سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
مجله ویستا

فن آوری RISC در مقابل فن آوری CISC


فن آوری RISC در مقابل فن آوری CISC

PCهای قدیمی Intel و Motorola ماشین هایی براساس طراحی CISC می باشند

PCهای قدیمی Intel و Motorola ماشین‌هایی براساس طراحی CISC می‌باشند. فن‌آوری CISC عبارت است از پیاده‌سازی دستورهای پیچیده در طراحی یك ریز‌پردازنده و یا سخت‌افزار به طوری كه قابل احضار شدن در سطح زبان اسمبلی باشند. در حالی‌كه فن‌آوری RISC نوعی از طراحی سخت‌افزار و ریزپردازنده است كه توجه آن روی سرعت و كارایی پردازش مجموعه‌ای كوچك از دستورهاست كه بیشتر دستورهای از رمز خارج‌شده‌ی یك كامپیوتر در آن فشرده شده و اجرا می‌شوند.

عدم وجود مجموعه‌ی پیچیده‌ای از دستورها موجب افزایش سرعت سیستم می‌شود.كامپیوترهای ایستگاه‌كاری و كامپیوترهای قوی، ماشین‌هایی براساس فن‌آوری RISC می‌باشند. كامپیوترهایی كه مبتنی بر طراحی RISC هستند سرعت انجام دستورات را از ۴ تا ده برابر نسبت به كامپیوترهایی كه براساس CISC طراحی شده‌اند افزایش می‌دهند. این كامپیوترها همچنین از نظر اقتصادی نیز با صرفه‌تر هستند.

● پردازش‌موازی

در پردازش موازی از چند پردازنده به طور همزمان استفاده می‌شود كه هر كدام از آنها دارای بخش حافظه‌ای مخصوص به خودشان بوده اما تمام آنها همزمان با هم كار می‌كنند. این نوع از پردازش، نقطه‌ی مقابل پردازش موازی است كه به آن پردازش سری می‌گویند. در پردازش سری از یك پردازشگر استفاده می‌شود كه در هر لحظه تنها یك دستور را پردازش می‌كند.

● وسایل ورودی

▪ دریافت داده، از كاربر به داخل كامپیوتر

بعضی از داده‌های ورودی پس از ورود به كامپیوتر مستقیماً برای پردازش شدن ارسال می‌شوند. اما تعدادی از داده‌های ورودی ابتدا وارد یك بخش واسطه شده و سپس برای پردازش گسیل می‌شوند. مانند وقتی كه داده‌ای از یك سند كپی می‌شود و سپس بر روی رسانه‌ای مثل دیسك مغناطیسی قرار می‌گیرد تا سیستم بتواند آن را بخواند. در هر صورت كاری كه باید انجام شود جمع‌آوری داده خام و تبدیل آن به شكلی است كه كامپیوتر بتواند آن را بفهمد. وسایل ورودی كه بیش از همه استفاده می‌شوند عبارتند از:

۱) صفحه‌كلید:

مجموعه‌ای از كلیدهایی است كه به صفحه كلید ماشین تحریر شبیه است و عامل انتقال اطلاعات از كاربر به كامپیوتر بوده و در حقیقت مدار ارتباط داده‌هاست. صفحه كلید می‌تواند بخشی از یك كامپیوتر شخصی بوده و یا قسمتی از پایانه‌ای باشد كه به یك كامپیوتر در مكانی دیگر متصل است. همه‌ی صفحه كلیدها شبیه به هم نیستند، بعضی از آنها مانند نمونه‌هایی كه در صندوق فروشگاه‌ها بكار می‌روند دارای كلیدهایی هستند كه برچسب‌ها و عناوین مربوط به فروش بر روی آنها درج شده و در نتیجه بجای حروف و اعداد، آن اقلام را ارایه می‌دهند.

۲) ماوس:

این وسیله نیز از وسایل ورودی محسوب می‌شود كه در زیر آن یك گوی كوچك قرار دارد كه این گوی بر روی یك سطح صاف حركت می‌كند. با حركت كردن ماوس، حركاتی متناظر با آن بر روی صفحه‌ی كامپیوتر پدید می‌آید. مكان نمای ماوس، مكان حركت ماوس را در صفحه‌ی كامپیوتر نشان می‌دهد و از روی آن می‌توان فهمید كه حركت بعدی از كجای صفحه‌ شروع خواهد شد. با استفاده از كلید ماوس می‌توان بر روی یك آیكون كلیك كرد.

آیكون، یك نماد تصویری بر روی صفحه‌ی كامپیوتر می‌باشد كه نشان‌دهنده‌ی یك شیء است كه بجای فعالیت‌ یا برنامه‌ای از كامپیوتر بكار می‌رود. شمایل‌ها (آیكون‌ها) به كاربران این امكان را می‌دهند كه بدون حفظ كردن و یا تایپ كردن فرمان‌ها عملیات ویژه‌ای را در كامپیوتر كنترل كنند. در حقیقت هر كدام از این آیكون‌ها یك فرمان برای كامپیوتر محسوب می‌شوند و البته محیط دوستانه و راحتی را در رابط‌های گرافیكی كاربر ایجاد می‌كنند. با كلیك كردن هر آیكون، ‌فرمان مربوط به آن نیز فراخوانده می‌شود. پردازشِ عمل كلیك كردن بر روی آیكون به منظور فراخوانی دستور مربوط به آن را رابط گرافیكی كار یا GUI می‌نامند.

۳) گوی مكان‌نما:

این وسیله‌ی اشاره‌گر دستگاهی شبیه به ماوس است كه گوی آن در بالا قرار دارد. این گوی با دست حركت می‌كند. محبوبیت گوی مكان‌نما با ظهور كامپیوترهای كتابی افزایش یافت چرا كه مسافران گاهی سطح صافی كه بتوان ماوس را در آن حركت داد نمی‌یابند ولی در عوض از گوی مكان‌نما در چنین موقعیت‌هایی براحتی می‌توان استفاده كرد.

۴) صفحه‌ی پیمایش:

این دستگاه اشاره كننده متشكل از صفحه‌ی كوچك و مسطحی است كه نسبت به تماس انگشتان دست حساس می‌باشد. با حركت دادن انگشتان بر روی این صفحه‌ی كوچك حركاتی متناظر با آن بر روی صفحه‌ی كامپیوتر و دكمه‌هایی كه اجرا كننده‌ی فرمان هستند انجام می‌گیرد.

۵) اسكنرها:

اسكنر می‌تواند متن و یا حتی یك عكس و یا تصویر را به شكلی تبدیل كند كه برای كامپیوتر قابل فهم باشد. اسكنر برای انجام این كار از نوعی تشخیص نوری استفاده می‌كند. سیستم‌های تشخیص نوری از پرتوهای نور برای پویش داده‌های ورودی استفاده كرده و آنها را به سیگنال‌های الكترونیكی تبدیل می‌كنند كه برای پردازش به كامپیوتر فرستاده می‌شود. در مرحله‌ای كه تصویر پردازی نامیده می‌شود، اسكنر متن و یا تصویر موجود بر روی كاغذ را به نسخه‌های الكترونیكی تبدیل می‌كند. این نسخه‌ها می‌توانند بر روی دیسك ذخیره شده و هنگامی كه بدان‌ها نیاز است بازیابی شوند.

۶) ورودی صوتی:

صحبت كردن با كامپیوتر كه به آن ورودی صوتی (Voice input) و یا تشخیص گفتار(Speech recognition) نیز گفته می‌شود یكی از منابع دیگر برای وارد كردن داده‌هاست. وسایلی كه دارای چنین ویژگی هستند كلمات گفته شده را از طریق یك میكروفن دریافت كرده و آن را به كدهای باینری تبدیل می‌كنند تا توسط كامپیوتر فهمیده شوند.

اكثر سیستم‌های تشخیص گفتار وابسته به بلندگو هستند. بعضی از این سیستم‌ها محدود بوده و كاربران می‌بایست هنگام گفتن كلمات، بعد از هر كلمه مكث كنند. این سیستم‌های ورودی صوتی را سیستم‌های صوتی منفصل می‌نامند. اما برخی از این سیستم‌ها نیز قادرند كلماتی كه دنبال هم ادا می‌شوند را دریافت كنند و دیگر لزومی ندارد كاربر بین كلمات مكث كند و می‌تواند مانند حالت عادی صحبت كند.

۷) صفحه نمایش:

یكی از راه‌های دیگر برای وارد كردن داده‌ها این است كه داده‌ها را به طور مستقیم تنها از طریق تماس وارد نماییم. لبه‌های مانیتور صفحه نمایش تماسی، یكسری پرتوهای نوری (خطوط نوری) عمودی و افقی را از خود بیرون می‌دهد كه این خطوط یكدیگر را قطع می‌كنند و صفحه نمایش را به صورت شطرنجی در می‌آورند . وقتی انگشت، صفحه‌ نمایش تماسی را لمس می‌كند، شعاع نوری كه با این تماس قطع می‌شود می‌تواند مكان شیء انتخاب شده بر روی مانیتور را دقیقاً مشخص كند.

● وسایل خروجی

▪ فراهم كننده‌ی اطلاعات برای كاربر

وقتی سخن از وسایل خروجی به میان می‌آید، اكثر ذهن‌ها به صفحه‌ی نمایش و چاپگر معطوف می‌شود. اما وسایل خروجی دیگری نیز وجود دارند كه از جمله می‌توان به صدا، میكروفیلم و بسیاری از خروجی‌های گرافیكی اشاره كرد. معمولاً یك سیستم كامپیوتری به نحوی طراحی شده است كه بتواند خروجی‌های متفاوت را تولید نماید.

۱) پایانه‌ها:

یك صفحه‌ نمایش می‌تواند مانیتور یك كامپیوتر شخصی و یا بخشی از یك پایانه باشد كه خود آن پایانه هم یكی از چندین پایانه‌ای باشد كه به یك كامپیوتر بزرگ وصل شده‌اند. یك پایانه شامل یك وسیله‌ی ورودی، یك وسیله‌ی خروجی و یك اتصال ارتباطی به كامپیوتر اصلی است. در حقیقت یك پایانه دارای صفحه‌كلیدی برای وارد كردن اطلاعات از طریق وسیله‌ی ورودی و یك صفحه نمایش برای وسیله‌ی خروجی است.

۲) چاپگرها:

چاپگر وسیله‌ای است كه اطلاعات خروجی را بر روی كاغذ چاپ می‌كند. بعضی از چاپگر‌ها تنها حروف و اعداد را چاپ می‌كنند اما اكثر چاپگرهای كامپیوترهای شخصی می‌توانند كارهای گرافیكی را نیز چاپ كنند.

یك چاپگر ضربه‌ای از تماس‌های فیزیكی با كاغذ برای تولید تصویر استفاده می‌كند. در حقیقت با ضربه زدن چكش چاپ، ریبون بر روی كاغذ فشرده شده و نقش موجود بر روی چكش بر روی صفحه ظاهر می‌گردد.

چاپگر غیرضربه‌ای تصویر را بدون این كه از نظر فیزیكی تماسی با كاغذ داشته باشد چاپ می‌كند. از جمله چاپگرهای غیرضربه‌ای كه در بازار بیش از همه با یكدیگر رقابت می‌كنند چاپگرهای لیزری و جوهر افشان هستند. چاپگرهای لیزری از پرتوهای نور برای انتقال تصویر بر روی كاغذ استفاده می‌كنند و دارای وضوح تصویری معادل ۶۰۰dpi به بالا هستند. اما چاپگرهای جوهرافشان از طریق منفذهای چندگانه‌ای كه دارند جوهر را پخش كرده و می‌توانند رنگ‌های سیاه و سفید و برخی از رنگ‌های دیگر را تولید نمایند. تصاویر گرافیكی چاپ شده توسط این چاپگرها از كیفیت بالایی برخوردار هستند.


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.