یکشنبه, ۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 26 January, 2025
مرا پرسش کردن بیاموز
۱. اجرای برنامه تفکر و پژوهش نیاز به مربیانی دارد که خود با مهارتهایی که قصد تعلیم آن به دانشآموزان را دارند، آشنا باشند. در برنامه فکرپروری برای کودکان و نوجوانان (فبک) گفته میشود مربی تعلیمدهنده و یاد دهنده نیست و فقط تسهیلگر است و این موجب ایجاد یک مغالطه شده است.
درست است مربی، تعلیمدهنده دانشی نیست، اما این برنامه قرار است مهارتهایی را به دانشآموزان طی گفتوگوی فلسفی آموزش دهد. مهارتهایی مانند تفکر انتقادی، تفکر خلاقانه و تفکر مسئولانه. درباره این مهارتها، دو اصل مهم در برنامه فکرپروری برای کودکان وجود دارد. یکی اینکه این مهارتها قابل ارتقا هستند و اینگونه نیست که بگوییم اگر کسی آنها را به نحو ژنتیکی از پدر و مادر دریافت کرد، واجد آنها خواهد بود و الا قابل دسترس نیست و دوم آنکه این مهارتها را نمیتوان بهطور مستقیم و با مثلا یک کتاب آموزشی به صورت معلممحور تعلیم داد. همچون شنا که نمیتوان آن را با یک کتاب آموزشی به کسی یاد داد بلکه باید آن را در آب یادگرفت، این مهارتها را نیز باید در یک حلقه کندوکاو و با کمک تسهیلگری که خود مسلط به این مهارتها باشد، تمرین کرد.
همانگونه که مربی شنایی که خود شنا بلد نباشد نمیتواند آن را به کسی یاد دهد، مربی برنامه تفکر و پژوهش که خود مسلط به مهارتهای مورد نظر این برنامه نباشد، نمیتواند آنها را در دانشآموزان خود ارتقا بخشد. حال باید دید آیا این مهارتها به مربیان این برنامه منتقل شده است که ایشان بتوانند آن را به دانشآموزان خود منتقل کنند؟
متأسفانه باید بگوییم به هیچ وجه. اولا همانگونه که معلوم شد خود مربیان هم نمیتوانند با آموزش یک کتاب به این مهارتها دست یابند. ایشان نیز باید آنها را خود در ضمن حلقههای کندوکاو تمرین کرده باشند.
اما آنچه از کلاسهایی که برای آموزش معلمان پایه ششم برای تدریس درس تفکر و پژوهش ترتیب داده شده است، کتاب راهنمای معلم و لوح فشرده آموزش معلم به دست میآید این است که این برنامه در آموزش مهارتها به مربیان و معلمان پایه ششم موفق نبوده است.
اولا بنا به صحبتهایی که خود معلمان از نحوه آموزش خود فرمودند کلاسهای آموزشی مربیان به صورت کلاسهایی برگزار شده است که آموزشگری فقط سعی کرده نحوه کلاسداری، تقسیم وقت کلاس و ارزیابی دانشآموزان را به معلمان به صورت یکطرفه و معلممحور آموزش دهد و خود مربیان چنین نحوه از کلاسداری را تمرین نکردهاند.
کتاب معلم هم که شتابزدگی در آن کاملا مشهود است، بیشتر یک کتاب جمعآوری مطالب از سه چهار کتاب در دسترس نویسنده یا نویسندگان بوده و حتی سعی نشده است بین این مطالب ارتباطی برقرار شود و حتی لااقل آموزش مربیگری برنامه فکرپروری برای کودکان را به صورت نظری هم به شیوهای درست و کامل آموزش نداده است.
فقط برخی مبانی نظری این برنامه به صورت بسیار ناقص طرح شده که خواننده پس از مطالعه آنها نیز ربط این مسائل را با برنامه تفکر و پژوهش درک نمیکند. مفاهیمی همچون عقلانیت، حلقه کندوکاو، گفتوگوی فلسفی و تفاوت آن با گفتوگوی جدلی، سازگاری و... از مهمترین مفاهیم نظری این برنامه است که هیچ اشارهای به آنها نشده است و بدون توضیح رها شدهاند.
در لوح فشردهای که اجرای این برنامه را توسط دو مربی به عنوان الگو در کلاس نشان میدهد، برخی اصول اجرای این برنامه پیاده میشود، اما مربیای که این لوح فشرده را تماشا میکند چون از این اصول به صورت مشخص آگاه نمیشود و در خود اجراها یا میزگردهای بعد از هر کلاس هم که در لوح فشرده وجود دارد، به آنها اشاره نمیشود، نمیتوان انتظار داشت مربیای که این اجرا را دیده از آن اصول آگاه شود و بتواند آنها را در کلاس خود پیاده کند.
به عنوان مثال یکی از اصول اصلی اجرای برنامه این است که در همان جلسه اول یا دوم، با کمک خود دانشآموزان قواعدی برای کلاس وضع شود. مثل این قاعده که هر کس با اجازه صحبت کند، وسط حرف دیگران نپرد، به نظر دیگران احترام بگذارد و نظر کسی را هر چند هم عجیب باشد، مسخره نکند و... اما در هیچ کجا به اینکه چنین قواعدی برای اجرای خوب چنین کلاسی لازم است، اشاره نمیشود.
۲. کتاب کار دانشآموز جزء دیگر این برنامه است. در این کتاب تمرینهایی در نظر گرفته شده است تا متناسب با برنامه اجرا شده در کلاس، دانشآموز در کلاس یا بعد از کلاس به انجام آنها بپردازد.
نکته: در برنامه فبک ایدههای کودکان روی تخته سیاه با نام خود ایشان نوشته میشود تا احساس اعتماد به نفس و حس مالکیت فکری در ایشان تقویت شود، اما در برنامه تفکر و پژوهش چنین چیزی به چشم نمیخورد این تغییرات نه بومیسازی برنامه فبک بلکه مثله کردن آن است
این تمرینها اغلب بسیار ضعیف و ابتدایی است که حتی برخی با اهداف برنامه تفکر و پژوهش که در کتاب راهنمای مربی به آنها اشاره شده است، همخوانی ندارد. کسانی که با کتب نزدیک به آنچه اهداف برنامه تفکر و پژوهش را دنبال میکنند آشنایی دارند، واقفند در این کتب چه تمرینها و فعالیتهای جالبی وجود دارد که متاسفانه سایهای از آنها هم در این کتاب کار دیده نمیشود.
۳. وقتی به کتاب راهنمای معلم رجوع میکنیم میبینیم برای هر داستان یا قطعه فیلمی که قرار است در کلاس نمایش داده شود، چند پرسش برای آنکه مربی آنها را در کلاس مطرح کند، آورده شده است. این پرسشها یکی از اصلیترین اجزای برنامه فبک است. اما در مورد این پرسشها چند نکته وجود دارد.
اول آنکه تعداد این پرسشها بسیار محدود است. با وجود داستانها و قطعه فیلمهای خوبی که برای اجرا در درس تفکر و پژوهش انتخاب شده است، انتظار میرود این سوالات که کمک بسیار بزرگی برای مربی جهت پیشبرد بحثهای کلاسی است، عمیقتر و فلسفیتر و به تعداد بیشتر باشد.
ثانیاً یکی از اهداف برنامه فکرپروری برای کودکان این است پرسشهایی در کلاس طرح شوند که واقعاً در ذهن کودک و نه ذهن معلم یا نویسندگان کتاب به صورت پرسش درآمده باشد، چرا که ذهن بهدنبال یافتن جواب پرسشی خواهد رفت که واقعاً برای آن ذهن پرسش باشد. بنابراین پیشنهاد شده است این پرسشها با تفکر بر خود داستانِ خوانده شده یا فیلمِ نمایش داده شده، توسط خود دانشآموزان پرسیده شود و بعد پرسشی که بیشتر ذهن کودکان را به خود مشغول کرده است، انتخاب و در بحث کلاسی طرح شود.
بنابراین در کتب راهنمای مربی که برای داستانهای این برنامه در جهان نوشته شده است، برای هر داستان چند ایده اصلی که با احتمال زیادتری مورد نظر کودکان قرار خواهد گرفت، طرح و برای آنها پرسشهایی که میتواند به مربی کمک کند تا بحث کلاس را پیش برد، آورده شده است.
۴. نویسندگان محترم کتاب راهنمای معلم در چند موضع به بومی بودن این برنامه اشاره میکنند و اینکه این برنامه کاملا همخوان و سازگار با فرهنگ ایرانی ـ اسلامی است. اما باید توجه داشت بومی کردن این برنامه به چه معناست؟ آیا بومی کردن این برنامه به معنای این است که اصول اساسی اجرای این برنامه که هر یک مبنای نظری دقیقی دارند را به دلخواه حذف کنیم و بگوییم روایت ما ایرانی است؟
در اجرای برنامه فبک، از داستان کمک گرفته میشود تا کودک بتواند خود را به جای شخصیتهای آن قرار دهد و با موقعیتهای عینی که آن شخصیت با آن درگیر میشود، مواجه گردد تا برای او نیز سوالات عمیق و فلسفی ایجاد شود. بنابراین اگر داستانهای ملل دیگر به کودک ما این فرصت را نمیدهد که با شخصیتهای آن همذاتپنداری کند، باید داستانها و منابعی تهیه کنیم که کودک بتواند با آنها همراه شود و معنای بومی کردن برنامه فلسفه برای کودکان جز این نیست.
اما متاسفانه در اجرای این برنامه شاهدیم تغییراتی صورت گرفته است که بدون هیچ پشتوانه نظری و گاه برخلاف اهداف برنامه فبک است. مثلاً در برنامه فبک همانگونه که گفته شد پرسشها، پرسشهای دانشآموزان است نه مربی، اما در برنامه تفکر و پژوهش همچنان پرسشهای معلم است که محور گفتوگوی کلاسی است یا در برنامه فبک، پرسشهای کودکان یا ایدههای آنها روی تخته سیاه با نام خود ایشان نوشته میشود تا احساس اعتماد به نفس و حس مالکیت فکری در ایشان تقویت شود، اما در برنامه تفکر و پژوهش چنین چیزی به چشم نمیخورد.
این تغییرات نه بومیسازی برنامه فبک، بلکه مُثله کردن آن است. چه ضرورتی دارد از همه تجاربی که طی حداقل چهار دهه اجرای روایتهای مختلف فلسفه برای کودکان در دنیا کسب شده است، چشم بپوشیم و خود از صفر (البته نه چندان هم صفر، بیشتر با ادعای شروع از صفر) شروع کنیم با این استدلال که میخواهیم این برنامه را بومیسازی کنیم!
● نکته آخر
دلنگرانی عمده این است روزنهای که برای بهبود اوضاع آموزش و پرورش در ایران و خروج آن از حافظهمحوری و گرایش بیشتر به تاملمحوری با توجهِ افکار به برنامه فکرپروری برای کودکان در حال گشوده شدن بود، با اجرای ناقص و شتابزده این برنامه بسته شود و این درس نیز به همان سرنوشتی دچار شود که معلمان یا در ساعت درس تفکر و پژوهش، کلاسهای تقویتی ریاضی و علوم برگزار کنند یا دانشآموزان را برای ورزش به حیاط ببرند یا در بهترین حالت دور هم داستانی بخوانند و فیلمی ببینند.
روحالله کریمی
پژوهشگر
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست