سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

از پیک موتوری تا معروف‌ترین برند دنیا


از پیک موتوری تا معروف‌ترین برند دنیا

Zara یکی از برندهای معروف در عرضه پوشاک است که در سال ۱۹۷۵ میلادی توسط آمانسیو اورتگا در اسپانیا راه‌اندازی شد و اکنون پس از گذشت ۳۵ سال از زمان تاسیس، مالک بیش از ۳۰۰۰ فروشگاه در …

Zara یکی از برندهای معروف در عرضه پوشاک است که در سال ۱۹۷۵ میلادی توسط آمانسیو اورتگا در اسپانیا راه‌اندازی شد و اکنون پس از گذشت ۳۵ سال از زمان تاسیس، مالک بیش از ۳۰۰۰ فروشگاه در ۷۰ کشور در سطح دنیا است و علی‌رغم این که از گذشته‌های دور کشورهایی مانند ایتالیا و فرانسه از پیشگامان دنیای مد و لباس بوده‌اند این تولید‌کننده اسپانیایی رتبه سوم بزرگ‌ترین عرضه‌کنندگان پوشاک در سطح دنیا را از آن خود ساخته است. آمانسیو موسس و بنیانگذار زارا، فعالیت خود را در این عرصه از سن ۱۴ سالگی یعنی از زمانی که در یک فروشگاه بزرگ لباس به عنوان پیک مشغول کار شد، آغاز کرد و پس از کسب تجربیاتی در زمینه فروش پارچه و خیاطی در سال ۱۹۶۰ مدیریت یک فروشگاه لباس را عهده‌ار شد.

از آنجایی که در آن زمان تنها افراد ثروتمند قادر به خرید لباس‌های گران‌قیمت این فروشگاه بودند، او تصمیم گرفت با خرید پارچه های ارزان‌قیمت برای تهیه لباس‌هایی که خودش آنها را می‌دوخت لباس‌هایی با قیمت مناسب‌تر را نیز برای دیگر افرادی که از توانایی مالی خوبی برخوردار نبودند در این فروشگاه به فروش گذارد و به این ترتیب با سود حاصل از فروش این لباس‌ها مقدمات راه‌اندازی اولین فروشگاه از مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای برند معروف و شناخته شده زارا در دنیای مد و لباس، فراهم شد و در این فروشگاه لباس‌های ارزان‌قیمت که توسط طراحان معروف روز دنیا عرضه می‌شد پس از مدت کوتاهی این برند را به شهرت قابل توجهی رساند.

یکی از ویژگی‌های منحصر بفرد زارا در مقایسه با دیگر برندهای مطرح در دنیای مد و لباس این است که علی‌رغم این که بسیاری از برندهای معروف دنیا، مدل‌های جدید خود را در دوره‌های زمانی فصلی یا دوفصلی به نمایش می‌گذارند زارا به کمک صدها شرکت که هریک در زمینه‌های مختلف اعم از تولید، طراحی و توزیع پارچه و لباس فعالیت دارند تمام این مراحل را تنها در مدت زمان ۲ هفته با موفقیت پشت سر گذاشته و به این ترتیب همه ساله بیش از ده‌ها هزار طرح جدید را در دنیای مد لباس به نمایش می‌گذارد. مدیر و بنیانگذار این شرکت بر این باور است که برخلاف آنچه تصور می‌شود لباس هم مانند مواد غذایی تاریخ مصرف دارد و نباید آنها را طولانی مدت در فروشگاه‌ها نگه داشت و بر این اساس هیچ کالایی بیش از یک هفته در فروشگاه‌های زنجیره‌ای این شرکت باقی نخواهد ماند و بلافاصله محصولات جدید جایگزین محصولاتی خواهند شد که با استقبال مشتریان مواجه نشده‌اند.

یکی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت این برند قیمت‌های پایین و بسیار مناسب محصولات آن است. آمانسیو اورتگا، ‌مدیر زارا از جمله افراد بانفوذ در دنیای مد و لباس است تا جایی که بسیاری از طراحان برندهای معروف دنیا او را به عنوان یکی از خلاق‌ترین افراد در دنیای مد می‌شناسند. جالب است بدانید که شیوه لباس پوشیدن او نیز در مقایسه با بسیاری از مدیران برندهای معروف دنیا متفاوت است. او علاقه زیادی به پوشیدن شلوار جین و تی‌شرت دارد و هیچ‌گاه با لباس رسمی در محل کارش حاضر نمی‌شود. اگرچه در این شرکت براساس اطلاعات روزانه ارسالی از فروشگاه‌های زارا درباره طراحی و تولید مدل‌های جدید تصمیم‌گیری می‌شود، اما زارا تنها براساس روند بازار تصمیم‌گیری نمی‌کند، بلکه همواره در تلاش بوده است تا هیچ مدلی بیش از یکماه در فروش نباشد و بنابراین صرف‌نظر از این که ممکن است این مدل از جمله مدل‌های پرفروش شرکت باشد، پس از گذشت یکماه مدل‌های جدیدی را جایگزین مدل‌های قبلی خواهد کرد. یکی از دیگر ویژگی‌های این برند معروف این است که هیچ هزینه‌ای را به تبلیغات محصولاتش اختصاص نمی‌دهد و بنابراین نه‌تنها هیچ‌گاه شاهد حضور این برند در تبلیغات تلویزیونی نخواهید بود، بلکه هیچ‌گاه روی صفحات مجلات هم نشانی از برند Zara نخواهید یافت. بلکه به جای این کار زارا از ویترین فروشگاه‌های خود که در یک زمان مشخص در همه دنیا به یک شکل هستند برای معرفی محصولات جدید خود استفاده می‌کند و هزینه تبلیغات را صرف راه‌اندازی فروشگاه جدیدی می‌کند.

منابع: Wikipedia / Zara.com



همچنین مشاهده کنید