سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا

انواع تجارت الكترونیك


انواع تجارت الكترونیك

ارتباط بین تجارت و تكنولوژی دیر زمانی است كه وجود داشته و ادامه دارد در واقع, یك پیشرفت تكنیكی باعث رونق تجارت شد و آن هم ساخت كشتی بود

كسب و كار اینترنتی

ارتباط بین تجارت و تكنولوژی دیر زمانی است كه وجود داشته و ادامه دارد. در واقع، یك پیشرفت تكنیكی باعث رونق تجارت شد و آن هم ساخت كشتی بود. در حدود ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد، فینیقیان تكنیك ساخت كشتی را بكار بردند تا از دریا بگذرند و به سرزمین های دور دست یابند. با این پیشرفت، برای اولین بار مرزهای جغرافیایی برای تجارت باز شد و تجارت با سرزمین های دیگرآغاز شد. اكنون، شبكه جهانی اینترنت مانند همان كشتی است كه نه تنها فواصل جغرافیایی، بلكه اختلافات زمانی را نیز كمرنگ نموده و صحنه را برای نمایشی دیگر آماده كرده است. برای گسترش و پذیرش تجارت الكترونیك لازم است كه پیش نیازهای این تكنولوژی از جمله زیرساختار مخابراتی،مسایل قانونی و ایمنی پیام رسانی مهیا شود. مهم ترین هدف در تجارت - حال چه از روش های بسیار پیشرفته الكترونیكی استفاده كند و چه از روش های سنتی و قدیمی -همانا دستیابی به پول و سود بیشتر است. طبیعتا در این میان، نقش بانك ها و موسسات اقتصادی در نقل وانتقال پول بسیار حیاتی است. هنگامی كه در سال ۱۹۹۴ اینترنت قابلیت های تجاری خود را علاوه بر جنبه های علمی و تحقیقاتی به نمایش گذاشت،موسسات تجاری و بانك ها در كشورهای پیشرفته اولین نهادهایی بودند كه تلاش جدی خود را برای استفاده هر چه بیشتر از این جریان بكار انداختند. محصول تلاش آنها نیز همان بانكداری الكترونیك امروزی است. سپس به سرعت مشخص شد كه اینترنت بستر بسیار مناسبی برای انواع فعالیت های بانكداری و اقتصادی بشمار می رود. بانكداری و تجارت الكترونیك هم اكنون در جهان به عنوان یك بحث بسیار تخصصی و در عین حال، بسیار پیچیده تبدیل شده است و تطبیق آن با سیاست های تجاری و اقتصادی كشورهای مختلف نیاز به تحقیق و برنامه ریزی دقیق دارد. در بررسی تاریخچه تجارت الكترونیك درمی یابیم كه بورس های اوراق بهادار نیز موسسات دیگری بودند كه به سرعت فعالیت خود را با روند پیشرفت اینترنت هماهنگ كردند و موفق شدند كه در عرض مدت كوتاهی، با توجه به برتری های اینترنت در مقایسه با روش های قدیمی، به دلیل سرعت و دقت بالا، به موفقیت های بی نظیری دست یابند. تجارت الكترونیك، علی رغم جوان بودن در جهان شناخته شده و در سال های اخیر رشد فزاینده و غیرقابل پیش بینی داشته است. این رشد تصاعدی حاصل استفاده از یك ابزار، یعنی اینترنت می باشد. البته تجارت الكترونیك فقط در شاخصه ها یا كشورهای خاصی جا افتاده و استفاده می شود. برای مثال، در سال ۱۹۹۷ صنعت جهانگردی و توریسم مسوول ۲۰ تا ۳۰ درصد از فروش های مجازی بوده و تا پایان سال ۲۰۰۲ انتظار می رود كه این رقم به بیش از ۳۰ میلیون دلار برسد.

تعریف تجارت الكترونیك

تجارت الكترونیك انجام كلیه فعالیت های تجاری با استفاده از شبكه های ارتباطی كامپیوتری، به ویژه اینترنت است. تجارت الكترونیك، به نوعی، تجارت بدون كاغذ است. به وسیله تجارت الكترونیك تبادل اطلاعات خرید و فروش و اطلاعات لازم برای حمل و نقل كالاها، با زحمت كمتر و مبادلات بانكی با شتاب بیشتر انجام خواهد شد. شركت ها برای ارتباط با یكدیگر،محدودیت های فعلی را نخواهند داشت و ارتباط آنها با یكدیگر ساده تر و سریع تر صورت می پذیرد. ارتباط فروشندگان با مشتریان نیزمی تواند به صورت یك به یك با هر مشتری باشد. به عبارت دیگر، تجارت الكترونیك نامی عمومی برای گستره ای از نرم افزارها وسیستم ها است كه خدماتی مانند جستجوی اطلاعات، مدیریت تبادلات، بررسی وضعیت اعتبار، اعطای اعتبار، پرداخت به صورت ONLINE ، گزارش گیری و مدیریت حساب ها را در اینترنت به عهده می گیرند. این سیستم ها زیربنای اساسی فعالیت های مبتنی براینترنت را فراهم می آورند. در تجارت الكترونیكی از نوع( B۲C فروشنده با مصرف كننده) بیشترین سهم از آن خرده فروشی است. هدف از بكارگیری تجارت الكترونیك، ارایه روشی جدید در انجام امور بازرگانی می باشد. به واسطه این روش، تاجران قادرند كه محصولات و خدمات خود را به شكل تمام وقت و به تمام خریداران در سرتاسر جهان - مستقل از مرزهای جغرافیایی و ملیت ها -عرضه كنند. بسیاری از مردم، تجارت الكترونیك را منحصر به خرید و فروش از طریق شبكه اینترنت می دانند، در حالیكه این امر فقط بخش كوچكی از تجارت الكترونیك را تشكیل می دهد و این مفهوم اكنون گستره وسیعی از جنبه های مختلف تجاری و اقتصادی را دربرگرفته است. به سادگی می توان هرگونه فعالیت تجاری و مالی بین موسسات و افراد مختلف را در حیطه تجارت الكترونیك گنجاند. تجارت الكترونیك روش دیگری برای تبادلات الكترونیكی اطلاعات و انجام مبادلات تجاری است كه یك پل الكترونیكی رابین مراكز تجاری ایجاد كرده است. تجارت الكترونیك با حجم كمتری از اطلاعات كه لزوما در قالب یكسانی نبوده و بین مردم عادی رد و بدل می شود، سر و كار دارد. تجارت الكترونیك در ابتدای پیدایش خود، چیزی بیش از یك اطلاع رسانی ساده تجاری نبود و هركس می توانست محصولات خود را با استفاده از صفحات وب بر روی اینترنت تبلیغ نماید. آمار منتشره از ۵۰۰ شركت نشان می دهدكه حدود ۳۴ درصد از آنها در سال ۱۹۹۵ و حدود ۸۰ درصد در سال ۱۹۹۶ از روش فوق برای تبلیغ محصولات خود استفاده كرده اند.تا پایان سال ۲۰۰۱ بیش از ۲۲۰ بیلیون دلار معاملات مالی توسط صدها سایت تجاری بر روی اینترنت انجام پذیرفت. در ادامه، روش های مختلف تجارت الكترونیك شرح داده خواهند شد. تجارت B۲B (BUSINESS TO BUSINESS ) فروشنده با فروشنده: B۲B اولین روش خرید و فروش معاملات الكترونیكی است وهنوز هم طبق آخرین آمار، بیشترین عایدی را كسب می كند. در B۲B تجار نه تنها مجبورند مشتریان خود را بشناسند، بلكه بایدواسطه ها را نیز شناسایی كنند. در این مدل، همه شركا و خدمات مرتبط با تجارت بین المللی از قبیل: تامین كنندگان، خریداران،فرستندگان دریایی كالا، لجستیك ( پشتیبانی)، خدمات ( سرویس ها) بازرسی، اخبار بازاریابی و كاربری های نرم افزاركه موجب سهولت در امور تولید و خرید و فروش می شوند، در یك محل گردهم می آیند. B۲B در جایی استفاده می شود كه بخواهیم خرید و فروش عمده را به كمك تجارت الكترونیكی انجام دهیم و خارج از حیطه خرده فروشان عمل نماییم، چرا كه خرده فروشی در اینترنت با خطرات بسیار همراه است، زیرا مشتریان تمایل ندارند تا همه چیز را ازروی اینترنت خریداری كنند و فقط روی برخی از اجناس دست می گذارند و سایر موارد برایشان اهمیت چندانی ندارد. شركت CISCO یكی از اولین شركت های بزرگی بود كه در جولای ۱۹۹۶ سایت تجارت الكترونیكی خود را راه اندازی كرد و بعد از آن تلاش جدی بقیه شركت ها برای چنین امری آغاز شد. یك ماه بعد شركت های كامپیوتری عظیمی مانند MICROSOFT و IBM نرم افزارهای تجاری خود را كه امكان انجام فروش از طریق اینترنت را فراهم می كرد، به بازار عرضه كردند. FORRESTER RESEARCH كه به تجزیه و تحلیل فعل و انفعالات در بخش فن آوری مشغول است، در سال ۱۹۹۹ تخمین زد كه حجم مبادلات B۲B تا سال ۲۰۰۴ در ایالات متحده به یك تریلیون دلار و در سال بعد از آن به ۷/۲ تریلیون دلار برسد. دولت استرالیا با همكاری شركت معتبر ITOL قصد دارد كه در یك برنامه پنج ساله، مبلغ ۶/۶ میلیون دلار برای زیرساخت های تجارت الكترونیك هزینه كند. این مبلغ صرف برنامه BUSINESS TO ) ( BUSINESS-B۲B خواهد شد. به صورت طبیعی، در B۲B فروش مستقیم منبع اصلی درآمد به حساب می آید، مانند وقتی كه یك فروشنده محصول خود را به یك فروشنده دیگر مستقیما می فروشد. با وجود این، وب می تواند روی فروش مستقیم تاثیر بگذارد و این قاعده را بر هم بزند.در این نظام جدید اقتصاد جهانی كه به سمت تداوم ارتباطات الكترونیكی در حال پیش روی است، مشكلاتی نیز وجود دارد، ازجمله اینكه رودر رو نبودن مشتری و فروشنده باعث می شود كه معامله به صورت مجازی صورت گیرد. این مشتریان برای دریافت اطلاعات بیشتر باید با تلفن به مركز اصلی وصل شوند، اما هیچ تضمینی برای اینكه كسی در آن سوی خط باشد، وجود ندارد. تجارت B۲C(BUSINESS TO CONSUMER ) فروشنده و مصرف كننده: بیشترین سهم در انجام تجارت الكترونیكی از نوع B۲C راخرده فروشی تشكیل می دهد. این نوع تجارت، با گسترش وب به سرعت افزایش پیدا كرد و اكنون به راحتی می توان انواع و اقسام كالاها - از شیرینی گرفته تا اتومبیل و نرم افزارهای كامپیوتری - را از طریق اینترنت خریداری كرد. B۲C از حدود پنج سال پیش باراه اندازی سایت هایی چون AMAZON و CDNOW آغاز شد. JEFF BEZOR موسس شركت AMAZON هم سایت خود را فقطبرای فروش كتاب از طریق اینترنت راه اندازی كرد و این ایده ساده مقدمه ای بود برای تحول جهانی. بانكداری و تجارت الكترونیك به عنوان بحث های بسیار تخصصی و پیچیده مطرح می باشند و تطبیق آنها با سیاست های تجاری و اقتصادی كشورهای مختلف، نیاز به تحقیق و برنامه ریزی دقیق دارد. در تجارت الكترونیكی B۲C در یك طرف معامله، تولیدكننده ( فروشنده) محصول و در طرف دیگر، خریدار ( مصرف كننده نهایی)قرار دارد. موفقیت در این مدل، وابسته به تجربیاتی است كه به مشتری ارایه می شود. باید به مشتری سرویس هایی ارایه شود كه درمدل سنتی به آنها خو گرفته است و باید شرایط مشابه را به وجود آورد. شركت هایی مانند AMAZON و REI روی شهرت خود محیط نیرومند ONLINE را تدارك دیده اند كه بتوانند رضایت بی چون و چرای مشتری را جلب نمایند. شكل دیگر تجربیات ONLINE مشتری این است كه رابطه تصویری با مشتری به درستی انتخاب شود. متن و گرافیكی كه مشتری باید با آن به جای فروشنده تبادل نظر كند نیز باید خوب طراحی شده باشد. پس از هك شدن بسیاری از وب سایت های خرده فروشان اینترنتی مانند CREDITCARDS و EGGHEAD و... بسیاری ازمشتریان نسبت به دزدیده شدن اطلاعات شخصی شان توسط هكرها بسیار حساس شده اند و این امر باعث كاهش معاملات الكترونیكی در مقاطع و فواصل زمانی زیادی شده، اما معاملات را به نقطه صفر نرسانده است و مردم هنوز هم از فروشگاه های ONLINE استفاده می كنند. هم اكنون این روش در كشور ما موجود است و مورد استفاده قرار می گیرد و در این روش خریدار به طور مستقیم با توزیع كننده ازطریق اینترنت وارد معامله می شود.


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.


همچنین مشاهده کنید