چهارشنبه, ۲ خرداد, ۱۴۰۳ / 22 May, 2024
مجله ویستا

كتاب؛ بهترین یار تنهایی


كتاب؛ بهترین یار تنهایی

كتاب دریچه ای است به سوی جهان شگفت انگیز علم و معرفت و مطالعه راهی است برای پرورش دادن استعدادهای خدادادی و آموزش علوم و فنونی كه انسان را در مسیر رشد و تكامل راهنمایی می كند.
انسان …

كتاب دریچه ای است به سوی جهان شگفت انگیز علم و معرفت و مطالعه راهی است برای پرورش دادن استعدادهای خدادادی و آموزش علوم و فنونی كه انسان را در مسیر رشد و تكامل راهنمایی می كند.

انسان اگر بتواند مطالعه را در خود به صورت عادت درآورد ارتباطش با جهان دانش و آگاهی آسان خواهد شد و بدون هیچ زحمتی می تواند از راه مطالعه درك و اندیشه خود را نسبت به جهان هستی رشد و تعالی بخشد.

پیرامون ارزش كتاب، اهمیت فرهنگ كتابخوانی و ضرورت ایجاد كتابخانه های عمومی و تخصصی، بسیار گفته شده است. اما آیا این عادت مطلوب كتابخوانی در میان مردم مشهود است یا خیر؟

واقعیت این است كه همه كسانی كه در امر تعلیم و تربیت و به طور كلی مسوولان فرهنگی همواره علاقه مندی و آمادگی خود را در فراهم ساختن امكانات لازم برای كتابخوانی نشان داده اند و همه خانواده ها نیز دوست دارند فرزندان شان اهل كتاب و مطالعه باشند، اما متاسفانه هنوز گرایش و عادت كتابخوانی كاملا در رفتار همه نوجوانان و جوانان دیده نمی شود و فقط گروهی هستند كه این عادت را در خود پرورانده اند.

از طرف دیگر، باید توجه داشت كه مطالعه كوشش سازنده و در عین حال لذت بخش می باشد و نوعی تغذیه و تلطیف روان انسان را موجب می شود، كتاب و دیگر منابع مطالعه از بهترین یاران تنهایی و اوقات فراغت هستند.

علاقه به مطالعه را مانند خیلی از علایق دیگر می توان كسب كرد. علاقه به كتابخوانی از نظر افراد تحصیلكرده یك عادت پسندیده محسوب می شود كه در فرد و جامعه اثر مطلوب دارد. انسان با مطالعه می تواند بر قدرت یادگیری خود بیفزاید و نیروی خارق العاده و سرشار درونی را كشف كند.

از علل كاهش نسبی علاقه به مطالعه كردن كم توجهی به مطالعه مخصوصا مطالعه آزاد برای دانش آموزان و تشویق نكردن به مطالعه كتاب های غیردرسی در حد مطلوب و... می باشد.

برای توانایی و مهارت كافی در خواندن كتاب برای هر دوره سنی با توجه به ویژگی ها و ابعاد مختلف شخصیتی فرد می توان آموزش های خاصی را توصیه كرد و شرط لازم برای یادگیری و مهارت آموزشی رشد می باشد.

اگر فرد چنین توانایی را نداشته باشد باید از طریق فعالیت های مستمر و از طریق شرطی سازی، مفهومی را در وی به صورت رفتار آموزشی یا تربیتی درآورد.

شرط اصلی در یادگیری و مخصوصا مطالعه، شناسایی استعداد در فرد است. هر چه مطالب جالب تر باشد و بین موضوعات مورد مطالعه و زندگی روزمره ارتباط برقرار گردد علاقه مندی به مطالعه بیشتر خواهد شد.

چه بسا كه عدم توجه به این توانایی ها موجب دلزدگی، دلسردی و یأس مطالعه كننده شده در نتیجه منجر به فرار از آن می گردد.