شنبه, ۲۰ بهمن, ۱۴۰۳ / 8 February, 2025
سمت و سوی بسته های آرایشی
![سمت و سوی بسته های آرایشی](/web/imgs/16/134/cgn2v1.jpeg)
امروزه مصرفکنندگان به دنبال خرید و استفاده از وسایلی هستند که در عمل، تجربه جدید، و کارآیی بهتری داشته باشند و خیلی بیشتر از گذشته از تکنولوژیهای جدید در این محصولات استقبال میکنند.
تولیدکنندگان هم در ارایه محصول جدیدتر و مناسبتر با قدرت خرید مشتری، با هم رقابت دارند.
چگونه تمام این موضوعات بر بستهبندی وسایل آرایشی اثر میگذارد؟ این مساله به بازاریابی و فروش، مربوط میشود و این امر برای شرکتها و کارخانجات موفق، بسیار مهم است. زیرا فقط جایگاه و شهرت مارکهای تجاری، برای موفقیت کافی نیست؛ بلکه مهمتر آن است که چه عواملی آن مارک را از میدان رقابت دور میکند و آن محصول را از چشم میاندازد. بستهبندی و فرمول ساخت باید بتواند جایگاه و شهرت آن مارک تجاری را نمایش دهد.
تولیدکنندگان باید مصرفکنندگان نهایی خود را بشناسند و سلایق آنها را در محصولات خود لحاظ کنند، زیرا امروزه مصرفکنندگان وسایل آرایشی بسیار دقیق و پرتوقع هستند. زنان در تمام ردههای سنی و با پوستهای متفاوت، وسایل آرایشی را به همانگونه و به همان اندازه میخرند که مشتریهای مشخص این مارکها میخرند. تولیدکنندگان وسایل آرایشی هم به این تغییر سلیقه مشتریها توجه دارند و تلاش میکنند تا محصولات متنوعتری را برای تمام سلیقهها عرضه کنند و برای این هدف باید وارد عرصه رقابت شوند.
میزان معاملات جهانی در بخش وسایل آرایشی، ۱۳ میلیون دلار تخمین زده شده است و تولیدکنندگان محصولات مدرنتر و متنوعتری را ارایه میدهند.
تولیدکنندگان در سالهای اخیر، از محصولاتی که با تیوب سروکار دارند، همانند تولید تیوبهای رشتهساز رنگی (مثل تیوبهای خمیردندان رنگی) تا محصولات طلاکوب و کارهای متنوع چاپی را عرضه کردند.
امروزه تولیدکنندگان محصولاتی را ارایه میدهند که چندلایه هستند تا با محصولات جدیدی همانند زیردست نرم و لطیف، رنگهای صدفی، تیوبهای رشتهساز هولوگرافی، تیوبهای تبلیغاتی در سایزهای مختلف، هافتون و مواد آرایشی که در آنها مواد شیمیایی خورنده وجود دارد، متناسب باشند.
امروزه در وسایل آرایشی مانند ضد چروکهای چشم و لب، مدادهای جدیدی تولید میشود که با فشار یک تکمه به راحتی عمل میکند. هر چند حفظ کیفیت بستهبندیها بعد از عبور از مراحل مختلف، کار دشواری است، ولی امروزه بستهبندیهای شیک و بینقصی در تمام محصولات رایج و متداول شده است.
فلزات با هر رنگ یا هر ترکیبی، چشمانداز مطلوب با کیفیت بالایی را در بستهبندیها نتیجه میدهد. حتی نمونه کارها، اشانتیونها و ساشهها که قبلا در بستهبندی فویل یا پلاستیکهای نازک یا تیوبهای شیشهای تولید میشدند، امروزه در بستهبندیهای بسیار شیک و در شکل و اندازههای مختلف عرضه میشود. این روشها، بهترین و کاربردیترین روش برای بازاریابی شرکتها و مارکهای تجاری است.
علی رغم پیشرفتهای زیاد در تکنولوژی جدید بستهبندی، گاهی خواص دو نوع مختلف از بستهبندیها در گروههای مختلف با هم ترکیب میشوند تا خواص بینظیری ایجاد شود. مثلا با ترکیب بستهبندیهای غذایی با بستهبندیهای آرایشی در مراحل پس از چاپ، نتایج بسیار خوبی به دست آمد.
بستهبندیها باید توسط خود مارکهای تجاری تولید شود. زیرا بستهبندی محصولات جایگاه و اعتبار آن شرکت را به تصویر میکشد و در بالا رفتن شهرت آن موثر است.
در بالا رفتن شهرت تجاری یک برند و توسعه کمپانی، مهمترین عامل قیمت کالاست.
وقتی شرکتی میخواهد توزیع کالای خود را از طریق راههای متعارف و به صورت خردهفروشی شروع کند، قیمت بستهبندی در منطقه تعیین و محاسبه میشود. هم اکنون تولیدکنندگان در حال رقابت با یکدیگر، در عرضه کالای ارزانتر و رقابتیتر هستند. این مساله بیشتر در عمدهفروشی دیده میشود که اغلب تولیدکنندگان آمریکایی در حال رقابت با خردهفروشانی هستند که به طور مستقیم از بازارهای ساحلی اجناس خود را میخرند.
یکی از امتیازات تولیدکنندگان آمریکایی این است که مراحل تولید را با بازارهای ساحلی با هم مرتبط کردند و قراردادهای مختلفی بین آنها امضا شده است.
امروزه در بازاریابی، شرکتهایی موفق هستند که با کارشناسان صنعت در ارتباط باشند. یک گروه حرفهای شامل بخش خرید، فروش، تحقیق و توسعه و متخصصان بستهبندی است که از سلیقه و نیازهای مشتری اطلاع دارد و به دنبال تکنولوژیهای جدید است. تمام این موارد، نکات کلیدی برای موفقیت شرکتهای تجاری هستند.
● جهتگیریها در بستهبندی وسایل آرایشی
مصرفکنندگان وسایل آرایشی از این وسایل برای زیباتر و بهتر دیده شدن استفاده میکنند. در این هدف، بستهبندی محصولات هم موثر است ولی میتوان گفت نکته اصلی محسوب میشود.
در تولید وسایل آرایشی، باید به رنگ و کیفیت آنها بیشتر از زیباییهای بستهبندی آن توجه کرد ولی در عمل نمیتوان آن را اینگونه فرض کرد و به ظاهر محصول، بیشتر از کیفیت آن اهمیت داده میشود.
عوامل مختلف کاهش قیمت، ماندگاری بیشتر محصول و دسترسی به مواد جایگزین با کارآیی بالا، از نگرانیهای مهم تولیدکنندگان است.
معاملات وسایل آرایشی در آمریکا ۸/۷ میلیون دلار درآمد داشت. ولی رکود اقتصادی همانند سایر بخشها در این بخش هم اتفاق افتاد. فروش سالانه وسایل آرایشی از سال ۱۹۹۷ تا سال ۲۰۰۲ به نرخ رشد ۱/۶ رسیده است. ولی تحلیلگران اقتصادی نرخ رشد را تا سال ۲۰۰۷، فقط ۴/۱ تخمین زدند.
● تکنیکهای بستهبندی پلاستیک
تولیدکنندگان وسایل آرایشی، در برابر این رکود تصمیمات مختلفی گرفتند. از جمله این تصمیمات استفاده از پلاستیک به جای شیشه بود و این راه حلی بود که منافع دیگری نیز به همراه داشت. تغییر در کارآیی و قیمت، حاصل جایگزینی پلاستیک به جای شیشه بود. ارایه این راهکار آنچنان موفقیتآمیز بود که کارکردی از پلاستیک نشان داد که هرگز در شیشه دیده نشده بود.
پلاستیک یک برتری دیگر نیز نسبت به شیشه دارد: رنگ.
بدون اغراق باید گفت گزینههای مختلف در تمام طیف رنگها بر پلاستیک پیاده و اجرا میشوند. در حالی که حیطه رنگهای قابل چاپ بر شیشه بسیار محدودتر است و به طور کلی ظروف شیشهای رنگی به نسبت ظرفهای پلاستیکی باید در تعداد و تیراژ بالاتری چاپ شوند.
در میان مواد مختلف فقط پلاستیک است که این تنوع رنگپذیری را دارد. ولی همچنان بعضی از تولیدکنندگان وسایل آرایشی اعتقاد دارند که هیچ مادهای مثل شیشه، دارای خواصی همچون حفظ عطر و رایحه، نمیتواند موثر باشد؛ و همچنین نمیتوان ظرفها و بطریهای پلاستیکی را مانند مدلهای شیشهای، زیبا تولید کرد.
بعضی از کارخانجات به استفاده از پلاستیک به جای شیشههای ادکلن، اقدام کردند ولی گویا به نتیجه مطلوب نرسیدند. به طور معمول زیبایی ظرفهای ادکلن از سایر جنبههای دیگر آن مهمتر است و باعث میشود در این ظرفها، بیشتر از شیشه استفاده شود. از آنجا که شیشههای عطر و ادکلن اغلب حمل یا جابهجا نمیشوند، وزن در آنها اهمیت چندانی ندارد. همچنین اغلب در حمام مورد استفاده قرار نمیگیرند تا نگران شکستن و خرد شدن آنها باشیم.
● پلاستیک و کاهش قیمتها
علیرغم ویژگیهای شیشه، قیمت ارزانتر محصول هم مهم است. حتی مشتریهای عطرهای گرانقیمت هم گاهی از این تغییرات ایجاد شده در ادکلنها به خاطر کاهش قیمت، استقبال میکنند. در مراحل اولیه طراحی باید دقت کرد که طرحهای پیچیده کمتر بر روی بطری و وزن کمتر، باعث پایین آمدن قیمت تمام شده محصول میشود.
زمانی که شیشه برای ظروف عطر و ادکلن انتخاب شد، از پلاستیک به طور وسیعی برای ساخت درب آنها استفاده شد که به نسبت دربهای فلزی، بسیار با صرفهتر و اقتصادیتر هستند. البته پلاستیک باید دارای خواص مشخص و معینی باشد تا در ظرفهای عطر و ادکلن استفاده شود. استفاده از مواد ارزانتر در محافظت از مواد، استراتژی خوبی برای کاهش قیمت تمام شده محصول بود. مثلا مارک تجاری «ماری کی»، از دربهایی با پوشش پالادیوم برای دربهای ادکلنهای خود استفاده میکرد. برای کاهش قیمت، شرکت ماری کی اخیرا به جای پالادیوم، از برنز سفید استفاده میکند. و این در حالی است که در نگاه اول، تفاوت بین آن دو اصلا قابل تشخیص نیست.
بنا به نظر کارشناسان استفاده از مواد ارزانتر به جای مواد گرانقیمتتر، بسیار موثر بوده و میتواند پایه خوبی برای رشد اقتصادی شود. برای کاهش قیمت، بعضی از کارخانجات محصولات ذخیره شده در انبارهای خود را به بازار عرضه کردند که راهکار مناسبی برای حل این مشکل بود.
یکی از مهمترین وظایفی که از بستهبندیهای وسایل آرایشی انتظار میرود، محافظت محتویات آن از فساد و تغییر شیمیایی است و البته تغییر قیمتها، نگرانیهایی را در بخش بستهبندی ایجاد کرده است.
بسیاری از وسایل آرایشی به دلیل خواص هیدراتهای که دارند، دارای رطوبت آب بالایی هستند. بستهبندی این دسته از محصولات باید به گونهای باشد که از هر گونه تبادل هوایی محیط با محصول، جلوگیری کند. این نوع بستهبندیها برای حفظ کیفیت و سلامت این وسایل آرایشی امری حیاتی محسوب میشود.
در گروهی از رژهای لب به خصوص پایه سیلیکونی، باید رطوبت موجود در آنها حفظ شود. این خاصیت باید توسط موادی همچون سیلهای پلی پروپیلن در زیر درب محصول، کامل شود.
