شنبه, ۴ اسفند, ۱۴۰۳ / 22 February, 2025
دربند سیاه زدایی می کند

پرویز شهبازی، کارگردان و نویسنده فیلم در حال اکران دربند که در رقابت با گذشته از حضور در اسکار جا ماند، عنوان کرد: اطلاق واژه سیاهنمایی به دربند یک اتهام است در صورتی که این فیلم سیاهزدایی میکند. نشست فیلم سینمایی دربند با حضور پرویز شهبازی کارگردان و نویسنده، امیر سمواتی تهیهکننده، پگاه آهنگرانی و بهرنگ علوی بازیگران فیلم و جمعی از اهالی رسانه برگزار شد. در ابتدای این نشست پرویز شهبازی درباره معرفی بازیگران جدید در فیلم دربند گفت: من معمولا در فیلمهایم چهره جدید به سینما معرفی میکنم؛ کاری که در عیار ۱۴ و نفس عمیق هم انجام دادم. در دربند فکر کردم بهتر است مخاطب از شخصیت نازنین ذهنیتی نداشته باشد و به همین دلیل نازنین بیاتی را با این فیلم معرفی کردم تا در طول کار کشف شود. وی افزود: در فیلم نفس عمیق هم در تیتراژ اول اسم بازیگران اول را عنوان نکردم و هیچ شخصی هم متوجه نشد چراکه معتقدم در این شرایط مخاطب منتظر دیدن بازیگر معرفیشده نیست.
شهبازی درباره شخصیتپردازی در این فیلم عنوان کرد: سعی کردم در دربند تیپ را از شخصیت تفکیک کنم و آدمهایی که انتخاب میکنم برای مخاطب قابل شناسایی باشند.شهبازی همچنین در پاسخ به این که آیا فیلم برای اکران عمومی نسبت به نسخه جشنواره فجر تغییراتی کردهاست؟ افزود: تغییراتی در فیلم نسبت به نسخه جشنواره فجر اعمال شده اما این تغییرات در جزئیات است و در کلیات فیلم هیچ تغییری انجام نشده است. برای گرفتن پروانه نمایش به ما عنوان کردند باید سکانسی که سحر (پگاه آهنگرانی) از جیگرکی برمی گردد و خون از پاهایش میآید حذف شود اما من قبول نکردم. این کارگردان درباره این موضوع که آیا نسبت به نفس عمیق در این ۱۰ سال تغییری کرده است، گفت: من این فیلم را در تقابل با نفس عمیق نمیبینم. فرید در دربند از نفس عمیق آمده است. آنچه در نفس عمیق تصویر کردم فضای همان سالهای کشور بود. در حال حاضر نشاطی در جوانها به وجود آمده که بر اساس آزاد شدن انرژی آنهاست.
وی با اشاره به انتخاب فضاها در فیلم دربند عنوان کرد: انتخاب فضاها به دنباله تم فیلمنامه است. من وقتی میخواهم مهمانی را در فیلم نشان دهم سعی میکنم محقر باشد چراکه از فضاهای لوکس خوشم نمیآید. متاسفانه ۹۰ درصد فیلمهای سینمای ایران از جنبه انتخاب لوکیشن صدمه میبینند.شهبازی ادامه داد: اگر خانه شیکی را برای دربند در نظر میگرفتیم آن فضای کلی را از دست میدادیم. دو مولفه اصلی فیلم، بازیگر و انتخاب لوکیشن است. اگر برای انتخاب خانه در دربند شانس نمیآوردیم مجبور بودم فضای کار را عوض کنم و به این فیلم فعلی نمیرسیدم.امیر سمواتی تهیه کننده دربند در پاسخ به این پرسش که چرا این فیلم را تولید کردهاست، گفت: دلیل تهیه این فیلم پرویز شهبازی بود. پیش از فیلمنامه همیشه برای من کارگردان و شناخت از او مهم است. شهبازی درباره بازی بازیگران در دربند و ندادن فیلمنامه به آنها افزود: من خودم برای کار فیلمنامهای در دست ندارم تا آن را در اختیار بازیگر قرار دهم. دکوپاژ هم ندارم چون این کار باعث میشود خودم را محدود به افکار خودم کنم. برای هر صحنه یک تم در نظر میگیرم، هیچ سکانسی بدون تم فیلمبرداری نمیشود.
وی همچنین درباره انتخاب نشدن فیلم برای اسکار تاکید کرد: مساله اسکار و جشنوارهها مربوط به من نیست و به تهیهکننده ارتباط دارد. من حتی علاقه ندارم درباره حضور فیلمم در جشنوارهها صحبت کنم اما دغدغه تهیهکننده را در این ارتباط متوجه میشوم و به آن احترام میگذارم، در این ارتباط هیچ نظری ندارم. کارگردان دربند درباره اتهام سیاهنمایی به این فیلم گفت: سیاهنمایی یک اتهام است و من این اتهام را از فیلم دور میکنم. فیلم من سیاهزدایی میکند. آنچه من از آن متنفر هستم این است که یک فیلم ملتی را تحقیر کند اما نگاه منتقدانه را بسیار پسندیده و مطلوب میدانم. چرا راننده تاکسی فیلم مهمی است، چون جامعه آمریکا را نقد میکند. وی در ارتباط با پایان این فیلم توضیح داد: دو تصور درباره این پایان وجود دارد یکی اینکه کسی که فکر میکند صاحب قدرت است ممکن است از سمت خودش به او حمله شود و در این فیلم نیز کسی که بیشتر ضرر میکند خود زارعی است چرا که هم پول میدهد و هم پسرش کشته میشود.
تصور دوم که شکسپیر هم از آن استفاده کرده است به این موضوع اطلاق میشود که یک ماشین از بالا میآید و نجاتدهنده است. پسری که نازنین را نجات میدهد و خودش در فیلم کشته میشود. وی شخصیت نازنین در این فیلم را مثبت ندانست و دراینباره افزود: شخصیت نازنین اصلا مثبت نیست چرا که حرکت مثبت را اول سحر انجام میدهد. او کلید خانه خودش را به نازنین میدهد و این نهایت اعتماد است در صورتی که نازنین وقتی وارد خانه میشود وسایل شخصی سحر را سرکشی میکند، نازنین باعث مرگ یک انسان میشود و یک نفر مهاجرت میکند.پگاه آهنگرانی بازیگر نقش سحر درباره همکاری خود در این فیلم گفت: وقتی فیلمنامه به بازیگر داده نمیشود یعنی قرار نیست بازیگر بیوگرافی برای شخصیت طراحی کند، وقتی با چنین سیستمی روبهرو هستیم پس من هم به عنوان بازیگر نباید به دنبال شخصیتپردازی باشم. بهرنگ علوی درباره حضور خود توضیح داد: دربند تجربه همکاری دوم من با شهبازی بعد از عیار۱۴ بود. به نظر من شهبازی شیوه و امضای خود را دارد. به همین دلیل وقتی به کارهای او نگاه میکنیم بازیهای بازیگرانش یکدست و رئال است. به طوری که برتری میان بازی آنها دیده نمیشود.
از همان اول میدانستم که مانند عیار ۱۴ قرار نیست به من فیلمنامه بدهند اما یک بستر و فضایی در فیلم ایجاد میشود که وقتی ما جلوی دوربین میرویم همه چیز آماده است.علوی ادامه داد: شهبازی فیلمساز، نویسنده و تدوینگر است. به همین دلیل فیلم را در ذهن خود میسازد.شهبازی درباره مخاطب این فیلم و پایان آن توضیح داد: تماشاگر فیلم در ایران نیاز به پایان قطعی دارد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم این سکانس پایان را برای فیلم در نظر بگیریم. در سکانس دادسرا به درخواست شورای پروانه نمایش دیالوگی را اضافه کردیم، اعلامیههایی را در کنار مغازه زارعی نصب کردیم تا وقتی شخصیت نازنین از دادسرا آزاد میشود و اعلامیه را میبیند آن پایان برای مخاطب به قطعیت برسد. این فیلمی که هماکنون با این پایان روی پرده سینماست مورد رضایت ماست. وی تاکید کرد: قهرمان فیلم در دربند فرید است چون برای پاک ماندن دانشجو این کار را میکند. شهبازی درباره حضور جشنوارهای فیلم دربند افزود: من در هیچ جشنوارهای شرکت نمیکنم در حال حاضر برای نمایش فیلم در جشنواره پوسان و شیکاگو نیز نمیروم چراکه فیلم در حال حاضر در ایران در حال اکران است و علاقهمندم در کنار مردم آن را ببینم.
همانطور که میدانید فیلمی که سوم مهرماه اکران شود در اسکار ۲۰۱۳ و نه در ۲۰۱۴ نمیتواند شرکت کند. به همین دلیل تهیهکننده به دفتر پخش زنگ زد و درخواست کرد برای آنکه شرایط اسکار را داشته باشد یک هفته زودتر در مشهد اکران شود. در صورتی که نوشته بودند این کار با هماهنگی مقامات انجام شده است. باور کنید چنین کاری احتیاج به هماهنگی با مقامات ندارد. سمواتی در مورد شرایط اکران در سینمای ایران عنوان کرد: شرایط اکران در سینمای ایران به گونهای است که اجازه پرواز به فیلمها را نمیدهد و حمایت جمعی صورت نمیگیرد. شهبازی در پایان درباره حمایت سازمان بهزیستی از فیلم دربند گفت: ما لوگوی بهزیستی را در تبلیغاتمان استفاده کردیم و در ابتدای فیلم یک تیزر کوتاه، شماره ۱۲۳ را تبلیغ میکند و آنها نیز در بحث بیلبوردهای تبلیغاتی به ما کمک میکنند چراکه به عقیده سازمان بهزیستی دربند باعث میشود از ناهنجاریهای اجتماعی پیشگیری شود.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست