چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
جایگاه سیاستهای حمایتی درمجموعه سیاستهای بازرگانی کشورها
آدام اسمیت ، بنیان گذار اقتصاد بازار ، تجارت آزاد را موتور رشد اقتصادی می دانست ومعتقد بود که تنها آن دسته ازملل ، رشد اقتصادی خواهند داشت که شرایط تجارت آزاد را بپذیرند. وی ذکر می کند که برای توسعه اقتصادی بایستی درهای کشور برروی کالاها وخدمات تولیدی دیگران باز باشد.
با نگرشی برچگونگی تحول تئوریهای تجارت بین الملل ، جایگاه سیاستهای حمایتی درمجموعه سیاستهای بازرگانی کشورها بهتر مشخص می گردد.
درقرن هجدهم تجارت بین الملل را می توان تحت تاثیر مرکانتالیستها دانست، آنها اعتقاد داشتند که برای افزایش ثروت دولتها می باید سعی کنند تا واردات راکاهش وصادرات را افزایش دهند وبه نوعی سرمایه داری تجاری را تبلیغ می کردند . آنها بدست آوردن هرچه بیشتر مسکوکات بهادار را عامل ثروت یک کشور می دانستند.
دولت با ایجاد انحصار درواردات به نفع گروهی ازتاجران وصنعت گران داخلی ، سبب می شد تا سود سرشاری نصیب آنان گرددوبه منظور صادرات بیشتر تسهیلاتی برای ورود مواد اولیه قائل می گشت. دراین برهه اززمان به نوعی سیاستهای حمایتی وجودداشت.
دراواخر قرن هجدهم با تحولات سریع صنعتی درغرب ، آدام اسمیت ، بنیان گذار اقتصاد بازار با انتشار کتاب ثروت ملل انتقاد شدیدی به افکار مرکانتالیستها وارد نمود. اوتجارت آزاد را موتور رشد اقتصادی دانست ومعتقد بود که تنها آن دسته ازملل ، رشد اقتصادی خواهند داشت که شرایط تجارت آزاد را بپذیرند.
اسمیت دلیل تجارت را مزیت مطلق هر کشوردانسته ، اما درمورد نحوه مبادله ، بحث زیادی را بعمل نیاورده است وتنها ذکر می کند که برای توسعه اقتصادی بایستی درهای کشور برروی کالاها وخدمات تولیدی دیگران باز باشد تا بدین وسیله با کالاهای جدید آشنا شده ودصورت تولید، کیفیت تولید داخلی افزایش یابد وازسوی دیگر نفع اقتصادی خودرا با دراختیار گرفتن بهترین کالا(ازنظر کیفیت وقیمت) به حداکثربرساند.
پس از اسمیت ، اقتصاددان دیگر کلاسیک ، دیوید ریکاردو با طرح نظریه مزیت نسبی سعی نمود تا تنگناهای نظری مزیت مطلق را پاسخ گوید. گرچه ریکاردو فروضات واقعی تری را درمورد علل تجارت بین کشورها مطرح می ساخت اما درمورد نقش دولت درسیاستگذاری بازرگانی ، اعتقادداشت که دولت نمی بایستی درجریان اقتصاد دخالتی داشته باشدو این رقابت آزاد است که اقتصادرا خودبه خود درشرایط تعادل قرار می دهد.
امروزه محدودیتهای تجاری ، یکی از شیوه های رایج سیاستگذاری تجاری کشورها می باشد. از عمده ترین دلایل حمایت می توان به بهبودی نرخ مبادله، حمایت از صنایع نوزاد، ایجاد اشتغال ، جلوگیری از دامپینگ وبهبودی موازنه ترازپرداختها ... اشاره نمود.
سیاستهای حمایتی به طورکلی به دودسته :
۱) سیاستهای تعرفه ای
۲) سیاستهای غیر تعرفه ای
تقسیم می گردند . امروزه درتجارت بین الملل ثابت گردیده است که تعرفه تحت شرایطی به کشور وضع کننده نفع می رساند و اقتصاددانان سعی می کنند نرخ تعرفه بهینه را محاسبه کنند ، زیرا معتقدند وضع تعرفه بهینه به طور همزمان بهبودی رابطه مبادله را به دنبال دارد ، گرچه سبب محدودیت تجارت ازطریق کاهش حجم واردات وصادرات می گردد.
برگرفته از : ماهنامه بررسیهای بازرگانی
محمدرضا عادلی مسبب کودهی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
ایران احمد وحیدی مجلس مجلس شورای اسلامی چین دولت سیزدهم خلیج فارس دولت لایحه بودجه 1403 شورای نگهبان حجاب مجلس یازدهم
روز معلم تهران آموزش و پرورش هواشناسی قوه قضاییه شهرداری تهران فضای مجازی سلامت پلیس دستگیری شورای شهر تهران شورای شهر
بانک مرکزی خودرو بابک زنجانی قیمت دلار قیمت خودرو قیمت طلا ایران خودرو سایپا دلار مالیات بازار خودرو تورم
تلویزیون سریال سعید آقاخانی سینمای ایران سینما نون خ موسیقی تئاتر دفاع مقدس فیلم کتاب رسانه ملی
اسرائیل رژیم صهیونیستی غزه فلسطین آمریکا جنگ غزه حماس روسیه نوار غزه ترکیه افغانستان بنیامین نتانیاهو
فوتبال پرسپولیس استقلال رئال مادرید سپاهان تراکتور بایرن مونیخ باشگاه استقلال لیگ برتر فوتسال تیم ملی فوتسال ایران بازی
هوش مصنوعی تبلیغات ناسا تسلا اینستاگرام اپل فناوری همراه اول آیفون گوگل
داروخانه خواب دیابت مسمومیت کاهش وزن چاقی سلامت روان بارداری آلزایمر