پنجشنبه, ۱۶ اسفند, ۱۴۰۳ / 6 March, 2025
زیر و بم های دو هاچ بک جنجالی

اگه یه روز جشنواره زیباترینها و زشتترینهای خودرو در دنیا برگزار شود، معلوم نیست جای این دو خودرو در کجای فهرست قرار میگیره. دیر یا زود قراره که بیان تو خیابونا. همینارو میگم دیگه. «مروارید» و «لوبو». وای چی بشه. چه حرفایی که نمیخوام بزنم. چه چیزایی که نمیخوام نشون بدم. واویلا خدا به خیر کنه. مسئولیت حرفای امروزم بمونه پای خودم. لذتش هم باشه ایراد نداره، بمونه واسه شما. اما یادتون نره من اولین کسی بودم که این دوتا رو با هم مقایسه کردم. این دوتا شاهکار مهندسی طراحی. این دوتا الگوی هنر آسمانی رنسانس. این دوتا...عجبا بیخیال. امروز اهالی کرج میرن تا با بچههای کرمان یه اختلاطی بکنن. «سایپاییها» برابر نواده «بم خودرو». فعلاً بریم ببینیم کی به کیه.
● از چین تا ایتالیا
قول و قرارها که نهایی شده. دیگه امروز فرداست که بیاد. Hafei Lobo منظورمه. یه هاچبک کلاس A. خوب گوش کنین ببینید چی میگم. اگر میخواین دقیقاً بدونین داستان چیه، باید صبر کنین.
تقریباً وسطای دهه ۹۰ بود که یه شرکت هواپیمایی چینی به نام Harbin گفت که میخواد تجزیه بشه. از توش Hafei میاد بیرون. هَفی که بعداً بیشتر خدمتش میرسیم، اون اولا شروع میکنه مینیون تولید کردن. اتفاقاً کار و بارشم میگیره. بعد که پول و پلهای جمع کرد، یه ایده گنده میزنه به سرش. به میتسوبیشی ژاپن و پینینفارنیای ایتالیا و لوتوس انگلیس میگه: میخوام یه ماشین بسازم. اونا هم میگن خُب به ما چه. هفی به میتسو میگه برام یه موتور کم حجم ولی پرقدرت بساز. به لوتوس میگه واسم شاسی و سیستم تعلیق بیار. آخر سر به پینین میگه قیافش هم با تو. همه اینا که آماده میشه، دیگه حدوداً سال ۲۰۰۲ شده بوده. اونوقت هفی مونده بوده و بچه جدیدش بهش میگفتن Lobo. از اونجایی که این چینیا در کل زیاد کار میکنن، لوبو رو برای تولید بیشتر میفرستن مالزی و روسیه و سریلانکا. خُب در جریانید که مالزی هم داره خوب اوج میگیره. پس میاد لوبو رو میده دست یکی از خودروسازیهای خودش به اسم Naza. اونم ورمیداره یه لوبو جدید بهینه شده به اسم Forza تولید میکنه.
دمدمای سال ۲۰۰۷ بوده که Naza میگه میخواد یه سری تغییرات روی فورزا اعمال کنه. واسه همین از شرکتای معروفی مثه LG و Bosch و Siemens کمک میگیره.
حالا این همهرو گفتم که چی؟ که دلمون رو خوش نکنیم. این مدل آخریه که گفتم، نمییاد. همون لوبوی چینی اول کاری نصیبمون میشه. اونایی که واسه همین لوبو میمیرن و زنده میشن بیشتر تو بنگلادش، قبرس، برونئی، نپال، پاکستان، سنگاپور و حتی جزیره مالت هستن. آمار کشورها رو داشتید که چه خوش سلیقههایی بودن؟
برسیم به ایران خودمون. از همون پنج شیش ماه پیش که حرف و حدیث واردات لوبو مطرح شد، اسم «صنایع خودرو سازی وستی» از زیر مجموعههای کرمان خودرو و بم خودرو، سر زبونا افتاد. احتمالا مسئولان وستی هم میخوان مسیر پرفروغ «مدیران خودرو» و محصول رویاییاشان MVM را برن. اما ای کاش قبل از هر کاری، دستی به سر و روی اون وضعیت اسفناک وبسایتشون بکشن. تا اینجا هر چی گفتم مقدمه بود. اصلا شاخ به شاخ امروز اومده که از قیافهها بگه. تعجبی نداره که یه خودرو چینی خیلی چهره قشنگی نداشته باشه. اما وقتی اسم Pininfarnia مییاد نباید توقع داشت؟ آیا لوبو میتونه حاصل طراحی موسسهای باشه که سابقه خلق رولزرویس، مازراتی و همین الان فراری تو کارنامشه؟ حالا هفی هم چپ و راست میره میگه لوبو رو پینین طراحی کرده. البته دروغ که نمیگه. اما این رو هم نمیگه که کدوم بخش و کدوم سطح پینین، در ازای دریافت چه مبلغی و طی چه مدتی این کار رو کردن. مگه همین مینییاتور یا تیبای سایپا نبود که با همکاری ایتال دیزاین طراحی شده بود؟ تازه اون شکلی شد. خود من صد دفه گفتم نظر درباره طراحی یه خودرو، سلیقهای و شخصیه. اما خُب یه سری چیزا هستن که همه بهش میگن زیبا. یه سری چیزا هم هستن که همه بهش میگن زشت.
این با شماست که بگویید لوبو جزو کدام دسته است؟ البته به برتریهای فنی این معجزه قرن ۲۱ هم میرسیم اما تا بحث داغه نظرتون رو به چراغ راهنماهای این خودرو جلب میکنم. انگار وقتی داشتن لوبو رو طراحی میکردن، جای دوتا مثلث خالی مونده. گفتن چی کار کنیم چی کار نکنیم، توش چراغ میذاریم میکنیم راهنما. آخه تو رو وجدانتون یه همچین چیزی منطقیه؟ کاش میشد همون فیسلیفت Forza مالزیایی یا حتی Micro Trend سریلانکایی رو میدیدید. حتماً یه چیزی بوده که مدیران Naza ششصد تغییر روی نسل اول اعمال کردن تا رسیده به نسل دوم. بیاید با هم خدا رو شکر کنیم که خودروسازی وستی دست روی ۸ مدل دیگر هفی نذاشت. آخه این شرکت چینی برای رقابت با Tata موتور هندوستان که با محصول Nanoخود لقب ارزانترین خودرو دنیا رو داره، هر کاری میکنه. فقط همینو بدونین که قشنگترین محصول Hafei همین لویو دوست داشتنیه. مثه اینکه دارم یه کم زیاده روی میکنم. پس اجازه بدید معرفی کنم...
● نسیم با ۱۱۱ تا مروارید
سایپا رکورددار تعداد فیسلیفت روی یک خودرو بین تمام کمپانیهای اتومبیلسازی است. به این جمله شک نکنید. اینقدر که انواع و اقسام پراید داریم، مرسدس Eکلاس نداریم. همپای مهربان ایرانیان جدیدترین افسانه پراید را اول به عنوان Morvarid معرفی کرد. بعد دید که اسمش خیلی فانتزیه گفت ۱۱۱. انگار کلاً سایپا با اسمگذاری مشکل داره. قضیه خودرو تمام ایرانی این شرکت و نام تمام فرانسوی مینیاتور و املای تمام غلطش رو که یادتون مییاد؟ حتی بعدش هم که اسم اونو به تیبا تغییر داد و ادعا شد که نام نوعی غزال است، باز جنجال به پا شد. چون یه سری اهل فن گفتن که هیچگونه جانوری زنده یا مرده در تاریخ حیات وحش به نام تیبا نداریم. حالا بگذریم. بر عکس مرسدس و بامو که تو اسمگذاری عددی مُدلاشون از یه سری قانون ساده استفاده میکنن، کسی از راز و رمز مدلهای ۱۱۱، ۱۴۱ و ۱۳۲ خبر نداره. شایعه شده این اعداد سر و سری با حروف ابجد دارن. حالا این وسط سایپا هم نمییاد یه کمکی، تقلبی چیزی برسونه بفهمیم داستان چیه.
اون اول اولا یعنی یه کم بعد از اختراع چرخ توسط انسان نخستین بود که اولین نسخه این خودرو به همین صورت هاچبک اما به شکل دودر به اسم فورد Festiva تولید شد. قضیه پراید شدن پراید رو هم قبلاً nبار گفتم. حالا میمونه داستان مروارید شدن نسیم.
کی میگه تنوع بده؟ خیلی هم عالیه. اما از اون طرف یه تنوع داریم، یه دستهگل به آب دادن. البته سایپا سابقه چنین هنرنماییهایی رو با پروژه فیسلیفت زانتیا داشته. کجا بودیم؟ اصلاً قصه ما و وبسایت سایپا تمومی نداره. پیشنهاد میشه برای یک بار هم که شده با مرورگر Firefox سری به پایگاه اینترنتی سایپا بزنید. تضمین میکنم فقط میتونین موس رو اینور اونور ببرین. دیگه اینو نگم که نه یه عکس درست حسابی هست، نه یه اطلاعات فنی به دربخوری.
اما طراحی ۱۱۱. کار شاقّی نیست که بگیم جلو این خودرو شبیه ۱۳۲ شده. دیگه این رو تام کروز هم فهمیده. تو یه نگاه از پشت به این موجود خودرونما، ناگهان توهم و کابوس تویوتا یاریس تصادفی به ذهن خطور میکنه. جدا از این مسائل معلومه که هاچبک جدید رو خیلیها میپسندن. طبیعی هم هست. حقم دارن. اما انصافاً با احترام به همین دوستان عزیز، آیا چراغهای بزرگ جلو این خودرو با فرم کل بدنه و چراغهای عقب، همخوانی داره؟
تازه این چراغها قبلاً تو ذهن ما با مدل ۱۳۲ شکل گرفته. البته میگن تو یه چشم به هم زدن همهچی عادی میشه!
پراید هاچبک جدید هم ABS داره هم ایربگ و هم فرمون هیدرولیک. اما آیا همه اینا اونقدر گرون میشن؟ تازه معلوم نیست تکنولوژی ABS دوکاناله معمولی باشه یا چهارکاناله. اینم بدونید که فقط راننده محترم میتونه از نعمت ایربگ برخوردار بشه. حالا واسه شاگرد رو نصب میکنن یا نه، معلوم نیست. نکته بعدی برمیگرده به مشاهدات اخیر در سطح شهر. بعضیا میگن دو مدل SX و LX همین ۱۱۱ رو دیدن. دقیقاً مثه لکسوس. درست و غلطش بمونه پای گوینده، اما شنیدم شاید میخوان ۳۰ اسببخار به اینا اضافه کنن. حالا اون پیشکش، صندلیها بهتر شده؟ چرخها با رینگ هستن یا باز با قالپاق؟
شایدم بعد از این همه سال میخوان ۱۶ سوپاپه کنن. از اونور خبری هم که از سایپا در نمییاد تا ببینیم قضیه چیه. اما چیزی که بهش اطمینان داریم اینه که پراید جدید قابلیت تنظیم ارتفاع چراغ رو از تو کابین داره. و این یعنی بزرگترین اختراع قرن. اجازه بدین مابقی آتیش بازی بره تو بخش...
● جدال فنی
هزارتا عیب و ایراد به لوبو گرفتیم اما تو قسمت داخلی حرفی باقی نمیمونه. هرچی پراید داره، بهترشو لوبو داره. ایربگ اونم دوتا. سیستم صوتی ۴ بانده با یه جفت هم توییتر. تازه موتورش هم MPI (تزریق چند نقطهای) شده هم ۱۶ سوپاپه DOHC (دو میلسوپاپ روی هر سیلندر). واسه همینم هست که با حجم کمتر، قدرت بیشتر داره. فعلاً مدل ۵سرعته دستی قراره بیاد اما در جریان باشین که اتوماتیک هم داره. مدیران وستی هنوز قیمت قطعی و شرایط گارانتی لوبو رو اعلام نکردن اما چه خوشتون بیاد چه خوشتون نیاد احتمال داره چیزی بین ۱۰ تا ۱۱ تومن باشه.
لوبو از طرف هفی ۲ سال و تا ۴۰ هزار کیلومتر گارانتی شده. جدا از اینا مطمئن باشین از فضای داخلی لوبو تعجب میکنین. اگه صندلیهای پشت رو بخوابونید، نزدیک ۸۵۰ لیتر جا به صندوق اضافه میشه. یک نکته هم واسه بحث مصرف میمونه. نبینید مصرف لوبو کمه. این مصرف به نسبت حجم موتور خیلی هم زیاده. شاید خیلی واسه ما مهم نباشه اما استاندارد آلایندگی لوبو یورو۳ و پراید یورو۲ ثبت شده. درباره ۱۱۱ هم باید گفت به نظر نمییاد مشخصات فنیش نسبت به مدلای قبلی تفاوت آنچنانی کرده باشه. نهایتاً میتونه ضریب درگ بهتر شده باشه که اونم تو شتاب و سرعت نهایی تاثیر داره.
● نظر نهایی
ما که واسه همه نظرها احترام میذاریم، توقع داریم همه هم به نظر ما احترام بذارن. ببینید رفقا، پراید ۱۱۱ ماشینیه که سایپا خیلی وقت پیش باید تولیدش میکرد. جدا از بحث قیافه، مشکل اساسی قیمتشه. اینجوری نگید که خُب کسی که ۹ تومن داره یکی دو تومن روش بزاره بره تندر ۹۰ بخره. شاید طرف ۷ تومن داشته یکی دو تومن گذاشته روش شده اونقدر.
اما به هر حال قیمت نهایی پراید بالاست. اما خوبیش اینه که تنها کسی که از لحاظ قیمتی رقیبشه MVM سه سیلندر ۵۲ اسببخاریه که تقریباً ۸ میلیون تومن میارزه. در مجموع ۱۱۱ ماشین خوبیه اگه چراغاشو فاکتور بگیریم و قیمشتو نگاه نکنیم و امنیتشو مهم ندونیم.
ولی لوبو. اگه عجله ندارین صبر کنید تا Hafei از این خودرو، مردونه هم تولید کنه!
مانی حدادی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست