جمعه, ۱۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 31 January, 2025
غول بیاشتهای بنتلی
این گونه روایت شده که رئیس سابق بنتلی آقای فرانز جوزف پافگن به شکل اتفاقی از مهندسی پرسید موتور V۸ دوقلویی که روی آن کار میکند چقدر میتواند در مصرف سوخت صرفهجویی کند. او هم به شوخی گفته بود اگر حقوق خوب بدهید میتوان تا ۴۰ درصد مصرف سوخت این موتور را کاهش داد.
این پاسخ از سوی پافگن جدی گرفته شد و طی یک سخنرانی در سال ۲۰۰۸ در ژنو ادعا کرد آنها دارند روی کاهش ۴۰ درصد مصرف سوخت این موتور کار میکنند. ضمن این که وعده داد سطح عملکرد فعلی موتور تغییری نخواهد کرد و به همان قدرت سابق خواهد بود. به این ترتیب شوخی شوخی یک ماموریت مهندسی جدید و بسیار مشکل آغاز شد که اواسط زمستان سال گذشته ولفگانگ دورهیمر، رئیس جدید بنتلی خبر پایان موفقیتآمیز این ایده را در دیترویت اعلام کرد. چند هفته بعد متخصصان برای تست وعدههای داده شده در مورد این آخرین شاهکار بنتلی به پیست مسابقه ناوارا در اسپانیا سفر کردند.
پس از روشن شدن موتور اتومبیل، متخصصان با صدایی مواجه شدند که هرگز پیش از این در مدلهای دیگر بنتلی آن را نشنیده بودند. شاید پیش از این صدایی مشابه آن را در شورولت کوروت ZR۱، لکسوس LF-A، آئودی R۸، پورشه پانامرا، آستون مارتین و نتیج شنیده بودند. غرشی که حکایت از قدرت، ظرافت و استقامت این موتور جدید میکرد.
ترفند زیرکانه به کار گرفته شده در بنتلی کانتیننتال جیتی ۲۰۱۳ توانایی مسدود کردن ۴ سیلندر در مواقع خاص و حرکت با فقط ۴ سیلندر باقیمانده است. شاید تصور کنید در این حالت صدایی بسیار خشن مانند صدای تراکتور به گوش شما برسد، اما در واقع باید گفت تشخیص این که در چه زمانی بنتلی با ۴ سیلندر در حال حرکت است غیرممکن است. این فناوری البته اصلا جدید نیست و سالهاست تولیدکنندگان مختلفی از این تکنولوژی استفاده میکنند، اما هرگز به این شکل غیرمحسوس و کمسروصدا شاهد بهکارگیری آن نبودهایم.
علاوه بر اینها، کوچک کردن موتور V۸ دوقلو ۴ لیتری که توسط شرکت آئودی طراحی شده و اندکی با موتور طراحی شده برای آئودی S۸ متفاوت است، کاهش اصطکاک و کالیبره کردن مجدد و فرمانپذیری بالا برای کاهش یا افزایش سریع دور موتور مدیریت حرارتی بهتر،کاهش حدود ۲۵ کیلوگرم از وزن موتور و بازیابی انرژی حرارتی در کاهش ۴۰ درصدی مصرف سوخت نقش زیادی داشته است. جعبهدنده ZF جدید ۸ سرعته اتوماتیک ترانس اکسل هم با افزایش ۱۵ درصدی کارایی،کاهش مقاومت غلتشی لاستیکها و شارژ هوشمند از دیگر مشخصات بارز این خودروست.
این هیولای لوکس روی تایرهای بزرگ و عریض پیرلی PZero به حرکت درمیآید و برای متوقف ساختن آن از ترمزهای کربن سرامیکی ۵/۱۶ اینچی دیسکی در جلو و دیسکهای ۱۴ اینچی در عقب استفاده میشود. ابعاد دیسک ترمزهای جلو به قدری بزرگ است که میتوان گفت از اندازه رینگهای (چرخهای) بسیاری از خودروهای معمولی در جهان بزرگتر است.
شتاب صفر تا صد ماشین ۹/۴ ثانیه، فاصله محور جلو و عقب ۷۴/۲ متر، وزن خالص ماشین ۲۳۰۰ کیلوگرم و قیمت پایه آن ۳۵۰ میلیون تومان است.
منبع: motortrend
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست