جمعه, ۲۱ دی, ۱۴۰۳ / 10 January, 2025
پیش به سوی زندگی بهتر تضمین سلامت روان
مقدمه
انسان موجودی است كه فطرت و امور فطری را به ودیعه از جانب خداوند متعال دریافت نموده كه همه آنها در جهت دهی زندگی او مؤثر واقع میشوند. به لحاظ فطری بودن موجودیت انسان، او آگاهانه یا ناخود آگاه خود را به یك مبدا متعالی متصل میداند كه تمامیت اتكال و توجه او را در بر میگیرد.
حس پرستش و كمال جویی یكی از امور فطری است كه در جهت دهی این اتصال، انسان را همراهی میكند. در این ارتباط و اتصال پدیدهای به نام «ایمان» از جانب انسان به خداوند متعال و مبدا تكامل یافته خلق میشود كه تنها فاعل آن آدمی بوده و بر اساس مبانی و مبادی فكری خود، این پدیده را در زندگی مؤثر میداند. به عبارت دیگر سهم تاثیر ایمان در زندگی آدمیان بسته به آن است كه انسان چه تفسیر و برداشتی از میزان تاثیر این پدیده داشته باشد. گاهی ایمان از بدو تا ختم زندگی را جهت میبخشد و گاه اثر گذاری آن تا حد حداقل كاهش مییابد. این اثر گذاری و اثر پذیری منوط به انتخاب آگاهانه آدمیان است كه «انا هدیناه السبیل اما شاكرا و اماكفورا» . (۱)
این مقال در پی آن است كه پس از در نظر گرفتن اصل ایمان به عنوان یك اصل موضوعه، آثار و لوازم فردی و اجتماعی آن را (هر چند به اختصار) بیان نماید.
تبیین موضوع
اعتقاد و باورهای مذهبی، به عنوان نیاز اصلی انسان در جهان هستی معرفی میشود. نیاز به یافتن، فهم و بر قراری ارتباط و اتصال به مبدا وجودی، فهم غایت و هدف زیست و نقش آدمی در این جهان، چگونگی ارتباطات آدمیان (خدا، خود، دیگران و طبیعت) و نحوه برخورد وكنش انسان از جمله نیازهایی هستند كه صرفا مذهب تنها پاسخگوی آنها است; چرا كه زمانی نیازها به واقع و روشن پاسخ داده میشوند كه در مرحله قبل از پاسخ، شناسایی نیازها به درستی و روشنی صورت پذیرفته باشد و این امر بدیهی و قطعی است كه به هر اندازه انسان در شناختشناسی گام بردارد نمیتواند معرفت كاملتر از تنها خالق خود داشته باشد; پس كاملترین برنامه نیز از سوی همان مبدا وجودی پذیرفته خواهد شد و آدمی صرفا در صورتی در طی طریق خود توفیق خواهد یافت كه این برنامه را در زندگی خود جاری وساری بیند.
تا به اینجا دریافتیم كه :
اولا: انسان موجودی فطری است;
ثانیا: بر اساس امور فطری طریقه زندگی خود را آگاهانه انتخاب كند;
ثالثا: برنامهایی كه این راه را از ابتدا تا اتصال معین كرده و جهت میدهد، دین نام گرفته است، از جانب تنها مبدا وجودی برای انسان عرضه شده است.
رابعا: بر اساس میزان حضور این برنامه در زندگی فردی و اجتماعی انسان، میزان ایمان او به مبدا و برنامه ارائه شده از سوی خداوند تعیین میشود، چرا كه ایمان تصدیق كردن كسی را و در انقیاد او در آمدن (۲) معرفی شده است.
حیطه تمركز
بر اساس مطالب مطروحه و نتایج ماخوذه، اثرات مذهب و ایمان در سلامت انسان مورد توجه قرار میگیرد.
استاد شهید مطهری رحمه الله در بررسی محققانه خویش آثار و فوائد ایمان را به این شكل ترسیم میكنند:
ایجاد بهجت و انبساط، نیكو سازی روابط اجتماعی و در نهایت كاهش و رفع ناراحتیها، كه اینك به بررسی آنها میپردازیم:
۱. بهجتآفرینی
اولین اثر ایمان به لحاظ بهجت آفرینی و انبساط آفرینی، «خوش بینی» است. خوش بینی به جهان و هستی. (۳)
به لحاظ آنكه ایمان نحوه تلقی انسان را نسبتبه آدم و عالم شكل بخشیده و در نهایت آفرینش را غایت مدار معرفی میكند و غایت را تكامل و سعادت انسان در اتصال به مبدا وجودی بیان میدارد; در نهایت دید انسان را به كلیت نظام هستی و قوانین حاكم بر آن خوش بینانه خواهد ساخت. آدمی در این نحوه نگرش به خلقتخود توسط تنها خالق، ایمان دارد و بر اساس این ایمان هر آنچه كه به عنوان برنامه راه از سوی آن مبدا ارائه شود مورد پذیرش یقینی قرار خواهد گرفت.
او بر این اعتقاد است كه وسایل رشد و ترقی او كاملا مهیا است، یعنی اگر نتواند گامهای سعادت را در راه تكامل بردارد، مقصر خود اوست. این اعتقاد و اندیشه است كه او را با امیدواری به آیندهای درخشان به حركت وا میدارد.
در مقابل فردی كه به مبدا و معاد ایمان ندارد و عناصر ایمان را در زندگی خود دخالت نمیدهد، آگاهانه عملكردی را برای خود انتخاب كرده است كه سراسر ناراحتی، اضطراب و عدم آرامش است.
«و من اعرض عن ذكری فان له معیشهٔ ضنكا» (طه/ ۱۲۴)
چرا كه به واقع ایمان تنها عنصری است كه زندگی را درون جان ما بر ما وسعت میبخشد و مانع محكمی خواهد شد بر هر گونه فشار و سختیهای ورحی روانی.
اثر دومی كه وارد این بحث میشود «روشندلی» است. آدمی به محض اینكه به حكم ایمان جهان را توسط نور حق و حقیقت منور و روشن میبیند، این روشنی به فضای درونی وجود او نیز مؤثر واقع شده و راه ترقی را بدون هیچ گونه ابهام و تاریكی یافته بر خلاف كسی كه به اختیار نخواسته است از این روشنایی استفاده كند.
فلذا جهان در دید او پوچ و تاریك است. فردی كه خالی از بینش و معرفت است آگاهانه ظلمتبی ایمانی را انتخاب كرده و به همین سبب خانه دل او نیز در این تاریك خانه، تاریك و ظلمانی خواهد بود.
«امیدواری» سومین اثری است كه ایمان در طی طریق سعادت ایجاد میكند. به لحاظ حاكمیت منطق مادی جهان نسبتبه مردی كه در راه صحیح و یا راه باطل، راه عدالتیا راه ظلم، راه درستیا راه نادرست گام برمیدارد بی طرف و تفاوت است. نتیجه كار آنها بسته به این است كه مقداری تلاش داشته باشند و پس!
اما اگر نگاهی به اصول و مبانی افراد با ایمان بیندازیم جهان آفرینش و تمام موجودات مخلوق خداوند تبارك تعالی نسبتبه تلاش این دو دسته بی تفاوت و بی طرف نیست. بلكه حاكم بر آفرینش به طور جدی حامی و طرفدار كسانی است كه در راه حق و حقیقت گام بر میدارند چرا كه «ان تنصرو الله ینصركم» (محمد/ ۷)
بر این اساس است كه انسان مؤمن به لحاظ آنكه گامهای خود را طبق قوانین حركت الهی تنظیم میكند نتیجه را هم از چنین برنامهایی خواهان است. او در حقیقتخود را به این نحوه از نگرش و زندگی سپرده است، با اعتقاد و ایمان حركت را آغاز كرده است، پس تمام پدیدههایی كه در این راه ایجاد میشوند را هم از جانب همان مدیر و مدبر میبیند كه گامهای قبلی و بعدی او را تنظیم میكند.
به واقع امیدواری تنها و تنها از این نكته ناشی میشود كه انسان به موجودی كه حركت او را جهتبخشیده و تنظیم میكند، هدایت كرده و حمایت میكند، ایمان داشته باشد وعنصر توكل را قرین ایمان واقعی و حقیقی خود در نظر گرفته باشد، به خلاف كسانی كه چنین توكل و ایمانی را انتخاب نكرده یا فراموش میكنند.
اینان بر اساس آن كه خود را تنها مدبر امر میدانند در رویا رویی با مشكلات، موانع و سختیها به دو نحو برخورد خواهند كرد:
- یا این كه تازه متوجه یك مبدا متعالی خواهند شد، چه اینكه خداوند متعال در قرآن مجید میفرمایند كه بندگان در اضطراب و تلاطم كشتیها در دریا و به لحاظ ترس از غرق شدن، متوجه یك مبدا شده و هنگامی كه به ساحل میرسند دوباره آن مبدا را فراموش میكنند.
- و یا این كه گامهای بعدی برداشته میشود، تا به آنجا كه در ناامیدی مطلق گام برمی دارند كه در این صورت دیگر هیچ انگیزهای برای ادامه حركت و طی مسیر زندگی باقی نخواهد ماند.
اثر چهارم ایمان به لحاظ انبساط آفرینی، آرامش خاطر است.
در مقدمه بحث آمد كه انسان به لحاظ وجود امور فطری خواهان سعادت و تكامل است .
در برنامهایی كه از جانب خداوند متعال آمده، به وضوح و روشنی، از بدو تا ختم و در نهایت اتصال حقیقی ترسیم گشته است. به این لحاظ انسانی كه در این راه گام برمیدارد، در همان گامهای آغازین آرامش خاطر كاملی را مییابد كه نتیجه احساس و تصور اتصال شیرینی استبین خالق و مخلوق.
این آرامش در مقابل، هیچ گاه یافت نمیشود، به لحاظ آنكه خزانه محدود تفكر آدمی توانایی و قابلیت آن را ندارد كه تا به انتها حركت را به یقین تنظیم كند، پس هر لحظه و هر آن دچار دلهره و اضطراب خواهد شد.
البته بیان فوق به این معنا نیست كه انسان مؤمن با توكل و ایمان دست از تلاش برداشته یا تلاش مهمی كند، بلكه اعتقاد نگارنده بر آن است كه عنصر تلاش در كنار عنصر اطمینان خاطر از شرایط و زمینههای حاكم بر راه میتواند مؤثر واقع شود، یعنی تلاش توسط ایمان و عقیده جهتیافته، تنظیم میشود و پایهای یقینی مییابد; پس دیگر جایی برای اضطراب باقی نخواهد ماند، به لحاظ آنكه اضطراب، حاصل شك و تردید است و این شك و تردید در مورد انسانهای مؤمن هیچ گاه رخ نمایی نمیكند، به دلیل اینكه ارتباطی بین خالق و مخلوق، مؤمن و مؤمن بر قرار شده است كه یك طرف این ارتباط خداوندی است كه تمامت این تلاشها و حركات توسط عنایت و توجه او جهتیافته و تنظیم میشوند.
انسان مؤمن به لحاظ آنكه به ایمان خود ایمان داشته و آگاهانه این راه را انتخاب میكند، تمام درها را به سوی ورود هر گونه تردید و دلهره میبندد، پس سكونتخاطر مییابد و این سكینه و آرامش او را به جلو میراند، مگر نه آن است كه «الا بذكرالله تطمئن القلوب» .
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست