی عیب و نقص سیستم تعلیق عقب آن باعث میشود تا پس از اتمام پیچ براحتی و بدون از دست دادن تعادل و منحرف شدن محور عقب به سمت چپ و راست ( Fish Tailing ) حركت در خط مستقیم را از سر بگیرد .
البته در این میان تایرهای نیمه اسلیك نیز بخوبی ایفای نقش نموده و با اتكاء بر سطح تماس گسترده شان مثل بادكشی خودرو را به سطح جاده می چسباند .
رانندگی با ۹۱۱ متفاوت و منحصر بفرد است و وضعیت قرار گرفتن موتور آن در عقب خودرو باعث میشود تا حركت خودرو چند برابر حس شوند ، قابلیتهای حركتی ۹۱۱ بستگی زیادی به توانائی راننده آن دارد و در حركت پر شتاب با آن باید به دقت و به نرمی رفتار نموده و در واقع جاده را پیش بینی نمود .
فرمان این خودرو بدلیل عدم وجود وزن موتور روی محور جلو در حركت خط المستقیم بسیار سبك است و كوجكترین حركت فرمان باعث تغییر مسیر آن می گردد . در این خودرو باید با پدال گاز به ملایمت رفتار نمود . چنانچه ترمز گرفتن با آن و وضعیت انتقال وزن بین محورها را در آن فرا بگیرید میتوانید از این مسئله استفاده نموده و به عنوان تكنیكی برای سریع راندن استفاده كنید .
رانندگی در این نسل از ۹۱۱ مخاطراتی كه در رانندگی با مدلهای اولیه آن وجود داشت ( به دور خود جرخیدن یا اصطلاحا اسپین Spin در سر پیچها ) با اتكاء بر سیستم های الكترونیكی و بهبود سیستم تعلیق رفع گشته است ولی در هر صورت خودروئی است كه باید رانندگی با آنرا فرا گرفت ، تا بتوان این خودروی بسیار سریع و چابك را کنترل نمود . در مقایسه باM۳ CSL فرمان آن طبیعی تر بوده و ناهمواریهای سطح جاده را بهتر به راننده اطلاع میدهد . در پیچهای پر سرعت اطمینان بخش تر از رقیب خود و در پیچهای تند چابكتر و سبكتر عمل میكند و در خروج از پیچ مثل گلوله ای از جا كنده میشود .
پورشه ۹۱۱ از تمام امكانات رفاهی از جمله تهویه مطبوع ، سیستم صوتی برخوردار بوده و برای استفاده هر روزه مناسب میباشد ، حتی در ترافیك نیز خارق العاده است . عملكرد مناسب کلاچ و ترمز آن در سرعتهای نزدیك به پیاده روی انسان و یا سرعتهای بالا ، بدون عیب و نقص است . بطور خلاصه باید گفت كهBMW در تبدیل خود روی خانوادگی اسپرتیM۳ به یك خودروی اسپرت تر موفق بوده است ولی در دراز مدت ۹۱۱ انتخاب بهتری میباشد . BMW در تلاش خود برای كاهش وزن و افزایش قدرت از هیچ اقدامی فروگذار نكرده است . قدرت ، سبكی ، آئرودینامیك ، چسبندگی و ترمز ، زمینه هائی بوده اند كه BMW در بهبود دینامیك مدل M۳ CSL خود آنها را دچار تغییر نموده است . البته لازم به یادآوری است كه مدل M۳ معمولی خود به عنوان الگوئی برای خودروهای پر قدرت خانوادگی به شمار می آید . اولین اقدام BMW كاهش وزن M۳ بود ، زیرا این مسئله به تنهائی كافی است تا فرمان پذیری ، ترمز گیری و قابلیتهای حركتی خودرو بهبود پیدا كند . در این زمینه بخش ام . موتور اسپرت ( M-motor sport ) وزن این مدل را ۱۰درصد كاهش داده كه بسیار چشمگیر است .
اقلام حذف شده در این رابطه عبارتند از :
صندلیهای برقی ( جایگزین كردن آنها با صندلیهائی با فریم فایبرگلاس ) حذف سیستم تهویه مطبوع سبكسازی دربها و تودوزیهای داخلی حذف برخی عایقهای صوتی و حرارتی .
همانطور كه در ابتدای این مقاله ذكر شد سقف این مدل از جنس فیبر كربن است كه باعث کاهش شش كیلوگرم از وزن سقف میگردد . این موضوع از اهمیتی مضاعف برخوردار است زیرا باعث پائینتر آمدن مركز ثقل و بهبود قابلیت حرکتی خودرو در سر پیچها میشود . سپر جلو تا حدی بزرگتر شده كه هدف از این تغییر كاهش نیروی بالا برنده ( lift ) در سرعتهای بالا میباشد . حفره ای كه روی سپر جلو دیده میشود ورودی هوای موتور است . شیشه عقب خودرو نیز نازكتر از مدل استاندارد است .
حال می پردازیم به شاسی كه در این مدل مجهز به فنرهای كوتاهتر شده و سیستم تعلیق با توجه به كاهش وزن خودرو از نو تنظیم شده است . قطر دیسكهای ترمز نیز از mm۳۲۵ بهmm ۳۴۵ افزایش یافته است . وزن رینگهای چرخ و تایرها نسبت به مدل استاندارد ۱۱كیلوگرم سبكتر شده است . موتور M۳ استاندارد و سیستمdouble vanos آن خود یك شاهكار مهندسی است . (سیستم double vanos سیستمی است كه در آن تایمینگ میل سوپاپهای ورودی و اگزوز متغییر است ) . در مدل استاندارد هر سیلندر دارای پروانه گاز (Throttle Body) منحصر به خود میباشد .
مهندسین موفق شده اند با تغییر میل سوپاپها مدت زمان باز بودن سوپاپها را افزایش داده و با افزایش جریان هوا و كاهش بار اگزوز قدرت این موتور را از ۳۴۳ به ۳۶۰ اسب بخار افزایش دهند یعنی ۱۱۱ اسب بخار در ازاء هر لیتر حجم موتور كه در بین موتورهای اتمسفری ( بدون سوپرچارجر یا توربوچارجر ) خارق العاده است .
تهیه شده توسط آقای رضا لواسانی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست