پنجشنبه, ۱۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 30 January, 2025
مجله ویستا

بررسی دلائل جرم گرایی اطفال و نوجوانان و نحوه ی پیشگیری از آن و ارائه ی راهکارهای سودمند ـ قسمت دوم


بررسی دلائل جرم گرایی اطفال و نوجوانان و نحوه ی پیشگیری از آن و ارائه ی راهکارهای سودمند ـ قسمت دوم

در جرم شناسی, پیشگیری عبارت است از به جلوی تبهکاری رفتن با استفاده از فنون گوناگون مداخله به منظور ممانعت از وقوع بزهکاری از نظر علمی می توان گفت مراد از پیشگیری هر فعالیت سیاست جنایی است که غرض انحصاری یا غیر کلی آن تحدید حدود امکان پیشامد مجموعه اعمال جنایی از راه غیر ممکن الوقوع ساختن یا ساخت و دشوار کردن احتمال وقوع آنهاست بدون اینکه به تهدید به کیفر یا اجرای آن متوسل شوند

●فصل چهارم

▪نحوه ی پیشگیری از ارتکاب جرم توسط کودکان

● تعریف پیشگیری

در جرم شناسی، پیشگیری عبارت است از: به جلوی تبهکاری رفتن با استفاده از فنون گوناگون مداخله به منظور ممانعت از وقوع بزهکاری. از نظر علمی می توان گفت: مراد از پیشگیری هر فعالیت سیاست جنایی است که غرض انحصاری یا غیر کلی آن تحدید حدود امکان پیشامد مجموعه اعمال جنایی از راه غیر ممکن الوقوع ساختن یا ساخت و دشوار کردن احتمال وقوع آنهاست بدون اینکه به تهدید به کیفر یا اجرای آن متوسل شوند.

● انواع پیشگیری

۱. پیشگیری ابتدایی

پیشگیری ابتدایی عبارت از مجموعه وسایلی است که معطوف به تغییر شرایط جرمزای اطرافیان به طور کلی اعم از طبیعی و اجتماعی می باشند. به عبارت دقیق تر، پیشگیری ابتدایی راهکارهایی است که از طریق زمینه های اجتماعی و اقتصادی و دیگر زمینه های سیاست عمومی تلاش می کند. این حالت، به ویژه بر موقعیت جرم زا و علل ریشه ای ارتکاب جرم تأثیر می گذارد. هدف اصلی، ایجاد امیدوارکننده ترین شرایط برای زندگی است که شامل آموزش خانواده، ایجاد مسکن، استقلال و سرگرمی می باشد.

ایجاد یک محیط سالم[۱] : درپیشگیری اولیه به ریشه مسئله وعوامل خطرزای محیطی توجه می شود . این نوع پیشگیری سعی برآن دارد که امکان درگیر شدن با مسئله طوری پیش برود که هرگز محلی برای رشد مسئله وجود نداشته باشد . به همین علت استرا تژی های برنامه ضرورتا طوری ا نتخاب می شوند که بتوا نند عوامل مخا طره آمیز را کا هش دهند ، وضع قوا نین که بعضی از محدودیت ها را ایجاب می کنند ازآن جمله اند . برای مثال درجامعه ای که حمل اسلحه آزاد است ، این آزادی خود یک عامل خطر زای امکان درگیر شدن با مسئله بزه است . بنا براین منع حمل اسلحه یکی ازاستراتژی ها درآن جامعه خوا هد بود . درجدول شماره ۱نمونه ای از استراتژی های پیشگیری نوع اول معرفی شده ا ند .

اگر چه تناقضاتی دربعضی ازیافته های پژوهش درمورد کنترل بزه وجوددارد لیکن اکثر یا فته ها بیانگر آنند که برنامه های پیشگیری مستقیما تاثیر زیادی درکاهش رفتارهای بزهکارانه نداشته اند درمقابل به پژوهشهائی نیز بر می خوریم که نشان داده اند مداخله اولیه جامعه وخانواده متفقا در کنترل بزهکاری تاثیر دارند.عمده برنامه ریزیهای این مداخلات بر اساس یافته هائی است که نشان میدهند عوامل خانوادگی مانند : طلاق ، مرگ والدین، کثرت اولاد، فقدان حمایتهای روانی وبی توجهی به نیازهای عاطفی فرزندان بی انضباطی درخانواده ، وجود فرد بزهکار یا ناسازگار اجتماعی ، خیانت زن یا شوهر،اختلافات خانوادگی ،طرد ازخانواده، فقدان زمینه های تربیتی مناسب درخانواده، مسکن نامناسب از نظر فضای فیزیکی و فقر در تقویت و یا کنترل بزهکاری نقش دارند. عوامل اجتماعی مانند :بیسوادی ، رشد بی رویه جمیعت ، صنعتی شدن، اختلافات طبقاتی ،قوانین تحمیلی ، بی عدالتی اجتماعی ، بیکاری، جنگ، محیط اجتماعی نامناسب (زندگی در جوار بزهکاران) فقدان امکانات تفریحی سالم و قابل دسترس همه طبقات جامعه، زاغه نشینی، زورمداری سیا سی ، در کنترل ورشدبزه موثرند . به همین جهت استراتژی های مداخله ای خانواده گرا وجامعه گرا در پیشگیری نوع اول اهمیت پیدا می کنند .خلاصه اینکه درسطح اول پیشگیری عمده مسئولیت به عهده خانواده وجامعه است. بسیاری ازدیدگاه های روانشناختی ، سن مناسب برای سطح پیشگیری نوع اول را قبل از۸سالگی می دانند .[۲]

۲. پیشگیری ثانویه

معطوف به مداخله برای پیشگیری از لحاظ گروه ها یا جمعیت های در معرض خطر جرم است. این امر شامل شناخت زودهنگام شرایط جرمزا و نفوذهایی است که بر این شرایط اعمال می شود. برای این گروه ها می توان تدابیری خاص اندیشید; تدابیر حمایتی در خصوص کودکان خیابانی، کودکان متعلق به خانواده های معتاد و بی سرپرست یا بدسرپرست.

کاهش عوامل خطرزا : درپیشگیری ثانویه هدف کلی دورنگهداشتن فرد از فعالیت هایی است که خطر برچسب بزه را در فرد تقویت می کند . مثل کنترل خشم وخشونت ،کنترل خانواده بر رفتارهای ضداجتماعی ودوری ازدوستان بزهکار . پیشگیری نوع دوم نیز مانند پیشگیری نوع اول استراتژی های برنامه ریزی خود را براساس یافته های پژوهش ها طرح می کند و تاکید زیادی بر فرد و یا ارتباطات فرد دارد . به همین جهت استراتژی های پیشگیری نوع دوم از طریق یادگیری مهارت های زندگی اجتماعی و ارتباطات فردی از طرف دیگر تاکید می کند . اهمیت این سطح بهعنوان سطح پیشگیری کمک به افراد در معرض خطراست .[۳]

۳. پیشگیری ثالث

معطوف به پیشگیری از تکرار جرم در خلال اقدامات فردی برای سازگاری مجدد اجتماعی یا خنثی نمودن بزهکاران پیشین است. پیشگیری از تکرار جرم توسط پلیس و دیگر عوامل نظام عدالت کیفری صورت می گیرد; تدابیر مربوط از ضمانت اجراهای قضایی رسمی تا بازپروری مجرم و زندانی کردن. در بسیاری از اوقات به دلیل محدودیت ضمانت اجراهای مبتنی بر اصلاح و درمان، این نوع پیشگیری به تدابیر سرکوبگرانه تنزّل پیدا می کند.

کنترل موقعیت خطر : پیشگیری سطح سوم سعی می کند موقعیت مسئله رااصلاح ویادرآن مداخله کند وهدف آن پیشگیری از تکرار فعالیت هایی است که جرم شناخته می شود . برای این نوع پیشگیری لازم است درگیر مسائلی مانند تنبیه ، جریمه وبازتوانی از طریق نظام حقوقی وقضا شود . پیشگیری نوع سوم برنامه ریزی مداخله ای واداره موقعیت های خطرناک[۴] را براساس فعالیت هایی تنظیم می کند که ممکن است باعث بزهکاری شوند.[۵]

● اجرای پیشگیری

جرم شناسی پیشگیری یک علم عملی است، به گونه ای که عملکرد و تأثیر نظریه ها و نظریه پردازی های مربوطه تنها در مقام عمل و با ارزیابی اثرات واقعی اجرای آن تدابیر آشکار می شود. در حیطه پیشگیری این امر منوط به وظیفه یک یا چند نهاد خاص نیست، بلکه تدابیر مشخص پیشگیرانه باید توسط همه نهادهای جامعه مدنی نظیر خانواده، مدرسه، نهادهای مذهبی (مساجد)، شوراهای شهر و روستاها، سازمان های غیردولتی، اصناف و اتحادیه ها و همه نهادهای دولتی نظیر مجلس قانونگذاری، دادگاه ها، پلیس، سازمان های تأمین اجتماعی و شهرداری ها اجرا شود. این امر مستلزم تبیین دقیق اصول و تدابیر پیشگیرانه با توجه به انواع گوناگون آن تدابیر و نیز تبیین وظایف هر یک از مراجع پیشگیری و به ویژه نظارت خاص یک نهاد علمی مسئول است که بتواند با همه مراجع پیشگیری دولتی و اجتماعی رابطه برقرار کند و راهنمایی و آموزش لازم را در اختیار آنان قرار داده و اثرات اقدامات پیشگیرانه را ارزیابی نماید.

● تحصیلات اجباری

آموزش و پرورش مطلوب، یعنی آموزش و پرورشی که مشارکت و تفکر انتقادی را در کودک تقویت کند و با ارزش های مربوط به شأن و شرف آدمی عجین شده باشد، این قدرت را دارد که جامعه ها را در طول نسلی واحد دگرگون سازد. به علاوه تأمین شدن حق هر انسان در بهره مندی از تعلیم و تربیت موجب محافظت او از خطرهای گوناگون می شود; از جمله زندگی مقرون به صرفه.

در رابطه با جرم می توان گفت: یکی از عوامل بسیار عمده در عدم تطابق فرد با ارزش ها و هنجارهای جامعه، عدم آشنایی او با این ارزش ها و معیارها و به عبارت دیگر، عدم جامعه پذیری صحیح یا نقایص فرایند جامعه پذیری او می باشد. بعد از خانواده مدرسه نقش مؤثری در جامعه پذیری شایسته فرد دارد. آموزش و پرورش از جمله خدمات عمومی است که تک تک افراد جامعه باید از آن بهره مند شوند.

در ارتباط با اهمیت حق برخورداری از آموزش و پرورش همین قدر کافی است که بدانیم بین فقر و بی سوادی و محرومیت رابطه مستقیمی وجود دارد.

نکاتی را که در امر آموزش و پرورش بخصوص مدرسه باید به آنها توجه نمود عبارتند از:

۱. متون درسی;

۲. چگونگی تدوین برنامه درسی;

۳. رابطه معلم ـ دانش آموز;

۴. تشویق و تنبیه;

۵. رسیدگی به مشکلات مدرسه;

۶. برنامه ریزی اوقات فراغت.

● خانواده های بد سرپرست

خانواده های بد سرپرست به خانواده هایی اطلاق می شود که والدین نسبت به فرزندان یا فرزندخوانده هایشان خشونت فیزیکی و روانی اعمال می کنند، و نیز خانواده هایی که والدین یا یکی از آنها معتاد هستند و یا در معرض از هم پاشیدگی و طلاق قرار دارند. در این خانواده ها، کودکان و نوجوانان احساس آرامش نمی کنند. در چنین مواردی باید به مراجع خاصی برای اصلاح خانواده و یا نگهداری مؤثر از فرزندان آن متوسل شد. لازمه هرگونه اقدام در این زمینه آگاهی از وجود چنین اوضاع خطرناکی در خانواده هاست. این امر ایجاد یک دستگاه اطلاع رسانی دقیق در این خصوص را ضروری می سازد. همه اعضای جامعه باید از وجود نهادهای خاص حمایتی از کودکان (نظیر کمیسر کودکان، پلیس کودکان و سازمان های غیردولتی که در زمینه حمایت از کودکان و نوجوانان فعالیت می کنند) آگاه باشند تا بتوانند به راحتی با آنها ارتباط برقرار کرده و وضعیت خطرناک خود را عنوان نمایند. والدین نوجوان می توانند مسائل خاص نوجوان خود را در مراکز مشاوره و راهنمایی مطرح کرده و به نحو مناسبی خدمات دریافت نمایند.[۶]

● جرم و راه های پیشگیری از آن

خسارات جانی و مالی فراوانی که از پدیده ضداجتماعی به بار می آید دولت ها را از همان ابتدا وادار به مبارزه با این پدیده کرده است. درباره ضرورت مبارزه، به هیچ وجه اختلافی بین دانشمندان و صاحب نظران نیست و چنانچه اختلافی باشد درباره شیوه های مبارزه است; اینکه آیا باید راه مبارزه را منحصر به مجازات نمود یا آنکه راه های دیگری هم در نظر گرفت. برای مبارزه اساسی با پدیده ضداجتماعی باید با علل آن به مبارزه برخاست نه با معلول. قرن هاست که دولت ها راه مبارزه را محدود و منحصر به برقراری و تشدید مجازات نموده اند. این سیاست کیفری نه تنها از میزان بزه نکاسته، بلکه تعداد آنها روز به روز قوس صعودی پیموده است. از سوی دیگر، همان گونه که در بیماری های جسمی، پیشگیری به درمان ترجیح دارد، در بیماری های روحی و روانی نیز بهتر است پیش از آنکه فرد دچار اختلال گردد به فکر پیشگیری بود. در خصوص بزهکاری و جرم نوجوانان دو مسئله اهمیت دارد: اول اینکه چه عواملی آنان را به سوی جرم سوق می دهد و دوم اینکه چگونه باید شخص مبتلا را درمان نمود تا به تدریج از میزان جرم کاسته شود. مطالعات بسیاری توسط ویکس، دوئرا و رینک، روی مشاغل خانوادگی، وضعیت اقتصادی، تحصیلات والدین، وضعیت درس نوجوان در مدرسه و نیز طرز رفتار نوجوان و والدین در خانواده به عمل آمد. همچنین انجام تست های هوش و شخصیت و تمایلات تا میزان ۴۵ درصد برای تشخیص نوجوانان مجرم با موفقیت همراه بوده است. به عقیده کرو برای جلوگیری از جرم باید چهار اصل را رعایت نمود:

۱. حق داشتن فرزند و تعداد آنها باید نسبت مستقیم باتوانایی های جسمی، روانی، اقتصادی و عاطفی والدین داشته باشد.

۲. باید طرحی برای آموزش پدران و مادران امروز و فردا تهیه و اجرا گردد.

۳. مؤسساتی برای کمک و سرگرم کردن نوجوانان و انجام کارهای سودمند برای آنان دایر گردد.

۴. از توسعه و تراکم جمعیت در محله های فقیرنشین تا آنجا که امکان دارد جلوگیری به عمل آید. [۷]

● استراتژی های پیشگیری از بزهکاری

بهترین تمرین ها برای برنامه ریزی پیشگیری با توجه به نو بودن مسئله استفاده ازروش های مطالعه طولی وطراحی تصادفی است . ارزشیابی های زیادی در مورد برنا مه های پیشگیری درهمه سطوح انجام شده است لیکن نتایج این پژوهشها و ارزشیابی ها نتوانسته اند این ادعا را ثا بت کنند که طرح های مداخله ای موفقند . مرکز کنترل بیماری های آمریکا[۸] استراتژیهای جامعی را در مقابله با مسئله بزهکاری جوانان پیشنهادکرده است که عبارتند از :

۱- استراتژی های خانواده گرا

این استراتژی ها مهارت هایی راجهت تمرین آماده کرده است مانند آموزش وا لدین درمورد روش های فرزند پروری ،مهارت های ارتبا طی بین کودک وخانواده وحل مشکلات کودک وخانواده بدون تخلف وتنبیه . ملاقات های خانگی[۹] که قادرند منابع خطرزا در خانه معرفی کنند وزمینه های راهنمایی لازم برای نگهداری ورشد سالم کودکان رادر خانه فراهم کنند .

جدول۱- استراتژی های پیشگیری از بزهکاری

جامعه کنترل شخصی رشد اجتماعی

خانواده * قبل از ازدواج : آموزش د ر مورد اهداف زندگی مشترک

* قبل از تشکیل نطفه : ممنوع کردن باروری برای کسانیکه در معرض عوامل خطر زای مختلف و چندگانه قرار گرفته اند. ( این موضوع نقض قوانین حقوق بشر است)

*هنگام تولد : فراهم کردن شرایط مناسب برای وضع حمل به طوریکه تمام عوامل خطر را در نظر داشته باشند

* بعد از تولد : ایجادوابستگی کودک به خانواده * حمایت هایجامعه در آماده کردن جوانان برای تشکیل خانواده

* حمایت های مربوط به دوران بارداری

*مراقبت های حین زایمان توسط پزشک و تیم پزشکی

* تامین بهداشت

*تامین مسکن

* مراقبت از خانوادهبرای ایجاد وابستگی از طریق آموزش

* افزایش تعداد سازمانهای حمایتی

همتایان * آگاهی از قوانین اجتماعی

قطع ارتباط با دوستان بزهکار * درگیر کردن اطفال در فعالیتهای اجتماعی سالم

* شناساندن حس همکاری

مدرسه * ایجاد نظم و انضباط

* تقویت رفتارهای مناسب از طریق پاداش دهی

* افزایش مهارت های اجتماعی و ارتباطی و زندگی * مشخص کردن ارزش های جامعه توسط مدرسه ، خانواده ، بچه ها

* درگیر کردن بچه ها با تکالیف درسی به صورت پروژه های گروهی

*تعیین تکالیف درسی که بخشی از وقت کودکان به آن اختصاص یابد

کار * شرایط ورود به کاز طبق قانون تعریف شود ( محدودیت های مربوط به سن کار رعایت شود )

* کار نیمه وقت بدون تنظیم قرارداد انجام شود

*حقوق زمان بیکاری پرداخت شود ( در مورد افرادی مه شرایط احراز را دارند *کار تمام وقت

* آزادی صنعتی

* ادغام کار با مطالعه

۲- استراتژی جامعه گرا

این استراتژی مهارت لازم برای حل مشکل و مشکلات را فراهم می کند به طوریکه کودکان قادر باشند به جای برخورد بزهکارانه و متخلفانه مسئله را به طریق درست حل نمایند .

جدول ۲ – گام های طراحی استراتژی های موثر پیشگیری و درمان

گام اول

تشخیص اولین اقدام در موضع پیشگیری ، بررسی کمی و کیفی داده های قبلی است که به نوعی شیوع رفتار های بزهکارانه را در جامعه تایید می کند . مقایسه مشکلات ، تبیین عوامل خطر، آگاهی از آمار سازمان های مختلف بهداشتی تربیتی ، نظر سنجی از جامعه و محققینی که در زمینه بزه مطالعه می کنند ضرورت دارد .

گام دوم

شناخت گروه هدف بعد از تشخیص رفتار بزهکارانه ، جامعه درگیر را برای مداخله مشخص کنید . مطالعه در مورد ویژگی های گروه هدف و عوامل زمینه ای آن بر اساس برنامه ریزی و مشخص کردن استراتژی های مداخله است . توجه داشته باشید استفاده از برنامه های مداخله ای باید آسان و قابل دسترس باشد

گام سوم

تبیین هدف هائ تحلیل آن سومین اقدام مشخص کردن هدف های برنامه مداخله است .

تحلیل هدف ها از نظر قابلیت دسترسی و سهولت در دسترسی در این مرحله انجام می شود .

گام چهارم

طراحی و اجرا این مرحله برای دسترسی به هدف ها برنامه ریزی می شود . منابع حمایت کننده و درگیر مشخص می شوند . آموزش های لازم جهت مداخله صورت می گیرد و برنامه طراحی شده به اجرا در می آید.

گام پنجم

نظارت و ارزشیابی در آخرین مرحله ، برای پایش و ارزشیابی طرح مداخله برنامه ریزی می شود . نظارت در طول برنامه سبب می شود برنامه به همان نحو پیش بینی شده ، پیش رفت نماید . عمل ارزشیابی مب تواند اثر بخشی برنامه و نکات قوت و ضعف را مشخص کند .

۳-استراتژی های پایشی

بیشتر بر پایه الگوهای تربیتی مثبت بزرگسالان استوار است ومی تواند خطر رفتار بزهکارانه را کاهش دهد. درتدوین استراتژی ها مداخله توصیه هایی شده است که در جدول ۲ خلاصه شده است . توجه داشته باشید در برنامه های پیشگیری از بزهکاری مدل برنامه پیشگیری پزشکی که شامل تشخیص ودرمان باشد چندان کارآیی ندارد. بهترین رهیافت در برنامه ریزی استراتژی های هدف گرا وجامعه گرا است .اگر چه باید توجه داشت که یک برنامه هرگز جوابگوی همه جوامع نیست .اما عناصری از برنامه که لازم است مورد توجه قرار بگیرند عمدتا مشترکند این نقاط مشترک عبارتند از:توجه به افراد در معرض خطر ،توجه چند جانبه در مداخله،توجه وحمایت از مجریان برنامه وارزشیابی برنامه های پیشگیری .

پدیده بزهکاری در بین نوجوانان و جوانان و راههای پیشگیری

بزهکاری یک پدیده بسیار پیچیده اجتماعی است که در محیط های اجتماعی مختلف به شکل های متفاوتی دیده می شود . تعریف بزه و رفتار بزهکارانه در هر جامعه ای توسط قوانین حقوقی و هنجار های اجتماعی آن جامعه مشخص می شود . اگرچه در بیشتر جوامع ، بزه به عنوان رفتاری قابل تنبیه از طرف قانون تعریف شده است ،

اما صرفاً در تبیین آن مفهوم حقوقی مسئله کافی نیست . بزهکاری به معنای تعدادی متغیر از اعمال ارتکابی علیه احکام قانونی که می تواند ماهیت های مختلفی داشته باشد ، وجه مشترک تمام جوامع انسانی است . دورکیم[۱۰] جامعه شناس فرانسوی بزه را چنین تعریف می کند " هر عملی وقتی جرم محسوب می شود که احساسات قوی و مشخص وجدان جمعی ( گروهی ) را جریحه دار سازد . " روش تحقیق پیمایشی است و بر اساس داده های آماری استان تهران و سالنامه آماری جمعیتی اقتصادی اجتماعی به تجزیه و تحلیل پرداخته شده است و با استفاده از فرمولهای آماری ، ۶۵ نفر به عنوان نمونه انتخاب شده اند. و نمونه گیری به صورت تصادفی ساده در بین نوجوانان کانون اصلاح و تربیت استان گلستان می باشد و همچنین از شیوه مصاحبه نیز استفاده می شود .

نتایج تحقیق : بررسی های بعمل آمده نشان می دهد که باید فرزندان را از محبت سیراب کرد ، برای نوجوان ارزش قائل شد و همچنین تفریحات سالم برای فرزندان فراهم کرد و همچنین تعلیم و تربیت و آموزش های صحیح و دادن آگاهی به موقع به جوانان آنها را در مسیر درست راهنمایی می کند و با افزایش مراکز خدمات روانشناختی و مشاوره در همه مراحل زندگی ، کمک موثری در جهت مصون نگه داشتن افراد در برابر ارتکاب بزهکاری و اعمال مجرمانه جلوگیری می شود .

۱ - مجموعه افراد بررسی شده ازلحاظ گروه سنی دربند اصلاح وتربیت استان گلستان در۳ طبقه به شرح ذیل قرارگرفته اند :

( توزیع فراوانی افراد بررسی شده بر حسب گروه سنی )

سن فراوانی درصد

۱۷-۱۵ ۱۰ ۴۰/۱۵

۲۰-۱۸ ۳۵ ۸۰/۵۳

۲۳-۲۱ ۲۰ ۸۰/۳۰

جمع ۶۵ ۱۰۰

براساس نتایج بدست آمده ازاین بررسی هایی که دربند اصلاح وتربیت استان گلستان صورت گرفته است . سن نوجوانی یعنی ۲۰- ۱۸ سالگی بیشترین رقم بزهکاری با (۸/۵۳ درصد )را داشته است .بزهکاریها در نوجوانان از این جهت چشمگیر است که آنان نیروی فوق العاده ای دارند ومی توانند مشکلی جدی برای خانواده واجتماع خود ایجاد کنند .

۲- مجموع افراد بررسی شده از لحاظ سطح تحصیلات در بند اصلاح و تربیت استان در۴طبقه به شرح ذیل تقسیم شده اند :

( توزیع فراوانی افراد بررسی شده بر حسب سطح سواد )

تحصیلات فراوانی درصد

بیسواد ۱۶ ۶۰/۲۴

ابتدایی ۲۱ ۳۰/۳۲

راهنمایی ۲۰ ۸۰/۳۰

متوسطه ۸ ۳۰/۱۲

جمع ۶۵ ۱۰۰

همانطوری که جدول فوق نشان می دهد که ازمجموع افراد مورد بررسی ،بیشترین فراوانی مربوط به افرادی است که دارای تحصیلات ابتدایی (با ۳۰/۳۲ درصد ) وکمترین فراوانی نیزبه افراد باسطح تحصیلات متوسط (با ۳۰/۱۲ درصد )تعلق دارد. به عبارت دیگر با افزایش سطح تحصیلات ازتعداد اینها کاسته شده ودرمواقع اغلب آنان رامددجویان کم سواد تشکیل می دهند .

۳- مجموع افراد بررسی شده ازلحاظ جرم دربند اصلاح وتربیت استان گلستان در۴طبقه به شرح ذیل تقسیم شده اند .

( توزیع فراوانی افراد بررسی شده بر حسب نوع جرم )

جرم فراوانی درصد

سرقت ۲۸ ۰۷/۴۳

ایراد ضرب ۱۹ ۲۵/۲۹

اعتیاد ۱۵ ۰۷/۲۳

قتل ۳ ۶۱/۴

جمع ۶۵ ۱۰۰

همانطوری که جدول فوق نشان می دهد که ازمجموع افراد موردبررسی ،بیشترین فراوانی مربوط به جرایم سرقت (با ۰۷/۴۳درصد وکمترین فراوانی نیز مربوط به جرایم قتل (با۶۱/۴درصد )می باشند بقیه افراد بزه اعتیاد وموادمخدر وایراد ضرب وجرح ذکر کرده اند.

سعید صالح احمدی

وکیل و مشاور حقوقی قوه قضائیه

۱] برای مطالعه ی بیشتر ر.ک به کتاب بزهکاری اطفال و نوجوانان نوشته دکتر هوشنگ شامبیاتی چاپ ۱۴، ص ۲۶۱ به بعد .

[۲] مجله حمایت از کودک ، شماره ۳۳ ، ص ۴۸ ، شهرزاد بذرافشان .

[۳] منبع پیشین .

[۴] Management Crisit Situation

[۵] شهرزاد بذرافشان

[۶] شعاع کاظمی دکتر ، مهرانگیز ، مجله ش ۱۶ روان شناسی جرم ، ۱۳۸۷

[۷] شعاع کاظمی دکتر ، مهرانگیز ، مجله ش ۱۶ روان شناسی جرم ، ۱۳۸۷

[۸] Centeres for Diseases Control :CDC

[۹] Home Visit Startegies

[۱۰] Durkhim

[۱۱] سالنامه آمار ، استان گلستان ، شاخص های اقتصادی – اجتماعی – فرهنگی ، ۱۳۸۴ .

________________________________________

[۱] شامبیاتی ، هوشنگ ، بزهکاری اطفال و نوجوانان ، چ۱۴ ، ویرایش جدید ، ص ۲۶۱

[۲] همان .

[۳] منبع پیشین ، ص ۲۶۲ .

[۴] منبع پیشین ، ص ۲۶۳ .

[۵] سادات ، محمدعلی ، راهنمای پدران و مادران ، جلد اول ، نشر فرهنگ اسلامی ، سال ۱۳۷۱ ، ص۹۲ .

[۶] منبع پیشین ، ص۲۶۵

[۷] منبع پیشین ، ص۲۶۷ .

[۸] منبع پیشین ، ص ۲۶۷ .

[۹] منبع پیشین ، ص ۲۶۸ .

[۱۰] منبع پیشین ، ص۲۶۹ .

[۱۱] همان .

[۱۲] منبع پیشین ، ص ۲۶۹ .

[۱۳] شهرزاد بذرافشان

[۱۴] جوادی ، سید محمد حسین ، پایان نامه کارشناسی ارشد مددکاری اجتماعی ،استاد راهنما:دکتر محمد زاهدی اصل، بهار ۱۳۸۳ ، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده علوم اجتماعی .

[۱۵] برای مطالعه ی بیشتر ر.ک به منبع پیشین ، صص ۱۲۲ به بعد .

[۱۶] برای مطالعه ی بیشتر ر.ک به منبع پیشین ، صص ۱۳۴ به بعد .

[۱۷] برای مطالعه ی بیشتر ر.ک به منبع پیشین ، صص ۱۳۸ تا ۱۴۵ .

[۱۸] برای مطالعه ی بیشتر ر.ک به منبع پیشین ، صص ۱۴۷ تا ۱۵۰ .

[۱۹] برای مطالعه ی بیشتر ر.ک به منبع پیشین ، صص ۱۵۵ تا ۱۵۷ .

[۲۰] برای مطالعه ی بیشتر ر.ک به منبع پیشین ، صص ۱۵۸ تا ۱۶۰ .

[۲۱] مجله فرهنگ و پژوهش شماره ۱۷۳، اردیبهشت۱۳۸۷ ، خانواده، مدرسه و آسیب‌های اجتماعی‌ ، دکتر مهرانگیز شعاع‌کاظمی، داوود اقدامی‌.

●فهرست منابع و مآخذ

اتوکلاین ،برک ، روانشناسی اجتماعی:ترجمه محمد علی کاروان،تهران :فرانکلین،۱۳۵۶.

اشرف ، احمد ، کژرفتاری مسایل اجتماعی و آسیب شناسی اجتماعی:تهران:آموزشگاه عالی خدمت،۱۳۵۵.

اسعدی،حسن ، پژوهشنامه ای درباره بحران جهانی مواد مخدر:تهران:اطلاعات علمی،۱۳۶۹.

باباخانی پور ، سعیده ، بزهکاری و راه های برخورد با آن، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه تهران، ۱۳۷۶.

بخاریان،بهمن: بررسی ارتباط گروههای خونی وخصوصیات شخصی:تهران:اطلاعات علمی، ۱۳۶۹.

بیابانگرد ، دکتر اسماعیل روان شناسی نوجوانان .

پارسا، محمد؛ روانشناسی رشد کودک و نوجوان، انتشارات بعثت.

حسنی، علی اکبر :نظری به قوانین جزایی اسلام: تهران :مجله مکتب اسلامی،۱۳۶۲.

جوادی ، سید محمد حسین ، پایان نامه کارشناسی ارشد مددکاری اجتماعی ،استاد راهنما:دکتر محمد زاهدی اصل، بهار ۱۳۸۳ ، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده علوم اجتماعی .

دانش ، دکتر تاج زمان ، مجرم کیست و جرم شناسی چیست ؟

دلاور،علی:مبانی نظری وعلمی پژوهش در علوم انسانی واجتماعی و تهران:رشد،۱۳۷۴.

روزنامه کیهان شماره ۱۸۶۸۴ - ۲/۱۱/۱۳۸۵ .

روزنامه همشهری پنجشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۵۹ ، بهرام پیراسته .

روزنامه همشهری ، شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۸۵.

سالنامه مرکز آموزش سازمان زندانها ، ۱۳۷۴.

سادات ، محمدعلی ، راهنمای پدران و مادران ، جلد اول ، نشر فرهنگ اسلامی ، سال ۱۳۷۱

ساورخانی،باقر: مقدمه ای برجامعه شناسی خانواده: تهران : دانشگاه پیام نور،۱۳۴۳.

ساروخانی ، باقر ، مقدمه ای بر جامعه شناسی خانواده ، تهران ، سروش ، ۱۳۷۰.

ستوده ، هدایت ا... ، آسیب شناسی اجتماعی

سخاوت،جعفر: آسیب شناسی اجتماعی :تهران:دانشگاه علامه طباطبائی، ۱۳۶۸.

سخاوت، جعفر:جامعه شناسی انحرافات اجتماعی: تهران : دانشگاه پیام نور،۱۳۷۴.

سیابی، علی اکبر: روانشناسی جنایی:تهران :دانشگاه تهران، ۱۳۴۲ .

سیاسی ،علی اکبر: روانشناسی جنائی: تهران: امیرکبیر،۱۳۴۳.

شامبیانی، هوشنگ ، بزهکاری اطفال و نوجوانان : تهران : وستیار ، ۱۳۵۷ .

شامبیاتی ، هوشنگ ، بزهکاری اطفال و نوجوانان ، چ۱۴ ، ویرایش جدید . انتشارات ژوبین و مجد ، ۱۳۸۵ .

شبخاوندی، داور:جامعه شناسی انحرافات وآسیب شناسی اجتماعی:تهران:نشروپخش، ۱۳۵۳ .

شفیقی ، تحقیقی درخصوص۵۰نوجوان معتادبه هروئین درکانون اصلاح وتربیت:تهران: حقوق دادگستری،۱۳۵۷.

شیفقی ، تحقیقی در مورد معتاد به هروئین در کانون اصلاح و تربیت ، تهران : حقوق دادگستری ، ۱۳۷۵ .

شعاع کاظمی ، دکتر مهرانگیز ، مجله ش ۱۶ روان شناسی جرم ، شهریور ۱۳۸۷ .

صبوری ، منوچهر ( ترجمه ) ، مبانی جامعه شناسی .

صالحی ، ایرج : زنجیره های اعتیاد : آوای نور ، ۱۳۷۱ .

صلاحی ، جاوید : کودکان و نوجوانان بزهکار و ناسازگار :تهران : گوتنبرک ، ۱۳۵۵ .

عبداللهی، محمد ، جزوه نظریه های جامعه شناسی : تهران : دانشکده علوم اجتماعی،۱۳۷۳.

عبدی ، عباس ، آسیب شناسی اجتماعی تاثیر زندان به زندانی : تهران : نور ، ۱۳۷۱ .

عبقری آدینه ، پیشگیری از جرایم کودکان، پایان نامه کارشناسی ارشد حقوق جزا، تهران، دانشگاه تهران، ۱۳۸۰.

قائمی ،علی:عوارض نابسامانی خانواده بر رشد وتربیت کودکان تهران:امیری،۱۳۷۶ .

قائمی، علی؛ خانواده و دشواریهای رفتاری کودکان، انتشارات انجمن اولیا و مربیان.

کسن،ریموند:مقدمه ای بر جامعه شناسی،ترجمه مهدی کی نیا :تهران : ناشر مولف ۱۳۷۰ .

کوئن ، بروس :درآمدی به جامعه شناسی ،ترجمه محسن ثلاثی : تهران : علمی، ۱۳۷۰

کی نیا، مهدی : مبانی جرم شناسی : تهران : دانشگاه تهران ،۱۳۷۰

کریمی، دکتر یوسف ، روانشناسی بزهکاری،تهران:+مجله پیشنهاد ،۱۳۵۵

کریمی ، دکتر یوسف ، روان شناسی اجتماعی .

کازنو،ژان: جامعه شناسی رادیو وتلویزیون ،ترجمه جمشید ارجمند :تهران: رادیو وتلویزیون ملی ایران ۱۳۵۲.

گواراکیوس،ویلیام سی :بزهکاری نوجوانان،ترجمه نجفی زاده :تهران:نمایشگاه کتاب کودک،۱۳۶۷.

لنگرودی،جعفر : تاریخ ایران از انقراض ساسانیان .

ماهنامه گزارش ، آذر۸۱ ، و آمار محرمانه سازمان زندانها .

محمودی ، منصور ، زمینه بررسی بزهکاری کودکان و نوجوانان ، تهران : نشر چهره ۱۳۵۶

مجله پیام زن : مرداد ۱۳۸۰‌، شماره ۱۱۳ .

مجله روان شناختی خانواده ، ش ۲۳ ، پاییز ۱۳۸۱ ، دکتر شعاع کاظمی، مهرانگیز ، جرم و راه های پیشگیری از آن .

مجله روان شناختی خانواده ، ش ۲۴ ، زمستان ۱۳۸۱ ، دکتر شعاع کاظمی، مهرانگیز ، جرم و راه های پیشگیری از آن .

مجله فرهنگ و پژوهش شماره ۱۷۳، اردیبهشت۱۳۸۷ ، خانواده، مدرسه و آسیب‌های اجتماعی‌ ، دکتر مهرانگیز شعاع‌کاظمی، داوود اقدامی‌.

ولیدی ، محمد صالح . حقوق و جزا و مسئولیت کیفری ، تهران : امیرکبیر ، ۱۳۶۶ .

نوابی‏نژاد، شکوه؛ رفتارهای بهنجار و نابهنجار، انتشارات انجمن اولیا و مربیان.

Smith man, Adata about withdraw all of school bullet in of school research, ۱۹۹۵

Young, A paper about prevention factor for delinguct jarnil, ۱۹۹۸


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.