یکشنبه, ۲۶ اسفند, ۱۴۰۳ / 16 March, 2025
حق انتخاب با شماست

زمانی بود که رقابتی در کار نبود و هر محصولی تولید میشد، فروش میرفت. برای خرید کالا، تعداد مشخصی عرضهکننده وجود داشت و برای انتخاب محصولات فکر زیادی صرف نمیشد. این روند تا جایی ادامه داشت که مدیرعامل فورد در مصاحبهای اعلام کرد، مردم حق انتخاب دارند که ماشینشان چه رنگی باشد، البته به شرطی که رنگ انتخابی آنها مشکی باشد، به این معنا که فقط رنگ مشکی یا رنگ مورد دلخواه کارخانه تولید میشد و مشتری حق انتخابی برای آن نداشت.
بتدریج شرکت هایی مشابه تاسیس شد و به اصطلاح رقبا وارد بازار شدند. این رقبا باید تفاوت و تمایزی با دیگران ایجاد می کردند تا جایگاهی برای خود داشته باشند، بنابراین ایجاد امکانات جدید، توسعه محصولات و مفاهیمی از این نوع شکل گرفت. یک تلفن همراه، فقط یک تلفن همراه نبود، دوربین نیز همراه آن بود. مزایای متعدد برای محصولات ایجاد شد تا جایی که این موضوع نیز به نوعی اشباع شد. حال تفاوت در عرضه و شاید بتوان گفت در بسته بندی و بازاریابی خلاصه می شد، این روند نیز ادامه داشت و تا امروز هم ادامه دارد.
البته این روند فقط برای شرکت ها و کارخانه ها تغییراتی به همراه نداشت، بلکه مشتری ها نیز توقعات و انتظارات متفاوتی داشتند. این موضوع باعث شد، محصولات مختلف برای گروه های متفاوت، با نیازهای متنوع ارائه شود؛ برای مثال تلفن های همراه، برای بانوان، ریش تراش هایی برای پوست های حساس و... .
اما این تمام ماجرا نبود، این روند را که به اصطلاح Customization نامیده می شود برای مشتریان بسیار خوشایند بود. شرکت ها و کارخانه ها روی اختصاصی سازی تمرکز و پیوسته محصولات مختلفی را عرضه می کردند تا این که برخی از آنها مفهوم جدیدی را تحت عنوان Customerizationمطرح کردند. این لغت ترکیبی بود از Customer و Customization، به این معنا که اختصاصی سازی برای هر کاربر صورت می گیرد. به عبارتی ساده تر اگر قرار است خودرویی ارائه شود، مشتری بتواند علاوه بر این که رنگ خودرو را خودش انتخاب می کند، روکش های صندلی، نوع فرمان، امکانات مورد نیاز، رنگ چراغ ها و... را نیز به اختیار خود انتخاب کند.
قطعا برای هر مشتری، این امکانات، مزیتی فوق العاده است که از کنار آن بسادگی نمی توان گذشت. ابتدا شرکت های انگشت شماری بودند که چنین امکاناتی را برای کاربران خود فراهم می کردند، اما بندرت شرکت های بزرگ در زمینه های مختلف به این جمع پیوستند تا جایی که شرکت نایک (تولید کننده کفش های ورزشی) و رقیب آن، ریبوک چنین امکاناتی را از طریق وبسایت خود برای مشتریانشان فراهم کردند.
http: / / store. nike. com
http: / / shop. reebok. com
اکنون اختصاصی سازی برای هر مشتری، افزایش یافته است و مجموعه های مختلف این امکان را برای مشتریانشان فراهم می آورند. موارد زیر نمونه های جالب توجهی از اختصاصی سازی است:
۱) فروشگاه هایی که امکان طراحی هدفون های اختصاصی را برای شما فراهم می کند، می توانید رنگ و طرح را خودتان انتخاب کرده، وجه آن را بپردازید و تحویل بگیرید، دقیقا همان طوری که مدنظر شماست:
http: / / uk. skullcandy. com / shop / custom -aviators
http: / / www. extremeheadphones. com / custom-sound-isolating-headphones
۲) این فروشگاه ها به شما امکان انتخاب رنگ لباس، مدل، کمربند، کوتاهی و بلندی، گل ها و طرح های خاص را می دهد.
http: / / www. dressesbyme. com / design-my-dress. html
http: / / www. bowanddrape. com / design-studio
۳) شخصی سازی تا کجا؟ فروشگاهی که امکان طراحی اختصاصی گیتار را به مشتریان خود می دهد. در گام نخست کاربر طرح کلی گیتار را انتخاب می کند، پس از آن شکل و فرم بدنه انتخاب شده و در ۱۶ مرحله، گیتاری دقیقا مطابق با سلیقه مشتری آماده و پیش نمایش آن برای او نمایش داده می شود تا پس از تائید، آماده و ارسال شود.
https: / / monikerguitars. com
۴) فست فود معروف Pizza Hut نیز از این قافله جا نمانده و امکان انتخاب پیتزا، مطابق سلیقه کاربر را از طریق وبسایت خود فراهم کرده است. مشتری نوع خمیر را انتخاب سپس مخلفات را به میزان دلخواه مشخص می کند و... .
۵) شکلات شما تلخ باشد یا شیرین؟ درون آن با پسته، فندق، میوه یا.... پر شود؟ روی آن چه جمله ای نوشته شود؟ این ابتکاری است که شرکت تولید شکلات، از طریق آن مشتریان زیادی را جذب می کند؛ زیرا مطابق ذائقه خود می توانید شکلاتی را طراحی و دریافت کنید.
شعار این مجموعه این است: شما طراحی کنید، ما درست می کنیم و برای شما می آوریم.
http: / / www. chocri. co. uk / create / chocolate
http: / / www. createmychocolate. com
http: / / www. choccreate. com
۶) کیک تان دایره ای باشد یا مستطیلی؟ خامه ای یا کرمی؟ پودر قهوه یا کاکائو؟ با موز و میوه پر شود یا مغز گردو، فندق و...؟ این قنادی نظر شما برایش بسیار مهم است، زیرا این شما هستید که قرار است کیک را میل کنید؛ پس طبیعتا حق انتخاب با شماست.
http: / / www. fergusonplarre. com. au
http: / / www. buildacake. co
۷) لیوان، کلاه، قاب موبایل و تبلت، کیف دستی و... تا لباس اختصاصی حیوانات خانگی، مواردی است که می توانید کاملا مطابق میل و سلیقه خود و از طریق این فروشگاه سفارش دهید.
http: / / www. cafepress. com
این قبیل فروشگاه ها بندرت در بین فروشگاه های فارسی زبان دیده می شود. این موضوع فرصتی است برای افرادی که به کارآفرینی در حوزه وب علاقه مندند. فراموش نکنید همواره کسب و کارهایی که نیاز مخاطب را برآورده می کند، بازار مناسبی خواهد داشت. با توجه به این که کمتر کسی به این موضوع یعنی اختصاصی سازی بر اساس نظر همه مشتریان پرداخته، فرصت مناسبی است تا در این حوزه برخی فعالیت ها آغاز شود و اقداماتی شکل بگیرد.
سجاد تقی زاده بهجتی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست