پنجشنبه, ۲۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 13 February, 2025
سنجش و مدیریت سرمایه دانش و دانائی ـ ضرورت سازمانهای آینده
![سنجش و مدیریت سرمایه دانش و دانائی ـ ضرورت سازمانهای آینده](/web/imgs/16/141/ei7b51.jpeg)
عدم تمایز و تفکیک دارائی های دانائی و دانش از سایر دارائی های یک سازمان ، چه به صورت آموزش های داده شده به کارکنان یا نرم افزار ها و نظایر آن ، ریشه در اعتقادات اقتصادی چند قرن گذشته در باره ارزش سرمایه و نیروی کار دارد .
طبق این اعتقادات و نظریه ها ، بهره وری نیروی کار فقط با افزایش سرمایه تامین می گردد . در نتیجه بهره وری موسسات فقط با اندازه گیری بهره وری سرمایه آنها و با معیارهائی چون « بازگشت دارائی » یا « بازگشت سرمایه » سنجیده می شد . تامین کنندگان سرمایه ، مازادی دریافت می کردند که سود یا بهره نامیده می شد . اگر به کارکنان مهارت یا دانشی برای استفاده بهتر نیروی کار از سرمایه به افراد ارائه میگردید آنگاه این مطلب با افزایش دستمزد کارگران تطبیق داده می شد . بدین ترتیب کارگران ماهرتر از دانش کسب کرده ، نصیبی نمی بردند . کارگران فقط می توانستند جبران مالی برای زمان کارکرد بدست آورند . حداکثر آنکه بتوانند در باره پاداش یا مزایای دیگر درخواستی ارائه دهند .
دلیل فوق نه تنها باعث رد گم کردن می شود بلکه بجای آنکه قضاوت در باره چگونگی کسب دانش مفید صورت گیرد ، بر مبانی دستمزد کارگران داوری انجام می شود . بهره وری و کارائی کارکنان فقط از میزان مزد و حقوق منشاء نمی گیرد . بخش عمده ای از بهره وری ، ثمره سرمایه دانائی و دانشی است که در سر و ذهن کارکنان وجود دارد و آموزشی که در طی کسب تجربیات در شرکت فرا می گیرند .
▪ کسب دانش از دیدگاه فردی
کارکنان نیز برای افزایش درآمد و کسب حقوق و مزایای بیشتر به موازات شرکت و موسسه ای که در آن مشغول به کار هستند ، شروع به نوعی سرمایه گذاری برای بالابردن مهارتها و دانش خود می کنند . این نوع فعالیت ها شامل ؛ مطالعه کتب و نشریات ، گذراندن دوره های آموزش و شرکت در فعالیت های حرفه ای میباشد . بهر حال کار در یک شرکت با این فرض همراه است که این قبیل فعالیت ها در دسترس است و میتوان از این طریق مهارتها را بالابرد . برای هر فرد جوان و فعال ، قرار گرقتن در موقعیتی که بتواند دانش و معلوماتی باب بازار کسب نماید و ارزشی افزوده ای بالاتر از دستمزد بدست آورد ، بسیار رضایت بخش است . اگر این مطلب روی دهد کارکنان می توانند با کسب ارتقاء شغلی ، به شرایط بهتری در دریافت حقوق برسند . حتی اگر در سازمان فعلی خود به ارتقاء شغلی دست نیابند ، می توانند به جای دیگری منتقل شوند .
● دیدگاه موسسات
محاسبه ارزش افزوده اقتصادی ، اندازه گیری ارزش افراد دانش محور و دانا را ممکن می سازد . این گونه افراد صاحب و حامل سرمایه دانش هستند . این افراد کسانی اند که هر شب از محل کار خارج می شوند و ممکن است هرگز بازگشتی نداشته باشند مگر اینکه متناسب با معلومات و دانشی که در سر و فکر خود دارند ، به آنها حقوق مناسب پرداخت شود.
این کارکنان مالک چیزی هستند که برای آن ساعتها وقت صرف گفتگو و شنیدن شده بدون آنکه ارزش مشهودی در شرکت ایجاد یا به مشتریان ارائه شده باشد . مغز آنها مشحون از داده هائی است که مشخص می کند کار ها به چه نحو و چگونه انجام میشود ، چیزی که در زبان محاوره «فرهنگ سازمانی » نامیده می شود . فکر و ذهن آنها مالک بخشی از سرمایه دانائی شرکت است ، که این مطلب آنها را سهامدار مهم ترین دارائی شرکت نموده که این مالکیت ، هیچوقت در گزارشهای مالی شرکت منعکس نمی گردد .
● هزینه های بالاسری یا سرمایه گذاری دانش
از دیدگاه هزینه ای واژه « اداره » یا « مدیریت » شامل هر نوع هزینه ای می شود که مستقیما در ایجاد درآمد شرکت نقش نداشته باشد . به طور مثال اگر تعدادی کارمند یا کارگر جدیداالاستخدام را به مدت دو روز برای آشنائی با اهداف و فعالیت های شرکت در واحدهای مختلف اداری و عملیاتی بگردانیم ، مخارج دو روز این افراد ، بخشی از هزینه های مدیریتی است که به صورت هزینه بالاسری در حسابداری ثبت می گردد .
در اغلب شرکتها حدود یک سوم وقت کارکنان صرف اخذ اطلاعاتی از داخل شرکت میشود که ارتباط مستقیم با تولید کالا یا خدمات تولیدی شرکت ندارد . تقریبا کل وقت کارکنان ستادی و حوزه مدیریتی صرف اموری می گردد که ارتباط مستقیم با بازده نهائی ندارد . بیش از ۲۵% از هزینه ها در شرکتهای خصوصی و بیش از ۵۰% هزینه ها در موسسات دولتی صرف فعالیت های اخذ اطلاعات می گردد که به عنوان بالاسری مدیریت منظور و بحساب می آید .
این یادگیری ها ، مباحث و گوش دادن ها برای شرکت هزینه دارد و گران تمام میشود ، در نتیجه منافع را کاهش میدهد ، اما اگر این موارد منجر به تولید دانش قابل تبدیل به بهره وری کارکنان گردد آنگاه ارزشمند خواهد شد و باعث بازگشت سرمایه گذاری در دانش و دانائی ، به شرکت می گردد .
● ارزش دارائی دانائی و دانش
در گذشته ارزش افزوده اقتصادی به عنوان تنها نتیجه فعالیت های مدیریتی نشان داده می شد . خلق ارزش افزوده اقتصادی چیزی است که از قانون بقاء انرژی نشات میگیرد. براساس این قانون فیزیک ، بازده هیچ سیستمی در جهان نمی تواند بیشتر از وارده سیستم باشد . ارائه ارزش افزوده اقتصادی مثبت ، از فعالیت و عملکردی است که منشاء و انرژی آن چیزی نامشهود است که مفهومی غیر مادی دارد . منبع این انرژی خلاق ، سرمایه دانش و دانائی است . این عامل ظاهرا ذهنی را می توان فقط به صورت غیر مستقیم با مشاهده مقدار ارزش افزوده اقتصادی مشخص کرد . روش دیگر مشاهده این پدیده ، استنتاج ارزش سرمایه دانش ، براساس زمان ایجاد تدریجی آن است .
در دهه های گذشته برای انعکاس دارائی های دانش و دانائی در گزارشهای مالی تلاشهای زیادی صورت گرفته است . در بعضی شرکتها ، سرمایه های فکری را با مستند کردن دارائی ها بدون در نظر گفتن روش های معمول حسابداری ، محاسبه کرده اند . این محاسبات با یک گزارش کمکی غیر مرتبط با گزارش وضعیت مالی رسمی ، پشتیبانی می شود . این گزارش کمکی شامل ارزش؛ سیستم های کامپیوتری ، فرایند های کاری و تجارب ، علائم تجاری ، فهرست های مشتریان و ارزیابی توانائی های کارکنان می باشد .
تلاشهای تعیین ارزش دارائی نرم افزار ، علائم تجاری ، تجارب کاری و دانش فنی کارکنان با مشکل قیمت گذاری مواجه شد . در حال حاضر کارشناسان کاملا متوجه شده اند که هزینه های اخذ دانش و دانائی و ایجاد سود بالقوه از این نوع دانش ودانائی ، به هم ارتباط ندارند . ارزش مایملک فکری به کاربرد و استفاده آنهاست ، نه به هزینه های آنها . این بدان معنی است که ارزش این نوع دارائی ها معادل ارزشی است که خریداران حاضرند بابت آنها وجهی پرداخت نمایند یا به عبارت دیگر ارزش سهام شرکت در بازار .
● سرمایه دانائی - دانش و بهره وری
اگر شرکتی صد واحد از تولید خود را قبل از خروج از انبار به دلیل کیفیت پائین ، از رده خارج کرده و تبدیل به ضایعات کند هزینه تولید این تعداد محصول به عنوان زیان در دفاتر ثبت می شود ، ولی اگر تعدادی از کارکنان شرکت به یکباره شرکت را ترک نمایند هیچکس این موضوع را در گزارشهای مالی ثبت و ارائه نمی کند . هنگامی که تعدادی کارمند ماهر و دانش محور شرکت را ترک نمایند ارزش آموزش مهارتها و دانشی که در شرکت کسب کرده اند ، به هیچ حسابی منظور نمی شود .
نظام موجود مالی و مفاهیم حسابداری ، بودجه و برنامه ریزی در برابر هر چیزی که دارائی ملموس و مشهود نباشد ، واکنش و حسی ندارد و اقدامی انجام نمیدهد .
دلایل حفظ اینگونه روش ها ، متناسب بودن آنها با عملکردها و فضای صنعتی موجود است . بایستی بخاطر آورد که هنگامی که نظام صنعتی در حال گسترش بود معیار ها و ملاکهای محاسبه سود ، نسبت به نظام فئودالی قبلی ، تغییر پیدا کرد .
در حال حاضر تجزیه و تحلیل صورتهای مالی نشان میدهد که اطلاعات مدیریتی کارآمد نسبت به اعمال مدیریت کارای مالی ، می تواند تاثیر بیشتری بر عملکرد کلی شرکت داشته باشد .
دو قرن غلبه محاسبات سرمایه های مالی بر حسابداری شرکتهای دنیا حالا یک تاریخچه است . حالا عصر اطلاعات ، دانش و دانائی فر ارسیده است . دوران اطلاعات در دنیای کنونی واقعیتی است ، زیرا اکنون می توان دانش و دانائی را به عنوان وارده شرکت ونه صرفا سرمایه گذاری فنی ، در نظر گرفت و درباره آن برنامه ریزی و بودجه بندی کرد و کنترل اعمال نمود .
استراتژی های دانائی محور در شرکتها را نمیتوان توسعه داد مگراینکه ربط آنها را با عملکرد و بهره وری سنجید ، این در حالی است که معیار های نظام مالی سنتی کمک چندانی به ما نمی کنند . این موضوع به معیارهای عملکردی و کارائی سرمایه سنتی وابسته است زیرا این معیارها برای تاثیر دانش و اطلاعات در ملاکهای بهره وری که مورد آزمایش و تائید مدیران ، ممیزان و سرمایه گذاران قرار گرفته ، جائی و اثری قائل نیست .
در دنیای کنونی وقتی سهام شرکتی فروخته می شود اثر و نقش اطلاعات ، دانائی و دانش موجود در ارزش دارائی ها و سهام شرکتها به صورت برجسته ای قابل تشخیص و شناسائی است . زمان آن رسیده است که نقش مدیریت دانش ، دانائی و اطلاعات به عنوان یک چالش و به عنوان سرمایه و دارائی در مباحث سازمانی به صورت مفصل و جدی مطرح گردد .
● مبانی سنجش سرمایه دانائی و دانش
اندازه گیری و سنجش سرمایه فکری و دانائی در شرکت ها ، نسبتا روشی جدید است و فقط شرکت های پیشرو در این زمینه اقداماتی را شروع کرده اند . برای حصول موفقیت در این راه ، مشخص کردن چند گام و انجام چند موضوع به شرح زیر ، ضروری به نظر میرسد :
▪ ایجاد آگاهی و درک بیشتر نسبت به نقش دانش و ماهیت سرمایه دانائی
▪ خلق زبان مشترک که به صورت گسترده در شرکت پراکنده شده و معمول گردد . مثلا کاربرد واژه « سرمایه انسانی »
▪ تعیین نشان دهنده و ملاک بیان کننده منظورکه مناسب باشد .
▪ توسعه مدل اندازه گیری که بتواند ملاکها را در یک قالب ارائه دهد .
▪ معرفی سیستم های اندازه گیری ، شامل فرایندهای همراهی کننده مدیریت که به مدیران کمک نماید
▪ استفاده از مشاوره افراد با تجربه در جهت مشخص کردن جنبه های مختلف فرایند سنجش .
▪ ارتباط فعال و درگیر کردن کسانی که تجربیاتی در این زمینه دارند .
زمان آن رسیده است که سازمان ها و شرکت ها این نوع مفاهیم را رواج داده و توسعه و تکامل شیوه های سنجش ، مبانی راهنمای مناسبی برا حصول به اهداف آینده ایجاد نمایند .
● نتیجه
نظر باینکه کارکنان و افراد وقت و منابع خود را در جهت تحقق اهداف اداره میکنند ، امری ضروی است که معیارهای سنجش درست انتخاب گردد . سه تا پنج معیار اندازه گیری برای وصول به اهداف کافی است زیرا افراد ظرفیت نامحدود ندارند و باید قادر باشند که شرایط را کنترل نمایند . اینشتین گفته است ؛ که وی در آن واحد بیشتر از هفت متغیر را نمیتواند کنترل و اداره نماید ، بنابراین لازم است تعداد محدودی ملاک و معیار تعیین گردد .
سنجش سرمایه دانش و دانائی باید همانند یک تابلو یا داشبورد خودرو عمل کند یعنی راهنمای و کمک مدیر برای فهم و ایجاد تغییرات در حین اجرای مدیریت دانش باشد . تعدای کمی از سازمانها و شرکتها در اجرای اولین برنامه مدیریت دانش و سنجش آن موفق و راضی بوده اند . فنون سنجش مناسب به مدیر کمک می کند در حین اجرا بتواند مسیر را کاملا تشخیص داده و درزمان مناسب کار تطابق ، توسعه و تغییر را انجام دهد . بهر حال هرمدیری باید به خاطر داشته باشد که تمرکز بر روش سنجش و اندازه گیری سرمایه و دارائی دانش و دانائی در تجارت دنیای کنونی ، امری خطیر و حساس است .
حجت الله مهریاری
۱) Measuring and Managing Knowledge Capital – Paul Strassmann – knowledge Executive Report – June, ۱۹۹۹
۲) Measuring Knowledge : a plethora of methods – David J. Skyrme – Oct, ۲۰۰۵ – www.skyme.com
۳) Measuring the Return On Investment of knowledge Management Project – Michael R. marks
۴) Measuring the Impact of knowledge Management – APQC KM ۲۰۰۷
۵) Measuring knowledge management – Wesley Vestal- ۲۰۰۲ – American Productivity Quality Center
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست