سه شنبه, ۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 28 January, 2025
رام كردن خطوط چرخان
سوژههایی كه در نقاط مختلف پیكره تاریخ هنر وجود دارد، در هر دوره بنا بر اقتضائات سبك و محتوائی آن دوره پدید آمده كه برخی درنمای ادیار دورهای همهگیر و برخی تنها در محدوده یك دوره خلاصه شدهاند؛ موضوعاتی چون مادر و فرزند، نقاش و مدل یا طبیعت بیجان جلوی پنجره باز و غیره و غیره همه بنابر زاویه دید هنرمندان هر دوره، اثری یگانه را در حركت هنر رقم زده است. زمانی مادر و فرزند در قداستی رافائلی پرداخت شده، زمانی در تصویری طنزآمیز از رنه ماگریت و زمانی نزدیكتر در تعبیری فرویدی از آلن فلتوس.
(۱) اما چیزی كه هنرمندان هر زمان را از هنرمندان همزمانش شاخص میكند، مشخصاً از آن تیزبینیای مایه میگیرد كه سویه و رفتار هنرمند را با سوژه تعریف میكند و این همان اصلی است كه اصول هر ژانرهنری را به جریان تبدیل میكند. توماس روف عكاس تأثیرگذار مدرسهٔ دوسلدورف به خوبی این فرایند را هشدار میدهد «وقتی دارید از چیزی عكس میگیرید شاید موضوع كنار دوربینتان جا خوش كرده است».
(۲) خیلی ساده این انتخاب و رفتار با موضوع، غافلگیریهایی را در هنر هر دوره رقم زده است، رفتاری كه متأسفانه در هنر معاصر ما یا صرفاً به برخوردهای اگزوتیك نامعقول و واكنشی، بدل شده است و یا هنجارهایی بصری را مشروعیت بخشیده كه از استاد تا چند نسل بعد ادامه یافته است. انتخاب موضوع دوچرخه در نمایشگاه سارا عباسیان اگرچه آنقدر منحصر به فرد نیست و از ابتدای قرن بیستم دستمایهای- عمدتاً با طنزی زیرلایهای- برای مارسل دوشان و پیكاسو تا آرمان وسیمون استارلینگ بوده است، اما در فضای هنری جوان كشور ما كه طراحان و نقاشان فیگوراتیو آن هنوز درگیر اغراقهای تكراری، بیدلیل و فضاسازیهای دم دست و مبتذلند، جای امیدواری است و نگاهی متفاوت را عرضه میكند كه وقتی در آثار و مجموعهها دیگر وی نیز با آن بر میخوریم (مثلاً در مجموعه طراحیهایی از تلویزیون و شیر آب) هدفمندتر و آگاهانهتر در نظر میآید.
تكنیك و اندوخته آكادمیك وی با تمهیدات بصری بكرو بدیع، تصویری جدید از موضوع مذكور را پیش چشم مخاطب قرار میدهد. انرژی بصری خطوط علاوه بر بازیهای تكنیكی و غنای آكادمیك كه ساختاری آگاهانه را در كارها پیریخته است به واسطه كلاژهای سفید و در بخشهایی استفاده به جا از تكنیك «لتراست» آثار را از حوزهای صرفاً تكنیكی به ارائهای هنرمندانه بدل كرده است كه یادآور كار هنرمندان معاصری چون كلود هز (۳) و یا پیترپری(۴) میباشد.
از طرفی ثبت شمارههایی از ۰ تا ۹ كه در جایجای كار دیده میشود - كه امضای سارا عباسیان به حساب میآید- جدای از راهكار بصری تازه، این ارائه را تأكیدی مضاعف میبخشد. چنین تمهیداتی علاوه برقدرتمندی خطوط كه لزوم نقش آفرینشان در هر بخشی از كار به چشم میخورد حكایت از نوعی گستاخی در چارچوب كار را دارد كه تنها از مداومت و چشمانی پرورش یافته ناشی میشود.
آیا امضاهای متعدد برگرد چرخها و دیگر اجزای سوژه تأكیدی مضاعف بر حضوری صرفاً شئوار نیست كه دور باطلی از تباهی اجتماعی را به تماشا نشسته است؟
در اینجا قصد این نیست كه این كارها را در سویهای فمینیستی خلاصه كنیم اما آیا كلاژ قطعه مربعهای كاغذ سفید، روی زمینه سفیدكادر، در برگردانی اجتماعی چه چیزی را میتواند نشانه رفته باشد. یا شاید بهتر است از منظری دیگر سخن «مارلن دوما» را به یاد آوریم، آنجا كه میگوید: «نگاه كردن به تصاویر، ما را نه با واقعیت كه با جذابیت روبهرو میكند.»(۵)
به هر حال چیزی كه بیش از هر چیز در این یادداشت مورد نظر است تنوع دیده سوژه در كار این هنرمند و هنرمندان جوانی نظیر اوست كه هر چند هنوز در اول راه بهسر میبرند، كمكم تهی شدن فضایی تكراری را نوید میدهند، فضایی كه بعضی مدعیان نقاشی نوگرا در ایران و شاگردانشان برای نسل ما به صورت هنجارهای غیرقابل اجتناب در آورده و اغراقهای كهنهی فیگوراتیو را از طرفی و فضاهای آبستره دههٔ شصت را از دیگر سو، با فضای ذهنی هنرجویان خود یكی كردند؛ قالبگیری بیاندام ذهنهایی كه اجازه هرگونه تجربه و كنكاش را از این عرصه حذف كرده است.
نویسنده : وحید شریفیان
پینوشت:
۱- Alan felto
۲- Clogne, owtumn ۲۰۰۵
۳-Cloud Heas
۴- Peter peri
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست