شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

همه راه ها به زوریخ ختم می شود


سالهای سال است که ایجاد رابطه ای منطقی و حساب شده با فدراسیون بین المللی کشتی فیلا برای فدراسیون کشتی ایران به رویایی دست نیافتنی بدل شده و در شرایطی که حتی کشورهای تازه به دوران رسیده در کشتی سخت در تلاشند , جایگاهی بالا و مطمئن برای خود در فیلا تدارک ببینند, ایران هنوز نتوانسته است راهی اصولی برای قرار گرفتن در جایگاه اصلی خود بیابد

اکنون رسیدن به مسند قدرت قاره کهن یعنی آسیا که نزدیک به ۲ دهه است ، زیر سلطه کره ای ها قرار دارد، برای کشتی ایران به آرزویی می ماند که پیش بینی می شود به این زودی ها تحقق نخواهد یافت ، چرا که هرگز زمینه رسیدن به این هدف که در سالهای نه چندان دور وصول به آن برای ایرانی ها از خوردن آب هم ساده تر بود، فراهم نشده است یا بهتر بگوییم فراهم نیست.

گوشه گیری و گریز مسوولان درجه اول فدراسیون کشتی ما از ارتباط مستقیم با دست اندرکاران درجه اول فیلا بویژه رافی مارتینتی ، رئیس سوئیسی این فدراسیون شرایطی به وجود آورده که دست ما را از تصمیم گیری های تعیین کننده برای آینده کشتی جهان کوتاه کرده است.سالهای سال است که نماینده های ما در فیلا نقشی موثر در تصمیمات مهم ندارند و تنها با بلند کردن دست تایید، تمامی برنامه های از پیش تعیین شده به وسیله مسوولان درجه اول فی را رسمیت می بخشند. سالهای سال است هرگز صدای دلسوخته گان واقعی کشتی ، آنها که این ورزش سنتی را با پوست و استخوان خود دوست دارند و از نظرات و ایده های بسیار جالبی نیز برای پیشرفت آن برخوردارند به دست اندرکاران فیلا ( در زوریخ سوئیس) نرسیده است.سالهای سال است احتیاط و میانه روی در راس برنامه های نماینده های ایران در فیلا قرار دارد و نرنجاندن خاطر بالانشینان فدراسیون بین المللی کشتی برای آنها از همه چیز مهمتر است.این خواسته فیلا و بالانشینان این فدراسیون نیست. این ما هستیم که شیوه ای درست در ایجاد روابط صحیح و برای حضوری فعال در فیلا و قرارگرفتن در جایگاه واقعی خود اتخاذ نکرده ایم.آنچه مسلم است ، فیلا به علت موقعیت ممتاز کشتی ایران در جهان خواستار برقراری روابط مناسب با ایران است و از حضور فعال نمایندگان ما در کرسی های مختلف استقبال می کند، اما این ما هستیم که تمام تلاش و توان خود را در داخل صرف می کنیم و با برنامه های سنتی و سراسر خطاهای تکراری به هدر می دهیم.

اینجاست که دیگر فرصتی برای تفکر به ایجاد روابط با دنیای خارج از ایران باقی نمی ماند و موقعیت ها را برای افراد جاه طلب و پرمدعای کشورهای دیگر مهیا می کنیم. به هر صورت باید پذیرفت که در چند دهه اخیر سیاستگذاری های ما برای حضوری فعال در فیلا و ایجاد روابطی صحیح و منطقی نه تنها مناسب نبوده بلکه به بدترین شکل صورت گرفته است.حال اگر خواستار آن هستیم که در آینده کشتی جهان که در آستانه تحولی بزرگ نقشی تعیین کننده داشته باشیم باید با نگاهی تازه به این مهم بنگریم.این روند تاثیرات منفی بسیاری در بخشهای مختلف کشتی ما در جبهه مربیگری ، داوری ، تحقیقات ، آموزش ، تغذیه ، بدنسازی ، برگزاری مسابقه ها نیز داشته است که سعی خواهد شد به طور خلاصه به آنها پرداخته شود.

جهانی فکر نکرده ایم

شواهد نشان می دهد در چند دهه اخیر هرگز جهانی فکر نکرده ایم و در برنامه ریزی های کلان پا را از محدوده داخلی فراتر نگذاشته ایم.مسوولان فدراسیون کشتی ، تمام تلاش خود را برای حفظ کرسی های ریاستی در داخل کرده اند و به طور کامل از مرکز تصمیم گیری ها که در سوئیس آینده کشتی جهان را رقم می زند بی خبرند و اگر باشند کسانی که به عنوان نماینده ایران در فیلا از اتفاقات روز اطلاع داشته باشند، روند طوری است که با خبر بودن آنها هم تغییری در وضعیت موجود ایجاد نمی کند.در چند دهه اخیر تمام برنامه ریزی های کشتی ما شامل رویدادهای داخلی و رفع و رجوع کردن امور فدراسیون بوده و مسوولان درجه اول فدراسیون نتوانسته یا نخواسته اند دایره افکار خود را از ایران خارج و به فیلا گسترش دهند، و نتیجه سالها بی تفاوتی چنان شده است که کشوری چون ایران - که تاریخ کشتی جهان با نام دلاوری های پهلوانان آن آمیخته شده است اکنون در تغییر و تحول ها تاثیرپذیر نیست و اگر هم هست در اندازه ای نیست که باید باشد.

عوامل کدامند؟

راستی چه عواملی باعث شده است مسوولان فدراسیون تمایلی به ایجاد ارتباطی تنگاتنگ و منطقی با فیلا و دست اندرکاران درجه اول آن نداشته اند؟ مدیریت سنتی مانع شده است یا ناآگاهی مدیران ایرانی به ارزش روابط بین الملل و اهمیت بالای ارتباط با تصمیم گیرندگان اصلی کشتی جهان دلیل عمده آن بوده است؟

عده ای بر این باورند که نداشتن نظرات سطح بالا و مطالعات گسترده در علم روز دنیا و حتی طرحهای قابل بحث و حضور مستمر نداشتن در مراجع تصمیم گیری باعث گوشه گیری و دوری ایران از فیلاست ، چرا که هرگز طرحها زیربنایی که تاثیر مثبت در روند روز کشتی داشته باشد از سوی ایران به فیلا ارائه نشده است.

شکی نیست که فیلا به علت بقا نیازمند نوگرایی و خلاقیت های تازه است و در چنین شرایطی تنها کشورهایی در مراکز تصمیم گیری قرار خواهند گرفت که دارای افکار تازه و طرحهای نو باشند. آیا ما در ردیف این کشورها بوده ایم ؟

شیوه های قدیمی کار ساز نیست

پیشتر گفتیم فیلا با گزینش دکتر محمد توکل و مهدی خالدی در هیات رئیسه و کمیته داوران جهان نشان داده که خواستار ایجاد رابطه ای منطقی و مستمر با کشتی ایران است و حال این ما هستیم که با تجدیدنظر نسبت به ۲دهه گذشته ، راهی تازه برای قرار گرفتن در جایگاه واقعی خود در کشتی جهان بپیماییم.

امروزه کاملا مشخص شده است که دیگر شیوه های قدیمی و کهنه که متعلق به ۵۰سال پیش است برای ایجاد روابط جدید با فیلا کارساز نیست.ما به منظور قرار گرفتن در ردیف کشورهای تصمیم گیرنده مجبوریم از راهکارهای تازه مطابق با مقررات روز اتخاذ کنیم که اگر چنین نشود باید روند کنونی را بپذیریم و صدایمان هم در نیاید.

کشورهای پرکار، دوست فیلا

امروزه کشورهایی به دوستان نزدیک فیلا بدل شده و می شوند که ارتباط دایم و تنگاتنگی با مسوولان درجه اول آن داشته باشند.

چنین کشورهایی به این نتیجه رسیده اند که هیچ نیازی نیست تنها از طریق برگزاری مسابقه ها و قبولی میزبانی رقابت های مهم جهانی ، پای فیلانشینان را به کشورشان باز کنند، زیرا می توانند با مطالعه و اظهارنظرهای منطقی و منطبق بر تحقیقات درست و به روز به دوستان دایمی فیلا مبدل شوند.به طور مثال کشور ایتالیا که در حال حاضر جایی حتی در ۳۰تیم اول رقابت های جهانی و المپیک و حتی اروپایی ندارد، هر سال میزبان کلینیک مربیگری برجسته ترین مربیان جهان و اعضای هیات رئیسه فیلا و کمیته داوران جهان است و حداقل سالی یکبار خود را به عنوان میزبان یکی از مهمترین مراکز تصمیم گیری در خصوص مسائل فنی کشتی مطرح کرده است.براستی ما در کجای این نوع برنامه ریزی ها قرار داریم ، در صدر فهرست یا در انتها؟

گوشه گیری ما دلیل دارد

گوشه گیری و دوری ما از فیلانشینان و مراکز تصمیم گیری فیلا دلایل متعددی دارد که مهمترین آنها، نرسیدن صدای رسای اهل فن کشتی به گوش دست اندرکاران درجه اول فیلاست.در سالهای اخیر هرگز نظرات مربیان فهیم و تمام کسانی که حرفی برای گفتن در جلسات مهم فیلا و در خصوص وضعیت حاکم بر کشتی جهان داشتند به اطلاع فیلانشینان نرسید و اگر هم رسید، کسی ندانست چه تاثیری بر روند کنونی کشتی داشت.این طبیعی است وقتی مخالفتی و طرح بهتری مقابل طرحهای ارائه شده به فیلا وجود نداشته باشد، موارد مطرح شده در دستور جلسه به کرسی خواهد نشست و آن وقت است که ما باید دست بسته در اختیار تصمیمات گرفته شده قرار بگیریم و با تمام شایستگی ها و نظرات بهتری که داریم تابع تصمیم افرادی باشیم که کشورشان در جایگاهی بسیار پایین تر از کشور ما قرار دارد.

این روند، سالهای سال است که کشتی ورزش اول کشور ما را در بر گرفته و نتیجه ای جز تنهایی و گوشه نشینی برای کشوری که حضور قهرمانان آن همواره باعث شکوفایی رقابت های جهانی ، المپیک و مسابقه های بین المللی است ، به ارمغان آورده است.

مسوولان کشتی کشور ما باید به این واقعیت برسند که در دنیای ارتباطات امروز، سرعت نقش اول را دارد و ما برای حضوری فعال تر و قوی تر در مراکز تصمیم گیری کشتی جهان نیازمند تلاشی به مراتب بیشتر از گذشته هستیم.مسوولان درجه اول کشتی ما باید به این باور برسند که هر چه روند گذشته ایجاد ارتباط ما با دنیای خارج از ایران ادامه یابد، فاصله ما با علم روز کشتی جهان و کاروان بسرعت در حال حرکت این رشته بیشتر خواهد شد.

ایجاد ارتباط کار دشواری نیست

ایجاد رابطه با کسانی که در حال حاضر کنترل کشتی جهان را در اختیار دارند زیاد هم دشوار نیست. کافی است ، اجازه داده شود صدای رسای جوان ترها، تحصیلکرده ها و استخوان خردکرده های کشتی که تفکری فراتر از ایران دارند و جهانی فکر می کنند به گوش فیلانشینان خوش نشین برسد. تنها کافی است با اجازه افرادی که سالها بر مسند تصمیم گیری های حساس کشتی ایران تکیه زده ، اما کاری اساسی برای این رشته در جهان انجام نداده اند، فضایی هم برای جوان های خوش فکر و خلاق ایجاد کرد و به آنها نیز فرصت عرض اندام داد.آن وقت است که شاهد حضور پرشمار ایرانیان بااستعداد و صاحب نظر در مراکز حساس تصمیم گیری فیلا خواهیم بود.

می توانیم جایگاه ممتازی داشته باشیم

اعتبار و پیشینه درخشان کشتی ایران در ۵۰ سال اخیر کشتی جهان نشان می دهد هر وقت کشتی کشور ما صاحب برنامه ریزی درست بوده و حضوری منسجم در میدان های مهم داشته ، با موفقیتی به یاد ماندنی و فراموش نشدنی همراه بوده است.

این موضوع در بخش دیپلماسی ورزشی بویژه کشتی نیز ثابت شده است و در نهایت به این نتیجه می رسیم که ما اگر خودمان بخواهیم و از تمامی سرمایه های خود در بخشهای مختلف استفاده کنیم ، کنار داشتن قهرمانان ارزشمند و افتخارآفرین می توانیم جایگاه ممتازی در صف تصمیم گیرندگان درجه اول فیلا داشته باشیم.

فدراسیون کشتی در راهی تازه

الحق شهامت حتی تک موردی مردان درجه اول فدراسیون کشتی در ایجاد راهی تازه برای رسیدن به مراکز قدرت کشتی جهان و آسیا در چند ماه اخیر قابل ستایش است ، چراکه شواهد نشان می دهد کسب کرسی نایب رئیسی کنفدراسیون کشتی آسیا، ریاست و دبیری کنفدراسیون کشتی غرب آسیا، تمدید مدت عضویت نماینده ایران در هیات رئیسه فیلا، عضویت نماینده داوری ایران در کمیته داوران کشتی جهان نتیجه سیاستگذاری جدید این مردان است که باید با سرعت بیشتری ادامه یابد.حالا که ما می توانیم با درایت و آینده نگری بیشتر در یک چشم برهم زدن جایگاه مناسبی در مراکز قدرت کشتی قاره کهن و فیلا به دست آوریم ، پس می توانیم و این توان را داریم که با مورد توجه قرار دادن دیگر نیروهای کارآمد خود جایگاهی به مراتب فراتر از مکان کنونی برای کشتی ایران در جهان کسب کنیم و بپذیریم که درنگ در این کار گناهی نابخشودنی است.گفتنی ها در این خصوص بسیار است ، اما آنچه که روشن است این که کشتی ایران در حال حاضر همه چیز برای بزرگی در کشتی جهان را در اختیار دارد، ولی نیازمند یک درایت و نگاه تازه با تفکری فراتر از افکار کهنه و سنتی چند دهه اخیر است تا با سیاستگذاری جدید صفحه تازه ای از کشتی ایران در کتاب تاریخ کشتی جهان را ورق بزند که امید است چنین شود.



همچنین مشاهده کنید