در محصولاتی مثل ریمل باید از رطوبت موجود در محصول، محافظت کرد. اگر در مرحله تولید بخواهیم رطوبت بیشتری را به محصول اضافه کنیم باید دیواره ظرف هم، ضخیمتر تولید شود. ظروف ریملها بهطور معمول به ضخامت ۳۵/۰ اینچ هستند. در ترکیباتی که آب در آنها مقدار زیادی به کار رفته است باید از ظرفهایی با ضخامت ۷/۰ اینچ استفاده کرد. البته دو برابر شدن ضخامت، سرعت روند تولید را کاهش میدهد و طرحها را محدودتر میکند. بهطور قطع تناسب و هماهنگی بین زیبایی محصول از یک سو، و کارآمدی آن از سوی دیگر، مورد پسند مشتری واقع میشود و باعث استقبال بیشتر مشتری از این محصولات میگردد.
● بستهبندی جهانی
وسایل آرایشی و بهداشتی و عطر و ادکلن جزو محصولاتی هستند که بهطور مستقیم با زیبایی و ظاهر افراد در ارتباط هستند. اما با وضع قوانین متعدد و نظارتهای جدید جهانی، بستهبندی این محصولات روز به روز جذابیت خود را از دست میدهد. این قوانین دست و پاگیر باعث نگرانی در عرصه بستهبندی شده است و طراحان و گرافیستها هم نگران این موضوعند که چگونه با این ضوابط جدید، طرحهای نو و جذاب ارایه دهند.
استقبال از وسایل آرایشی و رشد این صنعت، بخش بستهبندی این محصولات را به سمت یکسانسازی و یکپارچه شدن بستهبندیها در بازار جهانی سوق میدهد.
علیرغم اهمیت این موضوع، پیچیده بودن و ابهام این مطلب را نمیتوان در نظر گرفت. زیرا حتی کارخانجاتی که محصولات مشابه هم تولید میکنند، بر تعریف واحد از جهانیسازی اتفاق نظر ندارند و هر گروهی این تعریف را بر مبنای تفسیر و ملاکهای خود معنا میکند.
اگر تولیدکنندگان وسایل آرایشی نیازها و سلیقه مشتریان را در سراسر جهان بفهمند، میتوانند با همکاری هم یک نوع بستهبندی مواد جهانی را ارایه دهند که برای تمام محصولاتشان در تمام کشورها به یک اندازه جذاب و موثر باشد.
عوامل زیادی وجود دارد که باعث ایجاد یک زنجیره جهانی در بستهبندی میشود. بعضی از این عوامل به شرایط داخلی یا معیارهای خود آن کمپانی مربوط میشود. مثلا در موردی که تولیدکنندگان میخواهند در یک کشور خارجی سرمایهگذاری و بازاریابی کنند یا در جایی که خواستهها و نیازهای جدید در آن کشور وجود دارد که در کشور تولیدکننده این نیازها مطرح نیست، ملاکهای تعریف شده در بستهبندی جهانی نمیتواند پاسخگوی این نیازهای جدید باشد. همچنین نیازهای مختلف دیگری مثل نیازهای تبلیغاتی، حمل و نقل و عوامل مختلف دیگری وجود دارد که با صرف بستهبندی، مرتفع نمیشود.
جدای از نیازهای بازاریابی و حمل و نقل، بستهبندی لوازم آرایشی و بهداشتی از طرف چند کشور اداره میشود. همسانسازی و مشابهت میتواند شروع خوبی باشد برای همکاری کشوهای متحد برای ارایه یک بستهبندی واحد که تمام سلیقهها را در خود بگنجاند. اما آنچه که در عمل بیشتر اتفاق میافتد این است که قوانین یک کشور با قوانین بستهبندی جهانی مغایرت دارد.
● ترکیبات و اجزای بستهبندی
اجزای یک محصول میتواند عاملی باشد که برخلاف هدف بستهبندی جهانی عمل کند و مشکلساز شود.
موارد زیر راهکارهایی است که میتواند این مشکل را کنترل کند:
▪ مجلس اروپا و انجمن اتحادیه اروپا اخیرا قانونی را به نام «اصلاحیه هفتم»، تصویب کردند. مهمترین بخش اصلاحیه، این است که میگوید اگر فرمول اجزای ترکیبات وسایل آرایشی و عطر و ادکلن، شامل یکی از ترکیبات ۲۶گانه شناخته شده که حساسیتزا هستند، باشد، در لیبل معرفی محصول باید وجود این ماده در ترکیبات، هشدار داده شود که البته این قانون فقط برای اعضای اتحادیه اروپا وضع شده است. این قانون بسیار موثرتر از افزایش و ذکر تمام مواد تشکیلدهنده محصول است.
▪ امروزه برخی از کشورها مانند ژاپن و مکزیک، خواستار این هستند که لیست اجزای محصول به زبان رسمی همان کشور ترجمه شود. استاندارد مورد قبول برای اکثر کشورها در وسایل آرایشی، استاندارد (INCI)است. اما ایالات متحده آمریکا، در برابر استفاده از (CI)توسط اتحادیه اروپا، در طبقهبندی خود در مواد غذایی، دارویی و بهداشتی از ملاکهای موجود در همان ایالت استفاده میکند نه از معیارهای (INCI).
▪ ممکن است در تولید یک محصول، از اجزایی استفاده شود که رایج و معمول باشند، ولی همان اجزا در کشور خاصی مانند کشور کره ممنوع باشد.
▪ جا و اندازه لیست محتویات و اجزای محصول هم، مساله مهم دیگری است. ایالات متحده آمریکا نظرات و معیارهای خاص مربوط به خود را در مورد اندازه و مکان لیست محتویات دارد. این در حالی است که بقیه کشورها ملاکهای راحتتری در مکان لیست محتویات بر روی محصول دارند. ملاکهای مورد نظر آنها عبارت است از: تمیزی، آشکار بودن، مقاوم بودن و پاک نشدن نوشتههای لیبل.
● آیا وسایل بهداشتی- دارویی، دارو محسوب میشوند؟
امروزه در برخی از کشورها بسیاری از وسایل آرایشی در بازار را به عنوان مواد دارویی میشناسند و در طبقهبندی (OTC)قرار میگیرند. اما نه تنها این مواد دارو نیستند، بلکه در واقع استانداردها و نظارتها بر این محصولات متفاوت با محصولات دارویی است و هر کشوری فرمتهای لیبل سایر کشورهای دیگر را قبول نمیکند.
به عبارت دیگر، به خاطر این اختلاف نظر، یک لیبل مشخصی به عنوان یک لیبل تعریف شده و استاندارد، در OTC پذیرفته نمیشود.
بسیاری از وسایل آرایشی- بهداشتی در اروپا به هیچ عنوان دارو حساب نمیشوند. در حالی که همان محصولات به طور مثال در آمریکا، کانادا و استرالیا، به عنوان دارو طبقهبندی میشوند و این مساله بر پیچیدگی کار بیشتر میافزاید. با بررسی لیبلهای محصولات فراگیر و جهانی مثل وسایل آرایشی ضد جوش، ضد شوره، ضد عرق، محافظهای پوست و حتی کرمهای ضد آفتاب متوجه میشویم که نمیتوان یک بستهبندی واحد جهانی داشته باشیم. چند نمونه از اختلاف در این طبقهبندی در کشورهای بزرگ از این قرار است:
▪ بنا به قوانین کشور آمریکا، در تمامی مواد دارویی در OTC وسایل آرایشی- بهداشتی، لیبل محتویات محصول و طریقه مصرف آن، باید در بستهبندی بیرونی باشد و این مطمئنا زیبایی و ظاهر محصول را پایین میآورد. در این لیبلها موارد زیادی باید رعایت شود. مانند نوع و اندازهگیری فونت، حروف، نقطهها، مکان قرارگیری نوشتهها، عنوانبندی، رنگ، تعداد نقطهها در هر اینچ، طریقه مصرف و هشدارهای سازمان نظارت بر غذا و داروی کشور آمریکا (FDA).
▪ کشور استرالیا نیز در طبقهبندی برخی از مواد دارویی، لیبلهای مخصوص به خود را دارد که شماره گواهینامه سلامت محصول باید در جلوی آنها ثبت شود.
▪ کشور کانادا هم در مواد دارویی و وسایل آرایشی- بهداشتی، قوانین خاصی دارد که شامل ثبت شماره شناسایی در جلوی محصول و نحوه نگارش ویژه برای برخی ترکیبات میباشد. به علاوه در ایالت کبک، نمونههای انگلیسی و فرانسوی، از لحاظ بستهبندی باید دارای شهرت یکسان باشند.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست