پنجشنبه, ۲۰ دی, ۱۴۰۳ / 9 January, 2025
Tachograph
تاخوگراف یا سرعت سنج وسیله ای است که در اغلب کشورهای توسعه یافته و قاره اروپا یکی از لوازم اجباری هر ماشین تجاری اعم از مسافربری یا باربری است. با نگاهی به تاریخ حمل و نقل متوجه می شویم که کشور آلمان در دسامبر سال ۱۹۵۲ استفاده از آن را اجباری کرد و از سال ۱۹۸۵ هم در اروپا اجباری شد.
خوشبختانه در کشور ما هم این وسیله خصوصاً برای اتوبوسهای مسافربری مورد استفاده قرار می گیرد. هم اکنون پس از چندسالی بحث و جدل GPS و تاخوگراف بالاخره استفاده از تاخوگراف تصویب شد و به تازگی هم پلیس راهنمایی و رانندگی استفاده از آن را برای کلیه مسافربرها و وسایل حمل و نقل و خودروهای سنگین اجباری اعلام کرده است.
متأسفانه آموزش خاصی در مورد استفاده از این وسیله به رانندگان داده شده است و اغلب رانندگان از مزایا و امکانات این دستگاه اطلاعاتی ندارند و حتی برخی اصلاً نمی دانند چیست و در دوران کاری خود هیچ گاه از آن استفاده نمیکنند، در ادامه به تشریح وظایف و طرز کار با آن می پردازم. تاخوگرافهای فعلی که در ایران استفاده می شود از نوع آنالوگ و برای ثبت اطلاعات از یک دیسک کاغذی یا همان صفحه سرعت استفاده می کنند اما شرکت آلمانی زیمنس با عرضه محصول جدید خود که یک تاخوگراف دیجیتالی است به جای دیسک از کارت های هوشمند راننده استفاده می شود و همینطور قابلیت چاپ اطلاعات روی کاغذ را نیز دارند.
تاخوگراف آنالوگ
این دستگاه تشکیل شده است از یک جعبه به عنوان هسته مرکزی، سنسور سرعت و دیسک کاغذی، اکثراً قابلیت استفاده دو راننده را دارند. این دستگاهها می توانند سرعت خودرو را در ۲۴ ساعت ثبت کنند. دارای ۴ حالت استراحت، رانندگی، توقف و کار تعمیراتی می شود. بر روی دیسک سرعت شما وضعیت فعالیت شما و تعداد کیلومتری که طی می کنید ثبت می شود. دو نمونه بارز وجود دارد که یکی همان جعبه منتقل است و دیگری در زیر صفحه کیلومتر قرار دارد.
ویژگیهای دیسک یا صفحه
دیسک های جدید در هر دو طرف جایی برای ثبت اطلاعات دارند. صفحه اصلی که همان بخش ثبت سرعت است در اطراف دایره مرکزی تعدادی علائم اسم خودتان را به عنوان راننده بنویسید. علامت فلش به طرف جلو برای مبدأ و فلش به عقب جهت مقصد به کار می رود یا جایی که صفحه را تعویض می کنید. Data اول برای ثبت تاریخ شروع کار هنگامی که اطلاعات را می نویسید و قصد حرکت دارید و تاریخ دوم مربوط به اتمام کار است که ممکن است رسیدن به مقصد باشد یا تعویض صفحه. کلمه no جایی برای یادداشت پلاک است. در علامت فلش محل حرکت را ثبت میکنیم. در خط آخر هم کل مسافت طی شده را اندازه گیری کرده و ثبت می کنیم. در پشت صفحه هم سه محل برای ثبت اطلاعات تعبیه شده برای رانندگانی که در طول روز ماشین خود را چندین بار تعویض می کنند مثل رانندگان رزرو که در ایران فعلاً استفاده نمی شود. در مکانها باید به ترتیب ساعت تحویل ماشین جدید کیلومتر پایان، کیلومتر شروع و کل مسافت طی شده را ثبت کنید و کلمه no هم برای ثبت شماره ماشین است. در قسمت بالای صفحه هم نموداری قرار دارد و زمانهای کاری شما در ۲۴ ساعت را ثبت می کند.
نویسنده : محسن معظمانی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست