جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

چرا پیامبر اعظم


چرا پیامبر اعظم

پیامبر اعظم, به معنای آن است كه رسول خدا ص در همه خوبی ها, زیبایی ها و تمامی صفات پسندیده عظیم تر, برجسته تر, والاتر و بالاتر از دیگران است و به بیان دیگر, پیامبر اعظم, پیامبر اكرم نیز هست و پیامبر رحمت و نیز این نام گذاری, پیروان تمامی ادیان دیگر الهی را به تفكر و تامل دوباره در این مسئله كه چرا پیامبر اسلام بزرگ تر است, رهنمون می سازد

●علل نامگذاری سال پیامبر اعظم‏

۱. رسول خدا صلی‏الله‏علیه‏وآله، القاب فراوانی نظیر پیامبر اكرم، پیامبر رحمت، پیامبر خاتم و...دارد؛ اما در این میان، لقب «پیامبر اعظم»، كمتر شنیده شده و مانند سایر القاب آن بزرگوار، متداول و جاری بر زبان‏ها و قلم‏ها نبوده است؛ اما رهبر معظم انقلاب از میان تمامی القاب و صفات برجسته و روح نواز رسول خدا صلی‏الله‏علیه‏وآله، نام «پیامبر اعظم» را برگزیده و در طلیعه بهار، این «نشانه» را بر تارك سال ۱۳۸۵ نشاند. این نام، اگرچه از سایر نام‏ها جدا نیست، ولی در لقب «اعظم»، رازی نهفته است و دنیایی از زیبایی و زیبندگی و جامعیت را در خود دارد.۱ انتخاب این نام مقدس، بیان‏گر نوعی نام‏گذاری دقیق و ظریفانه می‏باشد:

«پیامبر اعظم اسلام، مجموعه فضائل همه انبیاء و اولیاست؛ نسخه كامل و تكامل یافته همه فضائلی است كه در سلسله پیامبران و اولیای الهی در تاریخ وجود داشته است. وقتی نام پیامبر اعظم را می‏آوریم، كأنه شخصیت ابراهیم، شخصیت نوح، شخصیت موسی، شخصیت عیسی، شخصیت لقمان، شخصیت همه بندگان صالح و برجسته و شخصیت امیر مؤمنان و ائمه هدی علیهم‏السلام در این وجود مقدس، متبلور و مجسم است. در پیامبر اعظم، علم همراه اخلاق هست؛ حكومت همراه حكمت هست؛ عبادت خدا همراه با خدمت به خلق هست؛ جهاد همراه با رحمت هست؛ عشق به خدا همراه با عشق به مخلوقات خدا هست؛ عزت همراه با فروتنی و خاكساری هست؛ روزآمدی همراه با دوراندیشی هست؛ صداقت و راستی با مردم، همراه با پیچیدگی سیاسی هست؛ غرقه بودن جان در یاد خدا، همراه با پرداختن به صلح و سلامت جسم هست؛ در او، دنیا و آخرت همراه است؛ هدف‏های والای الهی با اهداف جذاب بشری همراه است. او، نمونه كاملی است كه خداوند در عالم وجود، موجودی كامل‏تر از او نیافریده است. او مبشر است؛ بشارت‏دهنده است؛ منذر است؛ بیم‏دهنده است؛ بر همه بشریت و بر همه تاریخ شاهد و ناظر است؛ فراخواننده همه بشریت به سوی خداست و چراغ نورافشان راه انسان‏هاست؛ انّا ارسلناك شاهدا و مبشّرا و نذیرا و داعیا الی اللَّه بأذنه و سراجا منیرا».۲

پیامبر خدا، «اكرم»، یعنی باكرامت‏ترین، گرامی‏ترین، آزاده‏ترین، جوانمردترین و مورد تكریم‏ترین بندگان خداست. او، پیامبر رحمت و در میان تمامی بندگان خدا، از آغاز تا پایان، هیچ كس چون او نسبت به خلق خدا مهربان‏تر و دلسوزتر نبوده است و نخواهد بود ؛ اما، پیامبر اعظم، به معنای آن است كه رسول خدا صلی‏الله‏علیه‏وآله در همه خوبی‏ها، زیبایی‏ها و تمامی صفات پسندیده عظیم‏تر، برجسته‏تر، والاتر و بالاتر از دیگران است و به بیان دیگر، پیامبر اعظم، پیامبر اكرم نیز هست و پیامبر رحمت و... نیز این نام‏گذاری، پیروان تمامی ادیان دیگر الهی را به تفكر و تامل دوباره در این مسئله كه چرا پیامبر اسلام بزرگ‏تر است، رهنمون می‏سازد و بعد از گذشت سال‏ها از وفات رسول اكرم صلی‏الله‏علیه‏وآله، دوباره ظهور و عملكرد وی، مورد توجه اندیشمندان و محققان قرار می‏گیرد كه این، نكته ظریفی در این نام‏گذاری است.۳ افزون بر این، وجود پیامبر اعظم در عرصه بین‏المللی، نقطه وحدت عقاید و عواطف همه ملت‏های مسلمان است. از همه اقوام، با همه مذاهب گوناگون، نقطه التقای همه امت اسلامی در عقیده و عاطفه، وجود مبارك پیامبر اعظم است.

۲. در سال‏های گذشته استكبار جهانی و صهیونیسم بین الملل كه در مقابل موج عظیم بیداری و اسلام خواهی ملت های جهان ناكام شده بودند، در صدد برآمدند تا با وجود همه شعارها درباره احترام به افكار و اندیشه‏ها، اهانت و تخریب ساحت مقدس رسول اكرم صلی‏الله‏علیه‏وآله را كه میلیاردها انسان به او عشق می‏ورزند، با یك برنامه از پیش طراحی شده، در دستور كار خود قرار دهد. و با استفاده از كاریكاتورهای موهن كه در نشریات اروپایی به صورت گسترده منتشر گردید چهره پیامبر رحمت صلی‏الله‏علیه‏وآله را منفور جلوه دهند؛ اما بیداری و اعتراض گسترده صدها میلیون مسلمان در سراسر جهان، این توطئه را با شكست مواجه ساخت و در مقابل، موجب محبوبیت هرچه بیشتر پیامبر اكرم صلی‏الله‏علیه‏وآله در جهان شد. در چنین شرایطی، انتخاب نام مقدس پیامبر اعظم صلی‏الله‏علیه‏وآله از سوی مقام معظم رهبری، پیامی كوبنده به سران استكبار و صهیونیسم بین الملل است كه چهره تابناك پیامبر اعظم صلی‏الله‏علیه‏وآله بزرگ‏تر از آن است كه با این قبیل توطئه‏های شوم، خدشه‏دار شود؛ همان گونه كه در قرآن كریم آمده است: «یریدون لیطفئوا نورالله بافواههم و الله متم نوره و لو كره المشركون».۴

۳. در اوج تبلیغات سلفی‏ها كه جنگ علیه شیعه را راه انداخته، شیعیان را بی‏اعتنا و بریده از وجود مقدس پیامبر اسلام صلی‏الله‏علیه‏وآله قلمداد می‏كنند، این انتخاب، به خوبی نشان خواهد داد كه تشیع، اساس و بنیاد دین مبین اسلام را رسول اكرم صلی‏الله‏علیه‏وآله می‏داند. در این تفكر امام علی علیه‏السلام شاگرد پیامبر صلی‏الله‏علیه‏وآله است و امامان هم هر چه روایت می‏كنند، با واسطه اجدادشان، از رسول خداست.

۴. پیامبر عظیم الشان اسلام، تبلور عینی همه ارزشها، اعتقادات و جهان بینی اسلامی و بهترین الگو برای مسلمانان و جهانیان است؛ و به بیان قرآن كریم: «لقد كان لكم فی رسول الله اسوه حسنه».۵ نام‏گذاری این سال، به نام پیامبر اعظم، فرصتی است تا جامعه، دستگاه‏های دولتی، مجلس و همه مسئولان و مردم ما با ارزش‏های الهی و اسلامی تجدید عهد كرده، این نام‏گذاری را فرصت مناسبی برای آشنایی هر چه بیشتر با اسلام بدانند؛ اسلامی كه در وجود پیامبر اعظم متجلی است.

۵. تكمیل مكارم اخلاق، مهم‏ترین هدف بعثت پیامبر اكرم صلی‏الله‏علیه‏وآله است؛ «انی بعثت لاتمّم مكارم الاخلاق». مقام معظم رهبری در این زمینه می‏گوید: «جامعه بدون برخورداری افراد از خلقیات نیكو، نمی‏تواند به هدف‏های والای بعثت پیامبر دست پیدا كند. آن چه فرد و جامعه را به مقامات عالی انسانی می‏رساند، اخلاق نیكوست. اخلاق نیكو هم فقط خوش اخلاقی با مردم نیست؛ بلكه به معنای پروراندن صفات نیكو و خلقیات فاضله در دل و جان خود و انعكاس آنها در عمل خود است. اگر علم هم پیشرفت كند و تمدن ظاهری هم به منتهای شكوه برسد، این جامعه، جامعه بشری مطلوب نیست. جامعه‏ای كه انسان‏ها در آن، از یكدیگر احساس ناامنی كنند، هر انسانی احساس كند كه به او حسد می‏ورزند، نسبت به او بددلی دارند، نسبت به او كینه‏ورزی می‏كنند، برای او توطئه می‏چینند و نسبت به او و دارایی‏اش حرص می‏ورزند، راحتی در این جامعه نیست؛ اما اگر در جامعه‏ای فضایل اخلاقی بر دل و جان مردم حاكم باشد، مردم نسبت به یكدیگر مهربان باشند، نسبت به یكدیگر گذشت و عفو و اغماض داشته باشند، نسبت به مال دنیا حرص نورزند، نسبت به آن چه دارند، بخل نورزند، به یكدیگر حسد نورزند، در مقابل راه پیشرفت یكدیگر مانع‏تراشی نكنند و مردمِ آن دارای صبر و حوصله و بردباری باشند، این جامعه حتّی اگر از لحاظ مادی هم پیشرفت‏های زیادی نداشته باشد، باز مردم در آن احساس آرامش و آسایش و سعادت می‏كنند؛ اخلاق، این است. ما به این احتیاج داریم. ما باید در دل خود، خلقیات اسلامی را روزبه‏روز پرورش دهیم. قانون فردی و اجتماعی اسلام در جای خود، وسیله‏هایی برای سعادت بشرند (در این تردیدی نیست)؛ اما اجرای درست همین قوانین هم احتیاج به اخلاق خوب دارد».۶

۶. استقامت و ایستادگی در مقابل دشمنان و دوستی با مؤمنان ،از جلوه‏های بارز پیامبر اكرم صلی‏الله‏علیه‏وآله است: «محمد رسول الله والذین معه اشدائ علی الكفار رحمائ بینهم».۷ در سال جدید، با توجه به شرایط و تهدیدات گسترده خارجی، لازم بود تا این دو صفت ممتاز برای همیشه در سطح دولت و جامعه نهادینه شود و الگویی برای سال‏های آینده قرار گیرد؛ زیرا همان‏گونه كه در صدر اسلام و نمونه‏های تاریخی متعدد و حتی در زمان خودمان بارها به اثبات رسیده، این موضوع، تنها رمز پیروزی و موفقیت در مقابل تهدیدات و توطئه‏های دشمنان است. بر این اساس، با دشمنان اسلام، استكبار جهانی و قدرت های زورگو و منافقین داخلی، باید به شدت مقابله و از هرگونه نرمشی خودداری كرد و در مقابل، با ملت‏های خداجو، آزادی‏خواه و مبارز در سطح بین المللی و مردم مؤمن و مقاوم كشورمان، با محبت و مهرورزی رفتار كرد و تمامی امكانات كشور را برای خدمت رسانی و تحقق خواسته‏های برحق آنان بسیج نمود.

۷. ایجاد وحدت و مقابله با تفرقه‏اندازی‏های دشمنان میان پیروان ادیان توحیدی و مذاهب مختلف اسلامی و قومیت‏های داخل كشور - با توجه به خصوصیات پیامبر اعظم صلی‏الله‏علیه‏وآله - از دیگر اهداف این نام‏گذاری است كه می‏تواند تلاش‏های دشمنان و استكبار جهانی را برای اختلاف و بروز جنگ تمدن ها و جنگ مذاهب و اقوام، با شكست مواجه سازد.

نویسنده:علیرضا محمدی

پی‏نوشت:

۱. روزنامه كیهان، ۱۴ فروردین ۱۳۸۵، ص ۳.

۲. سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در صحن جامع رضوی، ۱۳۸۵.۱.۱.

۳. حجهٔالاسلام علی زادسر، خبرگزاری آریا.

۴. صف (۶۱)، آیه ۸.

۵. احزاب (۳۳)، آیه ۲۱.

۶. سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار عمومی بسیجیان، ۱۳۸۵.۱.۶.

۷. فتح (۴۸)، آیه ۲۹.

منبع:ماهنامه پرسمان ، شماره ۴۶