دوشنبه, ۱۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 3 February, 2025
مواد قانونی مربوط به اداره همزمان دفتر رییس جمهور و اتاق بازرگانی
درباره اینکه آیا «محمد نهاوندیان» با وجود مسوولیت دولتی جدید خود در دفتر ریاستجمهوری، میتواند کماکان در اتاق بازرگانی ایران بماند یا خیر، اما و اگرهای قانونی وجود دارد.
برخی میگویند چون نهاوندیان به دولت رفته و کارمند دولت به شمار میآید، کارت بازرگانی او باید ابطال شود و به تبع آن، عضویت وی در اتاق و هیات نمایندگان و هیات رییسه و ریاست اتاق منتفی است و شخص دیگری باید جانشین او شود.
به نظر میرسد این نوع برخورد با الزامات قانونی پایه محکمی ندارد؛ زیرا عضویت در هیات رییسه اتاق، از عضویت در اتاق مربوط ریشه میگیرد و ارتباط مستقیمی با داشتن کارت بازرگانی ندارد و مطابق ماده ۱۴ قانون اتاق بازرگانی ایران مصوب ۱۵/۱۲/۱۳۶۹، «عضویت در هر اتاق، منوط به داشتن کارت عضویت معتبر از اتاق مربوط است.»
اعضای اتاقها نیز هر چهار سال یکبار، نمایندگان خود را انتخاب میکنند که به همراه منتخبین اتاقهای سراسر کشور و نمایندگان اتحادیهها و سندیکاهای وابسته به اتاق ایران، هیات نمایندگان اتاق ایران را تشکیل میدهند. (ماده ۱۱ قانون).
هیات نمایندگان اتاق ایران هم طبق ماده ۱۶، اعضای هیات رییسه را انتخاب میکند. بر اساس ماده ۱۷، «اعضای هیات رییسه اتاق ایران ۷ نفر و هر کدام از شهرستانها ۵ نفر هستند که در اولین جلسه هیات نمایندگان، برای مدت ۴ سال انتخاب میشوند.» پس بحث ابطال کارت بازرگانی نهاوندیان، ربطی به اصل مطلب ندارد.
برای عضویت در اتاق هم نیازی به ارائه کارت بازرگانی نیست و اشخاص حقیقی و حقوقی که به امور بازرگانی، صنعتی، معدنی و خدمات وابسته اشتغال دارند، با تسلیم مدارک پیشبینی شده در ماده ۱ آییننامه نحوه عضویت در اتاقها (مصوب ۱/۷/۱۳۷۴ شورای عالی نظارت بر اتاق ایران)، میتوانند به عضویت اتاق مربوط درآیند و به این ترتیب، هر عضو اتاق قانونا مجاز است به اتکای کارت عضویت خود، همه مراحل را طی کند و حتی به ریاست اتاق نیز برسد.
تعلیق و لغو عضویت اتاق نیز در ماده ۴ آییننامه، پیشبینی شده و در هیچ جای آن گفته نشده که پذیرفتن مسوولیت دولتی، منجر به لغو عضویت خواهد شد.
برخی دیگر نیز در توجیه مجاز نبودن ادامه ریاست نهاوندیان بر اتاق ایران به منع قید شده در قانون اساسی و «قانون ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل» اشاره کردهاند که این نوع استناد نیز خالی از اشکال نیست.
مطابق اصل ۱۴۱ قانون اساسی، «رییسجمهور، معاونان رییسجمهور، وزیران و کارمندان دولت نمیتوانند بیش از یک شغل دولتی داشته باشند و داشتن هر نوع شغل دیگر در موسساتی که تمام یا قسمتی از سرمایه آن متعلق به دولت یا موسسات عمومی است و نمایندگی مجلس و وکالت دادگستری و مشاوره حقوقی و ریاست و مدیریت عامل یا عضویت در هیات مدیره انواع مختلف شرکتهای خصوصی، جز شرکتهای تعاونی ادارات و موسسات، برای آنان ممنوع است. سمتهای آموزشی در دانشگاهها و موسسات تحقیقاتی از این حکم مستثنی است.»
روشن است که مفاد اصل ۱۴۱ به هیچ وجه اتاق ایران را که کلا یا جزئا، دولتی نیست و در شمار موسسات عمومی قرار ندارد، دربرنمیگیرد. قانون ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل نیز که بر پایه اصل ۱۴۱ قانون اساسی در سال ۱۳۷۳ تصویب و در سال ۱۳۸۷ اصلاح شد، اصولا به اشتغال کارکنان دولت در اتاق مربوط نمیشود.
البته نگرانی درباره ادامه ریاست نهاوندیان بر اتاق، بهرغم تواناییهای او و نبود منع قانونی در این زمینه ممکن است در عمل، تعارضهایی را بین دولت و بخش خصوصی ایجاد، استقلال آنها را خدشه دار و با تبصره ۲ ماده ۲۷ قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار (مصوب ۱۶/۱۱/۱۳۹۰) در مورد کاهش مداخله دولت در امور تشکلهای بخش خصوصی تضاد پیدا کند؛ اما اگر ریاست نهاوندیان به هر دلیل ادامه نیابد و کار به انتخاب رییس جدید بکشد تا فردی دانا و توانا و خوش فکر از بخش خصوصی ریاست اتاق را برعهده گیرد، شاید هیات نمایندگان چارهای نداشته باشد که با عدول از رویهای که تاکنون اجرا میشده و با تغییر و اصلاح ضوابط آییننامهای، رییس اتاق را از میان شایستگان و سرآمدان کارآزموده بخش خصوصی که سمت و مسوولیتی در اتاق ندارند، برگزیند.
قانون اتاق هم به شکلی تدوینشده که این اجازه را میدهد؛ زیرا در ماده ۱۷ قانون اتاق، گفته نشده که اعضای هیات رییسه الزاما باید عضو هیات نمایندگان یا عضو اتاق باشند.
حتی هنگامی که به موجب ماده ۹ قانون، شورای عالی نظارت بر اتاق ایران، اقدام به تعیین هیات رییسه موقت میکند، تکلیف نشده که اعضای آن باید حتما عضو هیات نمایندگان باشند.
در شرایطی که افزایش دانستگی، چالاکی، کارآمدی و بالا بردن جایگاه اتاق شعار روز است، دور نیست که آزمودن گزینهای متفاوت برای انتخاب رییس، فصل تازهای را در مدیریت اتاق بگشاید.
جهانبخش نورائی
مدیر سابق دفتر حقوقی اتاق ایران
• ترتیب مواد قانون اتاق در این نوشته، در «مجموعه قوانین اتاقهای بازرگانی و صنایع و معادن»، از انتشارات معاونت پژوهش، تدوین و تنقیح مقررات ریاستجمهوری (تابستان ۱۳۸۱)
آمده است.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست