دوشنبه, ۱۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 3 February, 2025
مجله ویستا

نگاهی به شخصیت‌های جاندار سینمای مهرجویی


نگاهی به شخصیت‌های جاندار سینمای مهرجویی

هرکارگردان برمبنای نگاه جهان شناختی خود به سمت و سوی ایده‌هایی گرایش می‌یابد که در پرتو آن بتواند شخصیت‌هایی را خلق نماید که با آن نگره جهان باورانه نزدیک باشند؛ از این منظر …

هرکارگردان برمبنای نگاه جهان شناختی خود به سمت و سوی ایده‌هایی گرایش می‌یابد که در پرتو آن بتواند شخصیت‌هایی را خلق نماید که با آن نگره جهان باورانه نزدیک باشند؛ از این منظر اگر روشن‌اندیشی، جنون، مظلومیت، رفتارهای هپروتی و خود ویرانگری را به عنوان قالب روان شناختی بارز در رفتارشناسی شخصیت‌های سینمای مهرجویی در نظر بگیریم، کاراکترهایی همچون حمیدهامون، لیلا، یوسف و علی بلورچی در آثاری مانند هامون، لیلا، مهمان مامان و سنتوری بیش از دیگر نقش‌ها به یاد می‌آیند؛ اینکه چرا در خیل شخصیت‌های قابل تامل در اجاره نشین‌ها، هامون، پری، سارا، لیلا، مهمان مامان و سنتوری، تنها به آن ۴ کاراکتر اشاره کردم، به نوع شخصیت پردازی حساب شده آنها منطبق برحس و حال مفهومی اثر برمی‌گردد؛یعنی اگر شمایل قهرمان مستاصل و درمانده‌ای چون حمیدهامون را با درونمایه و مفاهیم اصلی اثر بسنجیم به تطابقی خیره کننده میان وجوه شخصیت‌پردازی این کاراکتر با عنصر پیچیدگی روایت در فیلم هامون می‌رسیم؛ شمایل مظلوم لیلا نیز از وجوه کارکردی، بسیار با نوع روایت ملودرام عاشقانه مهرجویی(لیلا) همسان به نظر می‌رسد؛ رفتارهای هپروتی یوسف در مهمان مامان نیز بسیار ترکیب جالبی را با بی‌خیالی حسن‌پورشیرازی ایجاد می‌کند و در نهایت رفتارهای خود ویرانگرانه علی در سنتوری، شاخصه‌های کارکردی بارزی را با تصویر تلخ و در عین حال حقیقی از هیولای شوم اعتیاد پیدا می‌کند.

نویسنده : فائزه آقابابایی