چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا

استقلال هم جایی برای آماتورها ندارد


استقلال هم جایی برای آماتورها ندارد

حتی اگر باشگاه های ایرانی تا ۱۰ سال آینده هر سال قهرمان لیگ قهرمانان شوند و تمام تیم های مطرح آسیا را نیز با چند گل درهم بكوبند هم این لكه از فوتبال ما پاك نخواهد شد این هم خاطره و اثر حضور یك مدیر آماتور بر مسند كار پرافتخارترین تیم باشگاهی ایران در آسیا

تلخی حذف ناباورانه استقلال از آسیا با طعنه تلخ محمدبن همام تكمیل تر شد. وقتی بن همام با بی تفاوتی آخرین دریچه امید را به روی میلیون ها هوادار استقلال بست و گفت: آسیا جایی برای آماتورها ندارد، نه فقط استقلال و مدیرانش كه ایران و فوتبالش تحقیر شد.تحقیری كه تا ابد در یاد و خاطره فوتبال ما باقی خواهد ماند. حتی اگر باشگاه های ایرانی تا ۱۰ سال آینده هر سال قهرمان لیگ قهرمانان شوند و تمام تیم های مطرح آسیا را نیز با چند گل درهم بكوبند هم این لكه از فوتبال ما پاك نخواهد شد. این هم خاطره و اثر حضور یك مدیر آماتور بر مسند كار پرافتخارترین تیم باشگاهی ایران در آسیا!

اعضای هیأت مدیره استعفای دسته جمعی دادند اما قبل از این استعفا، ابتدا نجف نژاد و بعد نظری جویباری را اخراج كردند تا نشان دهند كه این اتفاق برایشان خیلی مهم است. حذف پست ریاست سازمان فوتبال تصمیم دیگری بود كه اتخاذ شد تا برای كنار گذاشتن یك مدیرعامل آماتور، ۲ نفر از باسابقه ترین نفرات باشگاه طی ۲ دهه اخیر از سمت خود بركنار شوند. لابد این هم تاوان دیگری است برای همكاری با یك مدیر آماتور!حالا راه برای رییس مجمع باز است تا هیأت مدیره جدیدی برگزیند و مدیرعامل جدید را نیز خود به اعضای هیأت مدیره معرفی كند تا آنها هم به او رأی دهند و دوباره یك نجف نژاد دیگر بر مسند كار قرار گیرد. بدون سابقه ورزشی، بدون آشنایی با محیط ورزش، ناتوان از برقراری ارتباط مناسب با رسانه های گروهی و اعضای جامعه فوتبال، غریبه نزد هواداران و ناتوان از جلب اعتماد مردم. كسی چه می داند؟

شاید هم ناآشنا با قواعد پست كردن یك نامه رسمی. شاید هم ناتوان از ارسال یك برگ نمابر و یا ناآشنا با اینترنت و طرز ارسال و دریافت یك نامه الكترونیكی!كسی كه یك دستیار خارجی را برای تقویت كادرفنی به خدمت بگیرد و به او ۳ برابر سرمربی حقوق پرداخت كند!بله، این گزینه جدیدسازمان تربیت بدنی است. یك مقداد نجف نژاد دیگر. فقط شاید اسم و فامیلش فرق كند.

حضور استقلال در لیگ قهرمانان آسیا ۵۰۰ هزار دلار پاداش داشت كه پرید! به همین سادگی از لای انگشتان مدیرعامل آماتور باشگاه پر زد و به آسمان ها رفت!هزینه اسپانسر برای حداقل ۶ مسابقه با پخش جهانی را در بدبینانه ترین حالت ۶۰۰ میلیون تومان درنظر بگیرید كه در مقایسه با ۹۰ دقیقه پخش مستقیم برای تمام جهان - یعنی هرجا كه بیننده ای بخواهد این بازی را از طریق جام جم تماشا كند- اصلاً پول زیادی نیست. متأسفانه این پول هم از لای انگشتان مدیرعامل لیز خورد!اگر ۲ میلیون دلار پاداش قهرمانی را هم حساب نكنیم، استقلال به دلیل به خدمت گرفتن یك مدیرعامل آماتور ۱/۱ میلیارد تومان جریمه شده. یعنی چیزی حدود یك سوم بدهی های باشگاه و یك دوم هزینه فصل اخیر!حال كه فهمیدیم هزینه ورزشی شدن یك مدیر غیرورزشی آن هم در ۳ ماه اول چیزی حدود۱/۱ میلیارد تومان است، بهتر نیست كه یك مدیرعامل ورزشی را به خدمت بگیریم كه اگر سود نمی رساند حداقل این ضررها را هم نزند؟

دیر یا زود یك نجف نژاد دیگر را مدیرعامل استقلال می كنند. شاید هم كسی را دور و بر خودشان نداشته باشند و از سر ناچاری قریب را برگردانند یا... یا اصلاً خود نجف نژاد رانگه دارند. وقتی شما ۱/۱ میلیارد هزینه آموزش پرداخت می كنید منطقی تر نیست كه فقط چندصد میلیون تومان دیگر خرج كنید تا پروسه آموزشی تكمیل شود؟! هرچه باشد مدیرعامل بعدی با حساب نرخ تورم و افزایش قیمت بنزین، كم كم ۲ میلیارد تومان هزینه می تراشد كه با مزایای پست دی اچ ال آشنا شود! هر جور كه حساب كنیم، تغییر مدیرعامل صرف نمی كند!

اعضای محترم هیأت مدیره خیلی خیلی لطف كردند و محترمانه استعفا دادند. بدون جنجال، بدون حاشیه و بدون اعتراض! به نظر شما حالا كه آنها این همه متانت به خرج دادند و محترمانه كنار رفتند، رییس مجمع هم نباید ادب خود را نشان دهد و آنها را ابقا كند؟!

فكر می كنید پیدا كردن چند عضو دیگر هیأت مدیره كار آسانی است؟ الان تمام ایران می خواهند به رییس مجمع، عضو هیأت مدیره و مدیرعامل معرفی كنند. به نظر شما آسان تر نیست كه چند نفر از اعضای هیأت مدیره را ابقا كنند؟ مثلاً قریب؟ یا ایروانی؟ یا زریبافان؟ حتی خود رسولی نژاد؟

چشم انتظار انتخاب های جدید و حرفه ای رییس مجمع هستیم. امیدواریم این بار نفراتی انتخاب شوند كه كنایه بن همام در موردشان صدق نكند. هرچه باشد استقلال هم جای آماتورها نیست!



همچنین مشاهده کنید