جمعه, ۱ فروردین, ۱۴۰۴ / 21 March, 2025
زیارت اربعین

اربعین،چهلمین روز شهادت امام حسین علیه السلام است که جان خود و یارانش رافدای دین کرد.از آنجا که گرامیداشتخاطره شهید و احیاء اربعین وی،زنده نگهداشتننام و یاد و راه اوست و زیارت،یکی از راههای یاد و احیاء خاطره است،زیارتامام حسین«ع»بویژه در روز بیستم ماه صفر که اربعین آن حضرت است،فضیلت بسیاردارد.
امام حسن عسکری«ع»در حدیثی علامتهای«مؤمن»را پنج چیز شمرده است:نمازپنجاه و یک رکعت،زیارت اربعین،انگشتر کردن در دست راست،پیشانی بر خاک نهادنو«بسم ا...»را در نماز،آشکارا گفتن:«علامات المؤمن خمس:صلاهٔ احدی و خمسین وزیارهٔ الاربعین...» (۱) زیارت اربعین که در این روز مستحب است،در کتب دعا آمده استو به اینگونه شروع میشود: «السلام علی ولی الله و حبیبه...»که این متن،از طریقصفوان جمال از امام ادق«ع»روایتشده است.زیارت دیگر آن است که جابر بنعبد الله انصاری در این روز خوانده است و متن زیارت بعنوان زیارتنامه آن امام در نیمهماه رجب نقل شده و با جمله«السلام علیکم یا آل الله...»شروع میشود. (۲) مورخان نوشتهاند که جابر بن عبد الله انصاری،همراه عطیه عوفی موفق شدند که درهمان اولین اربعین پس از عاشورا به زیارت امام حسین«ع»نائل آیند.
وی که آن هنگامنابینا شده بود،در فرات غسل کرد و خود را خوشبو ساخت و گامهای کوچک برداشت تاسر قبر حسین بن علی«ع»آمد و با راهنمایی عطیه،دست روی قبر نهاد و بیهوش شد،وقتی به هوش آمد،سه بار گفت:یا حسین!سپس گفت:«حبیب لا یجیب حبیبه...»آنگاهزیارتی خواند و روی به سایر شهدا کرد و آنان را هم زیارت نمود. (۳) زیارت پیاده آنچه در راه طلب خسته نگردد هرگز پای پر آبله و بادیه پیمای من است غیر از عشق و محبت،که پای زائر را پیاده به مرقد حسین«ع»میکشاند و رنجسفر وخوف و خطر را به جان میخرد،پیاده روی برای زیارت سید الشهدا،ثواب بسیار دارد ومورد تاکید پیشوایان دین است.اما صادق«ع»فرموده است:«من خرج من منزله یریدزیارهٔ قبر الحسین بن علی«ع»ان کان ماشیا کتبت له بکل خطوهٔ حسنهٔ و محا عنه سیئهٔ...» (۴) هر کس به قصد زیارت امام حسین«ع»،پیاده از خانهاش خارج شود،خداوند در مقابل هرگام،برای او حسنهای مینویسد و گناهی از او میزداید. یکی از زائران همیشگی حسین«ع»که هر ماه آن حضرت را زیارت میکرده،بخاطرپیری و ناتوانی،یک بار نتوانست برود.نوبت بعد که پیاده پس از چند روز راهپیمایی بهحرم میرسد و سلام میدهد و نماز زیارت میخواند،در خواب،آن حضرت را میبیندکه به وی میگوید:چرا به من جفا کردی،تو که نیکوکار بودی... (۵) این شدت عنایت ائمهرا به زائر پیاده میرساند. معاویهٔ بن وهب(از اصحاب امام صادق علیه السلام)میگوید: خدمت آن حضرت رسیدم.در مصلای خود در خانهاش نشسته بود و پس از نماز باخداوند راز و نیاز میکرد.از جمله(در دعا نسبت به زائران قبر حسین«ع»)میگفت: «خدای زائران قبر حسین را بیامرز،اینان که در این راه،پول خرج میکنند،بدنهای خود رادر این راه در معرض قرار میدهند...خدایا رحمت کن بر چهرههایی که آفتاب،رنگ آنهارا تغییر داده،صورتهایی که متوجه قبر ابا عبد الله است،چشمهایی که در محبت ما اشکمیریزد... خدایا این جانها و بدنها را به تو میسپارم،تا کنار حوض کوثر به هم برسیم...» (۶) این سنت زیارت پیاده،از زمان ائمه بوده و تاکنون نیز ادامه دارد و اجر بیشماری برایآن نقل شده است.
فاضل دربندی مینویسد:این پیاده بودن،یا به جهت فقیر بودن زائراست که نشان میدهد این زیارت،برخاسته از شوق و محبت است،یا به جهت آنست کهزائر،خود را در برابر سلطان اقلیم جوانمردی و خورشید سپهر عصمت و شهادت کوچکمیشمارد و در راه او،رنجسفر پیاده را بر خود هموار میکند و هر دو ارزشمند است. (۷) در عراق،از سالها پیش چنین رسم است که هیئتها،دستهها و کاروانهایی کوچک یابزرگ،در ایام خاصی از بصره،بغداد و عمدتا از نجف، برای زیارت کربلا پیاده حرکتمیکنند.بویژه در ایام زیارتی خاص مثل نیمه شعبان،اول رجب،ایام عاشورا و اربعینبیشتر و پر شکوهتر است و اغلب،راه کنار ساحل فرات را انتخاب میکنند که از نجف تاکربلا ۱۸ فرسنگ است و چند روز طول میکشد.
در این کاروانهای زیارتی پیاده،علمایبزرگ هم شرکت میکردند،همچون میرزای نایینی،آیهٔ ا...کمپانی،سید محسن امین،وبسیاری از علمای معاصر.در این مسیر،دیدار با عشایر و فعالیتهای تبلیغی هم انجاممیگرفت و شعارهایی هم مطرح میشد و روضهخوانی برگزار میگشت. در ایام حکومتها بعثیها،این پیاده رویهای پر شکوه،آن هم از طریق جاده غیر رسمیکنار فرات،رنگ مبارزه و مخالفت با رژیم عراق هم به خود میگرفت و یک بار هم در ایاماربعین حسینی در سال ۱۳۹۷ ق.به درگیریهای سخت میان نیروهای بعثی با انقلابیونشیعه و کاروانهای زیارتی در طول راه و در حرم ابا عبد الله الحسین«ع»انجامید و کشتهها ومجروحان بسیاری داد، (۸) و به«اربعین خونین»معروف شد. در کوی عشق،درد و بلا کم نمیشود از باغ خلد،برگ و نوا کم نمیشود تیغ شهادتست دل گرم را علاج این تشنگی به آب بقاء کم نمیشود قاصد،تسلی دل عاشق نمیدهد شوق حرم به قبله نما،کم نمیشود (۹) زیارت رجبیه زیارتنامهای که با کیفیتخاص خطاب به حسین بن علی«ع»و شهدای کربلا در روزاول ماه رجب و نیمه شعبان خوانده میشود و متن آن در کتب دعا و زیارت آمده است. (۱۰) در ادامه این زیارتنامه،متنی خطاب به شهدای کربلا با ذکر نام آنها آمده است و شامل ۷۵اسم است.
منبع این زیارت،«اقبال»سید بن طاووس است و با زیارت ناحیه مقدسه که آنهم مشتمل بر اسامی شهدای کربلاست،نقاط مشترک و اسامی متفاوت دارد.در پایان اینزیارتنامه،تعبیرهایی چون: ربانیون،برگزیدگان خدا،ویژگان الهی،شهدای در راه دعوتبه حق،یاوران وفادار و جان نثار، سعادتمندان کامیاب و شرافتمندان آخرت،در بارهاصحاب امام حسین«ع»به کار رفته است. این زیارت و زیارت ناحیه مقدسه،از منابعشناسایی نام آن اصحاب شهید به شمار میآیند. (۱۱) زیارت عاشورا از زمانهای بسیار مناسب و با فضیلت برای زیارت امام حسین«ع»،روز عاشوراست،چه به صورت حضوری و رفتن به دیدار مرقد سید الشهدا«ع»در کربلا و چه خواندنزیارتنامه از دور. امام صادق«ع»فرمود:«من زار الحسین«ع»یوم عاشورا وجبت لهالجنهٔ». (۱۲)
کسی که حسین«ع»را روز عاشورا زیارت کند،بهشت برای او واجب است.درحدیث دیگری زیارت آن روز، مانند به خون خویش غلتیدن پیش روی آن حضرتبه شمار آمده است:«من زار قبر الحسین یوم عاشورا کان کمن تشحط بدمه بین یدیه» (۱۳) . متن زیارتنامهای هم که از سوی ائمه دستور به خواندن آن داده شده به«زیارتعاشورا»شهرت یافته است و خواندن همه وقت و همه روز آن،آثار و برکات زیادی دارد. این زیارت را امام باقر«ع»به علقمهٔ بن محمد حضرمی آموخته که هر گاه خواست از دور وبا اشاره آن امام را زیارت کند،پس از دو رکعت نماز زیارت،چنین بخواند:«السلام علیکیا ابا عبد الله،السلام علیک یابن رسول الله...» (۱۴) تا آخر،که در کتب زیارت آمده است.اینزیارت،تجدید عهد همه روزه پیرو حسین بن علی«ع»با مولای خویش است که همراه با«تولی»و«تبری»است و خط فکری و سیاسی زائر را در برابر دوستان و دشمنان اسلام واهل بیت،ترسیم میکند و اعلام همبستگی و سلم و صلح با موافقان راه حسین«ع»و اعلانجنگ و مبارزه با دشمنان حق است.
«زیارت عاشورا»ولایتخون و برائتشمشیر استو تسلیم دل و یاری در صحنه است،تا عشق درونی به جهاد بیرونی بیانجامد و نفرت قلبیبه برائت علی برسد.زیارت عاشورا، منشور«تولی»و«تبری»نسبت به جریان حق و باطلدر همه جا و همه زمانهاست. زیارت کربلا از مقدسترین و با فضیلتترین زیارتهایی که در فرهنگ دینی و روایات اسلامی بیانشده است، زیارت قبر سید الشهدا«ع»در کربلاست و برای زیارت هیچ امامی،حتیزیارت قبر رسول خدا«ص»به این اندازه سفارش و دستور نیست.در احادیث،گاهیزیارت امام حسین«ع»از زیارت کعبه هم برتر و بالاتر به حساب آمده و برای زیارت آنحضرت،پاداشی برابر دهها و صدها حج و عمره بیان شده است و لحن روایات،بگونهایاست که آن را برای یک شیعه در حد یک«فریضه»میشمارد و ترک آن را ناپسند میداند وهیچ عذر و بهانه و خوف و خطر را مانع از آن به حساب نمیآورد و ترک آن را جفامیداند.از امام صادق«ع»روایت است:«زیارهٔ الحسین بن علی واجبه علی کل منیقر للحسین بالامامهٔ من الله عز و جل» (۱۵) زیارت حسین بن علی«ع»،بر هر کس که او را ازسوی خداوند،«امام»میداند واجب است. میان عقیده به امامت و دیدار امام(چه در حال حیات و چه پس از مرگ)نوعی ملازمهاست و در روایات،به این نکته اهمیت داده شده است.زیارت خائفانه سید الشهدا هم ارجبیشتر و ثواب افزونتری دارد.
این،هم نشانه تاثیر اجتماعی«زیارت»و هم میزان عشق وفداکاری«زائر»است.امام صادق«ع»به«ابن بکیر»که سخن از خوف و هراس در راهزیارت سید الشهدا میگفت،فرمود:آیا دوست نداری که خداوند،تو را در راه ما ترسانببیند؟... (۱۶) و در حدیثی که زراره از امام باقر«ع»در باره زیارت خائفانه آن حضرتمیپرسد،حضرت پاسخ میدهد:خداوند،از هراس قیامت،ایمنش میدارد. (۱۷) امامصادق«ع»نیز به«محمد بن مسلم»که با خوف و هراس به زیارت سید الشهدا میرفت،فرمود:هر چه مساله دشوارتر و پر مخاطرهتر باشد،پاداش زیارت هم به اندازه آن است وهر کس خائفانه قبر آن حضرت را زیارت کند، خداوند،هراس او را در روز قیامت،ایمنمیسازد:«ما کان من هذا اشد فالثواب فیه علی قدر الخوف و من خاف فی اتیانه آمن اللهروعته یوم یقوم الناس لرب العالمین...» (۱۸) در حدیث مفصلی،امام صادق«ع»به ثوابهای آناشاره کرده،میفرماید:کسی که هنگام زیارت آن حضرت، دچار ستم سلطانی شود و او رادر آنجا بکشند،با اولین قطره خونش،همه گناهانش بخشوده میشود و هر که در این راهبه زندان افتد،در مقابل هر روزی که زندانی و اندوهگین گردد،در قیامت برایش یک شادی است،و اگر در راه زیارت،کتک بخورد،برای هر ضربهای یک حوری بهشتی استو در برابر هر درد و رنجی که بر جسمش وارد میشود،یک«حسنه»برای اوست. (۱۹) ومیفرماید:«من اتی قبر الحسین عارفا بحقه غفر الله ما تقدم من ذنبه و ما تاخر». (۲۰) هر کهعارفانه قبر سید الشهدا را زیارت کند،خداوند گناهان گذشته و آیندهاش را میآمرزد.
آری...برای رسیدن به کربلا،باید ارادهای آهنین،قلبی شجاع،عشقی سوزان داشت ودر این سفر،باید رهتوشهای از صبر و یقین،پاپوشی از«توکل»،سلاحی از«ایمان»ومرکبی از«جان»داشت تا به منزل رسید،چرا که راه کربلا،از«صحرای عشق»و«میدانفداکاری»و پیچ و خم خوف و خطر میگذرد.پاداشهای زیارت کربلا نیز شگفت است.ازقبیل:پاداش نبرد در رکاب پیامبر و امام عدل،اجر شهیدان بدر،ثواب حج و عمره مکرر،پاداش آزاد کردن هزار بنده و آماده کردن هزار اسب برای مجاهدان راه خدا و... (۲۱) البتهتفاوت اجر و ثواب،به معرفت زائر و کیفیت زیارت و شرایط اجتماعی هم بستگی دارد. کربلا،از یک سو،سمبل مظلومیت اهل بیت و امامان شیعه است،از سویی دیگر مظهردفاع بزرگ آل علی و عترت پیامبر از اسلام و قرآن.توجه و روی آوردن به مزارسید الشهدا،در واقع تکرار همه روزه و همواره حق و یادآوری مظلومیت است.اگر کعبه وحج و نماز و جهادی هم باقی مانده است،به برکتشهید عاشوراست که احیاگر دین شد واسلام،تا همیشه مدیون«ثار الله»است.
پینوشتها
۱-بحار الانوار،ج ۹۸،(بیروت)ص ۳۲۹،المزار،شیخ مفید،ص ۵۳.
۲-مفاتیح الجنان،زیارت اربعین.
۳-منتهی الآمال،ج ۱،حوادث اربعین،نفس المهموم ص ۳۲۲،بحار الانوار،ج ۹۸،ص ۳۲۸.
۴-بحار الانوار،ج ۹۸،ص ۲۸،المزار،شیخ مفید،ص ۳۰.
۵-همان،ص ۱۶.
۶-همان،ص ۵۲ و ۸.
۷-اسرار الشهادهٔ،فاضل دربندی،ص ۱۳۶،(چاپ سنگی)
۸-شرح مبسوط ماجرا در کتاب«انتفاضهٔ صفر الاسلامیه»از رعد الموسوی آمده است.
۹-کلیات صائب تبریزی،غزل ۱۵۲۳.
۱۰-بحار الانوار،ج ۹۸(بیروت)ص ۳۳۶،مفاتیح الجنان،ص ۴۳۸.
۱۱-به بحث تحلیلی و مقایسهای بین این دو متن،و نیز میزان صحت و استناد این دو زیارت در کتاب«انصار الحسین»،محمد مهدی شمس الدین،مراجعه کنید.
۱۲-کامل الزیارات،ص ۱۷۴،المزار،شیخ مفید،ص ۵۲.
۱۳-همان(کامل الزیارات).
۱۴-همان،ص ۱۷۶،بحار الانوار،ج ۹۸،ص ۲۹۱.
۱۵-وسائل الشیعه،ج ۱۰،ص ۳۴۶،امالی صدوق،ص ۱۲۳.در«مزار»شیخ مفید،ص ۲۶ چنین است(از امامباقر«ع»):مروا شیعتنا بزیارهٔ قبر الحسین بن علی«ع»فان اتیانه مفترض علی کل مؤمن یقر للحسین علیه السلام بالامامهٔمن الله عز و جل.
۱۶-همان،۳۴۵،بحار الانوار،ج ۹۸،ص ۱۱.
۱۷-کامل الزیارات،ص ۱۲۵،وسائل الشیعه،ج ۱۰،ص ۳۵۶.
۱۸-وسائل الشیعه،ج ۱۰،ص ۳۵۷،بحار الانوار،ج ۹۸،ص ۱۱،کامل الزیارات،ص ۱۲۷.
۱۹-کامل الزیارات،ص ۱۲۴(نقل به تلخیص).
۲۰-امالی صدوق،ص ۱۹۷.
۲۱-در منابعی همچون:کامل الزیارات،وسائل الشیعه،بحار الانوار،ثواب الاعمال و...احادیثش آمده است.
۲۲-وسائل الشیعه،ج ۱۰،ص ۴۱۴.
۲۳-بحار الانوار،ج ۹۸،ص ۱۴۲.
۲۴-مشفقی دهلوی.
۲۵-برای تحقیق پیرامون سند این زیارت و صحت آن،ر.ک:«انصار الحسین»،ص ۱۴۶ تا ۱۶۲.در ضمن،در ج ۴۵،بحار الانوار،ص ۶۵ نیز این زیارت آمده است.
۲۶-برای مطالعه در تحلیل محتوایی زیارتنامهها،ر.ک:مقالات زیارت در مجله«پیام انقلاب». سال ۱۳۶۵.از شماره۱۷۲ تا ۱۸۱ به قلم نگارنده.
۲۷-مفاتیح الجنان،ص ۴۲۷ به نقل از مصباح المتهجد،شیخ طوسی.
۲۸-چشمه خورشید(مجموعه مقالات کنگره امام خمینی و فرهنگ عاشورا)،ج ۱،ص ۹۷، مقاله«ادبیات عاشورا».
۲۹-از جمله در بحار الانوار،ج ۹۸،ص ۲۰۳ و ۲۰۸.
۳۰-تاریخ الاسلام،ذهبی،ج ۵،ص ۱۱۸.
۳۱-بحار الانوار،ج ۴۵،ص ۱۱۶،اثبات الهداهٔ،ج ۵،ص ۱۸۸.
۳۲-همان،ص ۱۲۵.
۳۳-برای شرح حال او ر.ک:اعیان الشیعه،ج ۷،ص ۸۷.
۳۴-انصار الحسین،ص ۷۳.
۳۵-بحار الانوار،ج ۴۵،ص ۴۰.
۳۶-اعیان الشیعه،ج ۱،ص ۶۳۵.
۳۷-حیاهٔ الامام زین العابدین،ص ۱۶۶.
۳۸-از جمله«الامام زین العابدین»،عبد الرزاق المقرم،«حیاهٔ الامام زین العابدین»،باقر شریف القرشی،«سیرهٔالائمهٔ الاثنی عشر»هاشم معروف الحسنی،«بحار الانوار»ج ۴۶،«زندگانی زین العابدین»سید جعفر شهیدی و....
۳۹-الحسین فی طریقه الی الشهاده،ص ۶۵.
۴۰-درباره مقامات معنوی زینب و ویژگیهایش،ر.ک:«الخصائص الزینبیه»از سید نور الدین جزایری.
۴۱-درباره زندگینامه حضرت زینب،از جمله ر.ک:«بطلهٔ کربلا»عایشه بنت الشاطی،که با نام«زینب،بانوی قهرمانکربلا»به قلم حبیب الله چایچیان و مهدی آیت الله زاده ترجمه شده است.
۴۲-قادر طهماسبی(فرید.
۴۳-حیاهٔ الامام الحسین،ج ۳،ص ۲۹۸.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست