پنجشنبه, ۲۷ دی, ۱۴۰۳ / 16 January, 2025
مجله ویستا

BMW M۳ CSL & Porsche ۹۱۱ Carrera ۲


BMW M۳ CSL & Porsche ۹۱۱ Carrera ۲

بیش از ۴۰ سال است كه پورشه ۹۱۱ در مدلهای مختلف , در دل طرفداران خود كه بعضا بسیار متعصب میباشند جای باز كرده است و نسل جدید این خودرو نیز از این قاعده مستثناء نیست

بیش از ۴۰ سال است كه پورشه ۹۱۱ در مدلهای مختلف ، در دل طرفداران خود كه بعضا بسیار متعصب میباشند جای باز كرده است و نسل جدید این خودرو نیز از این قاعده مستثناء نیست . BMW M۳نیز از بدو تولد خود در اواسط دهه ۱۹۸۰ طرفداران بسیاری را به خود جلب نموده است . هر دو خودروی مورد بحث ما از لحاظ قابلیتهای رانندگی و دوام زبان زد و منحصر به فرد میباشند هر چند كه هر یك از كلاسی متفاوت بوده و از فلسفه خاصی در طراحی خود پیروی مینمایند . پورشه در واقع خودروئی از كلاس كوپه اسپرت است هر چند كه بر خلاف یك فراری یا بسیاری دیگر از خودروهای اسپرتی میتواند بعنوان یک وسیله نقلیه مطمئن و با دوام هر روز مورد استفاده قرار گیرد . در مقابلBMW M۳ خصوصا در مدل ۴ درب و یا استیشن واگن خود میتواند به عنوان یك خودروی خانوادگی و جادار (هر چند اسپرتی) مطرح شود .

BMW M۳ CSL ، در واقع مدل تقویت شده و سفارشی M۳ میباشد كه قدرت خروجی موتور آن توسط مهندسین BMW.M.Motorsport به ۳۶۰ اسب بخار رسانده شده است . از لحاظ وزنی نیز این خودرو تحت رژیم لاغری قرار گرفته و با حذف برخی لوازم و تجهیزات راحتی از جمله تهویه مطبوع و سیستم صوتی و عایقهای صوتی و حرارتی و استفاده از ماده گران قیمت و سبك وزن فیبر كربن در قسمتهائی مثل در پوش موتور و سقف ، وزن این خودرو را به kg ۱۳۸۵ كاهش داده است.

نكته جالب توجه دیگری که راجع به این خودرو میتوان ذکر کرد امكان سفارش رینگهای ۱۹ اینچ و تایرهای ″نیمه اسلیك “(تایرهای مسابقه ای بدون عاج) بنام Michelin Pilot sport x-Aggresiv Trackstar میباشد . در این صورت برچسبی ازطرف داخل روی شیشه جلو خودرو نصب میشود كه بر طبق آن باید در صورت كاهش دما به كمتر از c ْ ۷ با توجه به خطر لغزندگی سطح جاده آنها را از لاستیكهای استاندارد ۱۹ اینچ تعویض نمود . حال می پردازیم به پورشه ۹۱۱ Carrera ۲ مورد بحث . این خودرو ساده ترین و ضعیف ترین مدل ۹۱۱ بوده و ذاتا و اساسا یك خودروی اسپرتی است كه با وجود kg ۶۰ اضافه وزن به نسبت BMW M۳ CSL و ضعیفتر بودن موتور آن به میزان ۴۰ اسب بخار ازBMW M۳ CLS ، باز هم قادر به رقابت تنگاتنگ با آن میباشد . در هنگام تست این دو خودرو هوا آفتابی و گرم بود (cْ ۳۵) و حركت ما در جاده های كوهستانی اطراف مونیخ و سالزبورگ باعث كاهش قدرت یكسان خودروها به دلیل رقیق تر بودن هوا در ارتفاعات شده بود .

موتور M۳ با وجود شرائط نامساعد آزمایش هنوز هم خارق العاده و در هر دور موتوری آماده جهش بود . این موتور شش سیلندر خطی دارای صدای متالیك بوده و صدای اگزوز آن نسبت به یك M۳ استاندارد گوشنوازتر بود . افزایش قدرت مدلM۳ CSL نسبت به مدل استاندارد ۳۴۳ اسب بخاری با افزایش میزان هوای ورودی موتور میسر گشته است ، بدین منظور از جعبه هوای بزرگتر كه دهنه آن روی سپر جلو دیده میشود و یك منی فولد ورودی بزرگتر استفاده شده است. سنسور اندازه گیر جرم هوا نیز به دلیل محدود سازی جریان هوا حذف شده و با استفاده از فن آوری F۱ ( فرمول یک ) از پارامترهای دیگری برای محاسبه جرم هوای ورودی استفاده می گردد . عكس العمل پدال گاز آن بسیار سریع و بدون تاخیر میباشد

و اما می پردازیم به یكی از بهترین و معروفترین موتورهای جهان . موتور پورشه ۹۱۱ در مقایسه با موتورM۳ معمولی به نظر میرسد و انفجار قدرت M۳ در آن دیده نمیشود هر چند كه گشتاور آن در دورهای متوسط و صدای طبل مانند آن هیچگاه جذابیت خود را از دست نمیدهند . عكس العمل و تولید گشتاور در این موتور از موتور M۳ یكنواخت تر است . شتاب ۱۰۰-۰ پورشه ۵ ثانیه بوده كه این میزان ۱۶۱۴۴۴;۰ ثانیه از شتاب ۹۶۱۴۴۴;۴ ثانیه ای M۳ كمتر است . اعتقاد بر این است كه این اختلاف ناچیز نه به دلیل موتور خوب پورشه بلكه به دلیل توانائی بهتر سیستم انتقال نیروی پورشه در انتقال نیرو به سطح جاده است . سرعت نهائی در BMW بطور الكترونیكی در حد km/h ۲۵۰ محدود گشته است ولی در پورشه به km/h ۲۸۵ میرسد .

تعویض دنده در ۹۱۱ نرم و كمی غیر یكنواخت میباشد و جذابیت خاصی ندارد . در BMW نیز سیستم تعویضSMG power با دسته دنده كوتاه خود از قبل بهتر شده و با استفاده از دكمه ای مجزا میتوان حساسیت دسته دنده را كم و یا زیاد نمود . برای تعویض دنده در این مدلM۳ میتوان با استفاده از دسته دنده معمولی با سردنده کرمی تعویض دنده را انجام داده و یا با استفاده از دسته های كوچك پشت غربیلك فرمان مثل یك رانندهF۱ به تعویض دنده پرداخت . غربیلك فرمان M۳ CSL نسبت به مدل استاندارد M۳ ساده تر بوده و دكمه های كروز كنترل ، سیستم صوتی و تلفن همراه از روی آن حذف گردیده و تنها دكمه روشن و خاموش سیستم كنترل پایداری خودرو ( DSC ) روی آن قرار دارد .

سیستم فرمانM۳ همیشه یكی از نقاط ضعف این خودرو بوده است ، زیرا بخوبی شرائط سطح جاده را به راننده منتقل نمی نماید . در این مدل فرمان مستقیم تر شده است یعنی دور آن كاهش یافته و علاوه بر این ، سفت تر شدن فنرها و كمك فنرها در سرعتهای بالا ثبات خودرو را بیشتر کرده است.

در هنگام ترمز گیری قبل از ورود به پیچهای تند ، هیجگونه اثری از عدم تعادل در ترمز گیری و یا پائین آمدن جلوی خودرو دیده نشده و با وارد عمل شدن شاسی استثنائیM۳ ، این خودرو با كمی كم فرمانی“ under steer ″ پیچ را طی مینماید . اگر راننده در این شرائط دور موتور را افزایش دهد عقب خودرو كمی منحرف شده و در یك حركتی نمایشی چرخهای عقب شروع به هرزگردی مینمایند . دیفرانسیل قفل شونده M power این خودرو در این شرائط از هرزگردی بیش از اندازه چرخ سمت داخلی پیچ جلوگیری مینماید و نیرو را به چرخ سمت خارج پیچ منتقل میکند . طراحی بی عیب و نقص سیستم تعلیق عقب آن باعث میشود تا پس از اتمام پیچ براحتی و بدون از دست دادن تعادل و منحرف شدن محور عقب به سمت چپ و راست ( Fish Tailing ) حركت در خط مستقیم را از سر بگیرد .

البته در این میان تایرهای نیمه اسلیك نیز بخوبی ایفای نقش نموده و با اتكاء بر سطح تماس گسترده شان مثل بادكشی خودرو را به سطح جاده می چسباند .

رانندگی با ۹۱۱ متفاوت و منحصر بفرد است و وضعیت قرار گرفتن موتور آن در عقب خودرو باعث میشود تا حركت خودرو چند برابر حس شوند ، قابلیتهای حركتی ۹۱۱ بستگی زیادی به توانائی راننده آن دارد و در حركت پر شتاب با آن باید به دقت و به نرمی رفتار نموده و در واقع جاده را پیش بینی نمود .

فرمان این خودرو بدلیل عدم وجود وزن موتور روی محور جلو در حركت خط المستقیم بسیار سبك است و كوجكترین حركت فرمان باعث تغییر مسیر آن می گردد . در این خودرو باید با پدال گاز به ملایمت رفتار نمود . چنانچه ترمز گرفتن با آن و وضعیت انتقال وزن بین محورها را در آن فرا بگیرید میتوانید از این مسئله استفاده نموده و به عنوان تكنیكی برای سریع راندن استفاده كنید .

رانندگی در این نسل از ۹۱۱ مخاطراتی كه در رانندگی با مدلهای اولیه آن وجود داشت ( به دور خود جرخیدن یا اصطلاحا اسپین Spin در سر پیچها ) با اتكاء بر سیستم های الكترونیكی و بهبود سیستم تعلیق رفع گشته است ولی در هر صورت خودروئی است كه باید رانندگی با آنرا فرا گرفت ، تا بتوان این خودروی بسیار سریع و چابك را کنترل نمود . در مقایسه باM۳ CSL فرمان آن طبیعی تر بوده و ناهمواریهای سطح جاده را بهتر به راننده اطلاع میدهد . در پیچهای پر سرعت اطمینان بخش تر از رقیب خود و در پیچهای تند چابكتر و سبكتر عمل میكند و در خروج از پیچ مثل گلوله ای از جا كنده میشود .

پورشه ۹۱۱ از تمام امكانات رفاهی از جمله تهویه مطبوع ، سیستم صوتی برخوردار بوده و برای استفاده هر روزه مناسب میباشد ، حتی در ترافیك نیز خارق العاده است . عملكرد مناسب کلاچ و ترمز آن در سرعتهای نزدیك به پیاده روی انسان و یا سرعتهای بالا ، بدون عیب و نقص است . بطور خلاصه باید گفت كهBMW در تبدیل خود روی خانوادگی اسپرتیM۳ به یك خودروی اسپرت تر موفق بوده است ولی در دراز مدت ۹۱۱ انتخاب بهتری میباشد . BMW در تلاش خود برای كاهش وزن و افزایش قدرت از هیچ اقدامی فروگذار نكرده است . قدرت ، سبكی ، آئرودینامیك ، چسبندگی و ترمز ، زمینه هائی بوده اند كه BMW در بهبود دینامیك مدل M۳ CSL خود آنها را دچار تغییر نموده است . البته لازم به یادآوری است كه مدل M۳ معمولی خود به عنوان الگوئی برای خودروهای پر قدرت خانوادگی به شمار می آید . اولین اقدام BMW كاهش وزن M۳ بود ، زیرا این مسئله به تنهائی كافی است تا فرمان پذیری ، ترمز گیری و قابلیتهای حركتی خودرو بهبود پیدا كند . در این زمینه بخش ام . موتور اسپرت ( M-motor sport ) وزن این مدل را ۱۰درصد كاهش داده كه بسیار چشمگیر است .

اقلام حذف شده در این رابطه عبارتند از :

صندلیهای برقی ( جایگزین كردن آنها با صندلیهائی با فریم فایبرگلاس ) حذف سیستم تهویه مطبوع سبكسازی دربها و تودوزیهای داخلی حذف برخی عایقهای صوتی و حرارتی .

همانطور كه در ابتدای این مقاله ذكر شد سقف این مدل از جنس فیبر كربن است كه باعث کاهش شش كیلوگرم از وزن سقف میگردد . این موضوع از اهمیتی مضاعف برخوردار است زیرا باعث پائینتر آمدن مركز ثقل و بهبود قابلیت حرکتی خودرو در سر پیچها میشود . سپر جلو تا حدی بزرگتر شده كه هدف از این تغییر كاهش نیروی بالا برنده ( lift ) در سرعتهای بالا میباشد . حفره ای كه روی سپر جلو دیده میشود ورودی هوای موتور است . شیشه عقب خودرو نیز نازكتر از مدل استاندارد است .

حال می پردازیم به شاسی كه در این مدل مجهز به فنرهای كوتاهتر شده و سیستم تعلیق با توجه به كاهش وزن خودرو از نو تنظیم شده است . قطر دیسكهای ترمز نیز از mm۳۲۵ بهmm ۳۴۵ افزایش یافته است . وزن رینگهای چرخ و تایرها نسبت به مدل استاندارد ۱۱كیلوگرم سبكتر شده است . موتور M۳ استاندارد و سیستمdouble vanos آن خود یك شاهكار مهندسی است . (سیستم double vanos سیستمی است كه در آن تایمینگ میل سوپاپهای ورودی و اگزوز متغییر است ) . در مدل استاندارد هر سیلندر دارای پروانه گاز (Throttle Body) منحصر به خود میباشد .

مهندسین موفق شده اند با تغییر میل سوپاپها مدت زمان باز بودن سوپاپها را افزایش داده و با افزایش جریان هوا و كاهش بار اگزوز قدرت این موتور را از ۳۴۳ به ۳۶۰ اسب بخار افزایش دهند یعنی ۱۱۱ اسب بخار در ازاء هر لیتر حجم موتور كه در بین موتورهای اتمسفری ( بدون سوپرچارجر یا توربوچارجر ) خارق العاده است .

تهیه شده توسط آقای رضا لواسانی